Kasvissyöjän toive emännille/isännille:
En vaadi, että teillä on tarjolla kasvisruokaa. Mutta pyytäisin, että jos sitä ei ole, niin pyytäisitte minua tuomaan itselleni ruoat, varsinkin, kun kysyn, voinko tuoda jotain.
Olin tänään kaverin luona illallisella. Ainoa kasvisruoka oli salaatti, jota en tosin voinut syödä, koska siinä oli mahdollisesti pastöroimatonta juustoa ja olen raskaana. Sinnittelin siis koko illan patongilla ja vedellä.
Olin kysynyt etukäteen, voisinko tuoda jotain. Ei tarvitse. No, odotin siis saavani illallista, ja menin paikalle nälkäisenä. Oli pakko lähteä aikaisin kun oli niin nälkä, että heikotti.
Kommentit (207)
Itselle on emäntänä kunnia-asia, että kaikille vierailleni löytyy jotain sopivaa syötävää.
Jos jostain syystä olisi käynyt niin että en olisi osannut varautua kyseiseen ruokavalioon, olisin pikapikaa penkonut kaappia ja pakastinta ja kehittänyt vieraalleni jotain ruokaa tuon patongin lisäksi... Ap:n ystävä on oikeasti ollut tosi törppö ja epäkohtelias emäntä!
Tiedustelen aina ihmisiä kutsuessani, onko jotain erikoisruokavalioita sekä myös kysyn vähän tuntemattomammilta vierailta onko jotain ihan ehdotonta nou-nou-ruokaa mitä ei suostu suuhunsa pistämään.
Teen aina kaiken ruuan laktoosittomana. Jos vieraiden joukossa on raskaana olevia, tarjoan fetat yms. salaattijuustot eri kupista. Meillä on suvussa ja kaveripiirissä useita lakto-ovo-vegetaristeja, pari semi-vegetaristia, muutama laktoosi-intolerantti jolle HYLA ei käy, pari maitoproteiiniallergikkoa, yksi keliaakikko ja jokunen karppaaja. Kaikille näille olen saanut valmistettua sopivaa ruokaa enkä ole sitä mitenkään hankalana kokenut.
Joitain isompia juhlia järjestettäessä (lakkiaiset, rippijuhlat, valmistujaiset) olen varautunut myös siihen että ilmoittamatta paikalle saattaa pöllähtää keliaakikko tai maitoallerginen. Mielestäni tämä on huomaavaista käytöstä, joka ilahduttaa kovasti kun on tullut huomioon otetuksi.
Muistan nimittäin lapsuudestani, kuinka eräs perhetuttu keliaakikko kiitteli kovasti äitiäni kun hän oli varannut gluteiinittomia leivonnaisia vieraalleen. Hän sanoi että "et usko, miten se tuntuu mukavalta kun on muistettu. Tosin sitä ilahtuu vaikka riisikakusta ja hillosta- niin monet kerrat on saanut olla pöydässä pelkällä juomalinjalla."
jas raskausaikana syö salaatin, jossa oleva juusto ei ehkä ole pastöroitua. Luojan kiitos tilanne ei ollut noin hurja 17 vuotta sitten kun lapseni tein. Sai normaalisti syödä ja normaalit lapsetkin syntyi.
Kuinka ruoka on muuttunut niin vaaralliseksi muutamassa vuodessa?
Oma raskauteni meni kesken, ja jos tällainen listerialapsi syntyy, hän yleensä kuolee muutaman päivän sisään. :(
sekopäitä täällä palstalla oikein on. Minkälaisia raivokohtauksia onkaan saatu siitä, että jotkut on kasvissyöjiä tai, että jos ei raskaana halua syödä jotain tiettyä...huh huh! Eiköhän se ole emännän moka, jos ei kaikille vieraille ole sopivaa ruokaa. Kukaan, ei siis oikeasti kukaan sivistynyt ja vieraitaan hyvin kestitsevä emäntä tai isäntä jätä vierastaan nälkään. Jos muille lihansyöjille on useita eri vaihtoehtoja, niin ei todellakaan ole kohteliasta olettaa, että kasvissyöjä eläisi vain salaatilla. Toinen pointti liittyy raskauden aiheuttamiin ruokasuosituksiin. Suvussamme on eräs sukulaistäti saanut raskaana ollessaan listerian ja meidän suvussa kaikki raskaana olevat ovat taatusti ja tasan tarkkaan noudattaneet jutun tietäen tiettyjä suosituksia. Täti oli todella sairas ja oikeasti melkein menetti vauvansa. Joten on mielestäni kohtuutonta rähistä, jos haluaa noudattaa tiettyjä suosituksia. Jokainen toimikoon tavallaan, mutta itse ajattelin, etten ainakaan ehdoin tahdoin halua vauvalleni pahaa, vaikkakaan riski listeriaan saattaisi olla pieni.
Kokeilepa mennä vaikka Ranskassa kutsuttuna kylään siten, että esität etukäteen ruokarajoituksia. ne nauravat sinut ulos! Vieras valitsee, mitä syö, mutta ei etukäteen esitä vaatimuksia.
Itse tekisin niin ja olen niin tehnytkin. Kaikkein helpointa. Mä en laiskana emäntä viitsi kokata erikseen mitään ruokia, joten jos vieras sanoo, et hänellä on joku rajoite ja ehdottaa, että hän tuo omat eväät, sanon aina, että hyvä, tee niin. Varaan tarjolle vain sitä mitä muutenkin meinasin ja oletan, että ruokarajoitteinen vieras tosiaan tulee omien eväittensä kanssa.
näitä kasvissyöjätuttuja, jotka syö kuitenkin kalaa (ja heikkoina hetkinä kanaakin)
Ihmettelen vain sitä, että milloin kala ja kana on muuttunut vihannekseksi.
Eli halutaan vain brassailla kasvissyönnillä,
kasvissyöjän joka joskus saattaa syödä kalaa. Mitä sitten? Ihmisellä on oikeus päättää omasta ruokavaliostaan. Jos ns. ystävä pyytää syömään mutta on liian laiska tai omien lihaa sen olla pitää- päähänpinttymiensä lumoissa ottaakseen huomioon kutsumiensa ihmisten ruokavaliota niin kyllä olisi aika äkkiä entinen ystävä.
jos haluaa olla hyvä emäntä, ainakin omalla mittapuullani niin en mene tarkoituksella tekemään sellaista ruokaa, jota tiedän, ettei tule syötyä tai, että joku jää nälkäiseksi.
Pitääpä seuraavan kerran kutsua lapsiperheitä kylään ja tehdä vaikka punaviinissä haudutettua kukkoa ja vodkamarinoituja marjoja. Sitten vain tyytyväisenä mätän ruokaa omaan naamaani ja katselen, kun vanhemmat kärvistelevät nälkäisten lastensa kanssa.
Joo eri maissa toimitaan eri tavoin, tiedän sen hyvin, kun olen asunut ja matkaillut useissa maissa. Esimerkiksi kasvissyöjille tarjottavat ruoat ja vaihtoehdot ovat jossain päin aika rajallisia. Mutta aina kaikesta saa aasin sillan kaikkeen ja aina voi jossitella. Jos minä Suomessa tarjoan ystävilleni ruokaa, niin haluan, että he viihtyvät ja ovat kylläisiä. Se on aina emännälle ruoan laittamisen arvokkain palkinto, että ruokaa kiitellään ja ihmiset syövät hyvällä ruokahalulla. Jos on epävarma kokkailtavasta ruoasta niin aina voi kysyä. Vai haluaako joku emäntä tai isäntä lähtökohtaisesti, että vieraat eivät viihdy, ruokaa ei syödä tai, että joku lähtee nälän takia pahoinvoinnin takia kotiin???
1) Isäntäväki valitsee ruuat itsenäisesti, vieraat katsovat mitä voivat syödä
2) Vierailta kysytään etukäteen ruokarajoituksista, ja tarjottavat ruuat valitaan sen mukaan.
Kumpaan ryhmään vastaajat kuuluvat?
Kysyn rajoitukset, suunnittelen menun niin että kaikille löytyy täyttävää ruokaa. Saattaa olla esim. kasvissyöjälle kasvisversio liharuoasta mitä syö sitten muut yms.
jos haluaa olla hyvä emäntä, ainakin omalla mittapuullani niin en mene tarkoituksella tekemään sellaista ruokaa, jota tiedän, ettei tule syötyä tai, että joku jää nälkäiseksi.
Pitääpä seuraavan kerran kutsua lapsiperheitä kylään ja tehdä vaikka punaviinissä haudutettua kukkoa ja vodkamarinoituja marjoja. Sitten vain tyytyväisenä mätän ruokaa omaan naamaani ja katselen, kun vanhemmat kärvistelevät nälkäisten lastensa kanssa.
Joo eri maissa toimitaan eri tavoin, tiedän sen hyvin, kun olen asunut ja matkaillut useissa maissa. Esimerkiksi kasvissyöjille tarjottavat ruoat ja vaihtoehdot ovat jossain päin aika rajallisia. Mutta aina kaikesta saa aasin sillan kaikkeen ja aina voi jossitella. Jos minä Suomessa tarjoan ystävilleni ruokaa, niin haluan, että he viihtyvät ja ovat kylläisiä. Se on aina emännälle ruoan laittamisen arvokkain palkinto, että ruokaa kiitellään ja ihmiset syövät hyvällä ruokahalulla. Jos on epävarma kokkailtavasta ruoasta niin aina voi kysyä. Vai haluaako joku emäntä tai isäntä lähtökohtaisesti, että vieraat eivät viihdy, ruokaa ei syödä tai, että joku lähtee nälän takia pahoinvoinnin takia kotiin???
ruoka on sivuseikka. Yleensä tarjoan karjalanpiirakoita (valmiita) ja jotakin muuta valmispullaa. En ole kiinnostunut esittelemaan ruoanvalmistustaitojani tai niiden puutteita.
Ennen kaikkea toivon, että vieraat syövät kotonaan ja sitten vasta tulevat meille.
että kukaan missään päin maailmaa kutsuu sellaisen ihmisen ruokapöytänsä ääreen, josta ei välitä.
Miksi kukaan, Ranskassa tai täällä, sekoittaisi liharuuan lisukesalaattiin juustoa? Eikö "ranskalainen" emäntä (tunnen parhaiten Pariisin seudun, Normandian ja Bretagnen; mitään yleistä ranskalaista ruokakulttuuria ei ole), tarjoaisi paistettujen kanan rintafileiden kanssa jotakin gratiinia, tai vihanneksista, riisistä tai perunoista tehtyä lisuketta. Varsinkin, jos tietää jonkun vieraista kasvissyöjäksi. Hyvä emäntä, oli hän sitten vaikka Ulan Batorista, ottaa kutsumansa vieraat huomioon.
Uskokaa jo, konna ap:n tarinassa on emäntä, ei ap!
sekopäitä täällä palstalla oikein on. Minkälaisia raivokohtauksia onkaan saatu siitä, että jotkut on kasvissyöjiä tai, että jos ei raskaana halua syödä jotain tiettyä...huh huh! Eiköhän se ole emännän moka, jos ei kaikille vieraille ole sopivaa ruokaa. Kukaan, ei siis oikeasti kukaan sivistynyt ja vieraitaan hyvin kestitsevä emäntä tai isäntä jätä vierastaan nälkään. Jos muille lihansyöjille on useita eri vaihtoehtoja, niin ei todellakaan ole kohteliasta olettaa, että kasvissyöjä eläisi vain salaatilla. Toinen pointti liittyy raskauden aiheuttamiin ruokasuosituksiin. Suvussamme on eräs sukulaistäti saanut raskaana ollessaan listerian ja meidän suvussa kaikki raskaana olevat ovat taatusti ja tasan tarkkaan noudattaneet jutun tietäen tiettyjä suosituksia. Täti oli todella sairas ja oikeasti melkein menetti vauvansa. Joten on mielestäni kohtuutonta rähistä, jos haluaa noudattaa tiettyjä suosituksia. Jokainen toimikoon tavallaan, mutta itse ajattelin, etten ainakaan ehdoin tahdoin halua vauvalleni pahaa, vaikkakaan riski listeriaan saattaisi olla pieni.
Kokeilepa mennä vaikka Ranskassa kutsuttuna kylään siten, että esität etukäteen ruokarajoituksia. ne nauravat sinut ulos! Vieras valitsee, mitä syö, mutta ei etukäteen esitä vaatimuksia.
sen menuun? eli oliko tarjolla vain sitä listeriasalaattia, patonkia, köntti lihaa ja vettä?? ja se jälkiruoka oli??
etkä koko aikana saanut suuta aukaistuksi???
entäs jos se pääruoka oli pataruoka? Ei erikseen mitään lisukkeita. Tai jokin pasta carbonara. Ja jälkiruoassa liivatetta. Ei kovin vaikea keksiä sellaista menua, jossa kasvissyöjällä ei ihan oikeasti ole mitään syötävää.
kait siinä lautasella oli muutakin???
ja olen 1 ja 2 vaihtoehdon välillä, ja jos en osaisi tehdä ruokia rajoitteiselle pyytäisin apua tai tuomaan omat.
ja saanut silmilleni niin paljon töykeyttä kuin tässä ketjussa on, niin en edes avaisi sitä enää, saati kommentoisi!
Voi olla monta mieltä erilaisista ruokavalioista, mutta miksi ilkeillä ventovieraille ihmisille! Varsinkin kun roisto ap:n tarinassa oli hänen emäntänsä, ei ap itse.
Miksei ap kommentoi mitään??
Ymmärrän ap:n pointin täysin, enkä edes yritä lukea koko ketjua, koska tiedän millaista kuppapaskaa sieltä sataa niskaan. :D
Meidän tuttavapiiristä löytyy mm. keliakiaa sairastava ja laktoosittomalla ruokavaliolla oleva. Jos näiden lisäksi vielä miettii että kaiken tarjottavan on kelvattava myös kasvissyöjälle, kalattomalle, karpaajalle niin alkaa VÄHÄN hankalaksi mennä. Itsekin kyllä mietin että jokaiselle olisi jotain, mutta varmastikaan kaikki ruuat eivät käy. Kaikkein ärsyttävintä on jos oikeasti olet valmistanut ruuat syöjän ruoakvalion mukaisesti ja sitten tämä ottaa sitä "kiellettyäkin" maistaakseen vähän...
kutsu vieraita syömään. Mahtaa olla rento ja mukava meininki, kun emäntä vaatii lääkärintodistusta ovella...
Jos mä kutsun ystäviä syömään, totta kai haluan heidän nauttivan olosta ja ruuasta. Vähän aikaa sitten tuli ystävämiehen uusi naisystävä ekaa kertaa kylään. Hän on vegaani. Ei olla ikinä laitettu vegaaniruokaa, mutta netistä löytyi näppärästi ohjeet. Ainoa kerta, kun vieraat on tuoneet omat eväät, on juutalaispariskunta, joka ei meidän "epäpuhtaan" keittiön antimia voinut nauttia. Ei tehty tästä numeroa ja kaikilla oli mukava ilta.
Ilmoittakaa minulle ennen kylään tulemista vain ja ainoastaan sellaiset ruokavaliot joihin on lääketieteellinen syy. Älkää ilmoittako minulle "vakaumuksellisia" vaatimuksianne. Jos tarjottu ruoka ei maistu, ei tarvitse syödä. Omien ruokien tuomisen mukana otan loukkauksena, ellei ruokavaliolle ole vakava lääketieteellinen peruste.
että kun kavereita, perhetuttuja, ystäviä, sukulaisia yms. on paljon ja samojen kanssa ei välttämättä nykyelämässä ruokakutsuille osuta aina edes joka vuosi, niin en kyllä muista aina edes lapsuudenystävieni ruokarajoitteita (sitä paitsi yhdellä jos toisellakin ne ovat vuosien varrella muuttuneet). Aika kova homma on muistaa edes naapuruston lapsien ja lasten päiväkotikavereiden allergiat ja sitä tietoa sentään tarvitaan monta vähintään kerran kuukaudessa.
Miksi laktoositon ruokavaliokin koetaan niin hankala. Sen kuin valitsee laktoosittomat tuotteet ruokaa laittaessa.
että teen tarjottavat vieraiden mukaan. Kun kasvissyöjiä tulee vieraiksi, tehdään heille sopivaa ruokaa. Meille voi sitten ehkä olla erikseen jossain lihaa, jos välttämättä haluamme.
Ja keliaakikolle valmistan aina sopivan herkun. Tai pyrin tekemään esim. suklaakakun maissijauhoon.
Ja en koe tätä mitenkään hankalana.
Itse en syö sinihomejuustoa tai suolakurkkuja. Olen iloinen jos ystäväni on huomioinut tämän kutsuessaan minut kylään. :)
sulla on kieli suussa ja voit kysyä kutsuessasi.
ja tuskin kukaan ihan joka ikistä tuntemaansa iikkaa kutsuu yhdellä kertaa ruokakylään. Suhteellisuudentajuun ei ole kukaan koskaan kuollut ...
että kun kavereita, perhetuttuja, ystäviä, sukulaisia yms. on paljon ja samojen kanssa ei välttämättä nykyelämässä ruokakutsuille osuta aina edes joka vuosi, niin en kyllä muista aina edes lapsuudenystävieni ruokarajoitteita (sitä paitsi yhdellä jos toisellakin ne ovat vuosien varrella muuttuneet). Aika kova homma on muistaa edes naapuruston lapsien ja lasten päiväkotikavereiden allergiat ja sitä tietoa sentään tarvitaan monta vähintään kerran kuukaudessa.
ja vatsasi tulisi taatusti täpötäyteen.
What do you mean do don't eat meat? That's ok, I'll make lamb.