Eräs 20-vuotias tuore äiti hehkuttaa facebookissa
kuinka lähtee miehensä kanssa tänään baariin. Vauvalla ei ole vielä ollut edes ristiäisiä, on alle 2kk vanha :)
Tiedän ettei vauva kuole siihen että on yötä hoidossa jo tuon ikäisenä. En kuitenkaan halua edes tietää mitä heidän perhe-elämänsä tulee olemaan jos ei vauva-aikana suhtautuminen on tuollaista.
Kommentit (89)
on sentään jo vissiin 25 ja hehkuttaa harvase viikonloppu samaa, vauva on vissiin jo sentään 3kk. Mut oli se jo ekat kaks kertaa baarissa ennen kuin lapsella oli nimi. Ei ole edes ensimmäinen lapsi tälle... Vaikeeta on muutenkin ainakin päivityksistään päätellen. Ekan kerran oli ihan loppu kaikkeen vauvaelämään jo parin kotonaolo päivän. Oma mielipide on, että vois jättää ne lapset tekemättä, jos ne niin suuri taakka on.
Ja mainittakoon vielä, että omani olen saanut 20, 23 ja 25 vuotiaana, eikä koskaan oo mikään pakko ollut päästä tuulettumaan. Ja harvoin olen missään käynytkään. Ehkä 6 kertaa viim. Seitsemässä vuodessa...
Itse sain ekan lapseni 25-v. eikä baarit kiinnostaneet yhtään ensimmäiseen vuoteen, sen jälkeen olen käynyt kerran vuodessa, paitsi tietysti raskausaikana en ole viitsinyt lähteä ollenkaan. Lapseni eivät ole olleet kuin pari krt yökylässä, toisen kerran kun olin synnyttämässä toista ja toisen kerran kun olin vuorotyön vuoksi yön poissa, mies työmatkalla.
Ja lapsemme olemme kasvattaneet itse ja ihan hyvätapaisia, normaalisti kehittyneitä ovat, vaikka nuoria vanhempia olimmekin.
Pakko takertua tähän, tästä oikein hohkasi ylemmyydentunto. Ilmeisesti olet viimeset 7v ollut kotona lasten kanssa. Kerkesitkö hankkimaan ammatin ennen lapsia? Työpaikan? Kai olet tietoinen siitä, että se on lapsillesi mieletön taakka kantaa äitinsä koko elämänsisältöä harteillaan.?
[/quote]
Millä tavoin lapselle se on taakka, jos äiti on läsnä ja kotona? En itse ole ollut noin kauaa tosiaankaan. Ja kyllä, itselläni oli ammatti ja työpaikka ennen lapsia. Toisille elämänsisältö on jotain muuta- toisille lapset. Kyllä niistä lapsista sen valitettavasti huomaa, kenen elämänsisältöön kuuluu jotain muuta. Useimmiten nämä äidit itse ovat vielä juuri niitä, jotka sättivät toisten lapsia ja toisia äitejä vanhemmuudesta, vaikka oma vanhemmuus ei tosiaankaan ole hallinnassa.
SJDHJKJNKCKÖXXJ!!!!!!!!
HALOOOOOO NAISERT111111111
HANFDLKKZDFGHZKJFH
oli juttua nuorista vanhemmista ja minusta yksi 19-vuotias äiti sanoi siinä niin osuvasti, että jos hän käy kerran kuussa ulkona kavereiden kanssa, tuomitaan heti huonoksi äidiksi, mutta jos kolmekymppinen äiti juhlii kerran kahdessa viikossa, kaikki sanovat vain että hyvä kun relaat välillä... Ikä tuntuu olevan monien (vanhempien ihmisten) mielestä automaattisesti joku mittari siinä kuka on hyvä vanhempi ja kuka ei. Tässäkin aloituksessa piti ekana mainita että "20-vuotias tuore äiti", olisko mainittu jos kyseessä olis ollut vaikka 35-vuotias? Mietin vaan:)
pohtii 23-vuotias, joka (iästään huolimatta) uskoo olevansa lapselleen hyvä äiti :)
Monet vanhemmat naiset eivät pysty sietämän sitä, että nuori jaksaa niin paljon enemmän, nuorella on nuoruutta vielä paljon edessään, kun vanhana äidiksi tulleilla nuoruus on armottomasti jo takana.
Vanhat naiset salaisesti varmaan toivovat, että nuori äiti jäisi kotiin vanhentumaan:) - osa paheksunnasta voi ehkä johtua siitäkin, että vasta vanhempana pystyy ymmärtämään, miten järjettömän lapsellinen parikymppinen ihminen vielä on - ja peilaavat nuorta äitiä itseensä saman ikäisenä, kauhistuvat ajatuksesta, miten kykenemättömiä ja vastuuttomia kenties olisivat itse olleet, jos olisivat jo silloin tulleet äideiksi.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että lapset kannattaisi saada nuorena, jos siihen olisi mahdollisuus. Itse olen kohta 40v ja surettaa jo nyt, miten paljon kauemmin nuoret äidit saavat olla lapsiensa kanssa, kuin me vanhat; mehän kuollaan jo pois, kun 20vuotta nuorempi äiti on edelleen esim. työelämässä.
Kannustan siis saamaan lapset nuorina; en kuitenkaan teini-ikäisenä sentään, mutta n. 23-25v olisi varmaan paras ikä.?
Mutta kaikkea hyvää, ihan jokaiselle, iästä huolimatta ja juuri siksi :)
vetää viinaa kaverin juhliin 10kk ilman viinaa niin oli kivaa, mä käyn kerran kuussa baarissa tai syömässä yhden toisen mamman kanssa. Meillä miehet hoita vauvoja kun mammat bilettää,ja ei kukaan sano mitää,noh onhan meillä ikää jo kohta 30v,joten voikin ottaa rennommin...:)
vetää viinaa kaverin juhliin 10kk ilman viinaa niin oli kivaa, mä käyn kerran kuussa baarissa tai syömässä yhden toisen mamman kanssa. Meillä miehet hoita vauvoja kun mammat bilettää,ja ei kukaan sano mitää,noh onhan meillä ikää jo kohta 30v,joten voikin ottaa rennommin...:)
Mies olisi kyllä tarjoutunut hoitamaan useita kertoja aikaisemminkin :) Ei mitään tarvetta. :D
t. se 25-v. lapsensa saanut
kuulostaa että tuore äiti ei ole malttanut pysyä viinasta erossa paria viikkoa, mutta odotusaika voi olla hyvin pitkä ihmiselle joka on parisuhteessaan tottunut siihen että joskus pääsee yhdessä ulos. Nyt pääsivät vihdoin tuulettumaan.
n. 4kk sisällä syntymästä jotta minä sain nukkua. Yhden kerran 2kk iässä oli yön isänsä kanssa ja minä pikkujouluissa. Ja kaikki muut yöt ja melkein päivätkin 247 olen ollut lapseni 'saatavilla'. Toivottavasti ei tyär muistele pahalla näin itsekästä äitiä. T. Kolmekymppinen
Ranskassa (kuten monessa muussakin euroopan maassa)töihin lähdetään vauvan ollessa parikuinen, sillä äitiysloma loppuu. Kaikki on niin suhteellista.