Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä en voi syödä yhtään laktoosia. Miksi kaikki tarjoaa minulle HYLAA?

Vierailija
29.01.2011 |

Voin saada tosi vaikean sairaskohtauksen, jos ruoassa on laktoosia. Ruoan täytyy siis olla täysin laktoositon, vähälaktoosinen ei käy.

Tuli tuosta kasvisruokavaliosta mieleen, että sanon aina ruokailukutsun saatuani tilanteeni - ruoan on pakko olla täysin laktoositonta. Ja silti yllättävän monet tekevät vähälaktoosista ruokaa.

Samalla vaivalla kun tekee vähälaktoosista ruokaa olisi voinut tehdä täysin laktoositonta!

Olin joulun jälkeen syömässä tuttavaperheessä. Oli todella noloa, kun en voinut syödä YHTÄÄN MITÄÄN. En alkuruokaa, en pääruokaa, en jälkiruokaa. Perheenemäntä oli tietenkin vähän hämillään, kun ei ollut tajunnut ettei vähälaktoosinen käy laktoosittomalle ruokavaliolle. Yritti tarjota leipää, mutta sekään ei ollut laktoositonta..

Kommentit (242)

Vierailija
201/242 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktoositon ruokavalio = ei yhtään laktoosia, laktoositonta maitoa ja laktoosittomia maitotuotteita voi käyttää

Vähälaktoosinen ruokavalio = ns. HYLA-, eli vähälaktoosisia tuotteita voi käyttää

Maidoton ruokavalio = Mitään, missä on maitoproteiinia, ei voi käyttää. Ei siis voi juoda maitoa, edes laktoosittomana tai hylana.

Vierailija
202/242 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytä laktoosia pilkkovia kapseleita, ja sitten ap kirjoittaa "En voi syödä laktoosia edes kapseleilla". Miten tuo pitäis ymmärtää?

Kukahan tässä on tietämätön?

En voi syödä laktoosia edes kapseleilla. En yksinkertaisestivoi laittaa suuhuni mitään sellaista, jossa on laktoosia. Edes buranaa!

ap

Laktoosia pilkkova entsyymi on jotain ihan muuta kuin laktoosia.

mistä sä sait pääähäs, että joku luulee että laktoosia pilkkova entsyymi on laktoosia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/242 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkkeitä. Niitä tavallisia kapseleita, joita saa apteekista ja joita todella monet laktoosi-intolerantikot käyttävät.

Tätä on kokeiltu. Mikään konsti ei saa sitä suolistovaivaa poistumaan. En siis yksinkertaisesti voi elimistööni työntää mistään mitään, jossa on vähääkään laktoosia. En, vaikka käyttäisin niitä laktoosia pilkkovia kapseleita.

ap

Vierailija
204/242 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. mun appivanhemmat aina jaksaa korostaa, miten heiltä meni maitosokerin sietokyky kun viettivät monta kesää purjehtien Välimerellä ja maidon kulutus jäi cafeeoleen tasolle. Nyt on sitten elimistö kummallakin niin herkkä, että aluksi vain hyla kävi ja nyt ei kuulemma kestä mitään muuta kuin laktoositonta. Siitä huolimatta tiedän ihan varmasti heidän vetäneen laktoosia sisältäviä ruokia ilman mitään ongelmia, todellakin niin että olen nähnyt heitä monta päivää peräkkäin tämän laktoosin nauttimisen jälkeen ja ilman mitään oireita. Sen sijaan jos he tietävät jossain olleen maitosokeria, niin silloin kyllä pierettää ja vatsaa vääntää ja oireet alkavat pian aterian nauttimisen jälkeen.

Varmaan oikeastikin laktoosia huonosti sietäviä on, ei siinä mitään.

Vierailija
205/242 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa, että ap:lle ei ole laktaasientsyymitableteista riittävästi/riittävän nopeasti apua.

Itse en muuten JOKA KERTA saa laktaasientsyymitableteista (=laktoosia pilkkova valmiste) riittävästi apua, vaikka siedän hyla/into/vähälaktoosisia tuotteita.

Ja tästä ketjusta kyllä taas huomaa av:laisten älykkyystason. Ap kertoo ongelmansa selkeästi, mutta ei mene perille, ei.

Vierailija
206/242 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään auta vaikka sanoo että on maidoton ruokavalio. Ei ihmisistä suurin osa siltikään tajua... Nimim. Kokemusta löytyy. Mullekin tarjotaan lähes aina laktoositonta tai hylaa vaikka tietää että oon maidoton!!! Mistä näitä idiootteja löytyy...?

Vierailija
207/242 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että välillä voi vetää maitokahvia tavallisesta maidosta ja pilkkojapillerin ja kaikki menee hienosti, ja välillä taas pieni kakkupala, jossa on taatusti vähemmän laktoosia siinä hylakermassa aiheuttaa järjettömät vatsavaivat. Eikö kannattaisi niitä pilkkojapillereitä ottaa säännöllisesti? Juuri tuo että välillä kaikki menee bueno ja välillä on kauhee katastrofi käy ei-intolerantikon toleranssin päälle. Oikukas kuin teinityttö.

Noita riittää kyllä jotka eivät edes halua ottaa asiaa huomioon. Kärsin pahasta laktoosi-intoleranssista eli vähälaktoosinen ei käy. Jos juon kahvin normimaidolla saan ottaa sen 2 kappaletta laktoosipilkkojaa ja kuitenki välillä ripuli lentää.

Viime kesänä olin kaverillani joka sanoi tehneensä kakun laktoosittomana. Söin sitä sitten iloisena, hetki meni ja ripuli alkoi lentämään, vatsaa sattui ihan järjettömästi ja ihottuma puhkesi. Hienoa kesän kuumimilla olla pitkahihainen päällä pihalla kun ei kehdannut sitä ihottumaa esitellä.. Ja selvisi ettei tämä kaverini uskonut allergiaani kun oli nähnyt minun juovan maitoa. Niin se maito oli sitä maitojuomaa! Pahoitteli kyllä ja oli äärettömän nolo.

Itse en nykyään oikein syökään missään kylässä mitään, koska kukaan ei tunnu tajuavan laktoosittoman ja vähälaktoosisen eroa vaikka rautalangasta vääntäisi. Itse kyllä uskon että monilla se on myös ihan sitä ettei vain kiinnosta. Mitäs väliä sillä on vaikka kutsutaan kaveri kylää syömään ja tehdään ruokaa mikä ei kutsutulle sovi, saapahan itse syödä enemmän..

Vierailija
208/242 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En voi syödä laktoosia edes kapseleilla. En yksinkertaisesti voi laittaa suuhuni mitään sellaista, jossa on laktoosia. Edes buranaa!"

Burana = lääkepillereitä ja -kapseleita.

"Laktoosia kapseleilla" ei ole mitään suomen kieltä. Leipää kurkulla? Kompostia perunankuorilla? Huvilaa laiturilla? Hapanimeläkastiketta porsaalla? Anopinkieliä ikkunalla?

"En voi syödä laktoosia edes kapseleilla." = "En voi syödä laktoosia, vaikka söisin samalla niitä laktoosia pilkkovia kapseleita."

ei-ap

käytä laktoosia pilkkovia kapseleita, ja sitten ap kirjoittaa "En voi syödä laktoosia edes kapseleilla". Miten tuo pitäis ymmärtää?

Kukahan tässä on tietämätön?

En voi syödä laktoosia edes kapseleilla. En yksinkertaisestivoi laittaa suuhuni mitään sellaista, jossa on laktoosia. Edes buranaa!

ap

Laktoosia pilkkova entsyymi on jotain ihan muuta kuin laktoosia.

mistä sä sait pääähäs, että joku luulee että laktoosia pilkkova entsyymi on laktoosia?

Vierailija
209/242 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vakuuttavat sen olevan laktoositonta. Ja kas kummaa, kun se ei aiheutakaan mitään ongelmia.

Mutta itse pääasiaan: ongelman vakavuuden viestittäminen on tietysti sillä, joka sairaus on. Olisiko sun tiedottamisessa petrattavaa? Mulla on ainakin lista ystävien ruoka-aineallergioista niin ei tarvitse aina olla kyselemässä että tulikos jotain hylaa tai laktoositonta, munatona, pähkinätöntä, gluteenitonta jne.

Vierailija
210/242 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En voi syödä laktoosia edes kapseleilla. En yksinkertaisesti voi laittaa suuhuni mitään sellaista, jossa on laktoosia. Edes buranaa!"

Tarkoitan tällä sitä, että en voi syödä laktoosia ja syödä sen jälkeen kapseleita, jotka pilkkovat laktoosia, koska ne kapselit eivät auta mitään. Tätä tarkoitin. Ja kirjoitin siksi, etten voi syödä laktoosia edes (laktoosia pilkkovilla)kapseleilla.

Jokohan nyt meni perille?

Ehkä mulla sitten on viestinnässä jotain aukkoja, kun näin yksinkertaisesta asiasta saadaan päiväkaupalla vääntää kommenttia vauvapalstalla :D

ap

Vierailija
211/242 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin pelkkä laktoosin imeytymishäiriö, jos entsyymikapselit eivät auta. Jatkotutkimukset voisivat olla hyväksi.

Johtuu ihan siitä, etteivät ne yksinkertaisesti ehdi pilkkoa kaikkea enää ihmisen sisuksissa.

Itselläni kapselit eivät auta, ilmeisesti koska ne eivät sula. Tabletit lievittävät hieman oireita, joten otan sellaisen laktoosittoman tuotteen kanssa (esim. laktoositon jogurtti, tai lääke). Niissä laktoosittomissakin kun on sitä jäännöslaktoosia aina jonkun verran...

Ja maitoallergikko ei kannata sanoa olevansa, koska laktoosi eli maitosokeri ei ole proteiinia vaan sokeria, ja sitä voi tuotteessa olla, vaikka siinä ei olisi tippaakaan maitoproteiinia!

Vierailija
212/242 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helemnä tähän, hän on jotenkin linkittänyt kanamunan tähän laktoosisoppaan...aina jankaa tuttavalta, että"voitko kiutenkin syödä munaa?"

Niin, onhan se valkoinen kuin maito..

Vierailija
213/242 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoissa ruoka-aineissa on lisäaineena laktoosia, joten jos ruoka on maidotonta on se sitten myös laktoositontakin.

En lukenut koko ketjua, jos joku on jo samaa sanonut

Vierailija
214/242 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa pässi. Ei se ap kertonut sanoneensa, ettei Hyla käy, vaan ettei vähälaktoosinen käy. Toistan vielä, ettei tuo asia ole niin selkeä kaikille, kuin sinä tai ap voisitte luulla, tuossahan joku toinen juuri sitä selittikin. Mulle menee jakeluun nimenomaan selkeästi sanotut asiat, vaikken ihan tyhmä olekaan ;)

Jos oireet voi olla noin pahat kuin ap:llä, niin pitää aika painokkaasti mielestäni ottaa asia esille.

kenelläkään nyt noin pahaa laktoosivammaa voi olla. Että kyllä se nyt oikeesti voi sitä hylaa syödä, kun ei vaan kerrota vaan sanotaan vaan että laktoositonta se on. Se vaan haluaa huomiota ja esittää sairaampaa kuin onkaan.

Ja sitten on nämä jotka ihan oikeasti ovat ihmisiä joille ei yksinkertaisesti mene asia jakeluun, ei vaikka kuinka painokkaasti asian sanoisi. Vasta kun he näkevät seuraukset niin asia ehkä konkretisoituu, että ei se todellakaan voi sitä laktoosia syödä, ei edes sitä hylaa. Sitten vasta he ottavat asioista selvää ja tajuavat sen mitä heille sanottiin. He eivät ole ilkeitä, vaan vain jotenkin tyhmiä, yksinkertaisia tai piittaamattomia.

ymmärrän ongelmasi. Moniallergikkojen äitinä olen myös saanut kerran jos toisenkin "vääntää rautalangasta" ja ottaa vastaan myös hämmästelyt/taivastelut kun kaivan esiin omat eväämme. Kun ei ole varaa ottaa sitä riskiä, että emäntä on käsittänyt väärin tai unohtanut mainita esim. juuri tuon "munalla voitelun"... Jotkut ihmiset vaan ovat niin vaikeita tapauksia yhä vuosienkin jälkeen...

Vierailija
215/242 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö, höpö . varaa aika psykiatrille.

Vierailija
216/242 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä niitä ja niitä tuotteita joissa tiedät olevan maitoa. Ja kerro miten nuo aineet voi korvata jos voi.

Itssellä oli maidottoman ruokavalion henkilö, ja tein aina kaikille sopivia tarjottavia.

Vierailija
217/242 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap:lle ehdotan, että kerrot jatkossa kyläpaikkojen emännille, että ruokasi pitää olla täysin MAIDOTONTA.

Minä saan oireita kaikista vähälaktoosisista tuotteista ja myös laktoosittomista, jos nautin niitä suurempia määriä, esim. jäätelön verran.

Jos minut kutsutaan erikseen syömään tai menen tilaisuuteen, jossa erikoisruokavaliota tiedustellaan, pyydän ruoan maidottomana. Jos sanon, että minulla on laktoosi-intoleranssi, saan aina vastaani hyla-ruokaa.

Vierailija
218/242 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap:lle ehdotan, että kerrot jatkossa kyläpaikkojen emännille, että ruokasi pitää olla täysin MAIDOTONTA.

Minä saan oireita kaikista vähälaktoosisista tuotteista ja myös laktoosittomista, jos nautin niitä suurempia määriä, esim. jäätelön verran.

Jos minut kutsutaan erikseen syömään tai menen tilaisuuteen, jossa erikoisruokavaliota tiedustellaan, pyydän ruoan maidottomana. Jos sanon, että minulla on laktoosi-intoleranssi, saan aina vastaani hyla-ruokaa.

ap just selitti miksei halua pyytää maidotonta. Ensinnäkin se on helpompaa emännälle tehdä ruokaa laktoosittomista maitotuotteista. Korvaa vaan sen maidon/kerman tms. laktoosittomalla maidolla, ei tarvi miettiä millä muulla sen tekee.

Toiseksi jos tämä juhlien emäntä näkee ap:n myöhemmin syövän laktoositonta jäätelöä, jugurttia ym. niin hän kuvittelee oitis mielessään että ap ei siis oikeasti tarvikaan maidotonta vaan tälle käy maito oikein hyvin kunhan vaan huomionkipeänä vaatii erikoisruokia. Seuraavalla kerralla emäntä ujuttaa ruokaan tavismaitoa vain todistaakseen että ap liioittelee ja on huomionkipeä. Koska söihän se maitotuotteita vaikka vaati maidotonta.

Ap siis yrittää rehellisesti selittää mistä on kyse, mutta vissiin ihmisiä ei kiinnosta ja he ovat niin omien kuvitelmiensa vankeja etteivät suostu uskomaan mitä ap yrittää kertoa.

Vierailija
219/242 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tuo maidotonkaan nyt ihan helppo ole kaikille. Meidän neiti 1,5v on ollut maitoallergikko jo vastasyntyneestä lähtien, eikä anoppi vieläkään tajua asiaa.

Saattaa antaa esim. juustoviipaleen lapselle ja suuttua sitten appiukolle, joka kiusaa lasta turhaan nappaamalla juuston lapselta pois. Ja ehkä minuutin päästä tajuaa, että juustossahan taitaakin olla maitoa. Hänelle maito on sitä valkoista nestettä, jota juodaan. Kerma, voi ja juustot on niitä vaikeimpia hänen ymmärtää.

Mä olen sitä mieltä, että juuri nuo lipsujat aiheuttavat suurinta hallaa vl/laktoosittomille. Henkilöstöravintolassa työskennelleenä tiedän, että suurin osa sietää laktoosia paremmin jälkiruoissa kuin vaikkapa perunamuusissa tai ruoassa. Ja kun sadat ihmiset syövät laktoosia, jos se on tarpeeksi houkuttelevaa, niin onhan sitä vaikea ottaa tosissaan jos he käyttäytyvät kotioloissa ja kylässä samoin. Siis mä otan aina allergiat tosissani (olen aina ottanut), mutta siis jos ajatellaan suurinta osaa ihmisistä.

Maidottomat, laktoosittomat, vähälaktoosiset ovat monille ammattilaisillekin vaikeita, joten onhan se toisaalta ihan ymmärrettävää, etteivät tavikset aina tajua. Oma tilanne pitää vaan aina vääntää rautalangasta, koska variaatioita on niin paljon.

Vierailija
220/242 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastauksia, joita on jo aika liuta??

Aika idioottimaista kirjoittaa, ettei ap halua ottaa laktoosinpilkkojia ja rutisee tarjoiluista. Jos olisi lukenut edes aloituksen, olisi selvillä mistä tässä ketjussa ylipäätään puhutaan.

Ihme hiihtäjiä taas paikalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi