Minä en voi syödä yhtään laktoosia. Miksi kaikki tarjoaa minulle HYLAA?
Voin saada tosi vaikean sairaskohtauksen, jos ruoassa on laktoosia. Ruoan täytyy siis olla täysin laktoositon, vähälaktoosinen ei käy.
Tuli tuosta kasvisruokavaliosta mieleen, että sanon aina ruokailukutsun saatuani tilanteeni - ruoan on pakko olla täysin laktoositonta. Ja silti yllättävän monet tekevät vähälaktoosista ruokaa.
Samalla vaivalla kun tekee vähälaktoosista ruokaa olisi voinut tehdä täysin laktoositonta!
Olin joulun jälkeen syömässä tuttavaperheessä. Oli todella noloa, kun en voinut syödä YHTÄÄN MITÄÄN. En alkuruokaa, en pääruokaa, en jälkiruokaa. Perheenemäntä oli tietenkin vähän hämillään, kun ei ollut tajunnut ettei vähälaktoosinen käy laktoosittomalle ruokavaliolle. Yritti tarjota leipää, mutta sekään ei ollut laktoositonta..
Kommentit (242)
Vaikka itse olet lakt-intorerantikko ja hyvin ymmärrät näiden eron niin silti oletat että vieras ilman muuta tarkoittaa jotain muuta kuin sanoo. Tuossa tapauksessa jos tuollaista epäilet niin olisi kyllä sun tehtäväsi kysyä sitä tarkennusta.
P.S. mulla on tuttavapiirissä myös laktoosivaivoista kärsiviä, eri asteisia eli toisille käy hylat ja vast ja toiset ei voi syödä laktoosia yhtään. EIpä ole koskaan ollut ongelma.
mutta jos joku vaikka ilmoittautuessaan juhliin sanoisi ruokavalioksi laktoositon, niin en varmaan itse erikseen alkaisi tarkentaa kumpaa tarkoitetaan vaan olettaisin puhujan tarkoittavan vähälaktoosista.
Vaikka itse olet lakt-intorerantikko ja hyvin ymmärrät näiden eron niin silti oletat että vieras ilman muuta tarkoittaa jotain muuta kuin sanoo. Tuossa tapauksessa jos tuollaista epäilet niin olisi kyllä sun tehtäväsi kysyä sitä tarkennusta.
P.S. mulla on tuttavapiirissä myös laktoosivaivoista kärsiviä, eri asteisia eli toisille käy hylat ja vast ja toiset ei voi syödä laktoosia yhtään. EIpä ole koskaan ollut ongelma.
mutta jos joku vaikka ilmoittautuessaan juhliin sanoisi ruokavalioksi laktoositon, niin en varmaan itse erikseen alkaisi tarkentaa kumpaa tarkoitetaan vaan olettaisin puhujan tarkoittavan vähälaktoosista.
Jos joku ilmoittaa laktoosi-intoleranssista ja on kaksi vaihtoehtoa: sietää vähälaktoosista tai ei siedä edes sitä, MIKSI OLETTAA ENSISIJAISESTI että vähälaktoosinen käy, kun sitä laktoositonta voi kumpikin tapaus syödä, ja vähälaktoosista toinen ei. Miksi ei ihan omiakin hermoja säästääkseen valitse sitä VARMEMPAA vaihtoehtoa? Kiusaksi? Jotta saisi tulla av:lle avautumaan kun Marjaliisa ei syäny mun kermakanaa?
En ymmärrä.
MIKSI PITÄÄ OLLA SITÄ KERMAA YLIPÄÄTÄÄN. Miksi, oi miksi Ap haluat syödä (laktoosittomia) maitotuotteita ja vaadit emännältä, että ruuassa pitää niitä olla?
Kyllä mä tajuan mitä eroa on laktoosittomalla ja vähälaktoosisella ruokavaliolla, mutta jos joku vaikka ilmoittautuessaan juhliin sanoisi ruokavalioksi laktoositon, niin en varmaan itse erikseen alkaisi tarkentaa kumpaa tarkoitetaan vaan olettaisin puhujan tarkoittavan vähälaktoosista.
Moni laktoosi-intolerantikko nimittäin ilmoittaa aina laktoosittoman ruokatoiveen vaikka HYLA- kävisi ihan yhtä hyvin.
Mulla itselläkin on laktoosi-intoleranssi.
Mun mielestä voisit aina tarkentaa kun asiasta tulee puhetta, että sulle ei käy HYLA tai vähälaktoosiset tuotteet vaan ainoastaan laktoosittomat.
Btw. Oletko kokeillut luomutuotteita? Mun kaverille ei käy kuin täysin laktoosittomat JA luomumaitotuotteet.
Mulle käy myös luomumaito oikein hyvin.
että raa'at kasvikset sopivat vain jäniksille, ei ihmisille. Tai keväinen luonto sopii vain kiimaisille eläimille, ei ihmisille.
Jaa-a. Loistava diagnostiikka, vegaani.
alussa vain pysyäksemme hengissä. Se sopii meille.
Siis meillä kaikillahan muodostuu suolistossa kaasua ihan koko ajan, huolimatta siitä syökö laktoosia tai ylipäätään maitotuotteita lainkaan.
Kiinnostaisi tietää kuinka nämä muut kaasut sitten poistuvat ap:n elimistöstä, jos siellä ei kerran kaasu kulje lainkaan. Vai osaako elimistö erottaa erilaiset kaasut? Osa kulkee, osa ei.
Sorry. Oli vaan ihan pakko kysyä.
että välillä voi vetää maitokahvia tavallisesta maidosta ja pilkkojapillerin ja kaikki menee hienosti, ja välillä taas pieni kakkupala, jossa on taatusti vähemmän laktoosia siinä hylakermassa aiheuttaa järjettömät vatsavaivat. Eikö kannattaisi niitä pilkkojapillereitä ottaa säännöllisesti? Juuri tuo että välillä kaikki menee bueno ja välillä on kauhee katastrofi käy ei-intolerantikon toleranssin päälle. Oikukas kuin teinityttö.
Noita riittää kyllä jotka eivät edes halua ottaa asiaa huomioon. Kärsin pahasta laktoosi-intoleranssista eli vähälaktoosinen ei käy. Jos juon kahvin normimaidolla saan ottaa sen 2 kappaletta laktoosipilkkojaa ja kuitenki välillä ripuli lentää.
Viime kesänä olin kaverillani joka sanoi tehneensä kakun laktoosittomana. Söin sitä sitten iloisena, hetki meni ja ripuli alkoi lentämään, vatsaa sattui ihan järjettömästi ja ihottuma puhkesi. Hienoa kesän kuumimilla olla pitkahihainen päällä pihalla kun ei kehdannut sitä ihottumaa esitellä.. Ja selvisi ettei tämä kaverini uskonut allergiaani kun oli nähnyt minun juovan maitoa. Niin se maito oli sitä maitojuomaa! Pahoitteli kyllä ja oli äärettömän nolo.
Itse en nykyään oikein syökään missään kylässä mitään, koska kukaan ei tunnu tajuavan laktoosittoman ja vähälaktoosisen eroa vaikka rautalangasta vääntäisi. Itse kyllä uskon että monilla se on myös ihan sitä ettei vain kiinnosta. Mitäs väliä sillä on vaikka kutsutaan kaveri kylää syömään ja tehdään ruokaa mikä ei kutsutulle sovi, saapahan itse syödä enemmän..
Noh, käytän kahvissani yleensäkin aika vähän maitoa, mustasta en kuitenkaan tykkää. Otan ne pillerit koska en aina jaksa alkaa tuottamaan ekstravaivaa emännälle/missä nyt olenkin vaan sanon että otan nämä nappini(tai käyn ne vain vessassa ottamassa sanomatta mtn jos olen esim. työni puolesta jossain oudossa paikassa), niin menee tässä kahvissa se maito. Tätä kyllä tapahtuu n. 3x vuodessa kun olen vähemmän tutussa paikassa/aivan tuntemattomassa paikassa jossa ei saa teetä tai muuta. Useimmat kaverini kyllä tietävät vaivani tason.
Niin tuo kakku. LAKTOOSITON ei VÄHÄLAKTOOSINEN/HYLA. Eli kaverini väitti että kerma kakussa on lakotoositonta, ei vähälaktoosista tai hylaa. Todellisuudessa oli ihan tavallista kermaa. En yleensä syökään mitään missään kylässä, joka saattaa sisältää maitoa koska en uskalla enää ottaa riskiä(kaveriin kuitenkin luulin että voi luottaa koska näin sanoi). Taas huomaa miten jollain ei joko luetun ymmärrys toimi tai sitten ei tajua että laktoositon on laktoositon, ei vähälaktoositon.
Niin ja anteeksi tuo allergia tuolla, löytyy myös itseltä yksi allergia ja noista usein puhun samalla kertaa niin jäänyt päähän. Tiedän kyllä ettei tämä ole allergia.
T: Ei-Ap (joku taisi luulla että olen)
Vastaus lähes 4 v ja 1kk myöhemmin: Sekaannuksilta vältytään yksinkertaisesti ilmoittamalla ruokavalio kokonaan m a i d o t t o m a k s i.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2011 klo 07:51"]
ollaan laktoosittomia, mutta halutaan silti ehdottomasti maitoon tehtyjä ruokia. Koska ei olla maidottomia vaan laktoosittomia. Ja ääliöemännät ei tajua, että vieras haluaa juuri sitä kermavaahtoa, vaikka on totaalilaktoositon. Hänelle ei kelpaa marjakiisseli kun muut saa kermavaahtoa.
Sitten voidaan vinkua, että minua ei otettu huomioon kun minulle tehtiin karpalokiisseli ja muut sai kermaan tehtyä rahkaa. Byää, emäntä käsitti väärin mun diettini. En olisi halunnut MAIDOTONTA vaan LAKTOOSITONTA.
Sillä ettei olla ruokavammasia!
Lopeta se rissaaminen. Sano että maidotonta niin ei tule vaikeuksia.
Kyllä sinullakin on varmasti asioita joita et tiedä, alkaako joku sitten siitä keuhkoamaan että PITÄÄ KYLLÄ PERKELE TIETÄÄ!!!
Aika vaikea tajuta, miksei emäntä voisi tehdä sitä kermarahkaa laktoosittomasta kermasta ja rahkasta, jolloin se sopisi kaikille vieraille (ellei joukossa ole maitoallergisia) eikä tarvitsisi tehdä a) montaa eri jälkiruokaa, b) yhden vieraan ruokarajoitteesta kummallista numeroa.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2011 klo 23:32"]Vaikka vetäisit laktoosia,ei elimistöllä kauaa mene sen käsittelyssä.Täysin paskapuhetta nuo viikon saikut ym,tai sitten sinulla on myös jokin muu sairaus esim keliakia
[/quote] Laktoosi viipyy suolistossa kaksi viikkoa. Tämä tieto on peräisin lääkäriltä.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2011 klo 13:29"]siitä jotenkin tulla sellainen siedettävä vaiva? Kuten jossain siitepölyallergioissa siedätyshoitojen jälkeen?
[/quote] Ei.
Jos kutsutaan vieras päivälliselle ja vieras ilmoittaa laktoosivammasta, niin ruoka täytyy tehdä laktoosittomana. Mikä siinä on niin vaikeaa? Ja kyllä minä katon sisällysluetteloa sen verran, että siinä lukee LAKTOOSITON eikä VÄHÄLAKTOOSINEN. Terveellä järjellä jo tajuaa että ne on kaksi eri asiaa. Se joka pirusillaan sitten tekee sitä vähälaktoosista ruokaa on kelju ihminen. Ei se ole mukavaa ripuloida sitten kyläillessä vieraana toisen vessassa puolta tuntia ja kohta mennä uudelle istunnolle. Ja lisäksi piereskellä ja kärsiä vatsakivuista kun yritetään jutustella mukavia. Todella huomaavaista. Tietenkin tietämättömiä löytyy, mutta moni tämän ketjun ihmisistä olisi ihan tahallaan tarjonnut vääränlaista ruokaa. Heh heh... Ja laktoosittomat tuotteet löytää helposti koska niissä lukee joko LAKTOOSITON tai valio EILA. Eikä yhden päivällisen tekeminen laktoosittomana maksa kuin ehkä 2-5 € enemmän, riippuen tarjottavista. Jos muutama euro vie perikatoon, niin parempi jättää vieraat kestittämättä :D Ja ihan samaa ruokaa voi tehdä kuin oli aiemmin suunnitellut, ei laktoositon ruokavalio muuta menua mihinkään, höps höps.
N21
en koskisi mihinkään, missä on ilmiselvästi valkoista, kuten maitokahviin tai kermaiseen kakkuviipaleeseen. Hän kuitenkin viestiensä perusteella vetää niitä ja sitten valittaa, kun vatsaa vääntää ja ripuliakin tulee. Kukaan ei kuitenkaan ole niitä kermavaahtoja väkisin hänelle kurkusta alas kaatanut, vai onko?
ette halua tai jaksa ottaa huomioon kenenkään ruokarajoituksia, että on olemassa sellaisia rajoituksia, joiden laiminlyönti on vaarallistakin. Esim. vaikea allergia josta seuraa sairaalakeikka tukehtumisvaaran takia (on koettu) tai esim. keliakia. Pienikin määrä gluteiinia pilaa keliaakikon ohutsuolen uudestaan.
[/quote]
ehkä sit suhtautuisinkin eri tavalla, jos vaikka oma lapseni olisi vakavasti allerginen. Mutta kun mä en tunne ketään yliallergista tms. niin en vaan usko ennen kuin omin silmin näen.
T: 52
[/quote]
Ei kai kukaan voi aatella näin? Syöttääkö tää lasten allergisille synttärivieraille mitä sattuu ja oottaa sitten, pitääkö viedä sairaalaan?
En nyt enää yhtään ihmettele, kun yhden allergisen lapsen vanhempi oli tosi huolissaan ennen lapseni synttäreitä ja sain moneen kertaan vakuuttaa, että otamme allergian huomioon eikä tarvi pelätä sairaalareissua synttäreiden jälkeen.
Nykyään on saatavilla (ainakin valion tuotteista)todella monipuolisesti laktoosittomia maitotuotteita. Juhlatarjoilut on todella helppo tehdä kokonaan laktoosittomista tuotteista, varsinkaan kun niissä ei ole sitä makeaa makueroa, mikä hyla-tuotteita usein pilaa. Tavallista ja laktoositonta maitoa ei makuvertailussa erota.
Itse en kärsi mistään syömävammoista, mutta teen silti isommalle joukolle vierastarjottavat kokonaan laktoosittomista tuotteista, ei tarvi arpoa eikä tehdä eri variaatioita. Kotona omalle porukalle sitten tavan maidot ja kermat.
en koskisi mihinkään, missä on ilmiselvästi valkoista, kuten maitokahviin tai kermaiseen kakkuviipaleeseen. Hän kuitenkin viestiensä perusteella vetää niitä ja sitten valittaa, kun vatsaa vääntää ja ripuliakin tulee. Kukaan ei kuitenkaan ole niitä kermavaahtoja väkisin hänelle kurkusta alas kaatanut, vai onko?
ja sitten haukkua tarjoajaa kun se ei tajunnut, että piti olla LAKTOOSITONTA suklaata.
hohhoijaa...
http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuote…
Ei oo tarkoitus mainostaa valiota, muilta meijereiltä löytyy varmaan hyvin laktoosittomia myös.
Tämän vaan vähän aiheen sivusta. Haluan vain korostaa, että laktoosittomia tarjoomuksia on todella helppo tehdä, ei vaadi mitään ektraponnisteluja. Ja maistuu kaikille!
ongelman ydin on niissä tuhansissa suomalaisissa (naisissa), jotka eivät omaa nirsouttaan tai huomionkipeyttään suostu syömään tiettyjä ruoka-aineita ja väittävät olevansa niille allergisia. Kun joku emäntä sitten onnistuu piilottamaan tällaisen henkilön ruokaan jotain sellaista, mille henkilö väittää olevansa allerginen, eikä mitään oireita tule, niin siitä vedetään tulkinta, että kaikki tuolle ruoka-aineelle allergiset voivat sittenkin syödä sitä. Toinen ongelman aiheuttaja ovat hysteeriset äidit, jotka haluavat lapsensa joka näpylle ja löysälle kakalle diagnoosin ja alkavat sen takia uskoa, että lapsi on allerginen kaikelle maidosta kananmuniin ja ruokavalio saa sisältää vain kengurunlihaa ja spelttiä. Omassa tuttavapiirissäni on molemmista ryhmistä esimerkkitapauksia ja sen takia myönnän, että itsellänikin usko ihmisten allergioihin horjuu ja pahasti, vaikka varmasti oikeasti allergisiakin ihmisiä on.