Minä en voi syödä yhtään laktoosia. Miksi kaikki tarjoaa minulle HYLAA?
Voin saada tosi vaikean sairaskohtauksen, jos ruoassa on laktoosia. Ruoan täytyy siis olla täysin laktoositon, vähälaktoosinen ei käy.
Tuli tuosta kasvisruokavaliosta mieleen, että sanon aina ruokailukutsun saatuani tilanteeni - ruoan on pakko olla täysin laktoositonta. Ja silti yllättävän monet tekevät vähälaktoosista ruokaa.
Samalla vaivalla kun tekee vähälaktoosista ruokaa olisi voinut tehdä täysin laktoositonta!
Olin joulun jälkeen syömässä tuttavaperheessä. Oli todella noloa, kun en voinut syödä YHTÄÄN MITÄÄN. En alkuruokaa, en pääruokaa, en jälkiruokaa. Perheenemäntä oli tietenkin vähän hämillään, kun ei ollut tajunnut ettei vähälaktoosinen käy laktoosittomalle ruokavaliolle. Yritti tarjota leipää, mutta sekään ei ollut laktoositonta..
Kommentit (242)
voi laittaa suuhuni mitään sellaista, jossa on laktoosia. Edes buranaa! Ja pystyn hyvin olemaan syömättä ja jos menen juhliin, syön yleensä ennen sitä. En todellakaan odota, että minua varten tehdään koko menu uusiksi. Kyse onkin niistä kerroista kun erikseen kutsutaan syömään. Kyllä minusta on outoa kutsua joku kylään syömään ja tehdä sitten sellaista ruokaa, jota kutsuttu ei voi syödä. Ja kyllä olen maininnut tästä laktoosittomuudesta erikseen joka kerta, koska vaiva on vakava. Sanon ihan selkeästi, että ruoan on oltava aivan täysin laktoositonta, vähälaktoosinen ei käy. Ja tästäkin huolimatta monet ottavat ne HYLAt kaupan hyllyistä. Viime lokakuussa viimeksi jouduttiin viemään ambulanssilla sairaalaan, kun minulle tarjottiin "laktoosittomia" suklaakonvehteja KAKSI kappaletta. Ja moneen kertaan varmistin, että vähälaktoosinen ei käy. Tarjoaja ajatteli, että koska oli vähälaktoosinen ja konvehti niin pieni, niin olen vain hankala, kun en ottaisi. Siksi sanoi laktoosittomaksi. Pyysi anteeksi jälkikäteen. Ja olin tuon tapauksen jälkeen viikon sairaslomalla. ap
en ole koskaan kuullut noin vakavasta laktoosi-intoleranssista. valaisetko asiaa. Aidosti, en ymmärrä.
suolistossa kuten muilla laktoosi-intolerantikoilla (eli ei tule normaaleja ilmavaivoja). Muodostunut kaasu jää vain osaan suolistoa ja painaa hermoja. Hermostot menee sekaisin ja saan niin pahoja kipuja, etten pysty hengittämään. Ja tuo kaasu poistuu niin hitaasti, että joudun olemaan viikon makuuasennossa, että saan sen paineen pois hermoista. Kävely tai seisominen ei onnistu, tai huudan kivusta kuin synnyttäisin. Kipuun eivät auta mitkään kipulääkkeet. ap
mitähän tarkoittaa että "hermostot menevät sekaisin"? eikö dimetikoni auta yhtään? Onko suolistossasi jokin muu toimintahäiriö, kun kaasu ei liiku?
Elämänlaatu parani huomattavasti, kun tajuttiin laktoosin ja kivun yhteys. Nämä suolistovaivat eivät välttämättä tule aina, mutta taas toisaalta hyvin pienestä määrästä saattaa jo tulla kipukohtaus. Siksi se on pakko kieltää kokonaan, koska kohtausta ei voi ennustaa.
Olen saanut kahdeksan kipukohtausta 15 vuoden aikana, aina ambulanssilla viety sairaalaan. Epäiltiin kaikkia tiedettyjä suolistosairauksia, mutta laktoosi-intoleranssi jäi huomiotta, koska en itse tuntenut saavani maidosta mitään oireita. Enkä saanutkaan, koska minulla ei ollut ilmavaivoja, ripulia tai turvotuksen tunnetta.
ellei ole omassa arjessa jokapäiväinen asia.
Meillä yksi ystävä joka ei kestä laktoosia ollenkaan. Diagnoosin selviämisen jälkeen jouduin hänelle muutamaankin otteeseen soittamaan ja kysymään neuvoja kun hän oli tulossa meille syömään. Sitten opin ja nykyäänhän kaikki on helpompaa kun on ihan selkeästi laktoosittomia meijerituotteita (kermaa, oivariinia jne). Leivät ovat ongelmallisia, mutta olen huomannut, että esim kauraleivät on usein leivottu veteen, ilman maitojauhetta jne.
Elämänlaatu parani huomattavasti, kun tajuttiin laktoosin ja kivun yhteys. Nämä suolistovaivat eivät välttämättä tule aina, mutta taas toisaalta hyvin pienestä määrästä saattaa jo tulla kipukohtaus. Siksi se on pakko kieltää kokonaan, koska kohtausta ei voi ennustaa.
Olen saanut kahdeksan kipukohtausta 15 vuoden aikana, aina ambulanssilla viety sairaalaan. Epäiltiin kaikkia tiedettyjä suolistosairauksia, mutta laktoosi-intoleranssi jäi huomiotta, koska en itse tuntenut saavani maidosta mitään oireita. Enkä saanutkaan, koska minulla ei ollut ilmavaivoja, ripulia tai turvotuksen tunnetta.
ap
ja myös maito(proteiini) allergisille tarjotaan hylaa ja laktoositonta, maitoproteiinia sisältävää ruokaa. Tai väitetään ettei pullassa ole munaa, vaikka se on voideltu munalla. Tai paistetaan gluteeniton kakku tavallisella jauholla jauhotetussa vuokassa.
Yksinkertaisesti muut kuin erityisruokavalioita noudattavat eivät yleensä viitsi lueskella tuoteselosteita.
Omalla mummullani on laktoosi-intoleranssi. Hänelle kyllä auttaa ne kapselit, mutta eipä tuosta kauheasti vaivaa ole että teen ruoat ja muut herkut laktoosittomina. Harvoin meillä edes käy syömässä, joten ei edes suurta lovea tee lompakkoonkaan ostaa pari kertaa vuodessa pelkkiä laktoosittomia tuotteita. Katson myös että leivät ja keksitkin ovat laktoosittomia. Ja jos jossakin on laktoosia, varoitan siitä etukäteen mummuani.
Kokkina olen koulussa opiskellut ruoka-aine allergioista ja uskon kyllä sinua että menee pahaksi. Joten ei tulisi mieleenkään ostaa hyla-tuotteita jos minulle sanotaan että on täysin laktoositon. Uskoisin siinä tapauksessa vierastani enkä alkaisi vähättelemään.
olen vehnälle allerginen, en keliaakikko, en silti voi syödä useita esim. ruisleipiä, koska nekin sisältävät vehnäjauhoa.
On kyllä taas junttia kommentontia. Ottaen huomioon, että laktoosittomia tuotteita on vaikka kuinka ja ne on selvästi merkitty, on ihme, ettei niitä osata käyttää.
En tarvitse laktoositonta tai vähälaktoosista (hylaa) ruokavaliota itse, mutta tunnen eron. Ei tämä laktoosi-ongelma tosiaan niin harvinainen ole!
Elämänlaatu parani huomattavasti, kun tajuttiin laktoosin ja kivun yhteys. Nämä suolistovaivat eivät välttämättä tule aina, mutta taas toisaalta hyvin pienestä määrästä saattaa jo tulla kipukohtaus. Siksi se on pakko kieltää kokonaan, koska kohtausta ei voi ennustaa. Olen saanut kahdeksan kipukohtausta 15 vuoden aikana, aina ambulanssilla viety sairaalaan. Epäiltiin kaikkia tiedettyjä suolistosairauksia, mutta laktoosi-intoleranssi jäi huomiotta, koska en itse tuntenut saavani maidosta mitään oireita. Enkä saanutkaan, koska minulla ei ollut ilmavaivoja, ripulia tai turvotuksen tunnetta. ap
Ja tämä on todella poikkeuksellista, ei tälle "oireilulle" ole omaa diagnoosia. Mutta koska aiheutuu laktoosista, olen laktoosi-intolerantikko. Minulta tutkitaan parhaillaan myös keliakiaa.
Suolistoni on jotenkin viallinen, kun ei kuljeta kaasuja eteenpäin.
ap
on tullut niin harvoin ja ties missä, tajuttomalle tai täysin puhekyvyttömälle kipujaan huutavalle ihmiselle aika moni soittaa ambulanssin. Vain oma perhe tietää, että minut pitää laittaa tiettyyn asentoon, että helpottaa.
Kohtaus on tullut kaverin mökillä, koulussa, moottoritiellä matkustajana autossa, leffassa jne. Ja koska kohtauksia tuli niin harvoin, tutkittiin, ei löydetty mitään, unohdettiin tai tehtiin joku hölmö diagnoosi (esim. hakee huomiota, nuori nainen hyperventiloi järkytyttyään jostain jne.).
ap
meille et ole tervetullut. olet sen verran vaikea luonne.
olen sinulle "näennäisesti" ystävä,mutta haluan sinusta eroon.
ollaan laktoosittomia, mutta halutaan silti ehdottomasti maitoon tehtyjä ruokia. Koska ei olla maidottomia vaan laktoosittomia. Ja ääliöemännät ei tajua, että vieras haluaa juuri sitä kermavaahtoa, vaikka on totaalilaktoositon. Hänelle ei kelpaa marjakiisseli kun muut saa kermavaahtoa.
Sitten voidaan vinkua, että minua ei otettu huomioon kun minulle tehtiin karpalokiisseli ja muut sai kermaan tehtyä rahkaa. Byää, emäntä käsitti väärin mun diettini. En olisi halunnut MAIDOTONTA vaan LAKTOOSITONTA.
Sillä ettei olla ruokavammasia!
Lopeta se rissaaminen. Sano että maidotonta niin ei tule vaikeuksia.
Kyllä sinullakin on varmasti asioita joita et tiedä, alkaako joku sitten siitä keuhkoamaan että PITÄÄ KYLLÄ PERKELE TIETÄÄ!!!
taas lailla hyeenain rankaisemaan keskustelun aloittajaa tai ketä tahansa jolla on aito huoli tai ongelma. Kotona ei vissiin saa harrastaa tarpeeksi kyykyttämistä tyhjyyttä täyttääkseen.
T: Ei ap, ei enää ikinä
Meillä on suvussa joka sortin laktoosi-intoleranssia. On niitä jotka sietävät vähän ja syövät esim. laktoosin pilkkojia, niitä jotka sietävät HYLAA ja niitä jotka eivät voi syödä yhtään laktoosia. Onpa yksi keliaakikko jolla myös vakava laktoosi-intoleranssi.
He eivät edusta valtaosaa suvussamme, useimmat voivat syödä mitä vain. SILTI isoimpienkin juhlien emännät ovat JOKA kissanristiäisissä saaneet aikaan eivät vain yhden vaan kaksi, joskus jopa kolmekin erikoisruokavaliotarjoilua. Jos siihen kaatuu maailma voipi olla juhlia järjestämättä. Jos sinä esität jollekulle kutsun juhliin, olet itse epäkohtelias jos et tarjoa sellaista ruokaa jota kutsuvieras voi syödä. Ei kukaan hanki ruokarajoitteita törkeyttään. Jos veisin vanhan isoäitini juhliin johon hänet on kutsuttu ja emäntä olisi sitä mieltä ettei vanhukselle tarvitse ruokaa tarjota vaikka kutsun onkin esittänyt, sillä hänellä on epäkohteliaasti laktoosi-intoleranssi, rukoilisin sitä emäntää poistamasta meidät pysyvästi vieraslistalta, ettei tarvitsisi laittautua ja matkustaa hänen hauskoihin juhliinsa toiste.
Täällä joku tuollainen emäntä sanoi että erikoisruokavalioisen vieraan pitäisi ottaa emäntä huomioon ja olla syömättä. Kyllä se menee niin että emännän pitää ottaa vieraat huomioon. Emäntä on roolinsa valinnut. Ei voi kutsua jotakuta vierasta istumaan nälkäisenä Jani-Pecan synttäreille. Jättää sitten kutsumatta jos on niin iso vaiva, ei kukaan varmaan tulisikaan kuin pakosta sellaisen hirmuemännän kesteille.
on pakko sanoa, että onko toi nyt ihme, jos kaikki eivät tiedä laktoosittoman ja vähälaktoosisen eroa, kun mä olen törmännyt parikin kertaa ihmiseen, joka väittää olevansa täysin laktoositon ja minä varmistan kaksi kertaa, että varmasti täysin laktoositon ja että hyla ei käy. Niin vastaa, että näin on.
Sitten kaveri juo kotonaan kyllä laktoositonta maitojuomaa, mutta muuten syö ihan normaaliakin ruokaa, itse laittaa ruuan hylasta ja herkuttelee aivan tavallisella suklaalla. Hän perusti tietämyksensä siihen, että ostamassaan maitopurkissa luki laktoositon maitojuoma. Kyllä muita harmitti, kun isolla porukalla hankittiin viikonloppuretken sapuskat niin, että ne sopii tälle laktoosittomallekin.
Ja vastaavanlainen tapaus toinenkin.
missä hän sanoi, että jos laktoosi-intoleranssin virallinen nimi olisi pierutauti, sitä ei sairastaisi niin moni.
Hieno nimi saa itsensä tuntemaan tärkeäksi ja siksi on niin kiva vaatia erikoisruokia. Jos nimi olisi pierutauti, moni pistelisi tavallista ruokaa hyvällä ruokahalulla.
suolistossa kuten muilla laktoosi-intolerantikoilla (eli ei tule normaaleja ilmavaivoja). Muodostunut kaasu jää vain osaan suolistoa ja painaa hermoja. Hermostot menee sekaisin ja saan niin pahoja kipuja, etten pysty hengittämään.
Ja tuo kaasu poistuu niin hitaasti, että joudun olemaan viikon makuuasennossa, että saan sen paineen pois hermoista. Kävely tai seisominen ei onnistu, tai huudan kivusta kuin synnyttäisin. Kipuun eivät auta mitkään kipulääkkeet.
ap