Kasvissyöjän toive emännille/isännille:
En vaadi, että teillä on tarjolla kasvisruokaa. Mutta pyytäisin, että jos sitä ei ole, niin pyytäisitte minua tuomaan itselleni ruoat, varsinkin, kun kysyn, voinko tuoda jotain.
Olin tänään kaverin luona illallisella. Ainoa kasvisruoka oli salaatti, jota en tosin voinut syödä, koska siinä oli mahdollisesti pastöroimatonta juustoa ja olen raskaana. Sinnittelin siis koko illan patongilla ja vedellä.
Olin kysynyt etukäteen, voisinko tuoda jotain. Ei tarvitse. No, odotin siis saavani illallista, ja menin paikalle nälkäisenä. Oli pakko lähteä aikaisin kun oli niin nälkä, että heikotti.
Kommentit (207)
Jos joku kysyy minulta "voinko tuoda jotain" niin tulkitsen sen tarkoittavan, että tarvittaisiinko pöytään kenties muutama ylimääräinen viinipullo tai erikoisjuustoja. Siis jotain ekstraa.
Jos ap tarkoittaa, että "tarvitseeko minun tuoda omat eväät", niin sanokoon sitten selkeästi niin!
Itse ainakin koen kasvissyöjänä että hyvinkin riittävä ruoka olisi esim. alkukeitto, salaatti + uunikasvikset (+mahd. peruna, riisi tms. lisäke). EI minua haittaisi jos muut syövät pääruokana lihaa, kun noita lisukkeita kuitenkin olisi. Toivoisin että salaatissa olisi jotain proteiinipitoista, esim. juustoa tai papuja mukana.
Mutta ap:n tavoin olisin minäkin hiukan pahoillani jos kuvittelisin meneväni syömään ja tarjolla olisikin patonkia ja vettä.
että nämä "raivottaret" eivät koskaan kutsu ketään kotiinsa syömään, eivät osaa laittaa ruokaa tai eivät välitä ruuasta tai ystävistään. Tai heillä on hyvin yksipuolinen ruokavalio. En keksi mitään muuta syytä heidän ilkeyteensä ja raivoonsa.
Tässä keskustelussa ei enää ole kyse ap:n avauksesta sinänsä, että söikö hän jälkiruokaa ja oliko perunaa, vaan asenteista niitä kohtaan, jotka tekevät jotakin toisin kuin itse tekee.
Olemme sekasyöjiä. Kasvissyöjä ja vegaani saa meillä helposti ruokaa. Makrobiootikolta ja esim karppaajalta joutuisin kysymään neuvoja. Mutta jos jonkun kutsun meille syömään, niin tietysti hän silloin saa syödäkseen! Kasvissyönti ei ole nirsoilua, eikä sekään, jos joku ei esim suutuntuman takia voi syödä sieniä tai graavia kalaa (aiheuttaa etomista). Maailma on ruokaa ja reseptejä täynnä, aina löytyy vaihtoehtoja.
enkä halua tehdä siitä numeroa, mutta toki infoan asiasta aina, kun minut pyydetään syömään, lähinnä siksi, ettei emäntä nolaantuisi (tosin mielestäni turhaan).
Hyvä ystäväni pyysi minut kerran syömään, ja totesi heti ruokailun aluksi tehneensä valtavasti salaattia, kun en voi pääruokaa syödä. Tilanne oli tosi nolo, koska salaatissa oli hirveästi tonnikalaa (jota en siis syö).
Toisaalta olen osallistunut myös rapujuhliin, kutsun saatuani olen todennut, etten kyllä syö rapuja, mutta tulisin mieluusti istumaan iltaa, kun olisi kiva nähdä. Tällöin tarjolla on ollut myös patonkin ja kevyttä vihersalaattia.
Jouluaterioillakin olen ollut, eikä niissäkään ole ollut mitään ongelmia, vaikken kasaakaan lautaselleni kinkkua ja lohta. Joskus kylässä olen tyytynyt perunaan ja puolukkahilloon, mutta olen vain iloisesti todennut, että olen aina pitänyt perunoista.
Ymmärrän ap:n pointin täysin, ja kirjoitin tämän tekstin tiedoksi niille, jotka pitävät kasvissyöjiä jonain ronkeleina kummallisuuksina. Itse en ainakaan halua tukea millään lailla nykyisenkaltaisia lihantehotuotantolaitoksia. En myöskään halua hankaloittaa kanssaihmisteni elämää omilla valinnoillani.
Että mitä he voivat tarkalleen syödä, mitä eivät.
Ja sitten säätänyt sen verran tarjottavia, että on ollut useampaa vaihtoehtoa. Vaihtoehtoisesti olen sanonut suoraan, että tuo tullessasi jotain.
Jos itse olisin kasvissyöjä hyvin erikoisella ruokavaliolla (tai jos olen ollut erikoisemmalla dieetillä) niin olen vienyt itse evääni, ja on sovittu emännän kanssa siitä etukäteen.
En jaksanut lukea ketjua, mutta jos minulta kysytään voiko tuoda jotain tullessaan, niin kerron mitä on tarjolla. Minulla on tapana muutenkin ilmoittaa etukäteen mitä on tarjolla. Yleensä tyyliin..uuniruokaa, keittoa, lihaa pannulla tms. Saatan kertoa tarkastikin mitä aion kokata. Minua ei haittaa, jos joku tuo omia eväitä. Itsekin vien joskus omia eväitä, koska jouduin hiljattain viikoksi sairaalaan suolistotulehduksen takia. itselläni ei ole vielä ruoka rajotteita, mutta joudun tällä hetkellä seuraamaan mitä syön ja saanko jostain ruoka-aineesta vatsakipuja. Kunnallinen ravitsemusneuvonta oli ihan persiistä terveyskeskuksessa.
enkä halua tehdä siitä numeroa, mutta toki infoan asiasta aina, kun minut pyydetään syömään, lähinnä siksi, ettei emäntä nolaantuisi (tosin mielestäni turhaan).
Hyvä ystäväni pyysi minut kerran syömään, ja totesi heti ruokailun aluksi tehneensä valtavasti salaattia, kun en voi pääruokaa syödä. Tilanne oli tosi nolo, koska salaatissa oli hirveästi tonnikalaa (jota en siis syö).
Toisaalta olen osallistunut myös rapujuhliin, kutsun saatuani olen todennut, etten kyllä syö rapuja, mutta tulisin mieluusti istumaan iltaa, kun olisi kiva nähdä. Tällöin tarjolla on ollut myös patonkin ja kevyttä vihersalaattia.
Jouluaterioillakin olen ollut, eikä niissäkään ole ollut mitään ongelmia, vaikken kasaakaan lautaselleni kinkkua ja lohta. Joskus kylässä olen tyytynyt perunaan ja puolukkahilloon, mutta olen vain iloisesti todennut, että olen aina pitänyt perunoista.
Ymmärrän ap:n pointin täysin, ja kirjoitin tämän tekstin tiedoksi niille, jotka pitävät kasvissyöjiä jonain ronkeleina kummallisuuksina. Itse en ainakaan halua tukea millään lailla nykyisenkaltaisia lihantehotuotantolaitoksia. En myöskään halua hankaloittaa kanssaihmisteni elämää omilla valinnoillani.
Ennen kuin tuli vastaan ensimmäinen lihantuotantoa moralisoiva henkilö. Ihanaa, kehkeytyisikö tästä nyt sitten uusi käänne? Oliko ap murhaajien ruokapöydässä?
Jään innolla odottamaan... :P
Ainekset:
2+3 rkl voita
3,5 dl silputtua sipulia
2 silputtua valkosipulinkynttä
0,5 tl kuivattua oreganoa
0,5 tl kuivattua basilikaa
runsas 1 dl persiljasilppua
2 tlk kokonaisia tomaatteja liemineen
1 dl vahvaa kana- tai kasvislientä (ohjeessa on käytetty kanaliemikuutiota, meillä on käytetty fond du chefin kasvislientä ja pari kertaa vaan itse maustettu suolalla ja pippurilla)
suolaa ja pippuria maun mukaan
3 rkl vehnäjauhoja
5 dl maitoa
noin 100 g cheddaria tai muuta vahvaa juustoa raasteena
Paista sipulia voissa n. 5 min. Lisää valkosipuli, oregano ja basilika ja paista pari minuuttia. Lisää persilja ja ota kattila liedeltä.
Sekoita tomaatteja tehosekottimessa hetken ja kaada seos kattilaan. Lisää kanaliemi ja hiukan suolaa ja pippuria. Anna kiehua matalalla lämmöllä n. 20 min. välillä sekoittaen.
Sulata loppu voi uudessa kattilassa, sekoita jauhot siihen ja paista sekoittaen pari minuuttia. Lämmitä maito lähes kiehuvan kuumaksi ja vatsaa se voi-jauhoseokseen vähän kerrallaan. Vatkaa kunnes suurus on tasaista ja anna kiehua matalalla lämmöllä noin 5 min. Lisää juusto vatkaten.
Kaada 3 dl tomaattikeittoa suurukseen koko ajan vatkaten. Kaada suurus sitten keittoon ja sekoita hyvin. Mausta tarvittaessa suolalla ja pippurilla ja koristele persiljalla.
Tämä on miehen bravuuri ja yllä oleva on alkuperäinen ohje, jota ollaan muokattu esim. kanaliemi on jäänyt pois, kun meillä ei tosiaan noita liemikuutioita käytetä enää. Mies on lisännyt myös omia mausteita, mutta kun ei ole nyt kotona, niin en voi kysyä. Kannattaa muokata omanlaisekseen maun mukaan. Ollaan tehty uunissa myös krutonkeja pinnalle pari kertaa.
sen menuun? eli oliko tarjolla vain sitä listeriasalaattia, patonkia, köntti lihaa ja vettä?? ja se jälkiruoka oli??
etkä koko aikana saanut suuta aukaistuksi???
Jälkiruokana on voinut olla esim. tuorejuustokakkua tai ulkomaalaisia vadelmia.
just sattumoisin tehty ulkomaisesta tuorejuustosta, josta ei saanut selville onko pastöroitua. Ja noista vadelmista tulisi kaikille se mahdollinen ruokamyrkytys, jospa se olikin emännän tarkoitus. Myrkyttää vieraat?
sen menuun? eli oliko tarjolla vain sitä listeriasalaattia, patonkia, köntti lihaa ja vettä?? ja se jälkiruoka oli??
etkä koko aikana saanut suuta aukaistuksi???
kyllä aika karu illallinen:D Ruokamyrkytys kaikille menoks!
jas raskausaikana syö salaatin, jossa oleva juusto ei ehkä ole pastöroitua. Luojan kiitos tilanne ei ollut noin hurja 17 vuotta sitten kun lapseni tein. Sai normaalisti syödä ja normaalit lapsetkin syntyi.
Kuinka ruoka on muuttunut niin vaaralliseksi muutamassa vuodessa?
1) Isäntäväki valitsee ruuat itsenäisesti, vieraat katsovat mitä voivat syödä
2) Vierailta kysytään etukäteen ruokarajoituksista, ja tarjottavat ruuat valitaan sen mukaan.
Kumpaan ryhmään vastaajat kuuluvat?
Nyt jo sekaannutaan ihan lillukanvarsiin, että saataisiin ap syylliseksi siihen, että hän joutui lähtemään ruokakylästä nälkäisenä, koska emäntä ei ollut osannut ottaa kutsumiaan ihmisiä huomioon. Juhlissa vastuu on aina kutsujalla.
Jos joku kysyy minulta "voinko tuoda jotain" niin tulkitsen sen tarkoittavan, että tarvittaisiinko pöytään kenties muutama ylimääräinen viinipullo tai erikoisjuustoja. Siis jotain ekstraa.
Jos ap tarkoittaa, että "tarvitseeko minun tuoda omat eväät", niin sanokoon sitten selkeästi niin!
En muista enää numeroani, mutta kirjoitin jo tuolla ylempänä, että tässä keskustelussa ei ole enää kyse ap:n surkeasti päättyneistä illalliskutsuista, vaan siitä että suhtaudutaan älyttömän aggressiivisesti niihin, jotka tekevät asioita toisin kuin itse tekee.
Kasvissyöntiä on harrastettu Suomessa aktiivisesti jo ainakin 100 v. Kyse ei ole ihmisistä, joilla on kaksi päätä tai 16 sormea. Perinteisen joulupöydän laatkot ja rosollit ovat kasvisruokia; monet herkut joita syödään lomamatkoilla Thaimaassa, Etelä-Ranskassa, Pohjois-Afrikassa, Italiassa, Kataloniassa, Meksikossa, Kiinassa, japanissa, ties missä ovat kasvisruokia.
Eli ruuasta ei ole kyse, vaan siitä että jou tekee jotakin toisin kuin itse tekee ja se herättää vihaa.
Miksi te kutsutte ystäviä(?) syömään? Eikö ole tarkoitus että ystävät viihtyvät? Eikö se ruoka tehdä juurikin niitä vieraita varten? Kannattaa syödä yksin jos ei kiinnosta pätkääkään maistuuko ruoka muille.
En rakenna koko menua ruokarajoitteisten ympärille (varsinkaan kun ne menevät usein ristiin eri kutsuttavien kesken) mutta katson ettei mikään ruokavalio ole sellainen ettei yhtään mitään voisi syödä. Jos kyse on illallisista joissa istutaan pöydän ääreen ja syödään, patonki ja vesi ei ole musta vielä tarpeeksi ruokaa vieraalleni.
Ja niin kuin joku jo aiemmin sanoikin, kyllä mun ihan normaaliin sekaruokaani joka ikinen päivä kuuluu jotain muutakin kuin lihaa ja kypsentämätöntä juustoa.
1) Isäntäväki valitsee ruuat itsenäisesti, vieraat katsovat mitä voivat syödä 2) Vierailta kysytään etukäteen ruokarajoituksista, ja tarjottavat ruuat valitaan sen mukaan. Kumpaan ryhmään vastaajat kuuluvat?
leffarepliikki elokuvasta kreikkalainen naimakauppa. Siinä mies(kasvisyöjä) menee tapaamaan uuden tyttöystävänsä sukua ja kertoo kun tarjoavat liharuokaa ettei syö lihaa.
Sukulainen vastaa hymyillen siihen "No, hyvä onneksi tein myös lammasta" :D
sekopäitä täällä palstalla oikein on. Minkälaisia raivokohtauksia onkaan saatu siitä, että jotkut on kasvissyöjiä tai, että jos ei raskaana halua syödä jotain tiettyä...huh huh!
Eiköhän se ole emännän moka, jos ei kaikille vieraille ole sopivaa ruokaa. Kukaan, ei siis oikeasti kukaan sivistynyt ja vieraitaan hyvin kestitsevä emäntä tai isäntä jätä vierastaan nälkään. Jos muille lihansyöjille on useita eri vaihtoehtoja, niin ei todellakaan ole kohteliasta olettaa, että kasvissyöjä eläisi vain salaatilla.
Toinen pointti liittyy raskauden aiheuttamiin ruokasuosituksiin. Suvussamme on eräs sukulaistäti saanut raskaana ollessaan listerian ja meidän suvussa kaikki raskaana olevat ovat taatusti ja tasan tarkkaan noudattaneet jutun tietäen tiettyjä suosituksia. Täti oli todella sairas ja oikeasti melkein menetti vauvansa. Joten on mielestäni kohtuutonta rähistä, jos haluaa noudattaa tiettyjä suosituksia. Jokainen toimikoon tavallaan, mutta itse ajattelin, etten ainakaan ehdoin tahdoin halua vauvalleni pahaa, vaikkakaan riski listeriaan saattaisi olla pieni.
Minä ainakin emäntänä toivon, että kasvissyöjä tekee itsestään numeron, jos numeron tekemiseksi lasketaan asian ilmoittaminen. Toivon, että vieraani viihtyvät ja nauttivat ruoasta ja harmittaisi, jos kasvissyöjä ei olisi etukäteen maininnut asiasta, enkä siis olisi osannut ottaa tarjoilussa huomioon.
Summa summarum tästä keskustelusta: kannattaa tehdä juuri niin kuin itsestä tuntuu niin vieraana kuin emäntänä, koska joka tapauksessa toinen osapuoli saattaa pahoittaa mielensä tai ärsyyntyä, teit niin tai näin.