Minä en voi syödä yhtään laktoosia. Miksi kaikki tarjoaa minulle HYLAA?
Voin saada tosi vaikean sairaskohtauksen, jos ruoassa on laktoosia. Ruoan täytyy siis olla täysin laktoositon, vähälaktoosinen ei käy.
Tuli tuosta kasvisruokavaliosta mieleen, että sanon aina ruokailukutsun saatuani tilanteeni - ruoan on pakko olla täysin laktoositonta. Ja silti yllättävän monet tekevät vähälaktoosista ruokaa.
Samalla vaivalla kun tekee vähälaktoosista ruokaa olisi voinut tehdä täysin laktoositonta!
Olin joulun jälkeen syömässä tuttavaperheessä. Oli todella noloa, kun en voinut syödä YHTÄÄN MITÄÄN. En alkuruokaa, en pääruokaa, en jälkiruokaa. Perheenemäntä oli tietenkin vähän hämillään, kun ei ollut tajunnut ettei vähälaktoosinen käy laktoosittomalle ruokavaliolle. Yritti tarjota leipää, mutta sekään ei ollut laktoositonta..
Kommentit (242)
Olen vastaillutkin tähän jo neljän päivän ajan ties kuinka monta kertaa. Mutta koska ihmiset eivät näköjään lue otsikkoa pidemmälle, eivät edes aloitusta, niin kertaanpa vielä:
1. Laktoosin pilkkojat eivät toimi minulla. En tiedä syytä, on tutkittu, mikään merkki tai malli ei auta. Tiedän, ettei kaasua pitäisi muodostua, mutta taidan olla sitten maailman ainut laktoosi-intolerantikko, jolla lääke ei auta vaivaan.
2. En ole koskaan vaatinut, että minulle tehtäisiin erikoisruokia. Syön aina ennen juhlia ja otan aina eväitä mukaan joka paikkaan. En oleta, että minua varten joka paikassa olisi laktoositonta ruokaa.
Aloitukseni ja monien viestieni kautta olen yrittänytkin rajata ongelmani ainoastaan niihin tapauksiin, joissa minut on nimenomaan kutsuttu jonkun luokse syömään. Ei yleisesti kylään, vaan nimenomaan syömään. Tällöin olen juurta jaksain kertonut laktoosittoman ruoan välttämättömyydestä ja kertonut, että voin saada sairaskohtauksen laktoosista. Ja ihmettelin, miksi huomattavan monet ihmiset kaikesta selvityksestä huolimatta tarjoavat vähälaktoosista ruokaa.
3. Moni on ehdottanut, että ilmoittaisin olevani maitoproteiiniallerginen. Mielestäni se ei ole reilua ruoanlaittajaa eikä minua kohtaan. Maidoton ruoka on huomattavasti vaikeampaa miettiä kuin tavallisen maidon vaihtaminen laktoosittomaan. En ole maidolle allerginen ja tarvitsen maitoa saadakseni kalsiumia. Ei myöskään olisi kovinkaan hauskaa alkaa meuhkata maitoallergiasta, kun sama ihminen voi myöhemmin nähdä minut syömässä / juomassa laktoosittomia maitotuotteita. Lisäisi hämmennystä, eikä oikeaa vaivaani otettaisi vakavasti.
4. En oikeasti keksi enää mitään, mitä voisin selvittää enempää. Olen kaikkeni sanonut ja tiedän, että tämänkin viestin jälkeen tähän viestiketjuun kommentoidaan "tuo omat eväät, kun olet niin nirso" / "mikset sano olevasi maitoallerginen" / "mikset käytä laktoosin pilkkojia" / "miksi oletat, että sinulle tehdään erikoisruokaa" jne. jne.
Kiitos.
Hyvää keskiviikkopäivän jatkoa.
ap
jos sanoisit ihmisille olevasi täysin maidottomalla ruokavaliolla, niin ei tarvitse sitten vääntää rautalangasta mikä käy ja mikä ei. Luulisi sinunkin elämääsi helpottavan. Toisekseen ei muita kiinnosta yksittäisen ihmisen allergiat. Sori vain!
Kohta joku kommentoi: "Mullakin on laktoosi-intoleranssi, mutta mulle käy hylamaito. Ootko kokeillut kaikkia hylamaitoja?"
kuin pelkkä laktoosin imeytymishäiriö, jos entsyymikapselit eivät auta. Jatkotutkimukset voisivat olla hyväksi.
kun sulle on monta kertaa selitetty, miksi sulle sitä vähälaktoosista syötetään vaikka sanot laktoositon. Monta syytä siihen on jo kerrottu.
1. Moni ei usko, että laktoosi-intoleranssi voi olla noin paha. Koska onhan tuo äärimmäisen harvinaista. Arvelevat sun liioittelevan.
2. Jotkut eivät oikeasti tiedä laktoosittoman ja vähälaktoosisen eroa.
3. Monet sanovat olevansa allergisia tai laktoosi-intolerantikkoja, mutta silti saattavat syödä niitä tuotteita mille ovat sanoneet olevansa allergisia tms. "kun ei näin pienestä määrästä oireita tule". Tästä syystä moni ei ota asiaa niin vakavasti.
4. Ruoanlaittaja ei välttämättä edes tajua missä kaikessa laktoosia on. Ei ehkä tule edes ajatelleeksi, että monissa leivissäkin laktoosia on. Ihan selkeät maitotuotteet on helppo vaihtaa laktoosittomaan, mutta just jostain leivistä tai suklaasta ei välttämättä tule edes ajatelleeksi.
Tässä sulle syitä, vastauksia avaukseesi. Jäikö itsellesi vielä epäselväksi?
Siks voi olla vaikka viikon vatsa piukeena, kun on yhden kermaleivoksen syönyt.
Ainakin mulla näin. ei ap
Työskentelen lasten parissa ja laitamme töissä välipalaa lapsille. Olen ties kuinka monesti sanonut työkaverilleni, että laktoosi-intolerantikko ei voi välttämättä syödä hyla-tuotteita, mutta sellainen, jolle hyla-tuotteet käy, voi kyllä syödä laktoosittomia tuotteita. Olen sanonut tämän monta kertaa selkokielellä, mutta hän ei ota sitä kuuleviin korviinsa saati ymmärrä. Jopa erään lapsen äiti on erikseen kirjoittanut papereihin sulkuihin allergia kohtaan, että edes hyla-tuotteet ei käy, mutta tämä minun työkaveri ei sitä ymmärrä. Ymmärtäisin jotenkuten, jos tavallinen tallaaja ei sitä hoksaisi, mutta olemme molemmat ammatiltamme lähihoitajia ja meille ainakin koulussa painotettiin tarkkaan tuota seikkaa. En voi kerta kaikkiaan tajuta, mikä siinä voi olla niin vaikeaa ymmärtää.
Tarkoitan "kaikilla" 90% ihmisistä, en kirjaimellisesti kaikkia. Ne, joiden luona kyläilen usein, tietävät laktoosivammani vakavuuden. Mutta läheisetkin ihmiset, esimerkiksi siskoni ja äitini, eivät tätä ikinä muista, vaikka todella hyvin tietävät. Ne valitsevat aina HYLAa tai mitä nyt INTOa se toinen merkki on. Ja sitten ruokapöydässä kuulee "äh, ai niin, eihän tämä ollutkaan ihan kokonaan...".
En minä voi tätä yhtään enempää painottaa ihmisille. En siedä laktoosia missään muodossa, en INTOna, en HYLAna, en Lowlactosena, en mitenkään. Ja sanon tämän kyllä erittäin painokkaasti aina, mutta silti ei mene perille. Ja sanon myös, että laktoosia on todella monessa muussakin ruoassa kuin vain selkeissä maitotuotteissa. Esimerkiksi leivässä.
En todellakaan vaadi ihmisiä tekemään minulle mitään ruokia. Hämmästelen vain kerta toisensa perästä, että jos minut on erikseen kutsuttu syömään, niin minulle kaiken selostuksen jälkeen annetaan vähälaktoosista.
Ja kuten sanoin aiemmin, syön yleensä aina ennen jonnekin menoa, etten jäisi nälkäiseksi. En siis vain saavu paikalle ja kitise, kun ei löydy syötävää. Kyse oli vain ja ainoastaan niistä kerroista, kun tulen emäntää hyvin informoineena syömään kutsuttuna paikalle.
Onkohan vielä joku, joka ei ymmärrä? Voin kyllä selittää vielä kerran jos toisenkin.
ap
mä en usko, että kellään on noin paha laktoosi-intoleranssi, en ennen kuin omin silmin näen. Joten sori, jos mun luo tulisit syömään, luultavasti tarjoisin sulle laktoosiakin. Ajattelisin vain, että ei se huomaa, jos tässä onkin Hylaa eikä laktoositonta. Ajattelisin, että ei se oikeasti ole niin tarkkaa. Vasta sit uskoisin, kun näkisin sun saavan sen kohtauksen. Sorry vaan.
Ap:llä tuntuu olevan ihan hyvä asenne. Omalla ystävättärelläni sen sijaan ei, laktoositon ruokavalio hänelläkin. Tähän asti olen sen pyrkinyt huomioimaan, mutta pikkuhiljaa alkaa riittämään. Jos olen valmistanut lisäksi jotain laktoosia sisältävääkin, hän saattaa ottaa sitäkin, vaikka tietää sen siältävän laktoosia. Samoin viimeksi ravintolassa ollessamme otti laktoosia sisältävän jälkiruuan. Oikeasti ärsyttää miettiä tarjoilut laktoosittomiksi kun toinen sitten kuitenkin syö sitäkin :/
joku voi vaikka kuolla (en minä). Jotkut ovat niin allergisia, että saavat minun kipukohtaustakin huomattavasti pahempia oireita.
Olet äärimmäisen ajattelematon ihminen. Täysi idiootti suorastaan. Pystytkö yhtään ajattelemaan toisia ihmisiä?
Jos omalla lapsellasi olisi todella vakava kananmuna-allergia ja minä ihan vaan kokeilisin, että kuinkas paha kananmuna-allergia teidän Teppo-Petterillä nyt sitten voi olla.. Siinäpä miettisit sitten, kun poika lakkaisi hengittämästä.
Juuri tätä en voi käsittää. Miten joku ihminen ei voi käsittää, että joku ei vaan mitenkään voi syödä/juoda/koskettaa jotain, mitä joku toinen voi!?!?!?
ap
En voi syödä laktoosia edes kapseleilla. En yksinkertaisestivoi laittaa suuhuni mitään sellaista, jossa on laktoosia. Edes buranaa!
ap
Laktoosia pilkkova entsyymi on jotain ihan muuta kuin laktoosia.
joku voi vaikka kuolla (en minä). Jotkut ovat niin allergisia, että saavat minun kipukohtaustakin huomattavasti pahempia oireita.
Olet äärimmäisen ajattelematon ihminen. Täysi idiootti suorastaan. Pystytkö yhtään ajattelemaan toisia ihmisiä?
Jos omalla lapsellasi olisi todella vakava kananmuna-allergia ja minä ihan vaan kokeilisin, että kuinkas paha kananmuna-allergia teidän Teppo-Petterillä nyt sitten voi olla.. Siinäpä miettisit sitten, kun poika lakkaisi hengittämästä.
Juuri tätä en voi käsittää. Miten joku ihminen ei voi käsittää, että joku ei vaan mitenkään voi syödä/juoda/koskettaa jotain, mitä joku toinen voi!?!?!?
ap
ehkä sit suhtautuisinkin eri tavalla, jos vaikka oma lapseni olisi vakavasti allerginen. Mutta kun mä en tunne ketään yliallergista tms. niin en vaan usko ennen kuin omin silmin näen.
T: 52
että kuka on tietämätön?
En siis voi käyttää niitä laktoosia pilkkovia kapseleitakaan, koska ne eivät vaikuta siihen outoon suolisto-ongelmaan ollenkaan. Mikään lääke ei siis auta. Minulta pitäisi puhkaista rintaan joku avanne, että se kaasu tulisi pois suolistosta.
ap
tarjoaisit minulle laktoosia vain nähdäksesi, miten kehoni reagoi siihen? Oletko sadisti? Haluat nähdä muiden kärsivän?
On todella outoa, ettet pysty luottamaan ihmisten sanaan!
On pelottavaa, että kaikesta varoittelusta ja tiedottamisesta huolimatta voi olla ihmisiä, jotka haluavat nähdä minun kouristelevan maassa. Uskaltaakohan tässä enää mennä syömään kenellekään?
ap
laktoosiallergia eikä laktoosi-intoleranssi ja että täysin laktoositon ruokavalio on sulle välttämättömyys.
Nykyään on saatavilla paljon laktoosittomia tuotteita. Mutta jos tarjottavat tilaa vaikka pitopalvelusta, ei maidotonta useinkaan ole tarjolla, vain hylatuotteista tehtyä. Yhtä lailla on vaikea saada esim. pähkinätöntä vihannespiirasta, kumma kyllä. Muskottia kun tungetaan vaikka mihin.
että olet maidottomalla ruokavaliolla?
Hyla taitaa olla vaan tuotemerkki laktoosittomalle tuotteelle.. :(
Siis onko täällä taas jotain aivovammaisia idiootteja kommentoimassa?
Miten kukaan aikuinen ihminen kehtaa edes nimettömänä ilmoittaa että ei usko ja tekisi laktoosipitoista ruokaa ihan piruuttaan?
Kuulostaa niin lapselliselta että mä häpeän teidän puolestanne.
Luuletteko että on jotenkin helppoa olla ruokarajoittunut ja asiaa ei auta teidänlaisenne idiootit.
että sinulla on MAIDOTON ruokavalio, sen ihmiset ehkä tajuaa paremmin. Mä olen kans törmännyt tosi paljon siihen etteivät ihmiset tajua hylan ja laktoosittoman eroa.
Ja tarjoiluista sen verran, että kyllä mun mielestä on tosi epäkohteliasta olla tarjoamatta vieraalle sopivaa syötävää, jos asiasta tietää. Ei kaiken tarvitse olla vieraalle sopivaa, mutta jotain kuitenkin. Ei vaikeiden allergioidenkaan suhteen ole vaikeaa löytää reseptejä, nykyäänhän netti on pullollaan leivontablogeja ja ruokasivustoja. Minusta se on toisen huomioimista, että ottaa huomioon tällaiset asiat.
Itsekkin laktoosi-intorelantikkona ihmettelen miksi alkuperäiselle kysyjälle ei laktoosin pilkkojat sovi?
Laktoosinpilkkojien ideanahan on korvata oma laktaasientsyymin puuttuminen pilkkoa laktoosi elmistöön imeytyvään muotoon ja estää siten kaasun muodostumminen, koska se kaasun mudostuminen johtuu siitä pilkkoontumattomasta laktaasista.
Onko henkilö kenties ottanut niitä ohjeiden mukaan?
Suosittelisin kyllä lääkärin jatkotutkimuksia..