Mitä mieltä olisit jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettaisiin?
Kommentit (179)
tähän kun saisi jonkun virikehoidattajan kommentin vielä... ;)
luultavasti emme kuitenkaan sellaista näe
lastenhoitoapua!? Sehän laissa perustellaan ihan toista kautta, eli varhaiskasvatuksena. Tässä virikehoidon puolustaja paljastaa todelliset karvansa. Mitäs "lastenhoitoapua" työssäkäyvät vanhemmat saavat YHTEISKUNNAN varoilla? Kertoisitko. MLL:n hoitajan tai vastaavan heKIN joutuvat soittamaan, jos haluavat vapaa-ajallaan tehdä jotain ilman muksuja. Tai sitten puolisot vuorotellen hoitavat muksuja (vuoroillat esim.). En käsitä sitä, miksi jo yhteiskunnan tuella kotona oleileva vanhempi tarvitsee yhteiskunnan kustantaman lastenhoitoavun monena päivänä viikossa. Käsittämätöntä. Ja jos vastaat että "siivoamiseen, pankissa käymiseen, vauvanhoitoon, urheiluun, lepoon..." niin nämä työssäkäyvä vanhempi tekee juuri sillä MLLn tai varamummin hoitajan avulla, jos ei isovanhempia ole. Lääkäriin toki työssäkäyvä pääsee ilman lapsia, useimpien työehtosopimus mahdollistaa tämän työaikana. Että siinä. Itse olen tietenkin tehnyt kuten saarnaan, ja lapset on päiväkodissa vain silloin kun olen / olen ollut töissä. Eskarissa ovat käyneet vaikka joku perheestä on ollut sairaana, mutta eivät silloin jos olen vapaalla.
Ihmiset eivät ole lainkaan samanarvoisessa asemassa se suhteen, miten paljon saavat lastenhoitoapua. Ja joku MLL on niin kallis, ettei siihen tavallisella ihmisellä ole varaa ainakaan kovin usein. Kyllä lapsilla on oikeus muuhunkin hoitavaan aikuiseen kuin isään ja äitiin.
kumma, että heti kun aletaan puhua kotihoidon tuen nostamisen puolesta, nousee vastalauseita. Kuitenkin päiväkodissa on saanut jo ties kuinka kauan hoidattaa lapsensa yhteiskunnan kustannuksella ihan puoli ilmaiseksi. Ja tämä siis ihan yleisesti hyväksyttyä ja jopa laissa turvattua toimintaa.
...yhteiskunta hyötyy monin eri tavoin siitä, että vanhemmat käyvät työssä. Siitä, että kotona oleva virikehoidattaa lapsensa siinä missä työssäkäyväkin, taas aiheutuu pelkkää menoa. Normaali perhe pystyy kyllä muutaman normaalin lapsen virikkeistämään itsekin.
kotihoitoon pitäisi olla varaa jokaiselle siihen haluavalle ilman penninvenytystä! Nyt kotihoidontuki on naurettavan pieni. Pitäisi olla todellinen mahdollisuus valita päivähoidon ja kotihoidon välillä. Ei yksivuotiaita päiväkoteihin toisten jalkoihin konttailemaan!!! Se on ennenmuuta lapsen etu!
että kaikki maailman äidit haluaisivat poistaa subjektiivisen päivähoito-oikeuden. Tosielämässä en ihan vilpittömästi tunne kovinkaan montaa tällaista. Ystävä- ja tuttavapiirini on kuitenkin aika laaja joka suhteessa. Ystäviin kuuluu niin lapsellisia, joiden lapset ovat virikehoidossa kuin lapsellisia, joiden lapset eivät ole virikehoidossa ja kaikkea siltä väliltä. Myös maantieteellisesti otanta on aika laaja.
Tiedän pari, jotka ovat sitä mieltä, että subjektiivinen päivähoito-oikeus on saatanan keksintö mutta muut suhtautuvat asiaan aika neutraalisti tai sitten positiivisesti.
Meinaan vaan, että oletteko te subjektiivisen päivähoito-oikeuden vihaajat jotain kaappivihaajia? Ette uskalla ääneen mielipiteitänne kertoa vaan hiljaa kiristelette hampaitanne kiukusta kun naapurin maija kertoo laittavansa lapsensa hoitoon vaikka jää vauvan kanssan kotiin? Koska IRL en oikeasti kovinkaan moneen vastustajaan ole törmännyt.
Oma lapsi ei ole virikehoidossa. Päiväkodissa kylläkin. Ja lähipäiväkoteihin ei päässyt kun olivat täynnä. Varmasti virikelapsiakin on tällä asuinalueella paljon. Mutta minua se ei korvennut lainkaan. Minua ei kiinnosta miksi lähipäiväkodin lapset ovat hoidossa. Heillä on siellä paikka ja heillä on siellä oikeus olla. Ei se ole minulta pois mitkä ne syyt siihen ovat.
Itse siis kannatan subjektiivista päivähoito-oikeutta. Se parhaiten tällä hetkellä takaa pysyvän hoitopaikan juurikin näille pätkätyöläisten lapsille, työttömille jne. Minulta ei ole pois se, että joku laittaa lapsensa päiväkotiin osa-aikaiseksi vaikka itse olisikin kotona. Jos verorahoihin vedotaan, kyllä minä ainakin maksan hyvin paljon muustakin "turhasta" veroja tässä maassa.
ettei subjektiivinen päivähoito-oikeus ole mitenkään mahdollinen tulevaisuudessa.
Vaalien jälkeen nähdään kuinka tähän puututaan, ja erittäin hyvä että puututaan.
Tuleepahan perheissä sitten hieman miettittyä tarkemmin niitä omia voimavaroja ennenkuin pusketaan lapsia 1,5 vuoden ikäerolla.
Nyt hoidatamme lapsemme päiväkodeissa velaksi. Tämän velan joutuvat aikanaan lapsemme maksamaan. Mitä luulette heidän siitä tuumaavan? Varsinkin jos kyseessä on virikehoito = äidin lepo. Eli äiti nyt vaan halusi levätä velaksi, maksathan sinä sitten sen, kiltti pieni, jookos.
joku haluaa viedä lapsensa päiväkotiin, vieköön! Mutta se ei ole tasapuolista, että päivähoitoa tuetaan yhteisistä verovaroista niin paljon enemmän kuin kotihoitoa. Jos joku vie lapsensa kunnalle lähes 1000e kuussa maksavaan päivähoitoon, pitäisi olla mahdollisuus myös valita, että ottaa tuon rahan itselleen ja hoitaa vastaavasti lapsensa itse kotona.
...ei tällaiseen olisi mitenkään varaa. Kuten ei ole subjektiiviseen päivähoito-oikeuteenkaan, ihan oikeasti. Virikehoidattajille pitäisi langettaa 1000 eur/kk maksu, se ohjaisi palvelun käyttöä toivottuun suuntaan. Tietysti voisi tehdä niin, että kouluunmenoa aikaistaisiin vuodella ja eskariin mentäisiin 5-vuotiaana, se olisi kaikkia hyödyttävä asia.
haaskaamiselle ei ole mikään hyväksyttävä peruste se, että kun kerran maksetaan veroissa muitakin turhia palveluita, niin maksetaan nyt sitten tämä virikehoitokin.
haaskaamiselle ei ole mikään hyväksyttävä peruste se, että kun kerran maksetaan veroissa muitakin turhia palveluita, niin maksetaan nyt sitten tämä virikehoitokin.
Jos ruvetaan oikein miettimällä miettimään ja räknäämällä räknäämään, niin ai että myö maksetaan veroja kaikesta paljon muustakin palvelusta. Ja hyvin paljon "turhasta" jos katsotaan vain omasta näkövinkkelistä. Itse olen loistavan työterveyshuollon piirissä. Melkein 10 vuoteen en ole astunut mihinkään kunnalliseen terveyspalveluun. Silti kustannan verorahoin näitä palveluja omalta osaltani. Eikä tulisi mieleenkään alkaa kitistä, että "naapuri on käynyt tänä vuonna JO 4 kertaa terveyskeskuslääkärillä, ja MINUN rahoilla kun enemmän verojakin maksan..."
Suomen ainut keino selvitä tulevaisuudesta on se, että tänne syntyy riittävä määrä lapsia! Lapsiperheitä pitäisi tukea entistä enemmän, ainakaan siihen ei pidä tähdätä, että lapsia syntyisi vähemmän kuin nyt. Että ihmiset eivät jättäisi lapsia tekemättä sen takia, että siihen ei ole varaa.
Jos ruvetaan oikein miettimällä miettimään ja räknäämällä räknäämään, niin ai että myö maksetaan veroja kaikesta paljon muustakin palvelusta. Ja hyvin paljon "turhasta" jos katsotaan vain omasta näkövinkkelistä. Itse olen loistavan työterveyshuollon piirissä. Melkein 10 vuoteen en ole astunut mihinkään kunnalliseen terveyspalveluun. Silti kustannan verorahoin näitä palveluja omalta osaltani. Eikä tulisi mieleenkään alkaa kitistä, että "naapuri on käynyt tänä vuonna JO 4 kertaa terveyskeskuslääkärillä, ja MINUN rahoilla kun enemmän verojakin maksan..."
Ja virikepaikkalaisten äidithän eivät varmaan tosiaankaan täällä kitise, miten kaiken maailman pummit ravaavat terveyskeskuksissa heidän miestensä verorahoilla... Juu eivät.
terveydenhoidon todellinen kuluttaminen alkaa siellä elämän ehtoopuolella, kun taas vastaavasti kouluja käydään ennen muuta elämän alkupäässä.
Koulujen ja terveydenhoidon pyörittäminen on noin yleisesti ottaen fiksua - toki esimerkiksi terveyspuolella olisi paljon kehittämisen varaa. Mutta siinä ei ole mitään järkeä, että terve äiti vie terveet lapsensa veroin ylläpidettyyn päivähoitoon vain leikkiseuran takia.
Suomen ainut keino selvitä tulevaisuudesta on se, että tänne syntyy riittävä määrä lapsia! Lapsiperheitä pitäisi tukea entistä enemmän, ainakaan siihen ei pidä tähdätä, että lapsia syntyisi vähemmän kuin nyt. Että ihmiset eivät jättäisi lapsia tekemättä sen takia, että siihen ei ole varaa.
jotka kasvatetaan "kyllä yhteiskunta maksaa" -periaatteella?
varsinkaan silloin kun kansantalous pyörii velkarahalla, toki jos tällaiseen luksukseen oikeasti olisi varaa (siis jos Suomi ei joutuisi kokoajan lainaamaan lisää rahaa markkinoilta, jotta pystytään maksamaan lastenhoitajille, rakentamaan lisää päiväkoteja, ruokkimaan lapset päiväkodissa jne) niin mitäs sillä sitten olisi väliä. Jos olisimme rikkaita niin voisimme kait löytää lukuisia muitakin ihan hyviä rahankäyttökohteita.
Kyse on juuri nyt siitä, että rahoitamme velaksi (siis korkojen kera täytyy joskus maksaa tämäkin "lysti") virikehoitoa.
Ja kommenteista päätelle virikehoitoa tarvitaan, jotta vanhemmat ja lapset pysyvät järjissään. Eli hoidamme mielenterveyttämme velaksi ja ajattelemme maksavamme sitten joskus... ei hyvää päivää.
Mutta siinä ei ole mitään järkeä, että terve äiti vie terveet lapsensa veroin ylläpidettyyn päivähoitoon vain leikkiseuran takia.
lastenhoitoapua!? Sehän laissa perustellaan ihan toista kautta, eli varhaiskasvatuksena. Tässä virikehoidon puolustaja paljastaa todelliset karvansa. Mitäs "lastenhoitoapua" työssäkäyvät vanhemmat saavat YHTEISKUNNAN varoilla? Kertoisitko. MLL:n hoitajan tai vastaavan heKIN joutuvat soittamaan, jos haluavat vapaa-ajallaan tehdä jotain ilman muksuja. Tai sitten puolisot vuorotellen hoitavat muksuja (vuoroillat esim.). En käsitä sitä, miksi jo yhteiskunnan tuella kotona oleileva vanhempi tarvitsee yhteiskunnan kustantaman lastenhoitoavun monena päivänä viikossa. Käsittämätöntä. Ja jos vastaat että "siivoamiseen, pankissa käymiseen, vauvanhoitoon, urheiluun, lepoon..." niin nämä työssäkäyvä vanhempi tekee juuri sillä MLLn tai varamummin hoitajan avulla, jos ei isovanhempia ole. Lääkäriin toki työssäkäyvä pääsee ilman lapsia, useimpien työehtosopimus mahdollistaa tämän työaikana. Että siinä. Itse olen tietenkin tehnyt kuten saarnaan, ja lapset on päiväkodissa vain silloin kun olen / olen ollut töissä. Eskarissa ovat käyneet vaikka joku perheestä on ollut sairaana, mutta eivät silloin jos olen vapaalla.
Ihmiset eivät ole lainkaan samanarvoisessa asemassa se suhteen, miten paljon saavat lastenhoitoapua. Ja joku MLL on niin kallis, ettei siihen tavallisella ihmisellä ole varaa ainakaan kovin usein. Kyllä lapsilla on oikeus muuhunkin hoitavaan aikuiseen kuin isään ja äitiin.
Varmaan jokainen ymmärtää, että terveydenhoidon todellinen kuluttaminen alkaa siellä elämän ehtoopuolella, kun taas vastaavasti kouluja käydään ennen muuta elämän alkupäässä.
Koulujen ja terveydenhoidon pyörittäminen on noin yleisesti ottaen fiksua - toki esimerkiksi terveyspuolella olisi paljon kehittämisen varaa. Mutta siinä ei ole mitään järkeä, että terve äiti vie terveet lapsensa veroin ylläpidettyyn päivähoitoon vain leikkiseuran takia.
En ymmärrä ollenkaan tätä sun logiikkaasi. Elämän ehtoopuolella käytetyt verorahat on ok, sitä ennen kaikki on tuhlausta? Ja kyllä, minä maksan ihan mielellään siitä, että meillä on laaja päiväkotiverkosto, joka toimii niin, että lapsensa saa vakituiseen hoitoon suhteellisen nopeasti. Meidän koko perheella on sairasvakuutukset eli hyvin harvoin kunnallisia terveyspalveluita käytetään. Silti en tosiaankaan narise niihin meneviä verorahoja. Enkä määrittele kuka on "oikeutettu" käymään minun rahoillani lääkärissä ja kuka ei. Tai kuka on "oikeutettu" käymään päivähoidossa ja kuka ei.
lähetteen tmv. kautta oikeus lapsen virikehoitoon. Muuten palattava töihin / kouluun jos ei lapsiaan jaksa hoitaa tai viedä päiväkerho/perhekerho/tmv. toimintaan mukaan.
Suomen ainut keino selvitä tulevaisuudesta on se, että tänne syntyy riittävä määrä lapsia! Lapsiperheitä pitäisi tukea entistä enemmän, ainakaan siihen ei pidä tähdätä, että lapsia syntyisi vähemmän kuin nyt. Että ihmiset eivät jättäisi lapsia tekemättä sen takia, että siihen ei ole varaa.
Jos kolmasosa lapsista ovat tavallatai toisella häiriintyneitä, jos kasvava määrä näistä uusista kansalaisista menee työkyvyyttömyys eläkkeelle kolmekymppisenä niin kyllä on vaikea nähdä miten kasvatuskäytäntömme kasvattaa uusia osaavia kansalaisia.Käytäntö joka on kovaa vauhtia ulkoistamassa vanhemmuutta. Käytäntö joka ei näe lapsen tarpeita varhaislapsuudessa. Käytäntö joka jättää etenkin alle kolmevuotiaat ilman tarvitsemaansa tukea kehitykselleen ja kasvulleen.Käytäntö jossa vain aikuisten tarpeita kovaäänisesti puolustetaan. Käytäntö jossa etenkin kaikkein pienimmät jäävät jalkoihin.Miten ihmeessä tätä voidaan vielä pitää hyvänä?
tähän kun saisi jonkun virikehoidattajan kommentin vielä... ;)
luultavasti emme kuitenkaan sellaista näe
lastenhoitoapua!? Sehän laissa perustellaan ihan toista kautta, eli varhaiskasvatuksena. Tässä virikehoidon puolustaja paljastaa todelliset karvansa. Mitäs "lastenhoitoapua" työssäkäyvät vanhemmat saavat YHTEISKUNNAN varoilla? Kertoisitko. MLL:n hoitajan tai vastaavan heKIN joutuvat soittamaan, jos haluavat vapaa-ajallaan tehdä jotain ilman muksuja. Tai sitten puolisot vuorotellen hoitavat muksuja (vuoroillat esim.). En käsitä sitä, miksi jo yhteiskunnan tuella kotona oleileva vanhempi tarvitsee yhteiskunnan kustantaman lastenhoitoavun monena päivänä viikossa. Käsittämätöntä. Ja jos vastaat että "siivoamiseen, pankissa käymiseen, vauvanhoitoon, urheiluun, lepoon..." niin nämä työssäkäyvä vanhempi tekee juuri sillä MLLn tai varamummin hoitajan avulla, jos ei isovanhempia ole. Lääkäriin toki työssäkäyvä pääsee ilman lapsia, useimpien työehtosopimus mahdollistaa tämän työaikana. Että siinä. Itse olen tietenkin tehnyt kuten saarnaan, ja lapset on päiväkodissa vain silloin kun olen / olen ollut töissä. Eskarissa ovat käyneet vaikka joku perheestä on ollut sairaana, mutta eivät silloin jos olen vapaalla.
Ihmiset eivät ole lainkaan samanarvoisessa asemassa se suhteen, miten paljon saavat lastenhoitoapua. Ja joku MLL on niin kallis, ettei siihen tavallisella ihmisellä ole varaa ainakaan kovin usein. Kyllä lapsilla on oikeus muuhunkin hoitavaan aikuiseen kuin isään ja äitiin.
tähän kun saisi jonkun virikehoidattajan kommentin vielä... ;)
luultavasti emme kuitenkaan sellaista näe
lastenhoitoapua!? Sehän laissa perustellaan ihan toista kautta, eli varhaiskasvatuksena. Tässä virikehoidon puolustaja paljastaa todelliset karvansa. Mitäs "lastenhoitoapua" työssäkäyvät vanhemmat saavat YHTEISKUNNAN varoilla? Kertoisitko. MLL:n hoitajan tai vastaavan heKIN joutuvat soittamaan, jos haluavat vapaa-ajallaan tehdä jotain ilman muksuja. Tai sitten puolisot vuorotellen hoitavat muksuja (vuoroillat esim.). En käsitä sitä, miksi jo yhteiskunnan tuella kotona oleileva vanhempi tarvitsee yhteiskunnan kustantaman lastenhoitoavun monena päivänä viikossa. Käsittämätöntä. Ja jos vastaat että "siivoamiseen, pankissa käymiseen, vauvanhoitoon, urheiluun, lepoon..." niin nämä työssäkäyvä vanhempi tekee juuri sillä MLLn tai varamummin hoitajan avulla, jos ei isovanhempia ole. Lääkäriin toki työssäkäyvä pääsee ilman lapsia, useimpien työehtosopimus mahdollistaa tämän työaikana. Että siinä. Itse olen tietenkin tehnyt kuten saarnaan, ja lapset on päiväkodissa vain silloin kun olen / olen ollut töissä. Eskarissa ovat käyneet vaikka joku perheestä on ollut sairaana, mutta eivät silloin jos olen vapaalla.
Ihmiset eivät ole lainkaan samanarvoisessa asemassa se suhteen, miten paljon saavat lastenhoitoapua. Ja joku MLL on niin kallis, ettei siihen tavallisella ihmisellä ole varaa ainakaan kovin usein. Kyllä lapsilla on oikeus muuhunkin hoitavaan aikuiseen kuin isään ja äitiin.
5v esikoiseni virikehoito ei ole lapsenhoitoapua, vaan todellakin varhaiskasvatusta. Lastentarhanopettajan ohjauksessa hän oppii erilaisia hienomotorisia ym taitoja ja ylläpitää suhteitaan samanikäisiin kavereihin (väittäkää mitä väitätte, mutta kaverisuhteet ovat 5-vuotiaalle tärkeitä, kavereita kaivataan viikonloppuisin ja lomillakin).
En vähättele ohjatun varhaiskasvatuksen merkitystä lapsen kehitykselle, ja tiedän, etten todellakaan voi sellaista tarjota, siis ainakaan pedagogisesti samantasoisena. Tottakai kuka tahansa äiti voi jotain puuhastella isomman lapsen kanssa kun vauvan hoidoltaan ehtii, mutta sitä täydentämään on hyvä saada ammattilaisen panos (mahdollisten tukitoimien ym varhaiseen havaitsemiseen esimerkiksi).
Joten virikehoidatan lasta erittäin hyvällä omatunnolla. Niin itse asiassa tekevät muutkin asuinalueemme äitiyslomalaiset. Missähän nämä kotihoitofanit asustelevat? Maaseudulla?
VOi kulta pieni, luuletko tosiaan, että siellä päivähoitovirastossa on pääsy terveysasemien tiedostoihin tai työvoimatoimistoon ihan tuosta vaan? Tiesitkö, että kaikkeen tietojen luovutukseen tarvitaan nykyäänkin kirjallinen, paperilla oleva lupa henkilöltä itseltään, jopa saman sairaanhotopiirin sairaaloiden välillä? Ei ne tiedot nooin vaan liiku ihan erilaisesta järjestelmästä toiseen ihan teknisistäkään syistä, saati sitten tietosuoja vuoksi!
Vain tarpeesta hoitopaikka (työ, opiskelu, lääkärin määräys), kontrollin pystyy järjestämään ilman raskasta byrokratiaakin nykyään kun kaikki liikkuu sähköisesti. Vastaavasti kunta antaa sitten hoitotakuun, eli hoitoon pääsee taas sitten kun hoitotarve tulee.
tulee vuorollaan vanhaksi ja tarvitsee niitä terveyspalveluita, tänään nykyvanhat, huomenna sinä. Se on tarpeellinen palvelu ja verojen käyttö siihen on perusteltua. Kotimammojen virikehoito ei ole.
Jaa, ja mitä sitten?
Varmaan jokainen ymmärtää, että terveydenhoidon todellinen kuluttaminen alkaa siellä elämän ehtoopuolella, kun taas vastaavasti kouluja käydään ennen muuta elämän alkupäässä.
Koulujen ja terveydenhoidon pyörittäminen on noin yleisesti ottaen fiksua - toki esimerkiksi terveyspuolella olisi paljon kehittämisen varaa. Mutta siinä ei ole mitään järkeä, että terve äiti vie terveet lapsensa veroin ylläpidettyyn päivähoitoon vain leikkiseuran takia.
En ymmärrä ollenkaan tätä sun logiikkaasi. Elämän ehtoopuolella käytetyt verorahat on ok, sitä ennen kaikki on tuhlausta? Ja kyllä, minä maksan ihan mielellään siitä, että meillä on laaja päiväkotiverkosto, joka toimii niin, että lapsensa saa vakituiseen hoitoon suhteellisen nopeasti. Meidän koko perheella on sairasvakuutukset eli hyvin harvoin kunnallisia terveyspalveluita käytetään. Silti en tosiaankaan narise niihin meneviä verorahoja. Enkä määrittele kuka on "oikeutettu" käymään minun rahoillani lääkärissä ja kuka ei. Tai kuka on "oikeutettu" käymään päivähoidossa ja kuka ei.
takertua pätkätyöläisen tai vastaavien päivähoito-oikeuteen, suurin osa tähän ketjuun kirjoittaneista hyväksyy heille päivähoito-oikeuden.
Kyse on mielestäni siitä ongelmasta että kotona olevat äidit vievät lapset päivähoitoon.
Hyviä ratkaisuja on esitetty jo, kerhotoimintaa jne. Itse kannattaisin myös korotettua päivähoitomaksua virikelapsille.
Mutta asiaa pitäisi miettiä myös lapsen kannalta. Millainen tulevaisuus on lapsella jonka äiti ei halua hoitaa lastaan kotona, eikä halua hakea töitä tai opiskelupaikkaa? Sellaisella äidillä ei ole myöskään halua viedä lastaan kerhotoimintaan tai pma-aloitteisesti auttaa lastaan sosiaalisten ja muiden taitojen kehityksessä. Tämä on kasvava ongelma mihin pitäisi tarttua. Nykyisin on liian helppoa elää tuilla kotona ja antaa yhteiskunnan hoitaa kaikki, ottamatta itse vastuuta mistään.