Kasvissyöjän toive emännille/isännille:
En vaadi, että teillä on tarjolla kasvisruokaa. Mutta pyytäisin, että jos sitä ei ole, niin pyytäisitte minua tuomaan itselleni ruoat, varsinkin, kun kysyn, voinko tuoda jotain.
Olin tänään kaverin luona illallisella. Ainoa kasvisruoka oli salaatti, jota en tosin voinut syödä, koska siinä oli mahdollisesti pastöroimatonta juustoa ja olen raskaana. Sinnittelin siis koko illan patongilla ja vedellä.
Olin kysynyt etukäteen, voisinko tuoda jotain. Ei tarvitse. No, odotin siis saavani illallista, ja menin paikalle nälkäisenä. Oli pakko lähteä aikaisin kun oli niin nälkä, että heikotti.
Kommentit (207)
Eli te kasvissyöjien teilaajat: syöttekö itse nirsoilematta aina ja kaiken mitä teille tarjotaan?
En. En syö esimerkiksi hyönteisiä ja apinan aivoja. En kuitenkaan tee tästä numeroa, kuten useimmat kasvissyöjät tuntuvat tekevän omista valinnoistaan. Ei se ole muiden vastuulla järjestää teille kylässä sellaista ruokaa kuin satutte juuri sinä päivänä haluamaan.
meille jos kutsutaan niin katsotaan et kaikki voivat syödä myös ruokaa vatsansa täyteen. ei minun tarvitse syödä lihaa, kala on jopa parempaa tai soija, tofu kun osaa tehdä ruokaa. onneksi muistan vielä itsekin mit raskaana ollessa ei saa syödä. olipa kurjat kemut ap!!
jos olisi laittanut vaikka vihannesgratiinia ym lisuketta olisit saanut edes jotain suuhusi..
Jos ilmoittautuu kasvissyöjäksi, onko se numeron tekemistä? Vai pitäisikö olla ihan hiljaa, kun onhan se oma valinta eikä mikään allergia tai sairaus?
Jos mä sanoisin, että mulla on suolistosairaus ja mun täytyy siksi syödä mahdollisimman vatsaystävällistä ruokaa, ts. lihatonta (koska liha sulaa hitaasti ja huonosti), olisiko se teille aggressiivisille lihansyöjille mieluisampi vaihtoehto?
EIKÖ PIHVIN KANSSA OLLUT MITÄÄN LISÄKETTÄ, ESIM. PERUNAA?
KOLMEN RUOKALAJIN ILLALLINEN MUILLA? MITÄS NE MUUT LAJIT OLIVAT,ETTEI EUKOLLE KEVANNEET NEKÄÄN??'
JA SANOITKO PUHELIMITSE EMÄNNÄLLE,ETTÄ 2OLEN RASKAANAKIN,ENKÄ VOI SYÖDÄ SITÄ JA TÄTÄ"??? SANOITKO?
VAI PITÄISIKÖ EMÄNNÄLLÄ OLLA JOKU KRISTALLIPALLO SINUN KOHDALLASI,ETTÄ MIKÄ KELPAA?
EIKÖ PIHVIN KANSSA OLLUT MITÄÄN LISÄKETTÄ, ESIM. PERUNAA?
KOLMEN RUOKALAJIN ILLALLINEN MUILLA? MITÄS NE MUUT LAJIT OLIVAT,ETTEI EUKOLLE KEVANNEET NEKÄÄN??'
JA SANOITKO PUHELIMITSE EMÄNNÄLLE,ETTÄ 2OLEN RASKAANAKIN,ENKÄ VOI SYÖDÄ SITÄ JA TÄTÄ"??? SANOITKO?
VAI PITÄISIKÖ EMÄNNÄLLÄ OLLA JOKU KRISTALLIPALLO SINUN KOHDALLASI,ETTÄ MIKÄ KELPAA?
Jos ilmoittautuu kasvissyöjäksi, onko se numeron tekemistä? Vai pitäisikö olla ihan hiljaa, kun onhan se oma valinta eikä mikään allergia tai sairaus?
Kyllä, se on numeron tekemistä. Ei kasvissyöjille tarvitse tehdä erikseen ruokia vain siksi että heillä on iskostunut päähän että eivät suostu syömään kaikkea ruokaa.
Kyllä, se on numeron tekemistä. Ei kasvissyöjille tarvitse tehdä erikseen ruokia vain siksi että heillä on iskostunut päähän että eivät suostu syömään kaikkea ruokaa.
Selvä peli. Seuraavan kerran kun meille tulee nirsoileva sekasyöjä sapuskalle, minä kokkaan vain eksoottisia tofuruokia enkä yhtään kysele, että kelpaako. Sitä syödään sitten mitä tarjotaan, eikös niin?
Ihan oikeasti: laitatteko te kaikkiin ruokiin lihaa? Lisukkeisiin ja salaatteihinkin? Vai syöttekö pelkkää lihaa?
joo oma kokemukseni on myös että nämä periaate syöjät kuten juuri kasvisruokailijat on kaikista hankalimpia ruokavieraita. Minusta se, jos jostain vakaumuksesta tai siitä syystä ettei vaan satu haluamaan/tykkäämään jostain ei voi syödä jotain, niin sitä ei tarvitse toisten huomioida. Lääketieteelliset ja terveydelliset syyt on sitten eri.
Jos kyse ei ole allergiasta, niin en jaksa ymmärtää miksi joku kasvisruokailija kehtaa kylässä esim jättää vaikkapa sen jälkiruuan syömättä, kun siihen oli käytetty vaikkapa liivatetta. Minusta kylässä toimitaan ruuan suhteen eri tavalla kuin kotona, joskin voi myös huomaamatta ja kohteliaasti jättää sen pihvin sitten ottamatta, jos ei millään kestä ajatusta sen syömisestä ja syö sitten vaikka ne perunat tai riisit jotka on lisukkeena. (ai niin vaan kun nekin on voitu keittää lihaliemikuution kera vedessä)
Itse esim en koskaan kotona syö rapuja tai simpukoita ja ajatus niiden syömisestä on aika vastenmielinen eli en niitä ravintolassakaan itselleni tilaisi. Ollessamme kylässä kuitenkin kun oli valmistettu alkuruuaksi simpukka/katkarapu ym kupit niin kohteliaana vieraana söin kuppini.
sitten sukulaisiini kuuluu tällainen ehdoton kasvismikälie syöjä joka ei tyyliin voi ottaa suklaapalastakaan jos ei lue ensin tuoteselostetta ettei vaan ole käytetty mitään eläinperäistä vahingossakaan... ja hänen kohdallaan syömisestä tulee aina suuri numero, kun ei voi syödä sitä eikä tätä.
Itseäni kasvissyöjänä ärsyttää ns. kaikkiruokaisten nirsoilu. Ensin kauhistellaan, että "kuinka sä et syö lihaa, eksä syö ees kalaa?" En syö lihaa enkä kalaa, mutta syön hyvillä mielin kaikkea muuta.
Useimmat sekasyöjätuttavani ovat jollain muulla tapaa nirsoja: vanhempani eivät syö eksoottisia ruokia (haisevat kummallisille), mieheni ei syö keittoja eikä laatikoita (epämääräisiä mössöjä), työkaverini ei syö sipulia (luoja ties miksi), toinen työkaverini ei syö banaania (inhottava koostumus) jne... Listaa voisi jatkaa loputtomiin!
Eli te kasvissyöjien teilaajat: syöttekö itse nirsoilematta aina ja kaiken mitä teille tarjotaan?
Menee yksityiskohtaan, mutta menköön: sipuli on erittäin yleisesti vatsavaivoja tms. aiheuttava tuote. Eli tarvitse olla "luoja" tietääkseen tämän. (Mulla on ainakin kaksi työkaveria, jotka eivät voi syödä sipulia.)
mutta en voi syödä mitään liivatetta, koska vatsa menee sekaisin ihan hetkessä. Liivate on ihan totta monille tosi allergisoiva, vaikka ihmiset ei sitä tiedä. Jos olisi joku ruoka-aine joka pitäisi maan päältä hävittää, niin liivate!
Miksi kasvissyöjät ei voi sitä syödä ???
Eiks se jostain rehuista tehdä?
kun se herättää näin älyttömästi tunteita?!
Eivätköhän useimmat ihmiset sentään mieluten "kevennä" annostaan kasviksilla. Pelkkä lihapalojen napostelu illan mittaan kun tekee aika tönkön olon. Pikku kasvisruokia on helppo ja hauska tehdä, ja useimmat tykkäävät. Jos tietää, että erikoisruokavalion ihminen on tulossa, voi ruokaaineksia, esim. salaattijuustoja, tarjoilla erillään ja antaa vieraan itse päättää mitä syö.
Ihmeellistä, että kasvissyönti koetaan ikään kuin henkilökohtaisena loukkauksena. Jos tietäisin, ettei ystäväni pidä suklaasta en tietenkään tarjoilisi suklaajälkkäriä - ainakaan ainoana vaihtoehotna - vaikka itse rakastan sitä. Ja todella tahtoisin tietää rajoitteista etukäteen, kurjaa olisi joutua improvisoimaan jotakin kesken kutsujen! Jos vieraita ei arvosta sen vertaa, ettei voi tinkiä omista mieltymyksistään, ei niitä vieraita tarvitse kutsua olleenkaan.
joskus myös luista, jänteistä tai suolista
siis ihan sekopäitähän te olette!!! ihmisillä on todellakin oikeas valita minkälaista dieettiä seuraavat. on muitakin syitä jättää jotkut asiat syömättä kuin allergiat, esim tulehdukselliset suolistosairaudet ym.
jos vieraat tunnet ja heistä pidät, niin mielellään huomioit ja saat itsekin uusia makuelämyksiä.
jos todella ajattelette niin kuin täällä kirjoitatte, ei teillä taida paljon vieraita edes käydä? kuulostatte todella ärhäkkäiltä ja rajoittuneilta.
tietenkin huomioidaan myös allergiat ruokavaliossa.
ei ole meillä ollut ongelmia. hauskaa kun saa kokeilla kaikenlaista hyvää. yksivaihtoehto on tehdä tortilloja ym joihin jokainen saa laittaa täytteeksi mitä haluaa(edellyttäen ettei ole geliaakikkoja) ja monet kasvissyöjät voivat syödä kalaa, kala on hyvää ja helppoa laittaa monella tavalla.
minusta emäntä voi kysäistä jos on erikoisruokavalioita ja jos jollain on , yleensä myös siitä ilmoittaa etukäteen. jos ei ole ilmoitettu, voi olla huonompi juttu =)
kutsu vieraita syömään. Mahtaa olla rento ja mukava meininki, kun emäntä vaatii lääkärintodistusta ovella...
Jos mä kutsun ystäviä syömään, totta kai haluan heidän nauttivan olosta ja ruuasta. Vähän aikaa sitten tuli ystävämiehen uusi naisystävä ekaa kertaa kylään. Hän on vegaani. Ei olla ikinä laitettu vegaaniruokaa, mutta netistä löytyi näppärästi ohjeet. Ainoa kerta, kun vieraat on tuoneet omat eväät, on juutalaispariskunta, joka ei meidän "epäpuhtaan" keittiön antimia voinut nauttia. Ei tehty tästä numeroa ja kaikilla oli mukava ilta.
Ilmoittakaa minulle ennen kylään tulemista vain ja ainoastaan sellaiset ruokavaliot joihin on lääketieteellinen syy. Älkää ilmoittako minulle "vakaumuksellisia" vaatimuksianne. Jos tarjottu ruoka ei maistu, ei tarvitse syödä. Omien ruokien tuomisen mukana otan loukkauksena, ellei ruokavaliolle ole vakava lääketieteellinen peruste.
Tomaatti-CHEDDARkeitto???
Viitsitkö laittaa reseptin?
Olen täysin maidoton ja munaton myös.
Viitsisittekö emännät edes vähän ottaa selvää kasvisruokailijoiden eri suuntauksista.
Tarjolla oli siis vain köntti lihaa ja salaattia? Aika vaikea uskoa. Itse olen ollut kasvissyöjä 20 vuotta eikä vastaan ole todellaakaan tullut ongelmia vaikka mihin menisi syömään.
En tiedä millaisten neanderthalilaisten pöydässä ap on istunut varsinkaan talvi aikana kun ei grillatakkaan ettei muut syöneet MITÄÄN muuta kuin lihaa.
Ainoastaan kesällä olen vienyt tuomisina grillivartaita tms, kuitenkin niin että kaikki muutkin niitä syövät hyvällä ruokahalulla grillajaisissa. Kyllä joka tapauksessa yleensä sivistyneet ihmiset tarjoavat ruokaa monipuolisesti vaikka kaikki pöydässä olijat olisivat lihansyöjiä.
puolin ja toisin.
Ensinnäkin ne, jotka epäilevät ap:n vain nirsoilevan: en itsekään olisi raskaana ollessa syönyt vuohenjuustoa enkä missään nimessä poiminut sitä juustoa salaatista, koska listeriahan leviää kyllä koko salaattiin. Listerialla ei ole leikkimistä. Vain muutamat vuosittain siihen raskaana ollessa sairastuu, mutta seuraukset ovat aina vakavat. En ottaisi riskiä. Jälkiruokana on voinut olla esim. tuorejuustokakkua tai ulkomaalaisia vadelmia. Ekassa raskaudessa söin, kolmannessa en, kun toinen oli mennyt kesken. Todella moni hyväkin ystävä naureskeli varomisilleni ja kertoivat, miten söivät homejuustoa huoletta. Niin, jos ei osu omalle kohdalle se listeria... Näiltä osin siis ymmärrän ap:tä enemmän kuin hyvin. Toisaalta taas emäntä ei ehkä tiennyt näitä raskausrajoitteita tai ei ota niitä niin tosissaan.
Toisaalta olen vähän hämmentynyt tästä kasvissyöjäkeskustelusta siltä osin, että olen aina vähän naiivisti ajatellut, että ruokalajit valitaan siten, että suurin osa niitä syö, ja ruokarajoitteiset syövät sitten sitä, mitä voivat - tosin niin, että heillekin löytyy syömistä. Itse olisin varmaan emäntänä tehnyt alkuruoaksi erilaisia salaattiaineksia kulhoissa (jokainen voi tehdä mieleisensä salaatin), patonkia tai sitten tomaatticheddarkeiton, josta koko kaveripiiri pitää hurjasti. Pääruokana meillä on aina jotain lihaa, lisukkeena sitten perunaa/riisiä tms. sekä uunikasviksia tai aika usein uuniperunaa kahdella kastikevaihtoehdolla (toinen kasvis). En olisi ehkä valmistanut yhdelle kasvissyöjälle omaa ruokalajia, ehkä olisin saattanut yrittää jonkin porkkanapihvin valmistaa, mutta olen huono tällaisessa. Todennäköisesti olisin ajatellut alkuruoan ja lisukkeiden riittävän. Itse esim. pidän monipuolista salaattia ja patonkia ihan hyvänä ruokana ja päälle voi valita uunikasviksia ja perunaa, jos nälkä jäi. Kaikki eivät kuitenkaan syö ihan kaikkea (kaveripiiriini kuuluu jopa lähes pelkkä lihansyöjä enkä valmista hänelle erikseen hänelle sopivaa salaattia tai keittoa (syö hyvin lihaisia salaatteja ja keitoista sellaisia, joissa on kanaa, kalaa tai lihaa), koska me muut nautimme kyllä vähän monipuolisemmasta ruokavaliosta (tosin tämä oli huono esimerkki, koska tämä lihansyöjä syö toki myös perunaa, leipää ja valikoituja salaattejakin).
Itse asiassa tämä keskustelu herätti kysymyksen, mikä on tarpeeksi ja mikä liian vähän. Onko yhden kasvissyöjän takia pakko valikoida koko illaksi kaikille pelkkiä kasvisvaihtoehtoja vai voiko olettaa, että nuo lisukkeet ja salaatti/keitto riittävät? Vai tehdäänkö erilliset ruoat hänelle (esim oma pihvi)? Itse nimittäin ajattelin tuon yhden kommentoijan olevan vähän vaatelias, kun kahdesta salaatista vain toinen oli hänelle sopiva. Mielestäni se on ihan riittävästi, tosin tietysti sitten lisukkeeksi jotain leipää tms. jos muilla kerran on lohi- ja lihapiirakoita.
Olen itse karpannut ja minullakin on ruoka-aineallergioita, mutta en tosiaan ole niistä kovasti metelöinyt (karppauksesta en kertonut kenellekään). Lukuisat kerrat minulle on sopinut vain yksi salaatti ja ehkä jotain leipää, enkä todellakaan ole jäänyt nälkäiseksi. Toki sitten on saattanut olla muita lisukkeita (kasviksia, kurkkua jne). En tiedä sitten tuosta kasvisruokavaliosta, kun harva siitä joustaa, mutta jos minulta olisi kysytty, voinko tuoda jotain, olisin ilman muuta vastannut, että ei, koska ajattelisin tosiaan niin, että salaattia ja patonkia löytyy runsaasti ja kyllä sillä jo mahansa täyteen saa. Toisaalta jos joku kysyisi, että onko MINULLE sopivia ruokia vai tuonko itse, saattaisin hyvinkin todeta, että tuo itse, koska ajattelisin, että kysyjä olettaa, etten kykene valmistamaan hänelle tarpeeksi hyviä ruokia.
Kaikin puolin hämmentävä keskustelu. Laittaapa minut vähän miettimään...
Samaa jankutetaan, vaikka ap ja muutkin ovat jo selittäneet asian useammin kuin kerran!
-kasvisyöjä, jolla ei ole IKINÄ ollut ongelmia ystävien "kekkereillä" ;)
näitä kasvissyöjätuttuja, jotka syö kuitenkin kalaa (ja heikkoina hetkinä kanaakin)
Ihmettelen vain sitä, että milloin kala ja kana on muuttunut vihannekseksi.
Eli halutaan vain brassailla kasvissyönnillä, mutta kummasti kännissä kotigrilliltä tulee kebappi satsilihalla tilattua. Mutta kylässä kaivellaan tosiaan liivatteet ja kaikki muut seasta ja yökitään, ettei voi syödä.
Kasvissyöjä, joka syö kalaa ja kanaaa....buahaaaaa
"En varmasti tee mitään mokomille kasvissyöjänirsoille heh-heh"? Jos minä kutsun meille vieraita niin toivoisin kaikkien viihtyvän ja syövän. Onneksi mulla ei ole kaltaisianne "kavereita".