Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjän toive emännille/isännille:

Vierailija
29.01.2011 |

En vaadi, että teillä on tarjolla kasvisruokaa. Mutta pyytäisin, että jos sitä ei ole, niin pyytäisitte minua tuomaan itselleni ruoat, varsinkin, kun kysyn, voinko tuoda jotain.

Olin tänään kaverin luona illallisella. Ainoa kasvisruoka oli salaatti, jota en tosin voinut syödä, koska siinä oli mahdollisesti pastöroimatonta juustoa ja olen raskaana. Sinnittelin siis koko illan patongilla ja vedellä.

Olin kysynyt etukäteen, voisinko tuoda jotain. Ei tarvitse. No, odotin siis saavani illallista, ja menin paikalle nälkäisenä. Oli pakko lähteä aikaisin kun oli niin nälkä, että heikotti.

Kommentit (207)

Vierailija
1/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan ainakin meidän lähipiirissä ihmiset nykyisin ilmoittaa pokkana myös ne ruoat, joista eivät pidä.

Meillä on tuttavapiirissä ihminen joka ei suostu syömään seuraavia:

avokado, paprika, aurajuusto, hillosipuli, tomaatti, sipuli, rusinat, sitruuna, kalaruoat, oliivit, sienet, raejuusto jne.

Lista on loputon. Kyseessä siis on ruokia, joista tämä hlö vaan ei pidä. Mitään allergiaa tai vakaumusta tms vatsan polttelua ei hänellä ole, ei vaan tykkää.

Vierailija
2/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs minua on herjattu tässä välissä; en ole ollut koneella vuorokauteen. Siksi en ole vastannut tähän kysymykseen.

No, laitetaanpas nyt sitten listaa. Alkuruoaksi oli äyriäiskeittoa -> ei kasvista. Pääruoaksi lihaa, ja sen kanssa ko. salaattia, josta täällä nyt on väännetty. Jälkkäriä en enää pystynyt jäämään syömään; olin niin pahoinvoiva nälän takia. Enkä ollut varma, olisiko sekään sopivaa raskaanaolevalle. Tyydyttääkö vastaus?

Ja niille, jotka valittavat, miten minusta on suuresti vaivaa: en pyytänyt mitään muuta kuin että emäntä voisi sanoa, jos minulle ei ole mitään tarjolla.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti kamala tilanne myös hänelle kun natustat vaan patonkia.

Ala syömään kuten normaalit ihmiset niin ei ole tuollaisia vaikeuksia

Olemme olleet ystäviä vuosikaudet, ja hän tietää erittäin hyvin, että olen kasvissyöjä.

ap

En kutsuis ystäväksi ihmistä kenen kanssa en saa näin yksinkertaista asiaa hoidettua ilman että asia vietäisiin verkkoon. Kiitos luojan minulla on paljon ihan oikeita ystäviä.

Vierailija
4/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai edes siirtelemään ne juustot pois. Tiesitkö ap muuten tuota listeriaa vältellessäsi että Suomessakin on listeriaa ollut kotimaisessa margariinissakin, vältätkö niitäkin? En nyt vain usko että riski olisi ollut kovin suuri vaikka olisit salaatin ilman juustoa syönytkin. Vaikea uskoa sitäkään että patongilla ei sen vertaa nälkää saisi pois, että heikotuksen takia täytyy poistua.

Kylläpäs minua on herjattu tässä välissä; en ole ollut koneella vuorokauteen. Siksi en ole vastannut tähän kysymykseen.

No, laitetaanpas nyt sitten listaa. Alkuruoaksi oli äyriäiskeittoa -> ei kasvista. Pääruoaksi lihaa, ja sen kanssa ko. salaattia, josta täällä nyt on väännetty. Jälkkäriä en enää pystynyt jäämään syömään; olin niin pahoinvoiva nälän takia. Enkä ollut varma, olisiko sekään sopivaa raskaanaolevalle. Tyydyttääkö vastaus?

Ja niille, jotka valittavat, miten minusta on suuresti vaivaa: en pyytänyt mitään muuta kuin että emäntä voisi sanoa, jos minulle ei ole mitään tarjolla.

ap

Vierailija
5/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai edes siirtelemään ne juustot pois. Tiesitkö ap muuten tuota listeriaa vältellessäsi että Suomessakin on listeriaa ollut kotimaisessa margariinissakin, vältätkö niitäkin? En nyt vain usko että riski olisi ollut kovin suuri vaikka olisit salaatin ilman juustoa syönytkin. Vaikea uskoa sitäkään että patongilla ei sen vertaa nälkää saisi pois, että heikotuksen takia täytyy poistua.

ap

Listerian riski on suuri, jos maitoa ei ole pastöroitu. Jos sinä haluat vammauttaa lapsesi koska et viitsi olla syömättä juustoa, niin tee se. Minä en tee.

Sitä patonkia oli varattu ruoan kanssa noin 1 pala per lärvi, ja koska en kehdannut ottaa koko korillista itselleni, niin söin sitten sen yhden palan.

ap

Vierailija
6/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa en raskaana ollessa syönyt juustoja kuin pastoroidusta maidosta, aina sen onnistuin kuitenkin tarkistamaan. Vähän vain itselläni epäilyttää tuo kun listerian voi saada niin monesta muustakin, esimerkiksi kypsentämättömistä kasviksista. Vältäthän ap niitäkin ettet vammauta lastasi? Ja sitä margariinia?

Vierailija
7/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjumala sentäs. Vai pitää vielä osata kaikki suuntaukset vieraan takia.

Kohta nämä erityisruokavalioiset laittaa ns. lahjalistan nettiin, mistä sitten voi emäntä valita, mitä vieras voi syödä tyyliin:

Suostun illalliskutsuilla syömään

-luomuvihanneksi

-5 kertaa ryöpättyjä korvasieniä

-paprika ei ole lempivihannekseni, joten ei mielellään sitä salaattiin

-olen kasvissyöjä, mutta hyvin maustettu broisku käy ja hätätilassa menee sammen mäti

jne..

Olen täysin maidoton ja munaton myös. Viitsisittekö emännät edes vähän ottaa selvää kasvisruokailijoiden eri suuntauksista.

Ei pidä, mutta jos toinen tulee puoliväliin vastaan kuten ap teki, eli varta vasten kysyi etukäteen, tarvitseeko hänen tuoda mukanaan jotain itse vai ei, niin on kyllä ollut aika kummallinen emäntä kun on vastannut ihan pokkana, ettei mitään tarvitse tuoda, vaikka totuus olikin aivan päinvastainen.

Minusta asianomaisten täytyy kyllä itse kertoa ruokasuuntauksensa jo etukäteen kyläpaikkaan, "yllätysten" välttämiseksi tai ainakin minimoimiseksi.

Se on härskiä, jos vaatii kyläpaikan väeltä, että he ottaisivat asioista selvää.

Mistä esim. ihmisen kananmuna-allergian voisi tietää saati udella selville, ellei allergikko siitä itse kerro? Jos omasta terveydestä on kyse, niin itse ainakin kertoisin hyvin tarkkaan kaiken tarvittavan tiedon, jos toisella ei olisi siitä hajuakaan. Kananmuna-allergia on kuitenkin pahimmillaan hengenvaarallinen, eikä maidonkaan kanssa leikkimistä ole, jos on sille allerginen.

Kun reilusti kertoo asiansa ja on valmis ottamaan jotain omaakin syötävää mukaan helpottaakseen emännän tai isännän mahdollisia paineita, niin ei siinä mitään ihmeellistä pitäisi olla. Lahjalista on aika höhlä ehdotus, jos oletetaan, että ihmisellä ei ole ongelmia puhumisen suhteen.

Itse en ole syönyt puhaista lihaa enkä kanaa pian 19 vuoteen ja otan ihan itsestäänselvyytenä sen, että kerron asiasta etukäteen kyläpaikan emännille ja isännille itselleen, jos he eivät siitä muuten tiedä.

Vierailija
8/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa en raskaana ollessa syönyt juustoja kuin pastoroidusta maidosta, aina sen onnistuin kuitenkin tarkistamaan. Vähän vain itselläni epäilyttää tuo kun listerian voi saada niin monesta muustakin, esimerkiksi kypsentämättömistä kasviksista. Vältäthän ap niitäkin ettet vammauta lastasi? Ja sitä margariinia?

Kyse on riskin suuruudesta. Pastöroimattomassa maidossa riski on erittäin suuri. Vihannesten ja margariinin kohdalla ERITTÄIN paljon pienempi. Ota selvää asioista ennen kuin tulet tänne neuvomaan.

ap

Vierailija
9/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs minua on herjattu tässä välissä; en ole ollut koneella vuorokauteen. Siksi en ole vastannut tähän kysymykseen. No, laitetaanpas nyt sitten listaa. Alkuruoaksi oli äyriäiskeittoa -> ei kasvista. Pääruoaksi lihaa, ja sen kanssa ko. salaattia, josta täällä nyt on väännetty. Jälkkäriä en enää pystynyt jäämään syömään; olin niin pahoinvoiva nälän takia. Enkä ollut varma, olisiko sekään sopivaa raskaanaolevalle. Tyydyttääkö vastaus? Ja niille, jotka valittavat, miten minusta on suuresti vaivaa: en pyytänyt mitään muuta kuin että emäntä voisi sanoa, jos minulle ei ole mitään tarjolla. ap

ja jos söit patonkia (hiilihydraatteja) niin tuskin olit nälän takia pahoinvoiva. Tai sitten olet joku armoton läski, joka on tottunut täyttämään kupunsa tunnin välein.

Vierailija
10/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs minua on herjattu tässä välissä; en ole ollut koneella vuorokauteen. Siksi en ole vastannut tähän kysymykseen. No, laitetaanpas nyt sitten listaa. Alkuruoaksi oli äyriäiskeittoa -> ei kasvista. Pääruoaksi lihaa, ja sen kanssa ko. salaattia, josta täällä nyt on väännetty. Jälkkäriä en enää pystynyt jäämään syömään; olin niin pahoinvoiva nälän takia. Enkä ollut varma, olisiko sekään sopivaa raskaanaolevalle. Tyydyttääkö vastaus? Ja niille, jotka valittavat, miten minusta on suuresti vaivaa: en pyytänyt mitään muuta kuin että emäntä voisi sanoa, jos minulle ei ole mitään tarjolla. ap

ja jos söit patonkia (hiilihydraatteja) niin tuskin olit nälän takia pahoinvoiva. Tai sitten olet joku armoton läski, joka on tottunut täyttämään kupunsa tunnin välein.

Kuten sanoin. Vaikeuksia ymmärtää?

Ja kuten myös sanoin, patonkia oli noin 1 pala per lärvi, joten ei sillä kovin hyvin nälkä lähde, kun tulee nälkäisenä illalliselle ja odottaa saavansa aterian.

Olen hoikka.

ap

Vierailija
11/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvät vastaukset eivät riitä, solvataan siksi että on kasvissyöjä, haluaa välttää listeria riskiä yms.

Jos te ette halua olla kasvissyöjiä, älkää olko, älkääkä myöskään kutsuko kotiinne henkilöä joka on. Yksinkertaista.

Mutta koittakaa edes yrittää ymmärtää että jotkut eivät syö lihaa.

Terveisin sekasyöjä joka ottaa huomioon myös kaverinsa, oli hän joko kasvissyöjä, laktoosi-intolerantikko tai muuten allerginen.

Noh, olen myös kokki, joten ei tuota vaikeuksia tehdä ruokaa muullekin porukalle kuin omalle perheelle.

Vierailija
12/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika jännä illallinen kyllä oli, jos pääruokana oli pelkkä salaatti ja lihanpala. Luulisi, että tarjottaisiin myös jotain lisuketta (riisi, peruna, pasta), lämpimiä kasviksia tai useamman sorttista salaattia.

Vierailija
13/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika jännä illallinen kyllä oli, jos pääruokana oli pelkkä salaatti ja lihanpala. Luulisi, että tarjottaisiin myös jotain lisuketta (riisi, peruna, pasta), lämpimiä kasviksia tai useamman sorttista salaattia.

Kaikki eivät laita perunoita tai muuta tuollaista lisäkettä kunnon lihan kanssa.

Ja itse sain ainakin sellaisen käsityksen, että oli se enemmän kuin pelkkä lihanpala.

Vierailija
14/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti nykyään tarjotaan lihan lisukkeena vain salaattia tai kasviksia, ei perunaa, riisiä tms. Karppaus on nyt in.

ei-ap

Vierailija
15/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei lainkaan syö lihaa, siitä voi saada vatsansa kipeäksi. Itse hurahdin nuorempana aika tiukalle vegaaniruokavaliolle eikä silloin yksinertaisesti voinut vetää yhtäkkiä lihapaa ilman vatsanväänteitä. Kyllähän siitäkin tietysti selviää, muttei se kovin kivaa ole kun kutsuilla on kai kuitenkin tarkoitus nauttia seurasta eikä kärvistellä vatsanväänteissä.

Vierailija
16/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät laita perunoita tai muuta tuollaista lisäkettä kunnon lihan kanssa.

Ja itse sain ainakin sellaisen käsityksen, että oli se enemmän kuin pelkkä lihanpala.

Tarjolla oli broilerin rintafileitä paistettuna, salaatti ja patonkia. Ei ollut minun valitsemani ruokalista. Miksi valehtelisin?

ap

Vierailija
17/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät laita perunoita tai muuta tuollaista lisäkettä kunnon lihan kanssa. Ja itse sain ainakin sellaisen käsityksen, että oli se enemmän kuin pelkkä lihanpala.

ei ehkä itselleen mutta jos kutsuu väkeä syömään, niin kyllä minä ainakin laittaisin pääruoaksi useampaa sorttia kuin yhden salaatin ja sen lihan(millainen se nyt sitten onkaan).

Vierailija
18/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät laita perunoita tai muuta tuollaista lisäkettä kunnon lihan kanssa. Ja itse sain ainakin sellaisen käsityksen, että oli se enemmän kuin pelkkä lihanpala.

ja salaattilautaselle salaattia vierelle? En voi uskoa, siis pala lihaa!!! Eihän se edes maistu sellaisenaan.

Vierailija
19/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ehkä itselleen mutta jos kutsuu väkeä syömään, niin kyllä minä ainakin laittaisin pääruoaksi useampaa sorttia kuin yhden salaatin ja sen lihan(millainen se nyt sitten onkaan).

mutta eivät kaikki. Esimerkiksi tällaisia kattauksia on :

http://krisuh.wordpress.com/2008/04/13/ruokakuvia/

Alaspäin kun rullaa. Siinä ei ole perunaa tai riisiä. Jaksoin kuvat vain katsella, en lukenut tekstiä :)

Vierailija
20/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja salaattilautaselle salaattia vierelle? En voi uskoa, siis pala lihaa!!! Eihän se edes maistu sellaisenaan.

Koita ymmärtää, kaikkiin annoksiin ei automaattisesti tule sitä pottua, riippuu paljon myös tekijästä. Se että sinä ja minä laitetaan myös lisukkeita, muutakin kuin salaattia, ei automaattisesti tarkoita sitä että kaikki laittavat joka ateriaan.

Henk.kohtaisesti en osaisi edes syödä esim. lihapataa ilman pottua :)