Lapsen sukupuolesta ongelma? Uskomatonta!
Luin tänään ilmestyneen Vauvan psykologin palstan kirjoituksen; äiti jolla oli 2 poikaa odottaa nyt kaksosia jotka molemmat ovat myös poikia. Hänelle oli ISO ongelma se ettei ollut sattunut saamaan yhtään tyttölasta.
Järkytyin ja vähän suutuinkin lukiessani kirjoitusta. Ei ollut tullut mieleenikään että jollekulle sukupuolella voi olla näin suuri merkitys. Toki ymmärrän, että on kiva jos perheessä on molempia sukupuolia. Mielestäni lapsen terveys ja onnellisuus menee kuitenkin aina sukupuolen edelle.
Perheessämme on 1 poika ja vaikka tulisi 4 lisää (neljää ei kyllä tule :), niin kaikki olisivat yhtä tervetulleita ja rakastettuja lapsia.
Hyvät lukijat, kertokaapa mietteitänne/kokemuksianne. Onko sukupuolella todella näin suuri merkitys ja onko oikeutta asennoitua negatiivisesti jos sattuu saaman lapset vain yhtä sukupuolta?
Kommentit (98)
Edellinen viesti oli siis vastaus tähän.
Ei suku jatku... anna mun nauraa! Sukunimi ei ehkä tytöillä jatku, mutta 50% isän ja 50% äidin geenejä jatkaa aina elämäänsä. Toivottavasti sun poikasi ottaa tulevan vaimonsa nimen! :)
ajatteletteko pelkkiä tyttöjä toivojat ollenkaan miehiänne?
miehenne tuskin ilahtuu haaveistanne saada pelkkiä tyttöjä.
miehet toivovat aina sitä omaa poikaa ja miehille on aina suuri pettymys jos ei sitä omaa poikaa saakkaan!
jos saa vaan tyttöjä ei sukukaan jatku... :(
miehet toivovat aina sitä omaa poikaa, kysykää miehiltänne vaikka!
kyllä maailmallakin poika on toivotumpi tulokas...että sillee. pojat menestyneempiä ja paremmin palkattujakin...:)
kyllä maailmallakin poika on toivotumpi tulokas...että sillee. pojat menestyneempiä ja paremmin palkattujakin...:)
joka toivoi tyttöä
t: kolmen pojan ja yhden tytön äiti
itse toivoin poikaa ja sain tytön pettymys on vieläkin valtaisa. olen ollut masentunut tytön takia, yhtään vaaleanpunaista en ole ostanu, enkä osta.
vaatteina pidän tytöllä farkkuja, huppareita, tpaitoja, kauluspaitoja yms. ja väreinä vihreä, sininen, musta,oranssi ja ruskea
lisäisin vielä, että tyttöni on jo aikuinen, mutta edelleenkin poikani on rakkaampi
että on miehiä jotka eivät haluaisi poikia. Kuten oma isäni aikanaan halusi vain tytön ja sai sen.
Näitä miehiä varmaan vähemmän (?) mutta tiedän kuitenkin useampia.
ajatteletteko pelkkiä tyttöjä toivojat ollenkaan miehiänne?
miehenne tuskin ilahtuu haaveistanne saada pelkkiä tyttöjä.
miehet toivovat aina sitä omaa poikaa ja miehille on aina suuri pettymys jos ei sitä omaa poikaa saakkaan!
jos saa vaan tyttöjä ei sukukaan jatku... :(
jutun äiti oli nyt pettynyt koko raskauteen ja vihainen miehelleen kun oli hänet siihen ylipuhunut. KOSKA oli kaksi POIKAA tulossa.
ja kakkoseksi toivon poikaa, mutta olen myös iloinen jos saan tytön. Olisi vain kauhean kiva kun olisi tyttö ja poika.
Ensimmäisestä lapsesta toivoin aivan kuollakseni tyttöä. Toisesta myös. Samoin kolmannesta. En uskalla enää lähteä neljännen lapsen "yrittämiseen", koska pelkään, että saisimme pojan.
Kolmen tytön jälkeen en osaisi enää orientoitua poikien maailmaan. Enkä jaksaisikaan. Jostain syystä olen aina ollut henkeen ja vereen tyttöihminen, mitä tulee pikkulapsiin. Kieltäydyin jo mieheni siskon pojan kummiudestakin, koska en jaksa sitä pienten poikien riehumis-ja melumaailmaa. Tästä syystä en ole jaksanut olla tekemisissä kahden kummipoikanikaan kanssa, kun koko ajan tekisi mieli olla sanomassa: "Olkaa hiljempaa. Älkää huutako. Sisällä ei juosta/pompita sohvilla ym." Tyttökummilasten kohdalla ei ole ollut tätä ongelmaa. Eikä omien tyttäriniekään.
Olen kasvatettu jo kotonani tyttötaajuudelle. Aika kamalaa, tiedän. Pojat muuttuvat mielestäni hellyyttäviksi siinä vaiheessa, kun oppivat ajamaan partansa ja käyttämään Axen sijasta jotain laadukkaampaa tuoksua.
se lapsen sukupuoli selvästi oli tosi kova paikka, mutta ei se tee hänestä huonoa ihmistä tai äitiä. hänhän haki neuvoja ja apua, eikä selvästikään tahtonut jäädä siihen olotilaan mikä nyt oli päällä.
Kyllä niistä negatiivisistakin tunteista ja pettymyksistä saa puhua ääneen. nuokin tunteet ovat ihan inhimillisiä. ei niiden kanssa tarvitse jäädä yksin. siinähän ne asiat lähtevät setviytymään kun puhutaan.
inhottavaa on sellainen katkeruus ja pahansuopuus, että julkisesti kovaan ääneen kailotettaisiin vielä monta vuotta lapsen syntymän jälkeen, kuinka hirveää oli saada poikia.
"vilpittömyydellä" ja "avoimuudella" oikeutettaisiin vihaa lasta kohtaan,
Mutta tytärtä toivon ensisijaisesti.
Olisin pettynyt jos saisin vain poikia.
Itkeä tihrustin monta iltaa kotona, ja myös toivoin etten olisi ikinä raskaaksi tullutkaan. Ei siksi ettenkö sitä tyttöä olisi halunnut vaan koin että se vei minulta mahdollisuuden saada poika. En toki tuota tyttöä pois vaihtaisi mutta vieläkin tämä on minulle arka paikka. Olen niin kateellinen ihmisille joille kuulen syntyneen pojan kahden tytön jälkeen etten yleensä kestä hetkeen olla edes tekemisissä heidän kanssaan.
Nyt minulla olisi kyllä mahdollisuus saada vielä neljäskin lapsi, ja itse asiassa tällä hetkellä tuntuu aivan samalle kumpi sieltä tulisi. Pelkään kuitenkin hankkiutua raskaaksi kun pelkään että petyn taas. Ja nyt se olisi vielä niin lopullista koska viidettä meille ei tule. Välillä mietin että onkohan parempi jättää lapsiluku tähän ja ikuisesti vaan jossitella että kumpikohan se seuraava olisi ollut.
Olen todella pettynyt siihen, että olemme saaneet vain poikia (3 kpl), koska olisin halunnut tyttölapsia. Toki poikamme ovat minulle maailman tärkeimpiä ja rakkaimpia, mutta haluaisin niin kovasti myös tytön.. Mieheni ymmärtää ajatukseni ja olen myös kertonut pettymyksestäni avoimesti myös ystävilleni. En koe asiaa tabuksi, koska eihän se vähennä rakkauttani lapsiani kohtaan, jos haluaisin heidän lisäkseen eri sukupuolta olevan lapsen.
kaksi tyttöä. Lapsiluku on todennäköisesti täynnä, mutta hieman on alkanut kutkuttaa ajatus kolmannesta. Ja voin myöntää, että jos kolmas olisi varmuudella poika, todennäköisesti "tekisimmekin" kolmannen lapsen. Tiedän, että mieheni toivoisi poikaa ja minä haluaisin antaa hänelle sen rikkauden. Tyttöihimme emme ole millään tavalla pettyneitä, mutta olemme uteliaita sen suhteen, millaista pojan kasvattaminen olisi. Tosin äidilläni on kaksi sisarusta ja samoin minulla, eli jo kahdessa polvessa kolme tyttöä, joten eiko ole aika todennäköistä, että kolmas tyttö meillekin tulisi :)
Mutta kuitenkin valinnan tulen olisin valinnut ainakin yhden pojan.
En tiedä mitä tuntisin jos kaikki kolme olisivat tyttöjä. Varmaan harmittaisi ja karehtisin poikien äitejä. Kamalaa tunnustaa, lopulta siis myös minulle on asialla merkitystä. Kolme poikaa olisi kyllä tervetullut. Olemme niin erilaisia tässä.
Kehittyneissä valtioissa tytöillä on nykyisin paremmat edellytykset menestyä ja korkeakouluopiskelijoista suurin osa on tyttöjä. Presidentti ja pääministeri ovat Suomessa naisia. Tytöillä on pienempi syrjäytymisriski kuin pojilla. Tytöt myös keskimäärin huolehtivat useammin vanhenevista sukulaisistaan kuin pojat. Maailma on muuttunut teknologian ja kaupungistumisen myötä niin paljon länsimaissa, ettei elämää voi verrata köyhiin maihin tai maatalous-Suomeen. Nykytutkimusten mukaan suurin länsimaissa ottaisi tytön jos saisi valita ainoan lapsen sukupuolen.
Tuo tulee esiin täällä aina silloin tällöin mutta kukaan ei osaa osoittaa aiheesta yhtään tutkimusta. Tämä on ainoa mitä löytyy ja tämä ei kyllä ole samaa mieltä sinun kanssasi:
http://www.demogr.mpg.de/publications/files/161_1037176026_1_PDF%20Vers…
mielummin kaikki poikkia,kun kaikki tyttöjä. pojat on paljon ihanempia kuin tytöt
että minulle olisi ollut paljon suurempi pettymys, jos en olisi saanut yhtään tyttöä kuin että jos poikaa ei olisi tullut. Nyt minulla on yksi molempia.
miehet toivovat aina sitä omaa poikaa, kysykää miehiltänne vaikka! kyllä maailmallakin poika on toivotumpi tulokas...että sillee. pojat menestyneempiä ja paremmin palkattujakin...:)
Alussa toivoin tyttöä ja kun kuulin, että sellainen saattaisi olla tulossa, halusinkin poikaa. Seuraavassa ultrassa hoitaja sanoi, että saattoi alussa vilahtaa pippeli, kun "sinne" ei päästy katsomaan. Ja mä olin pettynyt.
Tytön sain ja jos joskus saan toisen lapsen niin toivoisin sen olevan tyttö ihan siitä syystä, ettei noi mun hankinnat olekaan niin unisexejä kuin oli tarkoitus.