Minä en voi syödä yhtään laktoosia. Miksi kaikki tarjoaa minulle HYLAA?
Voin saada tosi vaikean sairaskohtauksen, jos ruoassa on laktoosia. Ruoan täytyy siis olla täysin laktoositon, vähälaktoosinen ei käy.
Tuli tuosta kasvisruokavaliosta mieleen, että sanon aina ruokailukutsun saatuani tilanteeni - ruoan on pakko olla täysin laktoositonta. Ja silti yllättävän monet tekevät vähälaktoosista ruokaa.
Samalla vaivalla kun tekee vähälaktoosista ruokaa olisi voinut tehdä täysin laktoositonta!
Olin joulun jälkeen syömässä tuttavaperheessä. Oli todella noloa, kun en voinut syödä YHTÄÄN MITÄÄN. En alkuruokaa, en pääruokaa, en jälkiruokaa. Perheenemäntä oli tietenkin vähän hämillään, kun ei ollut tajunnut ettei vähälaktoosinen käy laktoosittomalle ruokavaliolle. Yritti tarjota leipää, mutta sekään ei ollut laktoositonta..
Kommentit (242)
ketjua eikä varsinkaan ottaa selvää, mitä ap on aloituksellaan tarkoittanut.
Tässähän ei ole kyse mistään muusta kuin siitä, että vaikka ap painottaa ja tarkentaa ja selventää omasta laktoosi-intoleranssistaan niille kutsujen emännille, jotka ovat pyytäneet syömään, ne ei millään tajua.
Ap ei vaadi mitään erikoiskohteluita, syö ennen juhlia ja osaa varautua tilanteisiin. Kyse olikin vain niistä, kun AP KUTSUTAAN SYÖMÄÄN, eikä kutsuja tajua mitä laktoositon tarkoittaa tarkennuksista huolimatta.
Hassua, että täällä sitten käsketään pysymään kotona, kun ei kaikki ole ajatuksenlukijoita ja tiedä ap:n rajoituksista :D
Meillä on aina omat herkut mukana, kun mennään kylään, koska vaikka sukulaisetkin hyvin tietää, että vain täysin laktoositon käy niin,'Ei tässä ole laktoosia, lisäsin vain ihan vähän kermaa'.
Meillä on kyllä niinpäin, että kaikki on olleet tosi pahoillaan, kun olen joutunut sanomaan, että Petteri ei syö suklaata/jäätelöä/dominokeksejä/hylaa/intoa..., kun siinä on laktoosia.
ambulanssilla sairaalaan tuon tilan seurauksena, niin en kyllä uskaltaisi kylässä syödä mitään maitotuotteita sisältävää. Keksisin jonkun tilanteeseen sopivan selityksen.
Ap, olet todennäköisesti ainoa ihminen maailmassa tai yksi äärimmäisen harvoista, jolle tulee tuollainen reaktio. Sen takia ihmiset eivät tule ymmärtämään tätä asiaa. Joten hyväksy se ja lakkaa syömästä kylässä maitotuotteita. (sitä en kyllä käsitä, että oma äitisi ei suostu asiaa ymmärtämään).
MAIDOTONTA? Eli on pakko valehdella, koska ihmiset ovat niin tyhmiä, etteivät tajua mitä laktoositon tarkoittaa?
Ja kun ap sitten iloisesti vetää laktoositonta jäätelöä jossain, niin ne maidottoman menun tekijät kiroilevat mielessään, että jaahas - taas yksi mukavuudenhaluinen laktoosi-ihminen. Eli huijaa vaan.
Kai nyt normaalijärjellä voisi olettaa, että ymmärtäisi laktoosittoman ja vähälaktoosisen eron. Ymmärrättekö, mitä tarkoittaa RAHATON ja VÄHÄVARAINEN? Kummalla on rahaa?
Laktoosia on pääasiassa maitotuotteissa, niin minusta ainakin olisi helpointa sanoa, että ei maitoa.
Minusta on helkkarin ilkeää tehdä syömisestään tuommonen ongelma kyläreissuilla kun sen voisi helposti välttää sanomalla, ettei mitään missä on maitoa.
Asia olisi sillä selvä. Emäntä voisi leipoa vaikka pullat veteen. Ja ne kelpaisivat kaikille.
"Luin ja jopa monta vastaustakin.
Ja pysyn edelleen mielipiteessäni ja kannanotossani.
Ap on kaiketi aikuinen ihminen ja kykenee huolehtimaan itse syömisestään myös kylässä. On kohteliasta sanoa ei kiitos jos ei jotakin tarjottua ota. Ja vahingosta viisastuneena ap voisi mennä jokaiseen kyläpaikkaan omien eväittensä kanssa.
Jos kerran on noin vaikea ruokarajoite, hoitaa sen sitten IHAN ITSE. Ei pitäisi olla liian vaikeaa aikuiselle ihmiselle.
Lainaus:
"Sitten ei tarvitsisi kenenkään kitistä. Myös jäätelön ostaisin maidottomana, eli mehujäät kaikille. Minusta ap voisi ottaa omat eväät mukaan ja jos kyläpaikassa jotakin sopivaa syötävää on, sitten syö, muuten eväillä.
Se mua laktoosi-intolerantikoissa ja muissa vastaavissa tyypeissä eniten inhottaa, että tekevät syömisestään niin suuren numeron. Ovat syömättä jos ei sopivaa ruokaa ole. Kyllä mä ainakin kestän pari tuntia ilman ruokaa. Käyn sitten kotimatkalla kaupassa jos olen nälkään nääntyä."
Siis ap:lla on ongelma VAIN JA AINOASTAAN SILLOIN, kun hänet KUTSUTAAN SYÖMÄÄN ja ap painottaa, että hän ei valitettavasti voi syödä mitään, jossa on laktoosia. Ja tämän jälkeen menee kylään, niin siellä ei voikaan syödä mitään VAIKKA ON ETUKÄTEEN SANONUT, ETTEI VOI SYÖDÄ LAKTOOSIA.
Mikä teitä vaivaa? Miksette lue aloitusta tai viestejä vaan vastailette mitä sattuu?
Ap on monta kertaa sanonut, että yleensä syö ennen kuin menee jonnekin juhliin tms. Mutta silloin, kun ERIKSEEN KUTSUTAAN AP SYÖMÄÄN niin voisi olettaa, että ap:n ilmoituksen (laktoosi ei käy) jälkeen voisi saada edes JOTAIN, mitä voisi syödä.
On tosi outoa kutsua syömään joku, jolle ei olekaan mitään ruokaa tarjolla. Mikä teitä oikeasti vaivaa?"
Siis jos KUTSUU TOISEN IHMISEN SYÖMÄÄN ja se kutsuttu sanoo, että "Kiitos kutsusta, tulen mielelläni. Tiedoksesi kerron kuitenkin, etten valitettavasti voi syödä laktoosia sisältäviä tuotteita" niin sun mielestä on ihan oletettavaa, että SYÖMÄÄN KUTSUTTU IHMINEN tuo omat eväät mukaansa?
Millä planeetalla sä elät? En tajua. Jos minä kutsun jonkun ihmisen SYÖMÄÄN ja tiedän, että se kuolee, jos se syö mandariineja, niin en kai minä nyt väen väkisin tunge sitä mandariinia joka ruokaan ja voivottele, kun ei tarjoomukset kelpaa. Ja oletan, että toi sitten omat eväät mukaan, vaikka itse pyysin syömään?
MÄ HAJOAN SUHUN!!!!!!!
Meidän tuttavissa ei liene ketään muna-allergikkoa kun en muistanut tuota vaihtoehtoa mainita.
t.151
Muna-allergiset unohtuivat!
Missään muussa maassa ei taida olla yhtä intoleranttia ja allergista porukkaa kuin meillä täällä Suomessa. Täällä kun täytyy jokaiselle nypylle ja pierulle löytyä diagnoosi. Niin ja ruoka nyt on muutenkin vaarallista ja lihottavaa, ei saa syödä liikaa mutta pitää syödä tarpeeksi. Mutta ei kuitenkaan nauttia liikaa. Ja klo 18 jälkeen ei pidä ihmisen syömän.
Joku ihme että täällä porukka on niin vinoutunutta ja sairasta.
Me järjestämme kekkerit noin kolmelle kymmenelle hengelle (kaverit ja sukulaisia) kerran talvessa, ja auta armias kun mietit ruokalistaa joka huomioi:
- laktoosi-intolerantit, joille kuitenkin käy Hyla (ja jos mieli oikein tekee niin myös jäätelö ja suklaa kun ei voi vastustaa)
- laktoosi-intolerantit, joille ei käy Hyla (mutta joskus kuitenkin maitosuklaa kun oikein tekee mieli)
- keliaakikot
- pähkinäallergikot
- kala-allergikot (sekä ne jotka eivät syö kalaa kun eivät tykkää)
- maitoallergikot
- kasvissyöjät (lakto-ovo, kala menee myös)
- vegaanit
- ne joille paprika ja sipuli aiheuttavat vatsavaivoja niin paljon, että paprikaa ja sipulia ei saa olla ruuassa
- ne jotka eivät siedä valkosipulia
- ne joiden ruoka ei saa olla liian maustettua (maksimissaan suolaa ja mustapippuria)Että revi siitä sitten menú joka kelpaa kaikille. Vielä toistaiseksi olemme jaksaneet yrittää.
Alunperin kun diagnoosi tehtiin sanottiin, ettei elimistööni imeytynyt laktoosia lainkaan. Oli hiukan hankalaa, olin vielä lapsi 12v, eikä hyla saati laktoosittomia tuotteita ollut vielä markkinoilla. Soijamaitoa kyllä jo löytyi, mutta maistui mielestäni karmealta.
Laktoosilitkun nieltyäni (kokeessa) olin sänkypotilaana vuorokauden, vatsa täysin sekaisin ja todella kipeä.
Nykyään elimistöni sietää jo laktoosia jonkin verran, esim. juustot, voi, ja hylamaito jota käytän kahviin (en juo maitoa). Kylässä voin jopa syödä vähän tavallista jäätelöä, mutta jos liiaksi lipsun ruokavaliostani niin vatsa taas herkistyy ja sitten en taas hetkeen kestä latkoosia ollenkaan, kunnes taas elimistö rauhoittuu. Olen siis kotona tavallisessa arjessa suht tarkka ruokavaliostani ja sanon jos kylään kutsutaan että hylaa pitäis olla.
Aikoinaan lapsena törmäsin tämmöiseen..
"voit sinä tätä syödä ei tässä ole maitoa, tässä on kermaa" :)
Nykyään jo naurattaa, mutta silloin koko laktoosi-intorelanssi oli ihan uutta kaikille.
huomattavasti pienempi ongelma emännälle kuin keliakia.
Kamalan vaikeaa kutsua keliaakikkoa kylään, kun ei saa käyttää edes valurautapannuja eikä puista leikkuulautaa. Niissä on pieniä jäämiä imeytyneenä.
mutta kun sanottiin varta vasten että ei tarvitse.
Ja pysyn edelleen mielipiteessäni ja kannanotossani. Ap on kaiketi aikuinen ihminen ja kykenee huolehtimaan itse syömisestään myös kylässä. On kohteliasta sanoa ei kiitos jos ei jotakin tarjottua ota. Ja vahingosta viisastuneena ap voisi mennä jokaiseen kyläpaikkaan omien eväittensä kanssa. Jos kerran on noin vaikea ruokarajoite, hoitaa sen sitten IHAN ITSE. Ei pitäisi olla liian vaikeaa aikuiselle ihmiselle.
missä hän sanoi, että jos laktoosi-intoleranssin virallinen nimi olisi pierutauti, sitä ei sairastaisi niin moni.
Hieno nimi saa itsensä tuntemaan tärkeäksi ja siksi on niin kiva vaatia erikoisruokia. Jos nimi olisi pierutauti, moni pistelisi tavallista ruokaa hyvällä ruokahalulla.
Laktoosi-intoleranssi ei ole sairaus, vaan normaalitila. Laktoosia sietävät ovat mutantteja :)
koska ei kukaan usko, että laktoosi-intoleranssi voi olla noin paha. Ei vaikka sanot, luulevat että keksit tai liioittelet. Uskovat vasta kun omin silmin näkevät.
Noita riittää kyllä jotka eivät edes halua ottaa asiaa huomioon. Kärsin pahasta laktoosi-intoleranssista eli vähälaktoosinen ei käy. Jos juon kahvin normimaidolla saan ottaa sen 2 kappaletta laktoosipilkkojaa ja kuitenki välillä ripuli lentää.
Viime kesänä olin kaverillani joka sanoi tehneensä kakun laktoosittomana. Söin sitä sitten iloisena, hetki meni ja ripuli alkoi lentämään, vatsaa sattui ihan järjettömästi ja ihottuma puhkesi. Hienoa kesän kuumimilla olla pitkahihainen päällä pihalla kun ei kehdannut sitä ihottumaa esitellä.. Ja selvisi ettei tämä kaverini uskonut allergiaani kun oli nähnyt minun juovan maitoa. Niin se maito oli sitä maitojuomaa! Pahoitteli kyllä ja oli äärettömän nolo.
Itse en nykyään oikein syökään missään kylässä mitään, koska kukaan ei tunnu tajuavan laktoosittoman ja vähälaktoosisen eroa vaikka rautalangasta vääntäisi. Itse kyllä uskon että monilla se on myös ihan sitä ettei vain kiinnosta. Mitäs väliä sillä on vaikka kutsutaan kaveri kylää syömään ja tehdään ruokaa mikä ei kutsutulle sovi, saapahan itse syödä enemmän..
No siksi, ettei saisi laktoosia ruuassaan.
MAIDOTONTA? Eli on pakko valehdella, koska ihmiset ovat niin tyhmiä, etteivät tajua mitä laktoositon tarkoittaa?
Ja kun ap sitten iloisesti vetää laktoositonta jäätelöä jossain, niin ne maidottoman menun tekijät kiroilevat mielessään, että jaahas - taas yksi mukavuudenhaluinen laktoosi-ihminen. Eli huijaa vaan.
Kai nyt normaalijärjellä voisi olettaa, että ymmärtäisi laktoosittoman ja vähälaktoosisen eron. Ymmärrättekö, mitä tarkoittaa RAHATON ja VÄHÄVARAINEN? Kummalla on rahaa?
Laktoosia on pääasiassa maitotuotteissa, niin minusta ainakin olisi helpointa sanoa, että ei maitoa.
Minusta on helkkarin ilkeää tehdä syömisestään tuommonen ongelma kyläreissuilla kun sen voisi helposti välttää sanomalla, ettei mitään missä on maitoa.
Asia olisi sillä selvä. Emäntä voisi leipoa vaikka pullat veteen. Ja ne kelpaisivat kaikille.
vielä vaikeampi tietämättömän löytää oikeita tuotteita ja ihan turhaan.
lisätä epätietoisuutta tästä asiasta sanomalla, että ruokavalion pitää olla maidoton.
Ei se ole millään tavalla helpompaa kenellekään ja rajoittaa ihan turhaan ruokavaihtoehtoja. Ihan mitä vaan maitoruokaa voi tehdä täysin laktoosittomana. Sanokaa mulle joku ruoka, jota ei voi tehdä!
Itsekään en ymmärrä, miksi jotkut tollot pitää HYLA- ja laktoosittomia tuotteita samana asiana. Vaikken itse olekaan laktoosi-intolerantikko, asia ärsyttää minua vietävästi silti.
maitotuotteissa? Eli voinko luottaa siihen, että hedelmissä, kasviksissa, puurohiutaleissa, lakritseissa tms. ei ole laktoosia?
Miehelleni tuntuu olevan mahdotonta käsittää HYLAN ja laktoosittoman ero..parasta on, että nyt hän jankkaa tuttavaltamme aina "voiko tämä syödä kanamunaa?
Miten se muna nyt päässä sotkeutuu laktoosiin..hähähää
mutta kai te tiedätte että HYLA on Valion tuotemerkki vähälatoosiselle tuoteperheelle, ja esim. Ingmanin Into on vastaavaa kamaa, mutta ei Hylaa! Jos lakattaisiin käyttämästä tuota Hyla- sanaa vähälaktoosisesta, niin voisi toopeillekkin avautua laktoosittoman ja vähälaktoosisen ero.