Kasvissyöjän toive emännille/isännille:
En vaadi, että teillä on tarjolla kasvisruokaa. Mutta pyytäisin, että jos sitä ei ole, niin pyytäisitte minua tuomaan itselleni ruoat, varsinkin, kun kysyn, voinko tuoda jotain.
Olin tänään kaverin luona illallisella. Ainoa kasvisruoka oli salaatti, jota en tosin voinut syödä, koska siinä oli mahdollisesti pastöroimatonta juustoa ja olen raskaana. Sinnittelin siis koko illan patongilla ja vedellä.
Olin kysynyt etukäteen, voisinko tuoda jotain. Ei tarvitse. No, odotin siis saavani illallista, ja menin paikalle nälkäisenä. Oli pakko lähteä aikaisin kun oli niin nälkä, että heikotti.
Kommentit (207)
Varmasti kamala tilanne myös hänelle kun natustat vaan patonkia.
Ala syömään kuten normaalit ihmiset niin ei ole tuollaisia vaikeuksia
Ja miksi et noukkinut sitä pois salaatista?
Minäkin olen kasvissyöjä ja ystäväni tietävät sen hyvin. Mutta silti mulle kävi sama juttu kuin sulle. Viimeksi kun olin ystäväni syntymäpäivillä niin tarjoiluna oli liha- ja kalapiirakoita sekä kahta salaattia josta vain yhdessä ei ollut lihaa. Tämä ystävä, uskokaa tai älkää, on yksi parhaista mitä minulla on. Hän on ihan suoraan aiemmin sanonut että voin tuoda itse omat grillattavat jos on kutsunut ystäviä grillikutsuihin. Mutta tällä kertaa niin mainosti että hän on laittanut paljon tarjottavaa. Mua niin harmittaa. Onneksi olin syönyt etukäteen. Kasvissyöjä ei voi laskea sen varaan että saa mahansa täyteen kutsuilla.
Olin kysynyt etukäteen, voisinko tuoda jotain. Ei tarvitse. No, odotin siis saavani illallista, ja menin paikalle nälkäisenä. Oli pakko lähteä aikaisin kun oli niin nälkä, että heikotti.
"voisinko tuoda jotain", niin emäntä varmaan oletti sinun tarkoittavan puuttuuko jotain. Ja hänen mielestään ei puuttunut. Ei varmaan tajunnut, ettet voi syödä ruokaisaa salaattia. Mitähän ihmeen juustoa se oli sinne laittanut, josta ei edes tiedetty onko pastöroitua. Ja kai siitä salaatista olisi voinut jättää juustot syömättä...
mukaan, ja jos pöydässä olisi ollut sopivia ruokia syönyt niitä ja vienyt ne evääsi hissukseen kotiin.
kun taas oli tällainen tilanne, ettei sinulle sopinut siellä kyläpaikassa mikään, niin olisit voinut tuoda ne omat evääsi pöytän/keittiöön tms. sitten.
tuskin kukaan emäntä tahalleen tekee tilanten että joku vieras jää ilman ruokaa. mutta ymmärrän kyllä emäntääkin, jos ei ole tarkoitus että on nyyttikestit niin sitten vastataan kaikille, että eivät ryhdy tuomaan mitään omia keitoksiaan.
minusta ap kyllä veistiensä perusteella tuntuu aika epämiellyttävältä ihmiseltä, mahdollisia kiusallisia tilanteita ei varmaan pysty välttämään hänen kaltaisensa ihmisen kanssa.
Jos kerran on kysytty että tuoko omat eväät, jos vastataan ei, silloin pitää myös varmistaa että on kaikille sopivaa ruokaa.
Ei ihmiset ole ajatustenlukijoita. Milloin ei tarkoittaakin kyllä?
että kaikki eivät viitsi jokaisen oikun perässä mennä. Joko syöt tai sitten et syö, oma valinta. Jos kuolee nälkään täyden ruokapöydän ääressä niin vika ei ole emännässä vaan vieraassa.
Varmasti kamala tilanne myös hänelle kun natustat vaan patonkia.
Ala syömään kuten normaalit ihmiset niin ei ole tuollaisia vaikeuksia
Olemme olleet ystäviä vuosikaudet, ja hän tietää erittäin hyvin, että olen kasvissyöjä.
ap
että kaikki eivät viitsi jokaisen oikun perässä mennä. Joko syöt tai sitten et syö, oma valinta. Jos kuolee nälkään täyden ruokapöydän ääressä niin vika ei ole emännässä vaan vieraassa.
Sanoin, että en vaadi muiden tekevän minulle sopivaa ruokaa. Mutta vaadin, että silloin voisivat pyytää minua tuomaan omat eväät.
ap
En jaksanut lukea koko ketjua,mutta ihan ekana tuli mieleen että a)tiesihän kaveri varmasti että olet kasvissyöjä b)tiesikö kaverisi raskauden ajan suosituksista c)ymmärsiköhän kaverisi että voinko tuoda jotain = onhan minulle sopivaa ruokaa ?? Tällasia pohdin..
Itse "emäntänä" toimiessa pyrin etukäteen varmistamaan kaikkien allergiat ym ruokavaliot ja mahdollisuuksien mukaan valitsen tarjottavat niin että mahdollisimman moni voi niitä syödä,ts mahd vähän "erityisruokia" (esim "tässä maidoton versio pääruoasta","tässä gluteeniton kakku" jne). Esimerkiksi tässä tapauksessa (jos tietäisin jonkun vieraan olevan raskaana enkä olisi varma juuston pastöroinnista) olisin laittanut salaattiin kuuluvan juuston tarjolle erikseen,jotta halutessaan sen voi jättää syömättä.
Josta ei saatu selville, onko se tehty pastöroidusta maidosta. Se oli pehmeää vuohenjuustoa, joten se oli aika hyvin levinnyt koko salaattiin.
ap
Toivottaa ap.
En jaksa enää vatvoa yksinkertaista asiaa muutaman (vai yhden?) typeryksen kanssa, joka ei ymmärrä lukemaansa.
Sanoin, että en vaadi muiden tekevän minulle sopivaa ruokaa. Mutta vaadin, että silloin voisivat pyytää minua tuomaan omat eväät. ap
kutsujalle, että olen kasvissyöjä ja raskaana, en voi syödä samoja ruokia kuin täyspäiset ihmiset. Sopiiko, että tuon omat sapuskani sinne herkkupöytääsi.
Niin, miksi et tehnyt niin vaan kysyit, voitko tuoda jotain. Olisihan se emöäntä voinut vastata, että tuo tiikerinmaitoa, koska yksi vieraista suostuu juomaan vain sitä, ja toiselle apinanaivoja, koska hän rakastaa niitä.
jos en itse olisi raskaana ja siten ns ajan hermolla! Väärinkäsitystä koko juttu ja onhan tuo ap melkoinen nirsoperse
mutta miksi et vaan noukkinut salaatista niitä juustoja pois? Ehkä sekin olisi hieman noloa, mutta kumminkin...
mutta Jos juustossa olisi sattunut olemaan listeriaa, niin ei juustojen pois nyppiminen salaatista olisi auttanut mitään :)
Josta ei saatu selville, onko se tehty pastöroidusta maidosta. Se oli pehmeää vuohenjuustoa, joten se oli aika hyvin levinnyt koko salaattiin. ap
Sitten ymmärrän närkästyksesi. Kyllä mun mielestä emännän täytyy kyetä parhaansa mukaan huomioimaan tiedossaan olevat vieraiden ruokavaliot, ja kasvisruoka ei ole mikään eksoottinen "rajoite". Omasta mielestä olisi tosi noloa, jos joku vieraista joutuisi tuomaan omat ruuat mukanaan, jos olen kutsunut hänet luokseni ruokailemaan.
42
Miks ei ottanut sitten niitä omia ruokia mukaan?? Onks pakko aina vikistä? Olet aikuinen ihminen, että et syö lihaa tai että olet raskaana ja olet näin ruokarajoitteinen on lähinnä sun ongelma.
Tosiaan, et ehkä lukenut ap:n viestiä, ap tarjoutui ottamaan omia eväitä mukaan...#2
Jos tietää olevansa noin vaikea ihminen jolle mikään ei kelpaa, niin miksi ei joka tapauksessa ottanut omia ruokia mukaan?
Ei kait nyt kukaan noin vaikean ruokavalion kanssa oleta että muut sitten kokkaa sen mukaan??
tai provotaksesi tai sairaasta mielestäsi tai muuten vaan tai miksi meidän tarvitsee arvata miksi keksit. jos kerran keksit, kun melkein joka viestissä sitä ärsyttävästi toistelet.
Miksi ihmeessä keksisin tällaisen jutun???!!!
ap
lihansyöjät nostivat kun häissämme oli tarjolla pelkästään kasvisvaihtoehto (allergikkoja ei ollut). Meni monelta sekä kuppi että maailma nurin kun yhdellä aterialla joutui olemaan ilman lihaa! :D Vaihtoehtoja vielä oli aika runsaasti, mutta kun ei ollut Putte Possua, ei ollut ruokaa. :(
Olemme siis mieheni kanssa sekasyöjiä, mutta pidämme itse enemmän kasviksista. Uskon, että ihminen on sekasyöjä, mutta ei kuole siihen, jos jollakin aterialla lihaa ei ole.
Minulla ei ole mitään erikoisruokavaliota, mutta ihmettelen miten joillekin voi olla noin vaikeaa tehdä kasvisruokaa päivällisvieraille. Vaikuttaa siltä, että ovat näitä perheitä, jossa syödään kaikkea valmispaskaa ja näitä perinteisiä suomalaisia ruokia eli pelkkää leipää, perunoita ja lihaa.
Kasvisruokia on todella helppo tehdä ja omalle perheelleen voi lisäksi valmistaa lihaa.
Heheh, on vain hassua että kasvisruoka herättää noin suuria tunteita. Kysymyshän ei ole loppujenlopuksi mistään nirppanokkaisuudesta tai "vaikeasta" erikoisruokavaliosta.
enkä tarjoa ruokaa, jos joku on meillä lounas- tai päivällisaikaan. Totean vieraalle, että meidän perhe syö nyt, hän voi sillä aikaa vaikka lukea lehteä. Jos ei siis tajua lähteä. Kamalaa, jos joku ap:n kaltainen nirppa tulisi meille tuijottamaan palapaistia.