Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjän toive emännille/isännille:

Vierailija
29.01.2011 |

En vaadi, että teillä on tarjolla kasvisruokaa. Mutta pyytäisin, että jos sitä ei ole, niin pyytäisitte minua tuomaan itselleni ruoat, varsinkin, kun kysyn, voinko tuoda jotain.

Olin tänään kaverin luona illallisella. Ainoa kasvisruoka oli salaatti, jota en tosin voinut syödä, koska siinä oli mahdollisesti pastöroimatonta juustoa ja olen raskaana. Sinnittelin siis koko illan patongilla ja vedellä.

Olin kysynyt etukäteen, voisinko tuoda jotain. Ei tarvitse. No, odotin siis saavani illallista, ja menin paikalle nälkäisenä. Oli pakko lähteä aikaisin kun oli niin nälkä, että heikotti.

Kommentit (207)

Vierailija
101/207 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko AIVAN varma että ystäväsi oli tietoinen siitä että olet kasvissyöjä? Oletko vain joskus asiasta maininnut ja oletat hänen muistavan sen aina? Milloin olette asiasta viimeeksi puhuneet? Syöttekö usein yhdessä? Eikö hän todellakaan ole ymmärtänyt että olet kasvissyöjä, vai eikö hän ymmärrä mitä se tarkoittaa? Outoa toimintaa hyvältä ystävältä.

Oliko kutsuilla paljon ihmisiä? Ihmeellistä jos hän oli kutsunut vain sinut ja miehesi syömään tietoisena siitä että olet kasvissyöjä, ja tarjoaa silti lihaa. Raskauden rajoitusten unohtamisen ymmärrän helpommin. Onko hänellä itsellään lapsia, minkä ikäisiä olette? Sanoitko tällä kertaa ruoasta kieltäytyessäsi että olet kasvissyöjä vai millä sanoilla kieltäydyit lihasta, mitä ystäväsi vastasi? Paljon kysymyksiä, on niin outo tapaus. Ensi kerralla kannattaa varmuuden vuoksi muistuttaa etukäteen että et koskaan syö lihaa, hyvien ystävien kesken se ei ole noloa. Toivottavasti ystäväsikään ei lue tätä ketjua.

Vierailija
102/207 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kasittamattomalta, miten emanta ei ole huolehtinut sinulle kasvisruokaa poytaan, jos kerran on tietoinen ruokavaliostasi! Ennenkuulumatonta ainakin omassa tuttavapiirissa. Olen itse kasvissyoja, ja aina jos on kutsuttu illalliselle, niin tietysti siella on minulle oma ruokalaji jos toinenkin ollut odottamassa. Samoin huolehdin pikkutarkasti omille vierailleni sopivat murkinat, esim. ystavani keliakian ja laktoosi-intoleranssin takia meilla on yleensa aina kutsuilla tarjolla gluteeniton ja laktoositon ruoka kaikille muillekin. Etta han voi syoda ihan kaikkea mita muutkin syo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/207 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tarjolla on lihaa. Olen monesti ollut todistamassa tapauksia, missä kasvissyöjät ovat kovaan ääneen arvostelleet, että eivät koskaan panisi suuhun kuollutta eläintä ja miten joku voi syödä tapettua sikaa.

Siinä sitten muut yrittää syödä vieressä kun tiedostava kasvissyöjä arvostelee toisten ruokailua äänekkäästi.

lihansyöjät nostivat kun häissämme oli tarjolla pelkästään kasvisvaihtoehto (allergikkoja ei ollut). Meni monelta sekä kuppi että maailma nurin kun yhdellä aterialla joutui olemaan ilman lihaa! :D Vaihtoehtoja vielä oli aika runsaasti, mutta kun ei ollut Putte Possua, ei ollut ruokaa. :( Olemme siis mieheni kanssa sekasyöjiä, mutta pidämme itse enemmän kasviksista. Uskon, että ihminen on sekasyöjä, mutta ei kuole siihen, jos jollakin aterialla lihaa ei ole.

Vierailija
104/207 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n emäntä on viimeksi omasta aloitteestaan maininnut ap:n kasvissyönnin. Mä en ainakaan muista kenenkään ruokavalioita ulkoa ja voin huoletta muistaa myös läheisten ystävieni ruokavaliot väärin. Niin harvoin sitä kuitenkin näin aikuisella iällä ruokaillaan yhdessä.

Vierailija
105/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävi niin, että kun oli kutsuttu ruokavieraita, niin erään ihmisen uusi siippa (ensimmäistä kertaa tavattiin) olikin kasvissyöjä, eikä ystävämme ollut meille etukäteen tätä kertonut, vaikka puhetta illanmenusta olikin ollut. kun ruoka nostettiin pöytään, niin siinä vaiheessa selvisi. "kun en halua tehdä tästä numeroa" no joo, mutta kiva siinä vaiheessa alkaa väsätä jonkinlaista annosta kasvissyöjälle, ettei tarvitsisi seurata vierestä, kun muut syö. että ei tämäkään vaihtoehto ole emännälle kiva :/

Vierailija
106/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonoa emännöintiä jos ei yhtään kysy vierailta etukäteen onko rajoitteita.

Miehen sisko kysyy aina,kun ollaan sinne menossa syömään minun ja lapsen rajoitteet koska ei niitä muista.

Ja vastaavasti itse kysyn ruokavierailta,koska en itse niitä rajoituksia välttämättä muista

Vierailija
107/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän ehä keskustelusta poikkean, mutta hauisin kysyä olisiko sinulla jotain hyvää ohjetta, jolla voisi valmistaa jotain maukasta esim just kasvissyöjälle. olisi kiva napata joku maukas ohje laatikkoon ja tehdä sitä vaikka ihan muutenkin vaan :)

Ja voin kyllä kuvitella harmistuksesi. raskaana ja nälkäisenä olo ei ole mukavaa, kun rupeaa jo jossain vaiheessa oksettamaan.

Vierailija
108/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole riesa tehdä myös erikoisruokaa, mutten tietenkään pyydä ruoka-aikaan ihmisiä, joiden ruokavalio on kohtuuttoman rajoittunut.

Lasten osalta ymmärrän, että tuodaan omat eväät, mutta aikuinen (ellet ole esim diabeetikko tai muuten sairas) kestää ongelmitta muutaman päivänkin paaston.

Ruuan tarjoaminen on eräs kaikkein syvimpiä sosiaalisisa tapahtumia. Sen kunnioittaminen menee minusta ohi sen, että saa pieniä vaivoja (itse ainakin silloin syön, vaikka olisi pari ripulipäivää tiedossa) tai joutuu poikkeamaan normiruokavaliostaan.

Pastoroimattomat juustot - aika ajattelematonta emännältä, jos tiesi raskaudestasi. Ainakin itse olisin silloin äkkiä tehnyt jotain vaihtoehtoista.

Siis illalliselle ei voi mennä omien ruokien kanssa.

Vierailija
109/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on ainakin niin vähän erikoisdieeteillä olevia ystäviä,että ei tee ongelmaa laittaa kaikille sopivaa ruokaa:) Ruoanlaitto on meille ainakin mukava harrastus ja "rajoitteet" tuo siihen vaan lisää kiinnostavuutta. Muutenkin ihmetyttää,että eikö ihmiset oikeesti tee aktiivisesti mitään muuta kuin liharuokaa.

tehdä tarjottavaa.

Meillä oli illalliskutsut ja siellä sitten tällainen ikivihreä kasvissyöjä istui pöydässä ja alkoi haarukalla käännellä ruokaa ja marista, että mitäs rasvaa tässä on käytetty. Ei voi syödä tätä tai tuota jos siihen on käytetty ruoanlaitossa sitä tai tätä rasvaa.

Pöydässä oli vaivautunut hiljaisuus sen jälkeen. Uskon, että tätä marisijaa ei kutsuta kovin monille illaslliskutsuille enää.

Kieltämättä olen itse kyllästynyt näihin suuriäänisiin valittajiin. Jos on oikea allergia, he hoitavat homman asiallisesti. Mutta juuri kasvissyöjät ja karppaajat pitävät kovaa ääntä itsestään valitessaan syötävää "Hyi YÖK, hiilareita, mä en kyllä saata syödä tällaist. Eiks teillä oo mitään, missä ei olis hiilareita kun mä oon tämmäsellä karppivaliolla"

Vierailija
110/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi harvinaista saada mitään juustoista..

eikö emännällä ollut muka enää yhtään ylimääräistä salaattiainesta jäljellä??

jos kerran tarjottiin kolmen ruokalajin illallinen... lisukkeena varmasti oli perunaa/riisiä tms. mikä estää niitä syömästä?? ei kai ne muut syöneet pihviä ja patonkia ja sitä salaattia??

Et osannut sitten suuta avata ja kysyä voitko vaikka itse väsätä pikku salaatin tomaatista,kurkusta tms??

Itse en syö sianlihaa/verta missään muodossa, en ole muslimi kuitenkaan. En tee siitä mitään numeroa, mutta osaan kyllä etukäteen sanoa etten sitä syö. Enkä myöskään ruokapöydässä jää sormi suuhun miettimään.. syön sitten vaikka pelkkää perunaa... ja on myös moukkamaista emännältä sanoa ei tarvitse tuoda mitään ja mitään ei kuitenkaan ole tarjolla.

Mutta peräänkuulutan myös: Olisit avannut suusi ja sanonut et sulla on nälkä!

Vierailija
111/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut mässäilivät kolmen ruokalajin illallisen pihveineen ja jälkiruokineen, oli aika karua katsoa vierestä.

ap

Vierailija
112/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon muitakin ruokavammaisia kuin kasvisyöjät. Mulla on laktoosi-intoleranssi. Miksi oletat saavasi erityiskohtelua?! Minä esimerkiksi en ole kertonut kenellekään sairauasdestani, koska minusta olisi noloa, ett joutuisin sitten vaatimaan toisilta erityiskohtelua. Esim anoppi ei tiedä, että on laktoosi-intoleranssi. Aina kyllä olen jotain keksinyt, miksi ei kahvin kanssa pulla tai kakku maistu, eikä kukaan ole ihmetellut. Ap taitaa olla nuori, kun vielä olettaa, että ihmiset toimivat hänen edukseen... kasva vähän, niin opit sitten pitämään itsestäsi itse huolta, ei tarvi kasata hartioille tollasia lapsellisia oletuksia :)

Vierailija
113/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voi vaan kertoa anopille olevasi laktoosi-intolerantikko? Minä ainakin emäntänä toivoisin mieluummin tietäväni sen etukäteen kuin katsovani kuinka vieras ei halua syödä mitään. Ymmärrän ap:ta ihan hyvin ja olen hänen kanssaan samaa mieltä.

paljon muitakin ruokavammaisia kuin kasvisyöjät. Mulla on laktoosi-intoleranssi. Miksi oletat saavasi erityiskohtelua?! Minä esimerkiksi en ole kertonut kenellekään sairauasdestani, koska minusta olisi noloa, ett joutuisin sitten vaatimaan toisilta erityiskohtelua. Esim anoppi ei tiedä, että on laktoosi-intoleranssi. Aina kyllä olen jotain keksinyt, miksi ei kahvin kanssa pulla tai kakku maistu, eikä kukaan ole ihmetellut. Ap taitaa olla nuori, kun vielä olettaa, että ihmiset toimivat hänen edukseen... kasva vähän, niin opit sitten pitämään itsestäsi itse huolta, ei tarvi kasata hartioille tollasia lapsellisia oletuksia :)

Vierailija
114/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaa jatkossa myös olla tarkempi sanoissaan. Voinko tuoda jotain minun korvaani tarkoittaa lähinnä sitä, että tuoko illalliselle jotain ruokaa, juomaa tms. kaikille. Olisi pitänyt kysyä tuonko omat eväät tai täsmällisesti tiedustella mitä illallisella on ruokana. Itse en automaattisesti oleta, että minulle olisi laitettu erikseen sopivia ruokia.

t.toinen kasvissyöjä

Vierailija
115/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaa jatkossa myös olla tarkempi sanoissaan. Voinko tuoda jotain minun korvaani tarkoittaa lähinnä sitä, että tuoko illalliselle jotain ruokaa, juomaa tms. kaikille. Olisi pitänyt kysyä tuonko omat eväät tai täsmällisesti tiedustella mitä illallisella on ruokana. Itse en automaattisesti oleta, että minulle olisi laitettu erikseen sopivia ruokia.

t.toinen kasvissyöjä

sanoja, kun rivien välit eivät aina ole kaikille selviä. MInusta hyvältä ystävältä voi ihan hyvin kysyä etukäteen, että millaista ruokaa on tarjolla. Kyllä minä emäntänä haluan tehdä myös erikoisruokavaliota noudattaville sopivaa ruokaa, mutta jos ei suutaan avaa niin vaikea sitä on tietää.

Vierailija
116/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä gluteeniton laktoositon ruokavalio, jossa myös muita rajotteita. Otan aina mukaani syötävää kylään en ota niitä esille jos emäntä/isäntä varautunut erikoisruokavaliooni ts. tutuissa paikoissa tietävät ja usein varautuvatkin. Vieraammille sanon kutsuttaessa rajoitteeni, mutta korostan ettei minulle ole ongelma ottaa jotain mukaani. Ja tunnustan aina kuljettavani varalla jotain mukana.

Vierailija
117/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"voinko tuoda jotain" sillä tavalla, että vieras olisi tuomassa jotain nyyttäriperiaatteella, eli kaikille. Ehkä emäntä ei tajunnut, että ap tarkoitti vain itseään?

Vierailija
118/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokainen aikuinen osaa ottaa huomioon ystäviensä ruokavaliot jos kutsuu heidät syömään. Aivan uskomatonta, että jollakin on tommonen asenne kun sulla!!

Eiköhän sun itsesi pitäisi kasvaa aikuiseksi jos laktoosi-intoleranssistakin kertominen on noin vaikeaa.

Aivan käsittämättömiä ihmisiä täällä!

Meillä on aina ruoka vähaläktoosista, vaikka kukaan ei olisi mitään ilmoittanutkaan. Ja ihan varmasti teen sen laktoosittomana jos joukossa on joku joka ei siedä yhtään laktoosia.

Ystäväpiiriimme kuuluu myös kaksi kasvissyöjää, joista toinen ei syö kalaa, mutta toinen syö. Aina on ollut heillekin syötävää.

Vierailija
119/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tänään kaverin luona illallisella.

Oli kyse kaverista, joka oletettavasti tietää toisen "rajoittuneisuudesta". Voi aivan hyvin sanoa, että tuo omat pöpöröt, jos kasvivaihtoehdon laittaminen on liian vaativaa.

Olin kysynyt etukäteen, voisinko tuoda jotain.

Ks. ylempi.

Vierailija
120/207 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa sulla tylsät ystävät ap.

Mutta kerropas mulle mitä kasvisruokaa sä söisit kaikista mieluiten kyläillessäsi?

Mulla on aina kauhea stressi kun käly tulee kylään. Syö vain kasvisruokaa ja mieluiten vain luomutuotettua. Toisaalta saattaa heikkona hetkenä maistella kalaakin ja joskus jopa vähän kanaa.

Mä haluaisin aina tarjota hänelle sopivaa ruokaa ja sehän tietää aina harmaita hiuksia. Ruoan pitäisi maistua mielellään ihan koko porukalle, eli kälyn lisäksi lapsilleni (ja tietty minulle ja miehelle).

Toistaiseksi on tehty: kaalilaatikkoa, soijarouhekastiketta ja spaghettia, salaatteja & hyviä leipiä, uunijuureksia lisukkeilla jne. Meidän lapset ei tykkää tofusta, joten siitä en tee koskaan ruokaa. Itsekään en siitä tykkää erityisemmin, joten sikälikin hankala.

Käly on tulossa taas viikon päästä kylään ja jo nyt murehdin että mitä hänelle tarjoaisin? Annapas ap ideoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme