miksi pitää ostaa niin kallis asunto, ettei pysty olemaan kotiäitinä?Vaan molempien mentävä töihin?
Miksi kaiken pitää olla joillakin ihmisillä niin suurta? Kaksi autoa, iso talo, ulkomaanmatkoja 2 X vuodessa? Uusia merkkivaatteita.
Äidit menee töihin koska isät ei pysty kaikkea yksin maksamaan. Pienet vauvat ja taaperot joutuvat päiväkotiin.
Miksei voi elää vähän vaatimattomammin, ja pitää lapsia kotihoidossa?
Miksi joillekkin on niin tärkeetä, että saa ostaa kaikkea ja näyttää ulospäin että menee hyvin?
Kommentit (141)
Rakastan lapsia yli kaiken, mutta kaikki kaipaavat omaakin elämää, joko töissä tai tarhassa. Meillä kyllä isä on hyvin osannut hoitaa niin lapset kuin kodinkin. Itse en ymmärrä, miten joku voi lorvailla vuosikausia kotona, mutta kukin taaplaa tyylillään.
Ainahan täällä on näitä työssäkäyvien äitien mollaajia.. Itse ei ikimaailmassa lorvisi kotona vuosikausia, kartuttamatta eläkettä yms.. Ei ne äidit keskieuroopassakaan notku kotona vuositolkulla ja hyvin pärjäävät. Suomessa nyt on tapana syyllistää kaikkia kaikesta ja kaipa tälläkin aloittajalla on vaan huono olo kun on päivät pitkät mukulan kanssa kotona. Aivan sama, minä menin töihin kun tyttö oli 1,3 v ja menen seuraavankin lapsen saatuani jopa varmaan aiemmin.
hyi että vai että kartutat eläkettä. Ei tuollaiset äidit oo ansainnu lapsia.
tulee esille omissa valinnoissa.
Teot puhuvat enemmän kuin sanat.
hyi että vai että kartutat eläkettä. Ei tuollaiset äidit oo ansainnu lapsia.
näin typeräksi oppii kun on debiilinä kotona vuosikaudet.
tätä samaa. Ok, jos haluaa töihin, mutta juuri tuo, että hups, ansiosidonnainen vanhempainraha loppui -> en voikaan enää olla kotoan kun asuntolaina on pakko maksaa, ihmetyttää. Tuntuu tulevan joillekin yllätyksenä?
Sitten tuo, että ap:n mies ei kykene lapsia hoitamaan, on lähes yhtä käsittämätöntä...mutta jos teille sopii tuo järjestely niin eipä siinä mitään.
Miksi kaiken pitää olla joillakin ihmisillä niin suurta? Kaksi autoa, iso talo, ulkomaanmatkoja 2 X vuodessa? Uusia merkkivaatteita.
Äidit menee töihin koska isät ei pysty kaikkea yksin maksamaan. Pienet vauvat ja taaperot joutuvat päiväkotiin.
Miksei voi elää vähän vaatimattomammin, ja pitää lapsia kotihoidossa?
Miksi joillekkin on niin tärkeetä, että saa ostaa kaikkea ja näyttää ulospäin että menee hyvin?
ihan hyvin eläkettä ehtii kerryttää vaikka olisi lasten kanssa kotiäitinäkin. Raha menee vaan joillakin kaiken edelle.
taas ruman oloinen keskustelu... Itse olen kotiäiti, mutta suon työssäkäynnin kyllä äideillekin :) Surettaa lukea, että minua pidetään valintani takia täytenä loisena yhteiskunnalle ja tyhmänä ihmisenä. Ei se kaikkien työkään kuitenkaan juuri älyn päälle käy. Ja se valtava tuki mitä yhteiskunnalta saamme ovat lapsilisät, jonka saavat kaikki. Nuorimmainen on siis jo kolme. Eikä kenenkään tarvitse maksaa päivähoitomaksuja, iltapäiväkerhoa jne. meidän perheemme osalta. Tulemme ihan hyvin toimeen miehen palkalla, vaikka nettotulomme olisivat paremmat, jos kumpikin olisimme keskituloisina työelämässä, tästä progressiivinen verotus pitää huolen. Mutta emme me oikeastaan tämän enempää tarvitsekaan materiaa.
fyysisesti vanhemmat ovat lapselle lahja. Monille työ tuottaa hyvää mieltä, onnistumisia jne. Ne ovat yhtä arvokkaita henkiselle hyvinvoinnille kuin joillekin on kotona olo.
En ymmärrä semmoista syyllistämistä. Kyllä lapset voivat voida huonosti myös perheissä, joissa äiti tai isä on kotona hoitamassa.
ihan hyvin eläkettä ehtii kerryttää vaikka olisi lasten kanssa kotiäitinäkin. Raha menee vaan joillakin kaiken edelle.
On hurskastelua väittää, ettei perheen pyörittämiseen menisi rahaa. On vain hyvä, että jotkut haluavat tehdä sitä rahaa itse, eikä odottaa yhteiskunnalta tukea. Suomalainen yhteiskunta ei kestäisi sitä, jos kaikki naiset olisivat kotona hoitamassa lapsia. Johan siinä tulisi niin järjettömän suuri älyn/potentiaalin menetys.
mutta mä en ehtinyt. Olin lasten kanssa kotona kymmenisen vuotta ja vähän päälle nelikymppisenä sairastuin vakavasti ja jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle. Olinpa peräti 200 e työeläkettä ehtinyt kartuttaa siihen mennessä. Nyt sitten loppuikä pienellä eläkkeellä.
Mutta eihän näin käy kaiken huomioon ottavilla av-mammoilla :)
Mun ei ole pakko mennä töihin, vaan saan. Musta on ihanaa päästä ihmisten ilmoille 4 päivää viikko. Kotiäidin roolia vedän loput 3 päivää. Tämä sopii minulle ja meidän 2+4 perheelle oikein hyvin. Ja meidän pienimmät lapset ovat ihan mukavalla perheäivähoitajalla. Sinne heidät kuljetan yli 20v vanhalla autolla. Ei meillä ole mitään tarvetta näytellä mitään.
Ja me ei matkusteta yhtään mihinkään. Inhoan matkustelua. Sukumökillä käydään sillointällöin.
On hurskastelua väittää, ettei perheen pyörittämiseen menisi rahaa. On vain hyvä, että jotkut haluavat tehdä sitä rahaa itse, eikä odottaa yhteiskunnalta tukea. Suomalainen yhteiskunta ei kestäisi sitä, jos kaikki naiset olisivat kotona hoitamassa lapsia. Johan siinä tulisi niin järjettömän suuri älyn/potentiaalin menetys.
Tässä kiteytyikin kaikki mitä halusin sanoa. :)
Itse en koe tarpeellisena olla yhteiskunnan elättinä vuosikausia, enkä todellakaan koe sitä yhteiskunnanvelvollisuudeksi. Mielestäni kotihoidontuki ja kuntalisät ym. pitäisi poistaa tai ainakin alentaa.
Juuri sen vuoksi ostettiin lapsettomana pariskuntana halvempi talo,jotta voisin keskittyä rauhassa kotiäitiyteen.Suunnittelimme niin,että yhdenkin palkalla pärjätään-myös jos mies sattuisi jäämään työttömäksi,niin pärjättäis vähän aikaa korvauksilla kunnes minä ehtisin löytää töitä.Nyt ollaan jo kahden lapsen vanhempia ja edelleen varaa asua näin eikä rahan vuoksi kiire pistää lapsia tarhaan.Olen erittäin tyytyväinen,ettei ostettu mitään liian kallista taloa.Lisäksi on rempattu tätä omin voimin ja kaikki on pian saatu valmiiksi-uutta saunaa lukuunottamatta.Se tehdään sitten vähitellen palkkapussista maksaen eikä kalliilla velalla kiireesti,jolloin pitäisi taas lyhennellä luottoja enemmän.>ei kiirettä töihin=)(ja makkareita on kolme eikä miehellä mikään suuren suuri palkkakaan.Että kannattaa kyllä suunnitella taloutta pitkällä tähtäimellä)
Että nelihenkinen perhe asuu kaksiossa monia vuosia, kun mamman pitää olla kotona. Tiedätkö paljon PK-seudulla kämpät maksaa?
31:anteeksi mutta se tulee kylläkin yhteiskunnalle kalliimmaksi,että hoidatat lapsesi tarhassa puoli-ilmaiseksi.Tarhamaksuhan ei ollenkaan kata lasten hoitoa oikeesti!
Siksi kun meillä ainakaan mies ei pystyisi yhtä aikaa hoitamaan lapsia+kotia. Nainen on taitavampi siinä yhdistämisessä.
Eihän se nainenkaan ole kuin 8 h töissä päivässä ja vielä viikonloput vapaat...
Juuri sen vuoksi ostettiin lapsettomana pariskuntana halvempi talo,jotta voisin keskittyä rauhassa kotiäitiyteen.
Ei kaikkea voi ajatella rahassa.
Jotenkin seksistinen ajatusmaailma tuo, että nainen osaa hoitaa lapset ja kodin paremmin. Tosin meidän perheessä se pitää kodin osalta paikkansa ;)