Minä en voi syödä yhtään laktoosia. Miksi kaikki tarjoaa minulle HYLAA?
Voin saada tosi vaikean sairaskohtauksen, jos ruoassa on laktoosia. Ruoan täytyy siis olla täysin laktoositon, vähälaktoosinen ei käy.
Tuli tuosta kasvisruokavaliosta mieleen, että sanon aina ruokailukutsun saatuani tilanteeni - ruoan on pakko olla täysin laktoositonta. Ja silti yllättävän monet tekevät vähälaktoosista ruokaa.
Samalla vaivalla kun tekee vähälaktoosista ruokaa olisi voinut tehdä täysin laktoositonta!
Olin joulun jälkeen syömässä tuttavaperheessä. Oli todella noloa, kun en voinut syödä YHTÄÄN MITÄÄN. En alkuruokaa, en pääruokaa, en jälkiruokaa. Perheenemäntä oli tietenkin vähän hämillään, kun ei ollut tajunnut ettei vähälaktoosinen käy laktoosittomalle ruokavaliolle. Yritti tarjota leipää, mutta sekään ei ollut laktoositonta..
Kommentit (242)
Oletpa pässi. Ei se ap kertonut sanoneensa, ettei Hyla käy, vaan ettei vähälaktoosinen käy. Toistan vielä, ettei tuo asia ole niin selkeä kaikille, kuin sinä tai ap voisitte luulla, tuossahan joku toinen juuri sitä selittikin. Mulle menee jakeluun nimenomaan selkeästi sanotut asiat, vaikken ihan tyhmä olekaan ;)
Jos oireet voi olla noin pahat kuin ap:llä, niin pitää aika painokkaasti mielestäni ottaa asia esille.
Oletpa pässi. Ei se ap kertonut sanoneensa, ettei Hyla käy, vaan ettei vähälaktoosinen käy. Toistan vielä, ettei tuo asia ole niin selkeä kaikille, kuin sinä tai ap voisitte luulla, tuossahan joku toinen juuri sitä selittikin. Mulle menee jakeluun nimenomaan selkeästi sanotut asiat, vaikken ihan tyhmä olekaan ;)
Jos oireet voi olla noin pahat kuin ap:llä, niin pitää aika painokkaasti mielestäni ottaa asia esille.
kenelläkään nyt noin pahaa laktoosivammaa voi olla. Että kyllä se nyt oikeesti voi sitä hylaa syödä, kun ei vaan kerrota vaan sanotaan vaan että laktoositonta se on. Se vaan haluaa huomiota ja esittää sairaampaa kuin onkaan.
Ja sitten on nämä jotka ihan oikeasti ovat ihmisiä joille ei yksinkertaisesti mene asia jakeluun, ei vaikka kuinka painokkaasti asian sanoisi. Vasta kun he näkevät seuraukset niin asia ehkä konkretisoituu, että ei se todellakaan voi sitä laktoosia syödä, ei edes sitä hylaa. Sitten vasta he ottavat asioista selvää ja tajuavat sen mitä heille sanottiin. He eivät ole ilkeitä, vaan vain jotenkin tyhmiä, yksinkertaisia tai piittaamattomia.
kenelläkään nyt noin pahaa laktoosivammaa voi olla. Että kyllä se nyt oikeesti voi sitä hylaa syödä, kun ei vaan kerrota vaan sanotaan vaan että laktoositonta se on. Se vaan haluaa huomiota ja esittää sairaampaa kuin onkaan.
Ja sitten on nämä jotka ihan oikeasti ovat ihmisiä joille ei yksinkertaisesti mene asia jakeluun, ei vaikka kuinka painokkaasti asian sanoisi. Vasta kun he näkevät seuraukset niin asia ehkä konkretisoituu, että ei se todellakaan voi sitä laktoosia syödä, ei edes sitä hylaa. Sitten vasta he ottavat asioista selvää ja tajuavat sen mitä heille sanottiin. He eivät ole ilkeitä, vaan vain jotenkin tyhmiä, yksinkertaisia tai piittaamattomia.
Ap vaan sanoi, että KAIKKI tarjoavat hänelle Hylaa. Ihan totta, ei KAIKKI ole pahansuopia tai piittaamattomia. Tai jos ovatkin, niin luulisi ap:lla olevan aihetta ihan tosissaan alleviivata vaivansa vakavuutta.
laktoosivammaisen kokemat kivut voivat olla muuten todella pahoja. Kaikki eivät sitä usko, ja minä en jaksa henkilökohtaisesti niitä kuvailla esim. työelämässä ihmisille.
Itselläni laktoosi-intoleranssi todettiin tutkimuksen jälkeen, menin lääkärille kipujen takia. Kivut olivat niin kovia, että itse epäilin sydänkipuja.
Suolessa pakkautuva ilma voi myös sattua tosi pahasti. Itse olen herännyt yöllä niin hirvittävään vatsakipuun, etten pystynyt kunnolla hengittämään, en puhumaan. Olisin huutanut äitiä soittamaan ambulanssin (asuin kotona) mutten pystynyt vetämään ilmaa keuhkoihin ja huutamaan. Tämä pahin kipu tulee minulla jos makaan kyljelläni. Onnistuin kaataamaan itseni siitä selälleni hirveän vihlaisun kanssa ja kipu alkoi hellittää välittömästi ja meni ohi. Ilma pääsi siis eteenpäin.
Ja joidenkin mielestä laktoosivammaisen oireet ovat "pientä piereskelyä sitten kotona". Joo-o.
Tiesikö tämä perheenemäntä esim. että voit saada "vakavan sairaskohtauksen" hylasta? Mikset kertonut hänelle etukäteen?
Ääliö!
Etkö sä todellakaan tajua, että teet laktoosi-intolerantikkojen, pahasti allergisten jne. elämän helvetiksi tuolla asenteellasi? Jos jokainen vaatisi kohtauksen näkemistä ennen kuin uskoo, että pitää olla tosi tarkka, niin sitähän olisi ihan hirmuisen sairas koko ajan! Mulla on tosi paha allergia, ja pidän kyllä moukkina niitä, jotka eivät ymmärrä asioita kertomalla.
Mites muuten, onko maapallo sun mielestä litteä? Koska ethän sä nää mitään palloa? Entä onko sähköä olemassa, eihän sekään näy? Bakteereita ja viruksiakaan ei varmaan ole olemassa, ethän sä niitäkään näe. Sorry vaan.
mä en usko, että kellään on noin paha laktoosi-intoleranssi, en ennen kuin omin silmin näen. Joten sori, jos mun luo tulisit syömään, luultavasti tarjoisin sulle laktoosiakin. Ajattelisin vain, että ei se huomaa, jos tässä onkin Hylaa eikä laktoositonta. Ajattelisin, että ei se oikeasti ole niin tarkkaa. Vasta sit uskoisin, kun näkisin sun saavan sen kohtauksen. Sorry vaan.
Tokihan mä allergiat otan vakavasti. En tarjoaisi sulle mitään mille olet allerginen, jos kertoisit allergioistasi etukäteen. Mutta jos joku sanoo olevansa laktoosi-intolerantikko (ei siis allerginen), niin en ottaisi asiaa tosissani, koska mä en usko kenenkään olevan niin pahasti laktoosivammainen, että ihan kohtauksen saisi.
myöskään keliakia ei ole allergia, tarjoatko siis keliaatikollekin gluteenia ihan vaan siksi kun siitä ei saa samantien kohtausta???
Ymmärrätkö että tälläisellä välinpitämättömydellä saatat aiheuttaa jollekin ihmiselle esim kuukausia kestävän ripulin, iho-oireita ja vatsakipua. Mutta eihän se ole vakavaa, kun ei ole allergiaa.
Olen ihan oikeasti asenteinesi todella vaarallinen kusipää.
Ja ihan tiedoksi, saatat saada jonkun laktoosi-intolerantikon esim. ripuloimaan ja oksentamaan vuorokaudeksi, mutta se ei "haittaa" kun ei henki lähde, niinkö?
Ei missään muodossa. Ihmisten olisi luultavasti helpompi sitten ymmärtää asia.
Mitä väliä sillä on oletko laktoosi-intolerantikko vai maitoallerginen kunhan saat ihmiset ymmärtämään, ettet voi syödä lainkaan maitotuotteita. Harvemmissa tuotteissa on vain laktoosia, joissakin valmiskekseissä ja semmosissa, niitä osannet varoa itsekin.
mutta hylasta saaan vuorokauden kestävän ripulin lähes joka kerta.
Minulle ne "laktoosin pilkkovat kapselit" eivät tehoa. Ihan samallalailla ripuli lentää.
Kävin muuten yks päivä baarissa ja kaverit ostivat valkovenäläiset ja mun alkoi tehdä mieli kanssa sellasta. Kysyin onko teillä laktoositonta maitojuomaa? On oli vastaus, aukaisi hylamaitopurkin sanoin, että tuo ei ole laktoosinta, en voi juoda sitä. Itsehän pyysit? Niin pyysin laktoositonta maitojuomaa. Tämähän on hylaa. Sanoin niin se on hylaa eli vähälaktoosista. Lopulta löytyi se laktoositon maitijuomakin. Olisin päässyt niin helpolla, kun olisin tilannut jonkun maidottoman. Mutta sain lopulta mitä halusin
Ääliö!
Etkö sä todellakaan tajua, että teet laktoosi-intolerantikkojen, pahasti allergisten jne. elämän helvetiksi tuolla asenteellasi? Jos jokainen vaatisi kohtauksen näkemistä ennen kuin uskoo, että pitää olla tosi tarkka, niin sitähän olisi ihan hirmuisen sairas koko ajan! Mulla on tosi paha allergia, ja pidän kyllä moukkina niitä, jotka eivät ymmärrä asioita kertomalla.
Mites muuten, onko maapallo sun mielestä litteä? Koska ethän sä nää mitään palloa? Entä onko sähköä olemassa, eihän sekään näy? Bakteereita ja viruksiakaan ei varmaan ole olemassa, ethän sä niitäkään näe. Sorry vaan.
mä en usko, että kellään on noin paha laktoosi-intoleranssi, en ennen kuin omin silmin näen. Joten sori, jos mun luo tulisit syömään, luultavasti tarjoisin sulle laktoosiakin. Ajattelisin vain, että ei se huomaa, jos tässä onkin Hylaa eikä laktoositonta. Ajattelisin, että ei se oikeasti ole niin tarkkaa. Vasta sit uskoisin, kun näkisin sun saavan sen kohtauksen. Sorry vaan.
Tokihan mä allergiat otan vakavasti. En tarjoaisi sulle mitään mille olet allerginen, jos kertoisit allergioistasi etukäteen. Mutta jos joku sanoo olevansa laktoosi-intolerantikko (ei siis allerginen), niin en ottaisi asiaa tosissani, koska mä en usko kenenkään olevan niin pahasti laktoosivammainen, että ihan kohtauksen saisi.
myöskään keliakia ei ole allergia, tarjoatko siis keliaatikollekin gluteenia ihan vaan siksi kun siitä ei saa samantien kohtausta???
Ymmärrätkö että tälläisellä välinpitämättömydellä saatat aiheuttaa jollekin ihmiselle esim kuukausia kestävän ripulin, iho-oireita ja vatsakipua. Mutta eihän se ole vakavaa, kun ei ole allergiaa.
Olen ihan oikeasti asenteinesi todella vaarallinen kusipää.Ja ihan tiedoksi, saatat saada jonkun laktoosi-intolerantikon esim. ripuloimaan ja oksentamaan vuorokaudeksi, mutta se ei "haittaa" kun ei henki lähde, niinkö?
Ei missään muodossa. Ihmisten olisi luultavasti helpompi sitten ymmärtää asia.
Mitä väliä sillä on oletko laktoosi-intolerantikko vai maitoallerginen kunhan saat ihmiset ymmärtämään, ettet voi syödä lainkaan maitotuotteita. Harvemmissa tuotteissa on vain laktoosia, joissakin valmiskekseissä ja semmosissa, niitä osannet varoa itsekin.
Harvemman laktoosi-intoleranssi on kovin vakavaa laatua
Ääliö!
Olen ihan oikeasti asenteinesi todella vaarallinen kusipää.Ja ihan tiedoksi, saatat saada jonkun laktoosi-intolerantikon esim. ripuloimaan ja oksentamaan vuorokaudeksi, mutta se ei "haittaa" kun ei henki lähde, niinkö?
"harvemman on vakavaa laatua" Mitä tämä tarkoittaa, että kun suurinosa ei saa pahoja oireita niin sitten ei tarvitse varoa, että ei haittaa kun vaan harva saa vakavat oireet????
Eihän kaikki saa allergiastakaan anafylaktista shokkia, siis aika harva saa... suurinosa saa ripulia, iho-oireita, kutinaa jne... ja kun ne ei ole "vakavaa" niin allergioitakaan ei tarvitse sinun mielestä sitten huomioida???
Järki käteen nyt. Jos joku sanoo, ettei ruoka-aine sovi, niin se täytyy AINA ottaa vakavasti.
Toki on niitä jotka liioittelevat ja hakevat huomiota tälläisillä asioilla, mutta ei sen takia voi väheksyä KAIKKIA ruokarajoitteisia ja ajatella, että kun suurion osa saa "vaan pikkuvaivoja" niin voi tarjota mitä vaan.
jotain näin TOTAALISEN IDIOOTTIMAISTA?!?!?!!?
ja minkähän "tosi vaikean sairaskohtauksen" MUKA ap saa????
"En voi syödä laktoosia edes kapseleilla." = "En voi syödä laktoosia, vaikka söisin samalla niitä laktoosia pilkkovia kapseleita."
ei-ap
käytä laktoosia pilkkovia kapseleita, ja sitten ap kirjoittaa "En voi syödä laktoosia edes kapseleilla". Miten tuo pitäis ymmärtää?
Kukahan tässä on tietämätön?
En voi syödä laktoosia edes kapseleilla. En yksinkertaisestivoi laittaa suuhuni mitään sellaista, jossa on laktoosia. Edes buranaa!
ap
Laktoosia pilkkova entsyymi on jotain ihan muuta kuin laktoosia.
mistä sä sait pääähäs, että joku luulee että laktoosia pilkkova entsyymi on laktoosia?
MAIDOTONTA? Eli on pakko valehdella, koska ihmiset ovat niin tyhmiä, etteivät tajua mitä laktoositon tarkoittaa?
Ja kun ap sitten iloisesti vetää laktoositonta jäätelöä jossain, niin ne maidottoman menun tekijät kiroilevat mielessään, että jaahas - taas yksi mukavuudenhaluinen laktoosi-ihminen. Eli huijaa vaan.
Kai nyt normaalijärjellä voisi olettaa, että ymmärtäisi laktoosittoman ja vähälaktoosisen eron. Ymmärrättekö, mitä tarkoittaa RAHATON ja VÄHÄVARAINEN? Kummalla on rahaa?
<a href="http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuote…" alt="http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuote…">http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuote…;
Ei oo tarkoitus mainostaa valiota, muilta meijereiltä löytyy varmaan hyvin laktoosittomia myös.
Tämän vaan vähän aiheen sivusta. Haluan vain korostaa, että laktoosittomia tarjoomuksia on todella helppo tehdä, ei vaadi mitään ektraponnisteluja. Ja maistuu kaikille!
...on ollut tosi vaikea saada pitopalveluilta erikoisruokavalioväelle käypää tarjoiltavaa. Sokerittomat menee, maitotuotteina niissä käytetään jo hylaa varsin laajasti, mutta jos esimerkiksi vihannespiiraissa tai tuorejuustopiiraissa on muskottia, sitä ei pysty mitenkään eliminoimaan tuotantoprosessista.
Toki voi valita jonkun yksityisen, joka käsin värkkää kaikki tarjottavat, mutta se tulee pirun kalliiksi, tai voi tehdä itse, mutta mulla ei ainakaan ole aikaa viettää juhlia edeltävä viikko ruokaa laittaen ja leipoen, eikä ole sellaisia kylmätilojakaan, mihin kaiken voisi varastoida.
Yksi saksalainen ravintolanpitäjä kerran kertoi, että aina kun suomalainen turistibussi ajaa pihaan, tietää että nyt tulee ruokaongelmaisia. Ruotsalaisetkaan ei ole yhtä vaikeita... rajoitteisuus hänen havaintonsa kasvaa sitä mukaa, mitä pohjoisempaa ihmiset ovat.
Ja pysyn edelleen mielipiteessäni ja kannanotossani.
Ap on kaiketi aikuinen ihminen ja kykenee huolehtimaan itse syömisestään myös kylässä. On kohteliasta sanoa ei kiitos jos ei jotakin tarjottua ota. Ja vahingosta viisastuneena ap voisi mennä jokaiseen kyläpaikkaan omien eväittensä kanssa.
Jos kerran on noin vaikea ruokarajoite, hoitaa sen sitten IHAN ITSE. Ei pitäisi olla liian vaikeaa aikuiselle ihmiselle.
"Sitten ei tarvitsisi kenenkään kitistä. Myös jäätelön ostaisin maidottomana, eli mehujäät kaikille. Minusta ap voisi ottaa omat eväät mukaan ja jos kyläpaikassa jotakin sopivaa syötävää on, sitten syö, muuten eväillä.
Se mua laktoosi-intolerantikoissa ja muissa vastaavissa tyypeissä eniten inhottaa, että tekevät syömisestään niin suuren numeron. Ovat syömättä jos ei sopivaa ruokaa ole. Kyllä mä ainakin kestän pari tuntia ilman ruokaa. Käyn sitten kotimatkalla kaupassa jos olen nälkään nääntyä."Siis ap:lla on ongelma VAIN JA AINOASTAAN SILLOIN, kun hänet KUTSUTAAN SYÖMÄÄN ja ap painottaa, että hän ei valitettavasti voi syödä mitään, jossa on laktoosia. Ja tämän jälkeen menee kylään, niin siellä ei voikaan syödä mitään VAIKKA ON ETUKÄTEEN SANONUT, ETTEI VOI SYÖDÄ LAKTOOSIA.
Mikä teitä vaivaa? Miksette lue aloitusta tai viestejä vaan vastailette mitä sattuu?
Ap on monta kertaa sanonut, että yleensä syö ennen kuin menee jonnekin juhliin tms. Mutta silloin, kun ERIKSEEN KUTSUTAAN AP SYÖMÄÄN niin voisi olettaa, että ap:n ilmoituksen (laktoosi ei käy) jälkeen voisi saada edes JOTAIN, mitä voisi syödä.
On tosi outoa kutsua syömään joku, jolle ei olekaan mitään ruokaa tarjolla. Mikä teitä oikeasti vaivaa?
että hänelle viedään aina omat eväät joka paikkaan. Ehkä sunkin olis aika totutella moiseen ettei tule niin kamalan noloja tilanteita etkä joudu näkemään nälkää.
Missään muussa maassa ei taida olla yhtä intoleranttia ja allergista porukkaa kuin meillä täällä Suomessa. Täällä kun täytyy jokaiselle nypylle ja pierulle löytyä diagnoosi. Niin ja ruoka nyt on muutenkin vaarallista ja lihottavaa, ei saa syödä liikaa mutta pitää syödä tarpeeksi. Mutta ei kuitenkaan nauttia liikaa. Ja klo 18 jälkeen ei pidä ihmisen syömän.
Joku ihme että täällä porukka on niin vinoutunutta ja sairasta.
Me järjestämme kekkerit noin kolmelle kymmenelle hengelle (kaverit ja sukulaisia) kerran talvessa, ja auta armias kun mietit ruokalistaa joka huomioi:
- laktoosi-intolerantit, joille kuitenkin käy Hyla (ja jos mieli oikein tekee niin myös jäätelö ja suklaa kun ei voi vastustaa)
- laktoosi-intolerantit, joille ei käy Hyla (mutta joskus kuitenkin maitosuklaa kun oikein tekee mieli)
- keliaakikot
- pähkinäallergikot
- kala-allergikot (sekä ne jotka eivät syö kalaa kun eivät tykkää)
- maitoallergikot
- kasvissyöjät (lakto-ovo, kala menee myös)
- vegaanit
- ne joille paprika ja sipuli aiheuttavat vatsavaivoja niin paljon, että paprikaa ja sipulia ei saa olla ruuassa
- ne jotka eivät siedä valkosipulia
- ne joiden ruoka ei saa olla liian maustettua (maksimissaan suolaa ja mustapippuria)Että revi siitä sitten menú joka kelpaa kaikille. Vielä toistaiseksi olemme jaksaneet yrittää.
Kiva jos tulet, mukava tavata jne., mutta erikisruokavaliosi ei kiinnosta meitä niin paljoa että viitsisimme koko menun laittaa uusiksi sinun vuoksesi.
Ehkä jätämme sinut kutsumatta ensi vuonna. Ylipäänsä juhlien järjestämisessä on aika paljon hommaa, siivous, kattaus, ruoka-aineiden ostaminen jne., ja mulla on muutenkin vaativa työ, juhliin on tulossa kymmenkunta mutakin henkilöä.Pääasia, että juhlat saadaan pidettyä, ja etät on kivaa. jos jonkun mukana kutsuminen aiheuttaa järkyttävästi enemmän töitä (kaiken miettiminen uusiksi) niin ehkä kutsumme sinut jonkun toisen kerran.
Ja minun mielestäni sinun tule kunnioittaa sitäkin, että millaista vaivaa itse aiheutat emännälle. Kutsuilla on sekä emännällä että vierailla velvollisuuksia... että juhlat onnistuisivat
Tuskimpa teillä paljoa kutsuja järjestetään, jos ei osata ottaa yhtään huomioon ihmisiä, joilla on allergioita.
Jos on vain niin idiootti, että ei osaa ottaa hyllystä tuotetta, missä lukee: LAKTOOSITON, niin silloin ei voi mitään omalle tyhmyydelleen.
Ihan sama, kun pyydettäisiin ottamaan omenamehua, mutta otatkin hyllystä tomaattimehua ja ihmettelet, että mitäs tuo valittaa. Mehu, kuin mehu.
kyllä nimenomaan painottaa että ruuan ym. täytyy olla laktoositonta, että hyla EI käy.
Taidat muuten itse kuulua näihin ihmisiin joille mikään selkeästi sanottu asia ei kuitenkaan mene jakeluun. Luepa se teksti nyt vielä kerran, jos se vaikka nyt aukeaisi sinullekin, ettei tarvis enää jankata.