Millaisia väärinymmärryksiä sinulla oli lapsena?
Entä onko omalla lapsellasi erikoinen kuva jostain asiasta?
Itse kuvittelin maalivahtien olevan paikalla sillä yleisön hirveä rikosaalto voi yllättää koska tahansa. Jonkunhan piti vahtia ettei maaleja varasteta.
Tulipaloihin kun aina liittyi palomiehiä, ajattelin että ne myös aloittavat tulipalot. Kysyin joskus äidiltäni miksi ne viitsivät ensin sytytellä tulipaloja ja sitten hirveällä hässäkällä sammuttaa ne.
Televisiossa kaikki ohjelmat oli luonnollisesti piirrettyjä. Jostain syystä aikuisten piirretyt oli joku ihan superhyvä piirtäjä tehnyt, näyttivät ihan oikeilta ihmisiltä!
Kommentit (402)
Tämä nyt ei lapsena tapahtunut, vaan ihan 18-vuotiaana. Luulin nimittäin, että makuuasennossa juominen on fyysisesti mahdotonta. Tämä käsitys on kai tullut siitä, kun vanhemmat aina pienenä käskivät nousta ylös istumaan, jotta voin juoda. Kysehän oli tietenkin siitä, ettei juomaa loiskuisi, mutta minähän luulin ettei ihminen kykene juomaan kuin vain pystyasennossa :-D
En myöskään pienenä (kröhömn, 12v) ymmärtänyt mitä eroa on Amerikalla ja Englannilla, ja luulin että ne ovat sama maa.
Luulin, että kissat on tyttöjä ja koirat poikia.
"Äiti milloin värit tulivat, eikö ollut pienenä tylsää katsella mustaa ja valkoista pelkästään"
Tämä siis siitä että äiti ja isä kertoivat että ohjelmat olivat mustavalkoisia sekä mitä nyt oli isovanhempien kanssa katsonut vanhoja kotimaisia elokuvia (värittömiähän nuo olivat).
[quote author="Vierailija" time="04.02.2011 klo 07:26"]Itse luulin pienenä (ja aika isonakin vielä), että muita kieliä puhuvat ihmiset joutuvat kääntämään puhumansa ja kuulemansa ensin mielessään suomen kielelle ennen kuin ymmärtävät puhetta.
[/quote]
Mä luulen vieläkin enkä voi ymmärtää miten he sen kääntävät miten he voivat ymmärtää oma kieltään, olen kysellyt sitä ulkomaalaisiöta mutta he eivät tiedä mitä tarkoitan, tainnut jotain mennyt ohi....
Voi häpeä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2011 klo 07:26"]Itse luulin pienenä (ja aika isonakin vielä), että muita kieliä puhuvat ihmiset joutuvat kääntämään puhumansa ja kuulemansa ensin mielessään suomen kielelle ennen kuin ymmärtävät puhetta.
[/quote]
Mä luulen vieläkin enkä voi ymmärtää miten he sen kääntävät miten he voivat ymmärtää oma kieltään, olen kysellyt sitä ulkomaalaisiöta mutta he eivät tiedä mitä tarkoitan, tainnut jotain mennyt ohi....
Voi häpeä.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2011 klo 11:24"]
tajunnut että "ei vaiskaa, pappa raiskaa" oli millään tavalla rivo juttu. Luulin että se menee "Ei vaiskaa! Papparaiskaa!", tuo jälkimmäinen osa oli minulle yhtä kuin "tättärätää" tai jotain muuta rallatteluääntä. Sitä sitten hoin aina tilaisuuden tullen ja hämmensin sukulaisia ja kavereiden vanhempia. Asian laita valkeni vasta kun serkkuni ei enää tuota hokemaa jaksanut kuunnella.
[/quote] Noniin, herätinpä sitten melkein asukkaat kun en täysin saanut hiljennettyä itseäni =D Väsymys ehkä vaikuttaa asiaan, mutta uskon että ihan yhtä huvittava juttu olisi vaikka olisinkin pirteä =D
Säätiedotuksissa mainittiin, että pilvipeite repeilee. Minähän pelästyin tällaista kamalaa asiaa niin, että äiti sai melko kauan selittää kuinka se ei tarkoita koko taivaan repeämistä...
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 18:58"]
Tämä taitaa olla aika yleinen.
Lehmät syntyy pellon reunalla olevista valkoisista munista. kiitos iskä.
[/quote] Nehän on traktorinmunia!
[/quote]
Miten tämä on mahdollista?!:D Luulin pienenä *ja vieläkin, kröhhööm* että olen ainut maailmassa joka on oivaltanut tämän että ulkomaalaiset "suomentavat" omat kielensä ja siitä päättelin, että jokainen ulkomaalainen puhuu omalla kielellään, mutta se on silti Suomea miten se ajattelee sen sanan! Tuota olen miettinyt vieläkin *olen 17v* ja olen vieläkin siinä tuloksessa että jokainen puhuu omalla tavalla Suomea...:D
-Luulin että jos syö omenan siemeniä, kasvaa mahassa puu joka tulee suusta ulos.
olettaisin isäni olevan tämän takana..
-en ymmärtänyt ollenkaan, että aurinko ei ole iso lamppu jonka voisi sammuttaa.
se kun häiritsi joka ilta kesällä, eikä isä saanut sitä pois päältä.
-katsoin joskus pikkutyttönä pelle hermannia telkkarista, isä sitten fiksuna ja filmaattisena kertoi pellen kuolleen jo aikoja sitten.
en ymmärtänyt ollenkaan, että miten se muka kuollut pelle tuolla telkkarissa vielä hyppii.
-luulin että maanviljelijöillä on kaikkia mahdollisia eläimiä, niinkuin piirretyissä.
kuvittelin heidän myös kulkevan lappuhaalareissa ja heinänkorsi suussa.
tämä käsitys oli minulla todella vanhaksi asti.
-kuvittelin papukaijojen osaavan Keskustella niinkuin ihminen.
-ihmettelin miksi keräämäni kastemadot kuolevat joka kerta, kun laitan ne ämpäriin veteen uimaan.
kun sateen mukanahan ne tulevat..
-venytellessäni naamaani isäni ketoi sen jäävän sellaiseksi jos teen sitä liikaa.
siihen jäi venyttelyt, en halunnut näyttää vihikoiralta..
Uskoin vielä ala-asteella, että isosiskoni osasi "suomentaa", mitä meidän lemmikkiundulaatit sanoivat :)
Hoitotätini poika pelotteli mua risiiniöljyllä ja uskoin, kun hän sanoi laittaneensa sitä avaamattomaan banaaniini. Banaani jäi tämän takia syömättä.
Hoitotätini kertoi, että Tauno Palo oli kuollut. Minä ja mun hoitokaveri oltiin kauhuissaan, koska luultiin, että se oikeasti paloi kuoliaaksi.
Tamponimainokset oli mulle mysteeri, koska kukaan ei suostunut kertomaan, mitä ne tamponit oikeesti on. Opin sieltä kuitenkin sanan "hygieeninen", jota viljelin joka lauseessa, varsinkin niissä minne se ei lainkaan sopinut.
Näin oikean kondomin vasta 16-vuotiaana. 17-vuotiaana aloin harrastaa seksiä, joten oli hyvä, että kumi tuli ajoissa tutuksi ;)
Ahha, hyvä tietää, etten ole ollut ainoa, joka on ihmetellyt sampituulta :D
Päiväkodissa ollessani en tiennyt että on Varkaus niminen kaupunki, olinkin hyvin järkyttynyt ja vihainen ku eräa tarhantäti jutteli että on Varkaudesta kotoisin. Luulin häntä siitä hetkestä eteenpäin varkaaksi ja rikolliseksi :D olin surullinen pienessä mielessäni, koska hän oli ennen "rikolliseksi paljastumistaan" yksi lempi-tädeistäni. :D
Lapsena ennen kuin näin kreppiraudan luulin että krepatut hiukset tehtiin vohveliraudalla! siinähän on niin samanlainen pinta kuin noissa krepatuissa hiuksissa :D Muistan miettineeni että kuinka hankala siinä olisikaan istua pöydän ääressä tukka vohveliraudan välissä. Mut hei kauneuden eteen pitää kärsiä! :D
Minä luulin lapsena pitkään, että ihminen on sisältä ontto. Siis että ihmisessä on pelkkä iho ja sen alla ei ole mitään muuta kuin tyhjää. Sisäelimet kuvittelin sellaisiksi ihan pieniksi sinne ihmisen sisäpuolelle koukuilla ripustetuiksi jutuiksi. Sydämen kuvittelin olevan kai noin peukalonpään kokoinen jne. Kuvittelin myös, että kun ihminen syö tai juo, niin ruoka ja juoma tippuu ihmisen sisällä olevan onton tilan pohjalle, jossa ne muuttuvat kakaksi ja pissaksi tullakseen ulos kehosta.
Sitten vähän vanhempana kun tiesin että lapset syntyvät äitien mahassa kuvittelin lapsen makaavan naisen mahassa kaikkien sisäelinten keskellä (silloin tiesin jo että ihminen ei ole sisältä ontto). Kuvittelin lapsen vain makaavan siellä jossain suoliston, keuhkojen, sydämen, mahalaukun ja muiden elinten keskellä kunnes jonain yönä lapsi vain tupsahtaa naisen mahasta ulos naisen nukkuessa ilman että nainen edes huomaa sitä. Kaikki lapset syntyivät käsitykseni mukaan yöllä ja nimenomaan äidin nukkuessa ja että äiti huomaa lapsen syntyneen vasta kun lapsi alkaa itkeä.
Jossain vaiheessa kuvittelin jostain syystä, että kun ihmiselle tehdään leikkaus, niin se leikkaushaava jätetään auki ja sellaisena aukinaisena se sitten pysyy ihmisen loppuelämän. Tuo luulo minulla oli silloin joskus 3-4 vuotiaana kun kuvittelin ihmisten olevan onttoja.
Autolla ajamisesta minulla oli sellainen harhaluulo, että kuvittelin että kun autolla mennään jonnekkin, niin auto pysyy paikallaan ja maisema auton ulkopuolella liikkuu. Kuvittelin kai että auton pyörivät pyörät liikkuttavat maata auton ulkopuolella kunnes auton ulkopuolelle tulee se paikka johon ollaan menossa ja että vaikka oltaisiin ajettu esimerkiksi 10000 kilometriä, niin itse ei oltu liikuttu yhtään, vaan ympäristö on liikkunut.
Minulla oli myös muita sekalaisia harhaluuloja, esim. että ihmiset osaavat lukea ajatuksiani, kaikki ihmiset joilla on sama sukunimi ovat sukua keskenään (esim. kaikki maailman Virtaset ovat keskenään sukua), että Rölli-peikko asui lapsuusperheeni kesämökin läheisessä metsässä, että eri paikat ja ihmiset lakkaavat olemasta kun minä en ole paikalla (esim. päiväkoti lakkasi olemasta kun minä lähdin sieltä illalla), että kun ihminen täyttää 18, niin ihmisestä tulee välittömästi aikuinen ja hän tietää ja osaa kaiken, että aikuiset tietävät ja osaavat kaikki mahdolliset asiat ja ensimmäiselle luokalle kouluun mennessä luulin, että kuudesluokkalaiset ovat jo aikusia.
jotka olivat joskus sodassa kaatuneet/kompastuneet. :D
tullessani kouluun luokkakaverini tuli kertomaan et koulumme on ryöstetty. Oli siis ihan oikeasti, varkaita oli käynyt. Mutta enhän minä uskonut, siinähän se koulurakennus seistä nökötti samalla paikalla kuin eilenkin!! ;)
Itse luulin pienenä (ja aika isonakin vielä), että muita kieliä puhuvat ihmiset joutuvat kääntämään puhumansa ja kuulemansa ensin mielessään suomen kielelle ennen kuin ymmärtävät puhetta.
Kysyin isältä mikseivät ne puhu suoraan vain suomea. Isä ei tajunnut väärinkäsitystäni vaan luuli minun arvostelevan heitä hassun lapsellisesti joten vastaus oli "Jaa-a, sanos muuta." :D
Kysyinkin joskus äidiltäni että ajattelevatko ruotsalaiset ruotsiksi vai suomeksi?
sen jälkeen kun aloin miettiä lapsentekoa ja yhdyntä juttuja,ehkä joskus 10 tai alle kieppeillä,luulin että juttu on se että naisen häpyhuulien välissä oleva "piipula"(klitoris) laitetaan miehen kikkelin reiästä sisään :D