Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä en voi syödä yhtään laktoosia. Miksi kaikki tarjoaa minulle HYLAA?

Vierailija
29.01.2011 |

Voin saada tosi vaikean sairaskohtauksen, jos ruoassa on laktoosia. Ruoan täytyy siis olla täysin laktoositon, vähälaktoosinen ei käy.

Tuli tuosta kasvisruokavaliosta mieleen, että sanon aina ruokailukutsun saatuani tilanteeni - ruoan on pakko olla täysin laktoositonta. Ja silti yllättävän monet tekevät vähälaktoosista ruokaa.

Samalla vaivalla kun tekee vähälaktoosista ruokaa olisi voinut tehdä täysin laktoositonta!

Olin joulun jälkeen syömässä tuttavaperheessä. Oli todella noloa, kun en voinut syödä YHTÄÄN MITÄÄN. En alkuruokaa, en pääruokaa, en jälkiruokaa. Perheenemäntä oli tietenkin vähän hämillään, kun ei ollut tajunnut ettei vähälaktoosinen käy laktoosittomalle ruokavaliolle. Yritti tarjota leipää, mutta sekään ei ollut laktoositonta..

Kommentit (242)

Vierailija
101/242 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi et kanna laktaasia mukanasi? Sen avulla voisit sitten syödä hyla-tuotteita?

Tarkoitan "kaikilla" 90% ihmisistä, en kirjaimellisesti kaikkia. Ne, joiden luona kyläilen usein, tietävät laktoosivammani vakavuuden. Mutta läheisetkin ihmiset, esimerkiksi siskoni ja äitini, eivät tätä ikinä muista, vaikka todella hyvin tietävät. Ne valitsevat aina HYLAa tai mitä nyt INTOa se toinen merkki on. Ja sitten ruokapöydässä kuulee "äh, ai niin, eihän tämä ollutkaan ihan kokonaan...". En minä voi tätä yhtään enempää painottaa ihmisille. En siedä laktoosia missään muodossa, en INTOna, en HYLAna, en Lowlactosena, en mitenkään. Ja sanon tämän kyllä erittäin painokkaasti aina, mutta silti ei mene perille. Ja sanon myös, että laktoosia on todella monessa muussakin ruoassa kuin vain selkeissä maitotuotteissa. Esimerkiksi leivässä. En todellakaan vaadi ihmisiä tekemään minulle mitään ruokia. Hämmästelen vain kerta toisensa perästä, että jos minut on erikseen kutsuttu syömään, niin minulle kaiken selostuksen jälkeen annetaan vähälaktoosista. Ja kuten sanoin aiemmin, syön yleensä aina ennen jonnekin menoa, etten jäisi nälkäiseksi. En siis vain saavu paikalle ja kitise, kun ei löydy syötävää. Kyse oli vain ja ainoastaan niistä kerroista, kun tulen emäntää hyvin informoineena syömään kutsuttuna paikalle. Onkohan vielä joku, joka ei ymmärrä? Voin kyllä selittää vielä kerran jos toisenkin. ap

Vierailija
102/242 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap voi syödä laktoosia minkään avulla, ei siis edes laktaasin avulla syötäviä hyla-tuotteita.

Vitsit mä ymmärrän nyt ap! Ihmiset ei kuuntele! Ei ne näköjään lue avausta eikä viestejäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/242 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä jotenkin tulla sellainen siedettävä vaiva? Kuten jossain siitepölyallergioissa siedätyshoitojen jälkeen?

Vierailija
104/242 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin en vaan voi ymmärtää, miksei ap voi sitä käyttää? Jos laktaasi ei auta, ap:n ongelma ei sitten varmaan olekaan laktoosi?

t. laktoosi-intolerantti biokemisti

Ei ap voi syödä laktoosia minkään avulla, ei siis edes laktaasin avulla syötäviä hyla-tuotteita. Vitsit mä ymmärrän nyt ap! Ihmiset ei kuuntele! Ei ne näköjään lue avausta eikä viestejäkään.

Vierailija
105/242 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on sellainen ongelma, ettei se kaasu kulje suolistossa millään lääkkeellä.

Äh, ihan turha alkaa referoida sulle. Lue itse. Laktaasi ei auta.

Vierailija
106/242 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos kyseessä on laktoosi-intoleranssi. Luin, mutta en mistään ymmärtänyt, miksi ap ei voi laktaasia käyttää, se kun korvaa sen laktaasin, mikä laktoosi-intoleranteilta ihmisiltä puuttuu.

Ap:lla on sellainen ongelma, ettei se kaasu kulje suolistossa millään lääkkeellä. Äh, ihan turha alkaa referoida sulle. Lue itse. Laktaasi ei auta.

Vierailija
107/242 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopettaa vähitellen. Ei tulla hullua hurskaammaksi.

Mitkään lääkkeet, pillerit, tabletit, uskomukset, venyttelyt, vanuttelut, hieronnat eivät auta. Saan laktoosista ihan erilaisia oireita kuin muut. Ja on tutkittu muut allergiat ja sairaudet sata kertaa. Mitään muuta ei ole (vielä) löytynyt kuin laktoosi-intoleranssi.

ap (koko ketjun aloittanut)

p.s. miten saa ylläpidolle viestiä, että koko ketjun voi poistaa.. kolmatta päivää nyt vaahdotaan mun laktoosi-intoleranssista :D

Vierailija
108/242 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen laktoosivaiva, että jos saan vähääkään laktoosia sisältävää suolistooni, se tulee lähes samantien ulos sieltä. Menee ehkä 3 minuuttia kun olen niellyt, sattuu ja sitten se ripuli tulee. Jostain syystä noi laktaasit ei tehoa kunnolla, otan nykyään varmuuden vuoksi sellaisen aina jos syön muualla mutta silti en ole aina ehtinyt vessaan asti. Ei ole kuulkaa mukavaa kuulla että joku tarjoilee vähälaktoosista laktoosittomana kun ei usko oireiluihin.

Vierailija
109/242 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan omassa suvussani kuin että pahenee vain iän myötä. Entiset HYLA-isovanhempani ovat nyt kokonaan laktottomia.

Vierailija
110/242 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin saada tosi vaikean sairaskohtauksen, jos ruoassa on laktoosia. Ruoan täytyy siis olla täysin laktoositon, vähälaktoosinen ei käy.

Tuli tuosta kasvisruokavaliosta mieleen, että sanon aina ruokailukutsun saatuani tilanteeni - ruoan on pakko olla täysin laktoositonta. Ja silti yllättävän monet tekevät vähälaktoosista ruokaa.

Samalla vaivalla kun tekee vähälaktoosista ruokaa olisi voinut tehdä täysin laktoositonta!

Olin joulun jälkeen syömässä tuttavaperheessä. Oli todella noloa, kun en voinut syödä YHTÄÄN MITÄÄN. En alkuruokaa, en pääruokaa, en jälkiruokaa. Perheenemäntä oli tietenkin vähän hämillään, kun ei ollut tajunnut ettei vähälaktoosinen käy laktoosittomalle ruokavaliolle. Yritti tarjota leipää, mutta sekään ei ollut laktoositonta..

Eihän siitä ole kuin pari vuotta aikaa, kun nuori nainen KUOLI koska otti vahingossa ravintolassa drinkin, joka sisälsi maitoa, ja oli sille pahasti allerginen.

Siis ei tietenkään laktoosi-intolerantikko, vaan oikeasti maitoproteiinille allerginen. Mutta enpä usko, että nämä tampiot, jotka eivät millään usko, että jollain voi olla vaikea laktoosi-intoleranssi, edes tajuavat näiden kahden eroa. Saati tietenkään uskovat, että allerginen reaktio voi tappaa ihmisen.

Vierailija
111/242 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähälaktoosinen = oikea termi

Vierailija
112/242 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on maailman mittakaavassa erittäin vähän laktoosi-intoleranssia esimerkiksi Kiinassa jopa 95%:lla on laktoosi-intoleranssi.

Missään muussa maassa ei taida olla yhtä intoleranttia ja allergista porukkaa kuin meillä täällä Suomessa. Täällä kun täytyy jokaiselle nypylle ja pierulle löytyä diagnoosi. Niin ja ruoka nyt on muutenkin vaarallista ja lihottavaa, ei saa syödä liikaa mutta pitää syödä tarpeeksi. Mutta ei kuitenkaan nauttia liikaa. Ja klo 18 jälkeen ei pidä ihmisen syömän.

Joku ihme että täällä porukka on niin vinoutunutta ja sairasta.

Me järjestämme kekkerit noin kolmelle kymmenelle hengelle (kaverit ja sukulaisia) kerran talvessa, ja auta armias kun mietit ruokalistaa joka huomioi:

- laktoosi-intolerantit, joille kuitenkin käy Hyla (ja jos mieli oikein tekee niin myös jäätelö ja suklaa kun ei voi vastustaa)

- laktoosi-intolerantit, joille ei käy Hyla (mutta joskus kuitenkin maitosuklaa kun oikein tekee mieli)

- keliaakikot

- pähkinäallergikot

- kala-allergikot (sekä ne jotka eivät syö kalaa kun eivät tykkää)

- maitoallergikot

- kasvissyöjät (lakto-ovo, kala menee myös)

- vegaanit

- ne joille paprika ja sipuli aiheuttavat vatsavaivoja niin paljon, että paprikaa ja sipulia ei saa olla ruuassa

- ne jotka eivät siedä valkosipulia

- ne joiden ruoka ei saa olla liian maustettua (maksimissaan suolaa ja mustapippuria)

Että revi siitä sitten menú joka kelpaa kaikille. Vielä toistaiseksi olemme jaksaneet yrittää.

Vierailija
113/242 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

&lt;a href="<a href="http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuote…" alt="http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuote…">http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuote…;" alt="<a href="http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuote…" alt="http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuote…">http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuote…;"&gt;<a href="http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuote…;" alt="http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuote…;">http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuote…;

Ei oo tarkoitus mainostaa valiota, muilta meijereiltä löytyy varmaan hyvin laktoosittomia myös.

Tämän vaan vähän aiheen sivusta. Haluan vain korostaa, että laktoosittomia tarjoomuksia on todella helppo tehdä, ei vaadi mitään ektraponnisteluja. Ja maistuu kaikille!

...on ollut tosi vaikea saada pitopalveluilta erikoisruokavalioväelle käypää tarjoiltavaa. Sokerittomat menee, maitotuotteina niissä käytetään jo hylaa varsin laajasti, mutta jos esimerkiksi vihannespiiraissa tai tuorejuustopiiraissa on muskottia, sitä ei pysty mitenkään eliminoimaan tuotantoprosessista.

Toki voi valita jonkun yksityisen, joka käsin värkkää kaikki tarjottavat, mutta se tulee pirun kalliiksi, tai voi tehdä itse, mutta mulla ei ainakaan ole aikaa viettää juhlia edeltävä viikko ruokaa laittaen ja leipoen, eikä ole sellaisia kylmätilojakaan, mihin kaiken voisi varastoida.

Yksi saksalainen ravintolanpitäjä kerran kertoi, että aina kun suomalainen turistibussi ajaa pihaan, tietää että nyt tulee ruokaongelmaisia. Ruotsalaisetkaan ei ole yhtä vaikeita... rajoitteisuus hänen havaintonsa kasvaa sitä mukaa, mitä pohjoisempaa ihmiset ovat.

juhlie järjestäminen niin älä järjestä. Hajoat johonkin gluteenittomaan kakkuun ja laktoosittomaan pullaan niin ei kannata mitään juhlia alkaa järjestää, vaivahan siinä on jokatapauksessa. Tai älä ainakaan kutsu ihmisiä joille et millään henkisen hyvinvointisi uhalla kykene tarjoamaan syötävää. Ovat varmasti mieluummin perheensä kanssa kuin sun lämmöllä pidetyissä kekkereissäs.

Vierailija
114/242 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkyttynyt siitä että on olemassa ihmisiä jotka luulevat ruoka-ainesietämättömien olevan erityisellä ruokavaliolla tahallaan. Nyt ei puhuta mistään "en tykkää hyi" ihmisistä vaan toisten terveydestä.

Ja vaikka tämä pointti tuotaisiin ilmi, löytyi kansan minäminä osa, eli ne joille on ylitsepääsemättömän suuri vaiva laittaa kutsuvierailleen ruokaa jota he voivat terveyttään vaarantamatta syödä. Siis sellaiset hemmotellut kakarat jotka katsovat että heidän ei ole tarpeen ottaa huomioon EDES toisen hyvinvointia, ja kuljeskelevat ympäriinsä naama norsunvitulla hokien "tois omat eväät", kuin ihminen olisi joku riesa jos ei ole terve. Typeriä haaskoja olette, ette ansaitse ystäviä tai perhettä, luokaa mielikuvitusystäviä jotka tuo teidän luo syömään tullessaan omat eväät.

Ja sitten: monet ruoka-aineallergiset tai intolerantikot mainitsevat emännän vaivoja säästääkseen ruokavalionsa. Ei siksi että "pitäisivät siitä meteliä", kuten joku riekalehermoinen sanoi. Jos valittavat vasta paikan päällä voi kutsua omaksi viaksi, mutta useat ilmoittavat etukäteen, ja joutuvat painottamaan asiaa juuri kaikenmaailman asennevammaisten takia ettei ole joka kerta kylässä hengenlähtö lähellä. Tosin täällä näytetään luulevan että se on vain huomion kerjäämistä. Mitä, oletteko kateellisia kun ette ole huomion keskipisteenä?

Ja VIELÄ: on emännän tehtävä huomioida vieraat. Tämä on todellakin perusasia. Jos kutsut ihmisen kylään syömään, hänelle tulee olla ruokaa tarjolla. Tai jos vaikka kutsut isommankin porukan vaikka häihin, tulee SINUN ottaa huomioon vieraiden ruokarajoitukset, eikä heidän tarvitse muuta kuin olla kiitollisia vaivannäöstäsi. Yksissäkään häissä en ole ollut joissa ei olisi erikseen ruokia ainakin laktoosittomana. Harvinaisemman ruokarajoituksen omaavat KYLLÄ tietävät ettei isoihin juhliin tulla varautumatta ja syövät ensin tai tuovat omiaan. Jos on taas intiimimpi illallinen, he yleensä mainitsevat emännälle jotta säästyttäisiin "en voi syödä" showlta.

Minusta ne oikeat rutisijat täällä löytyivät kyllä muista kuin ruokarajoitteisista.

Onko verenvuototautia sairastava lapsi vain rutisija jos se sanoo että sitä ei saa pihaleikeissä kohdella kovin, vaikka sen kaveria ei kovempi meno haittaisikaan?

Vierailija
115/242 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saatte suolioireita maidosta. Tulkkaan: Älä juo maitoa, se sopii vasikoille, ei teille.

t vegaani

Vierailija
116/242 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes. Kiitos! Tuli hyvä mieli. Joku ymmärsi ap:n ajatukset oikein.

Vierailija
117/242 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas lailla hyeenain rankaisemaan keskustelun aloittajaa tai ketä tahansa jolla on aito huoli tai ongelma. Kotona ei vissiin saa harrastaa tarpeeksi kyykyttämistä tyhjyyttä täyttääkseen. T: Ei ap, ei enää ikinä

Tai mies kay vieraissa, lapset on vaikeita ja rahat lopussa. Pitaa paasta purkamaan paineet johonkin...

AP: sympatiat saat. Itse olen maitoproteiinille allerginen. Jopa sairaalassa mulle sanottiin "ai, sulle tulee sitten hyla-ruuat".... jippii....

Vierailija
118/242 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tajuan mitä eroa on laktoosittomalla ja vähälaktoosisella ruokavaliolla, mutta jos joku vaikka ilmoittautuessaan juhliin sanoisi ruokavalioksi laktoositon, niin en varmaan itse erikseen alkaisi tarkentaa kumpaa tarkoitetaan vaan olettaisin puhujan tarkoittavan vähälaktoosista.

Moni laktoosi-intolerantikko nimittäin ilmoittaa aina laktoosittoman ruokatoiveen vaikka HYLA- kävisi ihan yhtä hyvin.

Mulla itselläkin on laktoosi-intoleranssi.

Mun mielestä voisit aina tarkentaa kun asiasta tulee puhetta, että sulle ei käy HYLA tai vähälaktoosiset tuotteet vaan ainoastaan laktoosittomat.

Btw. Oletko kokeillut luomutuotteita? Mun kaverille ei käy kuin täysin laktoosittomat JA luomumaitotuotteet.

Mulle käy myös luomumaito oikein hyvin.

Vierailija
119/242 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologisesti on ärsyttävää juuri se, että haluat väen väkisin "laktoositonta jäätelöä laktoosittomalla kermavaahdolla", ja jos emäntä on tehnyt maidotonta ruokaa (ja näin ollen takuuvarmasti laktoositonta), sepäs onkin kauhea loukkaus.

Vierailija
120/242 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologisesti on ärsyttävää juuri se, että haluat väen väkisin "laktoositonta jäätelöä laktoosittomalla kermavaahdolla", ja jos emäntä on tehnyt maidotonta ruokaa (ja näin ollen takuuvarmasti laktoositonta), sepäs onkin kauhea loukkaus.

niin vieraassa vika. Mutta se olisi varmasti samanlainen epäkohtelias moukka ilman laktoosi-intoleranssia. Ei meidän koko suvun laktoosi-intolerantikot ole koskaan valittaneet tarjoilustani.

Jos tuollaisen tyypin tunnet niin kannattaa katsoa millaista seuraa pitää. Psykologisesti ärsyttävää kun ihmiseltä puuttuu yksilöntaju.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme