Minä en voi syödä yhtään laktoosia. Miksi kaikki tarjoaa minulle HYLAA?
Voin saada tosi vaikean sairaskohtauksen, jos ruoassa on laktoosia. Ruoan täytyy siis olla täysin laktoositon, vähälaktoosinen ei käy.
Tuli tuosta kasvisruokavaliosta mieleen, että sanon aina ruokailukutsun saatuani tilanteeni - ruoan on pakko olla täysin laktoositonta. Ja silti yllättävän monet tekevät vähälaktoosista ruokaa.
Samalla vaivalla kun tekee vähälaktoosista ruokaa olisi voinut tehdä täysin laktoositonta!
Olin joulun jälkeen syömässä tuttavaperheessä. Oli todella noloa, kun en voinut syödä YHTÄÄN MITÄÄN. En alkuruokaa, en pääruokaa, en jälkiruokaa. Perheenemäntä oli tietenkin vähän hämillään, kun ei ollut tajunnut ettei vähälaktoosinen käy laktoosittomalle ruokavaliolle. Yritti tarjota leipää, mutta sekään ei ollut laktoositonta..
Kommentit (242)
Yritän tarjoiluissani ottaa huomioon kaikkien ruokarajoitteet. Perheessämme ei ole laktoosi-intoleranssia, joten en ole perehtynyt asiaan tarkemmin.
Nyt tajuan syyllistyneeni samaan: tarjoan hylaa laktoosi-intolerantikolle. Ikävä kyllä yksikään laktoosi-intolerantikkoystäväni ei ole ikinä avannut sanaista arkkuaan ja kertonut, että hyla ei välttämättä sovi. Niinpä hyvä tarkoitus on mennyt metsään. Jatkossa pitänee varmuuden vuoksi etsiä aina se kokonaan laktoositon tuote.
Tietysti laktoosi-intolerantikot pissii omiin muroihinsa, kun sitten kuitenkin ottavat sitä hylaa tai kokonaan maidollista ja sanoo, että ei se haittaa, kyllä tämä vähä määrä menee.
Missään muussa maassa ei taida olla yhtä intoleranttia ja allergista porukkaa kuin meillä täällä Suomessa. Täällä kun täytyy jokaiselle nypylle ja pierulle löytyä diagnoosi. Niin ja ruoka nyt on muutenkin vaarallista ja lihottavaa, ei saa syödä liikaa mutta pitää syödä tarpeeksi. Mutta ei kuitenkaan nauttia liikaa. Ja klo 18 jälkeen ei pidä ihmisen syömän.
Joku ihme että täällä porukka on niin vinoutunutta ja sairasta.
Me järjestämme kekkerit noin kolmelle kymmenelle hengelle (kaverit ja sukulaisia) kerran talvessa, ja auta armias kun mietit ruokalistaa joka huomioi:
- laktoosi-intolerantit, joille kuitenkin käy Hyla (ja jos mieli oikein tekee niin myös jäätelö ja suklaa kun ei voi vastustaa)
- laktoosi-intolerantit, joille ei käy Hyla (mutta joskus kuitenkin maitosuklaa kun oikein tekee mieli)
- keliaakikot
- pähkinäallergikot
- kala-allergikot (sekä ne jotka eivät syö kalaa kun eivät tykkää)
- maitoallergikot
- kasvissyöjät (lakto-ovo, kala menee myös)
- vegaanit
- ne joille paprika ja sipuli aiheuttavat vatsavaivoja niin paljon, että paprikaa ja sipulia ei saa olla ruuassa
- ne jotka eivät siedä valkosipulia
- ne joiden ruoka ei saa olla liian maustettua (maksimissaan suolaa ja mustapippuria)
Että revi siitä sitten menú joka kelpaa kaikille. Vielä toistaiseksi olemme jaksaneet yrittää.
eivät itsekään tiedä vaivaansa/allergiaansa ja siitä saavat sitten kärsiä kaikki. Esim. minulla on maitoallergia eli en voi syödä mitään maidon ainesosia sisältävää. Kaveripiirissäni on yksi laktoosi-intorelantikko, joka väittää olevansa maitoallerginen. Todellisuudessa hän voi käyttää laktoosittomia tuotteita, mutta ei vähälaktoosista. Lopputulema on se, että minullekin tarjotaan aina laktoositonta, koska se käy sille toisellekin, jolla on muka maitoallergia. Olen yrittänyt vängätä tästä asiasta, mutta ei mene perille. Eli vaikka sanoisit mitä, niin kukaan ei usko, koska tämä yksi on vuosia väittänyt olevansa maitoallerginen, vaikka ei olekaan. Ja sen takia minua pidetäänkin jonain ihme hankalana tyyppinä, koska väitän, että laktoositon ei käy. Nice.
Myös lapsellani on maitoallergia. Paljonpa uskallan häntä päästää mihinkään kaveri-synttäreille tms. jos ihmisten asenne on tätä luokkaa.
Ja se vielä, että maitoallergiahan on sellainen, että siihen voi vaikka kuolla. Eipä huvita kokeilla, että miten itselle käy...
Olen todellakin yrittänyt vääntää tätä asiaa rautalangasta, antanut listan kaikista aineista (maitoproteiini, hera tms.), mitkä eivät käy, mutta tämän yhden "maitoallergisen" takia kukaan ei usko..
vakavat allergiat ja kehoa vahingoittavat ruoka-aineet.
Jos jollakin on vakava allergia, hän yleensä ilmoittaa siitä tullessaan syömään. Ja se otetaan silloin huomioon.
Mutta jos joku on kutsuttu syömään ja sanoo vasta ruokapöydässä, että syö vain maahan pudonneita hedelmiä ja vanhuuteen kuolleita eläimiä, niin se on töykeää kutsujaa kohtaan.
Ap:lla on täysin oikeus olettaa ihmisten tekevän laktoositonta ruokaa, mikäli kutsuvat ap:n kylään syömään. On myös todella inhottavaa tarjota vähälaktoosista ja väittää sitä laktoosittomaksi.
Nykyään siis listan jatkeeksi tulevat vielä karppaajat, eli ei leipää, pastaa, riisiä eikä perunaa....
t.151
Missään muussa maassa ei taida olla yhtä intoleranttia ja allergista porukkaa kuin meillä täällä Suomessa. Täällä kun täytyy jokaiselle nypylle ja pierulle löytyä diagnoosi. Niin ja ruoka nyt on muutenkin vaarallista ja lihottavaa, ei saa syödä liikaa mutta pitää syödä tarpeeksi. Mutta ei kuitenkaan nauttia liikaa. Ja klo 18 jälkeen ei pidä ihmisen syömän.
Joku ihme että täällä porukka on niin vinoutunutta ja sairasta.
Me järjestämme kekkerit noin kolmelle kymmenelle hengelle (kaverit ja sukulaisia) kerran talvessa, ja auta armias kun mietit ruokalistaa joka huomioi:
- laktoosi-intolerantit, joille kuitenkin käy Hyla (ja jos mieli oikein tekee niin myös jäätelö ja suklaa kun ei voi vastustaa)
- laktoosi-intolerantit, joille ei käy Hyla (mutta joskus kuitenkin maitosuklaa kun oikein tekee mieli)
- keliaakikot
- pähkinäallergikot
- kala-allergikot (sekä ne jotka eivät syö kalaa kun eivät tykkää)
- maitoallergikot
- kasvissyöjät (lakto-ovo, kala menee myös)
- vegaanit
- ne joille paprika ja sipuli aiheuttavat vatsavaivoja niin paljon, että paprikaa ja sipulia ei saa olla ruuassa
- ne jotka eivät siedä valkosipulia
- ne joiden ruoka ei saa olla liian maustettua (maksimissaan suolaa ja mustapippuria)Että revi siitä sitten menú joka kelpaa kaikille. Vielä toistaiseksi olemme jaksaneet yrittää.
Pakko ihan välihuomautuksena sanoa, että vähälaktoosinen ei ole synonyymi HYLA:lle! HYLA on Valion oma tuotemerkki, eli VAlion vähälaktoosiset tuoteet on merkattu sillä. Esim. Ingannilla sama on INTO. Puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä!
Itse vähälaktoosista ruokavaliota noudattavana ymmärrän ap:n ongelman. Meillä tehdään kaikki ruoka vähälaktoosisena, mutta jos tiedän tulossa olevan vieraita joille pitää olla kokonaan laktoositonta, niin laitan sitä. Nykyisin kuitenkin kaikkea saa myös laktoosittomana.
eikä käsitä, mikä ero on laktoosittomalla, vähälaktoosisella ja maidottomalla?
Olen vain ylioppilas ja mulle menee jakeluun. Ja helposti.
Myös lapsellani on maitoallergia. Paljonpa uskallan häntä päästää mihinkään kaveri-synttäreille tms. jos ihmisten asenne on tätä luokkaa.
ei usko..
Minä olen päästänyt niin, että olen perheen äidille sanonut, että ei saa antaa jäätelöä/kakkua jne. ja jos haluat tarjota jotain, niin saa antaa muumikeksejä jne.
Aina on lapselleni ollut jotain tarjottavaa, yleensä ostettu jotain listaltani ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä.
Sitten ei tarvitsisi kenenkään kitistä. Myös jäätelön ostaisin maidottomana, eli mehujäät kaikille. Minusta ap voisi ottaa omat eväät mukaan ja jos kyläpaikassa jotakin sopivaa syötävää on, sitten syö, muuten eväillä.
Se mua laktoosi-intolerantikoissa ja muissa vastaavissa tyypeissä eniten inhottaa, että tekevät syömisestään niin suuren numeron. Ovat syömättä jos ei sopivaa ruokaa ole. Kyllä mä ainakin kestän pari tuntia ilman ruokaa. Käyn sitten kotimatkalla kaupassa jos olen nälkään nääntyä.
Lapseni ei siis ole laktoositon vaan maitoallerginen. Ja jos minun aikuiset ystäväni eivät usko ja ymmärrä maitoallergian vakavuutta, vaikka millä listoilla yrittäisi asiaa tehdä tiettäväksi, niin en voi olettaa samaa muiltakaan aikuisilta.
"Sitten ei tarvitsisi kenenkään kitistä. Myös jäätelön ostaisin maidottomana, eli mehujäät kaikille. Minusta ap voisi ottaa omat eväät mukaan ja jos kyläpaikassa jotakin sopivaa syötävää on, sitten syö, muuten eväillä.
Se mua laktoosi-intolerantikoissa ja muissa vastaavissa tyypeissä eniten inhottaa, että tekevät syömisestään niin suuren numeron. Ovat syömättä jos ei sopivaa ruokaa ole. Kyllä mä ainakin kestän pari tuntia ilman ruokaa. Käyn sitten kotimatkalla kaupassa jos olen nälkään nääntyä."
Siis ap:lla on ongelma VAIN JA AINOASTAAN SILLOIN, kun hänet KUTSUTAAN SYÖMÄÄN ja ap painottaa, että hän ei valitettavasti voi syödä mitään, jossa on laktoosia. Ja tämän jälkeen menee kylään, niin siellä ei voikaan syödä mitään VAIKKA ON ETUKÄTEEN SANONUT, ETTEI VOI SYÖDÄ LAKTOOSIA.
Mikä teitä vaivaa? Miksette lue aloitusta tai viestejä vaan vastailette mitä sattuu?
Ap on monta kertaa sanonut, että yleensä syö ennen kuin menee jonnekin juhliin tms. Mutta silloin, kun ERIKSEEN KUTSUTAAN AP SYÖMÄÄN niin voisi olettaa, että ap:n ilmoituksen (laktoosi ei käy) jälkeen voisi saada edes JOTAIN, mitä voisi syödä.
On tosi outoa kutsua syömään joku, jolle ei olekaan mitään ruokaa tarjolla. Mikä teitä oikeasti vaivaa?
Kyllä mä tajuan mitä eroa on laktoosittomalla ja vähälaktoosisella ruokavaliolla, mutta jos joku vaikka ilmoittautuessaan juhliin sanoisi ruokavalioksi laktoositon, niin en varmaan itse erikseen alkaisi tarkentaa kumpaa tarkoitetaan vaan olettaisin puhujan tarkoittavan vähälaktoosista. Moni laktoosi-intolerantikko nimittäin ilmoittaa aina laktoosittoman ruokatoiveen vaikka HYLA- kävisi ihan yhtä hyvin. Mulla itselläkin on laktoosi-intoleranssi. Mun mielestä voisit aina tarkentaa kun asiasta tulee puhetta, että sulle ei käy HYLA tai vähälaktoosiset tuotteet vaan ainoastaan laktoosittomat. Btw. Oletko kokeillut luomutuotteita? Mun kaverille ei käy kuin täysin laktoosittomat JA luomumaitotuotteet. Mulle käy myös luomumaito oikein hyvin.
Mä en ymmärrä vieläkään miksi sille ei käy maidoton ruoka. Se olis kaikkein helpointa ja yksinkertaisinta emännälle ja mahdollisesti myös sen takia, että tulee muitakin maitovaivaisia ruokailijoita, joille yllätten ei ehkä käykään ne laktoosittomat maidot.
MIKSI PITÄÄ OLLA SITÄ KERMAA YLIPÄÄTÄÄN. Miksi, oi miksi Ap haluat syödä (laktoosittomia) maitotuotteita ja vaadit emännältä, että ruuassa pitää niitä olla?
ole kukaan vaatinut. On helpompi emännälle jos on vaihtoehtona että maitotuotteita saa käyttää, kun on niistä tottunut ruokaa normaalisti syövälle perheelle laittamaan. Ihan emäntää siinä ajatellaan että saavat kokata yksinkertaisemmin, mutta siinä kokatessaan muistavat kuitenkin valita hyllystä laktoosittoman tuotteen. Miksi se on sinulle ongelma? Miksi haluat tehdä laktoosi-intolerantikosta "vaikean"? Eikö sinulla ole tarpeeksi oikeita epäkohtia joista valittaa? Vai vänkäätkö yleensäkin tuulesta temmatuilla "pointeilla" oli asia mikä hyvänsä?
Mua ärsyttää yli kaiken tyhmät ihmiset, ja niitä tää viestiketju pursuaa.
Neljä sivua vastauksia, ja vielä ihmiset vänkää että "ap on ärsyttävä" (niimpä.. kannattaa ap seuraavassa elämässä syntyä ilman tota laktoosivaivaa), "laktaasientsyymit auttaa, t.kemisti" (sanottiinko kenties 1000 kertaa ettei auta??? tunnen monia joilla ei auta, ja monia joilla auttaa), "miksi et ota omia eväitä?" (joo, kutsut ihmisen syömään, ja se tulee omien eväiden kanssa. hyvä idea!!)
Mä en ymmärrä, en kertakaikkiaan, mikä tässä on niin VAIKEAA YMMÄRTÄÄ???
Tsemppiä ap. Kyllä elämä on vaikeeta, kun maailma on täynnä imbesillejä.
Mieluummin teen sitten veteen tai jätän maitoruuat kokonaan tekemättä, sillä ne maitojuomat on järkyttävän PAHOJA. Jos me ei vieraan kanssa päästäis ruuasta yksimielisyyteen, sanoisin, et älä tule ollenkaan, tavataan joskus vaikka joissain kahvilassa.
Neljä sivua vastauksia, ja vielä ihmiset vänkää että "ap on ärsyttävä" (niimpä.. kannattaa ap seuraavassa elämässä syntyä ilman tota laktoosivaivaa), "laktaasientsyymit auttaa, t.kemisti" (sanottiinko kenties 1000 kertaa ettei auta??? tunnen monia joilla ei auta, ja monia joilla auttaa), "miksi et ota omia eväitä?" (joo, kutsut ihmisen syömään, ja se tulee omien eväiden kanssa. hyvä idea!!)
Tämä ketju valoi taas uutta rautaa ihmiskyynisyyteen.
Jos heitän silmät kiinni kiven tuosta ikkunasta, kuinka todennäköistä on että se osuu jotakuta sellaista joka on sen ansainnut?
Otsa rypyssä eteenpäin.
Mieluummin teen sitten veteen tai jätän maitoruuat kokonaan tekemättä, sillä ne maitojuomat on järkyttävän PAHOJA. Jos me ei vieraan kanssa päästäis ruuasta yksimielisyyteen, sanoisin, et älä tule ollenkaan, tavataan joskus vaikka joissain kahvilassa.
ettet erota maitojuomaa tavallisesta maidosta sokkotestissä. Sinulla on vain tarve vängätä ja tehdä asioista vaikeampia kuin ovat. Toisella on oikeasti ongelma = sinusta pitää tehdä marttyyri. Et taida sietää tilannetta jossa tiedät joutuvasi ottamaan toisen huomioon. Hajoa siihen sitten.
Minulle ainakin lääkäri sanoi, että jos en huolehdi ruokavaliostani vaan jatkuvasti ärsytän suolistoani, se voi johtaa keliakiaan tai muihin suolisto-ongelmiin jopa syöpään.
Myös muiden ruoka-aineiden imeytyminen häiriintyy ja seuraksena voi olla puutostauteja ja laihtumista vaikka söisi kuinka hyvin.
Itse olin anorektisen laiha ennen laktoosi-intorelanssi diagnoosia, vaikka söin todella paljon. Uuden ruokavalion jälkeen painoni normalisoitui puolessa vuodessa ja kouluarvosanatkin lähtivät nousuun.. jaksoin paremmin ja olin terveemmpi.
Että kyllä tämä "pierutautikin" kannattaa ihan tosissaan ottaa.
Mua ottaa pattiin sellaiset ihmiset joilla itsellään ei ole allergioita.. kun tuppaavat pitämään muidenkin allergioita korvienväli-juttuina.
Niin korjaan tähän heti ettei joku viisastelija pääse sanomaan.. että tiedän että laktoosi-inroelanssi ei ole allergia. Se on imeytymishäiriö jossa elimistöstä puuttuu joko osittain tai kokonaan laktoosia pilkkova laktaasientsyymi.
VÄHÄN TAAKSEPÄIN ENNEN KUIN KOMMENTOITTE NOIN TYPERÄSTI.
Siis ap ei syö mitään maitotuotteita, ellei tiedä niiden olevan täysin laktoosittomia. Eikä odota mitään erikoisjärjestelyjä muilta. Hän ei tee muiden elämää millään tavalla hankalaksi.
Ap:n aloitus koskikin ainoastaan niitä kertoja, kun HÄNET ON KUTSUTTU SYÖMÄÄN jollekin kylään. Eli joku nimenomaan kutsuu kotiinsa syömään. Ap painottaa, ettei voi syödä mitään, mikä sisältää laktoosia ja kaikesta varoittelusta huolimatta ihmiset eivät ymmärrä laktoosittoman ja vähälaktoosisen ruokavalion eroa. Ap:lle sillä on väliä.
Jos jonkun ihmisen kutsuu syömään ja tuo henkilö nimenomaan kertoo, ettei voi syödä laktoosia, on todella töykeää ja ajattelematonta jättää se huomiotta ja tarjota sellaista, mitä KUTSUTTU ei voi syödä.
Voisiko tämän ketjun pikku hiljaa lopettaa? Sovitaanko niin, että kukaan ei saa enää kommentoida tähän yhtään mitään ennen kuin lukee JOKAISEN ALOITUKSEN IHAN ENSIMMÄISESTÄ VIESTISTÄ ALKAEN. Menee jo hermo, kun tänne aina välillä tulee näitä "miten sä voit olettaa, että maailma pyörii sun ympärillä ja kaikki tietää sun pieruvaivoista".