Millaisia väärinymmärryksiä sinulla oli lapsena?
Entä onko omalla lapsellasi erikoinen kuva jostain asiasta?
Itse kuvittelin maalivahtien olevan paikalla sillä yleisön hirveä rikosaalto voi yllättää koska tahansa. Jonkunhan piti vahtia ettei maaleja varasteta.
Tulipaloihin kun aina liittyi palomiehiä, ajattelin että ne myös aloittavat tulipalot. Kysyin joskus äidiltäni miksi ne viitsivät ensin sytytellä tulipaloja ja sitten hirveällä hässäkällä sammuttaa ne.
Televisiossa kaikki ohjelmat oli luonnollisesti piirrettyjä. Jostain syystä aikuisten piirretyt oli joku ihan superhyvä piirtäjä tehnyt, näyttivät ihan oikeilta ihmisiltä!
Kommentit (402)
Niin sitten tuli vielä mieleeni, että olin ehkä jo kouluikäinen tai alle ja olimme isovanhempien kanssa automatkalla. Mummon kanssa istuimme takapenkillä ja hän puhui jotain pullista, niin aloin vääntelemään tuota sanaa ääneen jotenkin näin: ''pullia, tullia, hullia, mullia, rullia'' jne. ja sitten kun sieltä sattui tulemaan se k-alkuinen, niin mummo näytti tiukasti, että ole hiljaa, enkä yhtään tiennyt, miksi, koska en tiennyt, mitä tuo sana tarkoittaa.
Luulin, etteivät aikuiset syö karkkeja. Myöhemmin selvisi, että vain minun vanhempani olivat tällaisia :D
about 5 vuotiaana, että mahalaukku on ihmisen sisällä oleva oikea valkoinen käsilaukku, joka on ripustettu pitkästä hihnastaan kaularankaan ja killuu siinä mahan kohdalla. Lisäksi uskoin myös, että jos syö omenan siemeniä, ne alkavat kasvaa mahassa ja pian suusta kasvaa omenapuu. Se oli pelottava ajatus ja varoin tarkasti syömästä yhtään siementä omenoita nakertaessa :)
näin mahalaukun Muumi-Mamman käsilaukkuna.
Joskus ekaluokan "täysin tunnustuksettomilla" uskonnontunneilla puhuttiin siitä, kuinka kuolleet ihmiset nousevat taivaaseen, jos ovat uskoneet Jeesukseen. Minä ajattelin tämän lausunnon perusteella että siellä hautausmaan työntekijät käyvät kaivamassa ne arkut ylös, kun juhlakansa on lähtenyt ja ne pistetään lentokoneeseen. Väitin vielä vanhemmille vastaan, että eihän kaikki maailman ihmiset edes mahdu hautausmaille.
Vähän asian vierestä mutta olisiko ollut pari vuotta myöhemmin kirjoitin uskonnon kokeessa kysymykseen "Mikä on suntio?" tjsp. vastaukseksi "Vähän niinkuin kirkon portsari". Tämä katsottiin niin pahaksi rienaukseksi että opettaja soitti siitä erikseen vanhemmille, joita kyllä vain nauratti, vaikka eivät uskonnottomia olekaan.
Isälläni oli tapana käyttää ilmaisua "vatsa huutaa ruokaa" kun on nälkä. Tästä sain jonkun ihmeellisen uskomuksen, että vatsassani asuu pieni mies joka siellä seisoskelee ja huutaa "nälkä, antakaa ruokaa!". Joskus päiväkoti-ikäisenä taisi olla. Isä myös usein juksasi minua ja väitti että parran voi tartuttaa :D hän piti minua sylissä ja "istutti parransiemeniä" leikillään omasta parrastaan minun leukaani. Kylläpä tuli edesmennyttä isää ikävä :')
-Että miehen ja naisen pitää mennä naimisiin ja sitten automaattisesti sen naimisiinmenon jälkeen/seurauksena naisen mahassa alkaa kasvaa vauva. Mitenkään muuten ei voi saada vauvoja, kuin menemällä naimisiin.
-Että ihmisten kuolema johtuu siitä, että he ovat menneet vahingossa syömään saippuaa. Tämä tuli siitä, kun isä kielsi minua syömästä saippuaa sanoen, että se on myrkyllistä ja siihen voi kuolla. Aloin sitten kuvitella, että kaikki kuolleet ihmiset ovat kuolleet sen takia, että ovat syöneet saippuaa.
-Kaupassa myytävänä olevat tuotteet valmistetaan takahuoneessa.
-Jos on töissä kaupassa, saa ottaa sieltä kaikki tavarat ilmaiseksi ja myös pitää ne rahat, jotka asiakkaat kauppaan tuovat.
-Että koulussa opettaja pitää sellaista päähinettä, joka on aina Amerikkalaisissa TV-sarjoissa yliopistosta valmistuneilla. Ulkomaalaiset lastenohjelmat oli hämänneet, koska ainakin Vili Vilperissä sillä opettaja Neiti Harakalla oli sellainen päähine. :o
-Ympärileikkaus on sellainen, että vatsalta jostakin navan kohdalta alkaen aletaan kuorimaan n. parin sentin paksuista kaistaletta ihoa pois ja se kuoritaan niin, että päästään toiseltakin puolelta navan kohdalle, eli ihmisen ympärysmatkalta on vedetty pois kaistale ihoa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 15:11"]
-Luulin että jos syö omenan siemeniä, kasvaa mahassa puu joka tulee suusta ulos.
-katsoin joskus pikkutyttönä pelle hermannia telkkarista, isä sitten fiksuna ja filmaattisena kertoi pellen kuolleen jo aikoja sitten.
en ymmärtänyt ollenkaan, että miten se muka kuollut pelle tuolla telkkarissa vielä hyppii.
-luulin että maanviljelijöillä on kaikkia mahdollisia eläimiä, niinkuin piirretyissä.
kuvittelin heidän myös kulkevan lappuhaalareissa ja heinänkorsi suussa.
tämä käsitys oli minulla todella vanhaksi asti.
[/quote]
Mulla on ollut nää samat. :D Oli ihan kamala järkytys ja pettymys, kun kuulin yhden toisen hoitolapsen juttelevan perhepäivähoitajalle, että Pelle Hermanni on kuollut. Ajattelin, että se on kuollut ihan lähiaikoina ja että enää ei sitten tule televisiosta Pelle Hermannia. Pelle Hermanni ei kuitenkaan loppunut telkkarista, joten ajattelin hoitotädin ja sen pojan olleen väärässä.
Väitin, etten ole koskaan päässyt käymään maatilalla ja serkkupoika valaisi, että on heilläkin maatila, eli nythän me just ollaan maatilalla. En mieltänyt sitä paikkaa maatilaksi, koska heillä oli vain lehmiä ja pari kissaa. Mielestäni maatilalla olisi pitänyt olla paljon erilaisia eläimiä.
En tiennyt mistä lapset tulevat, ja järkeilin, että papin sanomassa vihkikaavassa täytyy olla joku kohta, joka aiheuttaa lapsen menon naisen mahaan...
-Että kun osaa englannin kieliset aakkoset, niin niillä voi sitten helposti muodostaa suomen kielen sanoista englannin sanoja. Teoria romuttui, kun tajusin, ettei kissa ollutkaan englanniksi kei ai es es ei (siis että kissa-sanan kirjaimet vain lausuttaisiin peräkkäin englantilaisittain)
-Että isänpäivänä pitää lähettää kortti kaikille tuntemilleen isille. Olin jo askartelemassa isänpäiväkorttia oman isäni veljelle, kun äiti sanoi, ettei minun kuulu hänelle korttia lähettää.
-Että oranssit ja valkoiset kissat on tyttöjä ja harmaat ja mustat poikia, koska oranssi ja valkoinen oli tyttöjen värit ja harmaa ja musta poikien. Olin hämilläni, kun serkku esitteli mulle harmaata kissanpentua ja sanoi sen olevan tyttö!
Ala-asteella oli yleinen käsitys, että kuolleista ihmisistä tulee enkeleitä. En oikein ymmärrä, mistä se oli lähtöisin.
Alle kouluikäisenä ajattelin, että kissat ovat tyttöjä ja koirat poikia. Lisäksi luulin, että television säätiedotuksen meteorologi päättää ja pystyy määräämään millaista säätä on tulossa.
Minä luulin, että mies on aina vanhempi kuin nainen. Oli vaikeaa hyväksyä, että isäni oli nuorempi kuin äitini. Ei voi olla!!!
[quote author="Vierailija" time="18.05.2012 klo 19:29"]
On epäkohteliasta olla vastaamatta tv kuuluttajalle ja Arvi lindille. Joten vastasin "Hyvää iltaa".
[/quote]
Minä luulin, että äiti vastaili Arville, kun hän uutisia katsoessaan hymähteli jotakin, tyyliin: "hmm... oho! höh!" Ajattelin, että äiti osoittaa Arville kuuntelevansa, vähän samalla tavalla, kuin keskustelukumppanille aina hymähdellään silloin, kun toinen selittää pitkää juttuaan.
Alle 5 vuotiaana kuvittelin että siskokset ja veljekset menevät naimisiin toistensa kanssa, ihmettelin perheitä joissa oli pariton määrä lapsia tai pelkkiä tyttöjä tai poikia.
Luulin että opettajat asuvat kuoulussa.
Luulin että Suomi on ainoa maa maapallolla. Kun kuulin Ruotsista ja Venäjästä, ajattelin niiden olevan pieniä maita, että silti maapallon väestöstä suurin osa asuisi Suomessa ja puhuu suomea ja toki luulin että suomi kattaa noin 99,9% koko maapallon manner pinta-alasta..
Katsoin pimeänä olevaa tv-ruutua ja siinä heijastui meidän olohuone, äiti ja minä. Luulin että sama "ohjelma" näkyy kaikissa muissakin Suomen telkkareissa sillä hetkellä.
Nää on hyviä :D itse luulin että kun vanhempani olivat lapsia,ei ollut värejä.
Löysin pienenä kylpyhuoneen wc-pöntöstä Sultan kondominkuoret. Ongin ne sieltä ja kun huomasin, että kuoressa oli kuva sidepäisestä miehestä, kauhistuin ja juoksin kysymään äidiltä: "Onko isillä pipi päässä?" Luulin tietysti, että pakkaus oli sisältänyt jotain pääsidettä.. :D
Itselläni oli ainakin nämä:
Luulin, että pissapoika on purkki, johon pojat pissaavat, jos niille tulee automatkalla hätä. Tyttöjen oli toki käytävä huoltoaseman vessassa, koska heillä ei ollut pippeliä, jonka avulla purkkiin voisi pissiä.
Äidillä oli tapana sanoa rintoja kikoiksi, esim. "pikkuveljellä on nälkä, äiti antaa kikkaa". Kauhistuin siis suuresti kun kaverini joskus tokalla luokalla ilmoitti olevansa kotileikissä äiti nimeltä Kikka!
Olin pieni 90- luvun alussa jolloin kaikki aikuiset tuntuivat puhuvan vain lamasta. Luulin siis että Suomi ja lama on synonyymejä
Kaverini kanssa pohdittiin joskus ekalla kovasti seksiä ja miten se käytännössä tapahtuu. Päättelimme, että naisen täytyy tottakai olla aina päällä, koska eihän nainen kestä miehen painoa!
Ensiksi en muistanut mitään väärinymmärryksiä, mutta noita muiden hauskoja juttuja lukiessani mieleeni tuli muutama.
Pääasiassa minulla meni asiat sekaisin: Luulin, että sekunti tarkoittaa minuuttia ja toisin päin. Ilmeisesti minuutti oli mielestäni lähellä sanaa mini ja siten hyvin pieni tai lyhyt aika :D
Minulla oli ihan pienenä myös jostain syystä liikennevalojen punainen ja vihreä sekaisin. (En kuitenkaan vielä tuolloin liikkunut yksin.)
Sanat minulla olivat vielä vähän isompanakin sekaisin: eroosio ja erektio sekä orgasmi ja organismi, enkä sitten uskaltanut sanoa mitään noista.
Luulin myös pienenä, että Jumala on kirosana ja sanonta ''Itkua ja hampaiden kiristystä'' oli mielestäni pelottava, koska luulin, että se tarkoittaa sitä, että joku kiristelee ja vääntelee kivuliaasti hampaita vaikkapa jakoavaimella ja siitä tulee sitten kamala itku.
Parturia pelkäsin pitkään, koska luulin että siellä hiusten leikkaaminen sattuu (vaikka se ei sattunut kotonakaan) ja että hiuksia melkein revitään päästä. Luulin myös inhoavani kaikkia pizzeriassa valmistettuja pizzoja, koska olin joskus maistanut valkosipulipizzaa, josta en pitänyt ja ajattelin, että kaikki maistuvat samalta. Suostuin sitten syömään vain einespizzoja.
Minulla oli myös tuo sama käsitys, jonka joku aikaisemmin mainitsi, eli sellainen luulo, että pilvet ovat jotenkin kiinteää, pehmeää ainetta, kuten vaikkapa pumpuli.