Minä en voi syödä yhtään laktoosia. Miksi kaikki tarjoaa minulle HYLAA?
Voin saada tosi vaikean sairaskohtauksen, jos ruoassa on laktoosia. Ruoan täytyy siis olla täysin laktoositon, vähälaktoosinen ei käy.
Tuli tuosta kasvisruokavaliosta mieleen, että sanon aina ruokailukutsun saatuani tilanteeni - ruoan on pakko olla täysin laktoositonta. Ja silti yllättävän monet tekevät vähälaktoosista ruokaa.
Samalla vaivalla kun tekee vähälaktoosista ruokaa olisi voinut tehdä täysin laktoositonta!
Olin joulun jälkeen syömässä tuttavaperheessä. Oli todella noloa, kun en voinut syödä YHTÄÄN MITÄÄN. En alkuruokaa, en pääruokaa, en jälkiruokaa. Perheenemäntä oli tietenkin vähän hämillään, kun ei ollut tajunnut ettei vähälaktoosinen käy laktoosittomalle ruokavaliolle. Yritti tarjota leipää, mutta sekään ei ollut laktoositonta..
Kommentit (242)
Ihan samaa mieltä, että vähälaktoosiset tuotteet ovat ihan vitsi. Nimenomaan monilla jätskikioskeilla tarjotaan näitä vähälaktoosisia, mikä on ihan yhtä tyhjän kanssa. Ostaako niitä kauppojen Hyla-tuotteitakaan oikeasti kukaan, kun on saatavilla niin paljon kokonaan laktoosittomia.
Toivoisin että laktoosittomana saisi jäätelöitä ihan perusmakuisina, eikä niin, että kaikissa muissa on laktoosia, mutta joku tyyliin persikkalakritsa on laktoositon.
Vähän on kyllä tilanne parantunut pikkuhiljaa, niin ettei tarvitse tyytyä aina pelkkään sorbettiin.
En ymmärrä, miksi yleensäkään on olemassa vähälaktoosisia tuotteita, kuka niitä oikein käyttää?
Eilen Minetti jäätelökioskilla kysyin laktoositonta, vastaus oli, että kaikki heidän jäätelönsä ovat VÄHÄlaktoosisia. Ei ihan loppuun asti mietitty. Jos laktoosi ei sovi, ei se auta, että sitä on vain vähän! Jäi ostamatta.
Monille on myös käsitteet laktoositon/maidoton epäselviä ja ne sekoitetaan. Leivonnainen voi sisältää, kermaa, maitoa, voita tai vaikka tuorejuustoa, kunhan ne ovat laktoosittomia. Kahviloiden merkinnät ovat usein tosi sekavia.
Myöskään en ymmärrä, miksi niin moniin lääkkeisiin on pakko tunkea laktoosia, se pienikin määrä on monelle liikaa, onkohan se halvin täyteaine ahneille lääkefirmoille?
Yleisesti ottaen olen kyllä erittäin tyytyväinen laktoosittomien tuotteiden lisääntyneeseen määrään ruokakaupoissa ja ravintoloissa ja perhejuhlissa.