Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olisit jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettaisiin?

Vierailija
26.01.2011 |

Kommentit (179)

Vierailija
161/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eiköhän se jo riittäisi, että virikemammojen lapset saataisiin pois hoidosta. Ja sehän onnistuu vanhempaintukitietojen avulla.

Vierailija
162/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on tutkittu ei allergioita, unikoulut ei auta, rytmit kunnossa, mutta vauva vaan ei nuku, eikä rahaa maksaa hoitajalle palkkaa?



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääpaino tietysti siinä, että se joka on töissä, saisi työviikolla nukuttua vähän enemmän ja auttaa viikonlopulla sitten enemmän.

Vierailija
164/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian moni vauvan kanssa kotona oleva laittaa isomman hoitoon vaikka voisi pitää kotonakin.

Vierailija
165/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei taida muistaa millainen päivähoidon tilanne oli ennen subjektiivista päivähoito-oikeutta. Päivähoitopaikkojen löytäminen ei ollut ainakaan helpompaa kuin nykyään. Jokainen järjesti hoitopaikan miten kykeni. Naapuruston mummoillehan se oli kiva lisätienesti. Oi niitä aikoja :)

Täällä kirjoittaa paljon 60- ja 70-luvulla lapsuutensa eläneitä mammoja, joiden kavereista "kaikki" olivat joka päivä päiväkodissa...

Vielä 80- luvun puolivälissä julkiseen päivähoitoon pääsi vain sosiaalisian perustein, ei todellakaan jokainen joka sitä halusi. Jos molemmat vanhemmat kävivät töissä oli hankittava yksityinen hoitaja tai tosiaan käytettävä jotain naapurin mummoa.

Vierailija
166/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästöt tähtäimessä.

Ei missään tapauksessa.

Budjetti ei koskaan ole pienempi kuin edellisvuonna ja se ylitetään aina. Ei edes puhuta "säästöistä" vaan korkeintaan "kasvun hillitsemisestä".

Virikehoidosta pitäisi luopua.

Kun päivähoito tätänykyä nähdään sekä hoitona että varhaiskasvatuksena silloin kuuluu myös päivähoidon tarjota ikäävastaavaa tukea 3+ vuotiaille HUOLIMATTA siitä onko vanhempi kotona tai ei.Ikää vastaava ns.virikehoito ei kuitenkaan alle kouluikäiselle ole kokopäivähoito, silloin lakataan huomioimasta lapsen tarve saada tukea kehitykselleen.Erikseen ovat siis lapset joiden vanhemmat töissä. Nämä lapset tarvitsevat SEKÄ vanhempien korvikkeita ETTÄ ns. virkehoitoa.Mitä pienemmästä lapsesta kyse sen haastavampi on päiväkodin tehtävä.

Ehkä oleellisin kysymys onkin:Onko yhteiskunnalla VARAA tarjota kaikille myös virikehoitoa?Ollaanko jouduttu tilanteeseen jossa mopo karannut käsistä eikä pystytä oikein mitään tekemään oikein ja kaikki kärsimme tästä, etenkin lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
167/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen tilanne, että vauva esim. valvottaa, huutaa yöt läpeensä/heräilee pitkin yötä? Ja tällä en tarkoita mitään 4 kertaa heräilevää, vaan ihan oikeasti kerran tunnissa/useammin heräilevää vauvaa.Olisko sinun mielestäsi tämä peruste viedä lapsi virikehoitoon muutamaksi tunniksi, että äiti saisi levätä? Vai olisko kentien lapsen etu olla kotona äidin kanssa? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

jos lapsella on isä niin luulisi hänen voivan osallistua hoitoon myös. Ja jos isä ei voi yöllä auttaa niin kuin varmaan aiot sanoa, niin voihan isä olla lasten kanssa tultuaan töistä ja äiti voi silloin levätä ja nukkua. Näitä kannattaa suunnitella etukäteen ja varautua siihen että lapsella voi olla koliikkia yms. jonka vuoksi itkee ja heräilee tavallista enemmän. Jos suunnittelee toisen lapsen hankkimista niin kannattaa jo siinä tilanteessa miettiä onko niitä tukiverkkoja jaksaako elämää useamman lapsen kanssa.

Vierailija
168/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen tilanne, että vauva esim. valvottaa, huutaa yöt läpeensä/heräilee pitkin yötä? Ja tällä en tarkoita mitään 4 kertaa heräilevää, vaan ihan oikeasti kerran tunnissa/useammin heräilevää vauvaa.Olisko sinun mielestäsi tämä peruste viedä lapsi virikehoitoon muutamaksi tunniksi, että äiti saisi levätä? Vai olisko kentien lapsen etu olla kotona äidin kanssa? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

En jaksa ymmärtää, ihan oikeasti että kotiäiti tarvitsee tähän tilanteeseen virikehoitoa lapselleen?!? Vauvat nyt vaan valvottaa. Jos lapsi on sairas, hän voi olla ihan minkäikäinen hyvänsä, ja valvottaa aivan yhtä paljon. Silti vanhempien PITÄÄ JAKSAA tätä, käydä töissä, heräillä yöllä, huolehtia muiden sisarusten koulunkäynnistä + harrastuksista.

Eikä ruikuttaa täällä jostain virikehoidosta.

Sitä paitsi normaali vastuullisten vanhempien toiminta tässä tilanteessa (kun vauva valvottaa) on se että vanhemmat vuorottelevat hänen hoidossaan.

Tiedän mistä puhuh. Lapseni on valvottanut - eikä ole terve. Käyn työssä. Lapseni eivät ole olleet virikehoidossa vaikka heitä on useampia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
169/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainittakoon aluksi, että en ole ns. virikeäiti, vaan molemmat lapseni yhtä aikaa kotona hoitanut. MUTTA silti ymmärrän, että on tilanteita, jolloin se kotiäiti TAI se työssäkäyvä äiti ja hänen perheensä tarvitsee ulkopuolista apua. Aina sukulaisetkaan eivät voi auttaa, mieskin voi uupua, perheessä voi tulla eteen muitakin vastoinkäymisiä jne. Ja silloin kyllä tarvitaan ennaltaehkäisevää lastensuojelytyötä ja konkreettista apua, jollaista päiväkotihoitokin voi olla.



Vierailija
170/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen tilanne, että vauva esim. valvottaa, huutaa yöt läpeensä/heräilee pitkin yötä? Ja tällä en tarkoita mitään 4 kertaa heräilevää, vaan ihan oikeasti kerran tunnissa/useammin heräilevää vauvaa.Olisko sinun mielestäsi tämä peruste viedä lapsi virikehoitoon muutamaksi tunniksi, että äiti saisi levätä? Vai olisko kentien lapsen etu olla kotona äidin kanssa? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

jos lapsella on isä niin luulisi hänen voivan osallistua hoitoon myös. Ja jos isä ei voi yöllä auttaa niin kuin varmaan aiot sanoa, niin voihan isä olla lasten kanssa tultuaan töistä ja äiti voi silloin levätä ja nukkua. Näitä kannattaa suunnitella etukäteen ja varautua siihen että lapsella voi olla koliikkia yms. jonka vuoksi itkee ja heräilee tavallista enemmän. Jos suunnittelee toisen lapsen hankkimista niin kannattaa jo siinä tilanteessa miettiä onko niitä tukiverkkoja jaksaako elämää useamman lapsen kanssa.

Päiväkoti on "huono" lapsenvahti sekä myös kallis vaihtoehto jollekin muunlaiselle tuelle. Tuntuu siltä että kasvavassa määrin päiväkoti nähdään asiaan kuuluvana jatkuvana tukena perheen kaikenlaisiin tarpeisiin.

Kun vanhemmuus lasten kanssa tuntuu liian raskaalta eikä apua saatavilla tutuista tai sukulaisista onko todella päiväkoti se laitos jonka tulisi perheen kaikkiin tarpeisiin vastata?

On myös merkillistä että vanhemmille muodostumassa selkeä mielikuva siitä että lapsia voi tiheään hankkia, vaikka itse ei jaksaisikaan heistä huolehtia, koska päiväkoti tämän tekee heidän puolestaan, tai ainakin toimii äidin "riittävän hyvänä korvikkeena" taaperolle kun itse hoitaa esim. vauvaa kotona.Juuri tämä mielikuva on valheellinen lapsen näkökulmasta, sen allekirjoittavat nykyään useinmiten myös päiväkotien ammattikasvattajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
171/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainittakoon aluksi, että en ole ns. virikeäiti, vaan molemmat lapseni yhtä aikaa kotona hoitanut. MUTTA silti ymmärrän, että on tilanteita, jolloin se kotiäiti TAI se työssäkäyvä äiti ja hänen perheensä tarvitsee ulkopuolista apua. Aina sukulaisetkaan eivät voi auttaa, mieskin voi uupua, perheessä voi tulla eteen muitakin vastoinkäymisiä jne. Ja silloin kyllä tarvitaan ennaltaehkäisevää lastensuojelytyötä ja konkreettista apua, jollaista päiväkotihoitokin voi olla.

se virikehoito vaan tuntuu olevan automaatio, ei jakseta edes sitä normaalia arkea vaikka ei olisi edes "hankalat" lapset. On vaan niin helppoa ja mukavaa olla kahdestaan vauvan kanssa kotona ja viedä isompi lapsi virikehoitoon.

Vierailija
172/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainittakoon aluksi, että en ole ns. virikeäiti, vaan molemmat lapseni yhtä aikaa kotona hoitanut. MUTTA silti ymmärrän, että on tilanteita, jolloin se kotiäiti TAI se työssäkäyvä äiti ja hänen perheensä tarvitsee ulkopuolista apua. Aina sukulaisetkaan eivät voi auttaa, mieskin voi uupua, perheessä voi tulla eteen muitakin vastoinkäymisiä jne. Ja silloin kyllä tarvitaan ennaltaehkäisevää lastensuojelytyötä ja konkreettista apua, jollaista päiväkotihoitokin voi olla.

se virikehoito vaan tuntuu olevan automaatio, ei jakseta edes sitä normaalia arkea vaikka ei olisi edes "hankalat" lapset. On vaan niin helppoa ja mukavaa olla kahdestaan vauvan kanssa kotona ja viedä isompi lapsi virikehoitoon.


äitejä joilla ei ole vauvaa kotona, eivätkä hae töitä, eivätkä opiskele ja silti on lapsi päiväkodissa. En ymmärrä miksi sellaista toimintaa tuetaan ja miksi se pitäisi hyväksyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
173/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mielestäni se olisi erittäin huono asia. Mielestäni päivähoitoa pitäisi pikemminkin kehittää. Tästä on tullut tällainen turhan jauhamisasia. Pidemmän päälle varmasti tuottaisi vain kansantaloudelle ja myös lasten hyvinvoinnillekin tappiota jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettaisiin.



t:äiti ja sosiaalityöntekijä, jonka lapsi menossa päiväkotiin kolmevuotiaana.

Vierailija
174/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole hyvä kotona ja pienituloiset saa ilmaisen hoidon ja lapset tarhassa hyvän ruuan.

Mua ei kiinnosta koko asiasta riitely, kun meidän kuopus on eskarissa, niin ei ainakaan ole meiltä pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
175/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko virikehoitoon varaa? Se taitaa olla olennaisin pointti tässä.



Kotoihoidon taso vaihtelee, ja fakta on, että yli 3v:n olisi hyvä saada ihan oikeaa,ammattimaista varhaiskasvatusta. Ratkaisu: tehdään niinkuin muissa maissa: 3-4-vuotiaille maksuton eskari ja 5-vuotiaat kouluun. Ta-daa: ei kukaan enää mussuta virikehoidosta tällä palstalla.



Vierailija
176/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen erittäin tyrmistynyt, että nimenomaan äidit sahaavat omaa oksaansa tällä silmittömällä vihalla tätä kaikkien aikojen kamaluutta kohtaan, subjektiivinen päivähoito-oikeus.



Vain naiset ovat tällaisia: kateudesta naapuria kohtaan aletaan vaatimaan etuuksien poistamisia. Ja minulle on turha tulla selittämään mitään mistään säästöistä tai lapsen oikeudesta äidin syliin. Ns. "turhia" veroja maksetaan tässä maassa pilvin pimein. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden tukeminen ei todellakaan ole turhimmasta päästä. Ja ne äidin sylin huutajat, sylitelkää niitä omia lapsianne ja keskittykää omaan elämäänne, jookosta.



t: äiti, jonka lapset eivät ole virikehoidossa mutta joka näkee punaista aina kun törmää tällaiseen oikein kunnolliseen naisten väliseen "solidaarisuuteen". Nainen on naiselle susi!

Vierailija
177/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko virikehoitoon varaa? Se taitaa olla olennaisin pointti tässä.

Kotoihoidon taso vaihtelee, ja fakta on, että yli 3v:n olisi hyvä saada ihan oikeaa,ammattimaista varhaiskasvatusta. Ratkaisu: tehdään niinkuin muissa maissa: 3-4-vuotiaille maksuton eskari ja 5-vuotiaat kouluun. Ta-daa: ei kukaan enää mussuta virikehoidosta tällä palstalla.


jotenkin näin se pitäisi tehdä. Päivähoito sosiaali- ja terveysministeriön alaisuudesta opetusministeriön alaisuuteen. Kaikille lapsille varhaiskasvatussuunnitelma. Ja tähän varhaiskasvatukseen olisi kaikilla lapsilla oikeus.

terveisin äiti, jonka 4v aloitti esikoulun ja 5v aloitti koulun ja kaikki olivat tyytyväisiä

Vierailija
178/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitat ehkä vanhemman / lapsen sairautta?

tähän päiväkotihoito ei ole ratkaisu tartuntatautiriskien vuoksi.

taloudellisia ongelmia?

jos äiti ei löydä työpaikkaa vaikka haluaisi? kerhoja on olemassa.

parisuhdeongelmia?

onko virikehoito ratkaisu tähän? miten parisuhdeongelmat ratkaistaan ajalla 08-17:00 kun ne syntyvät ajalla 17:00 - 08:00 ?

Mitä ongelmia oikeastaan tarkoitat?

Mieleeni tulee vain mielenterveydelliset syyt. Tässä varmasti virikehoito on paikallaan. Nimenomaan siis jos aikuisella on mielenterveysongelmia, eikä jaksa vanhemmuuttaan hoitaa.

Mainittakoon aluksi, että en ole ns. virikeäiti, vaan molemmat lapseni yhtä aikaa kotona hoitanut. MUTTA silti ymmärrän, että on tilanteita, jolloin se kotiäiti TAI se työssäkäyvä äiti ja hänen perheensä tarvitsee ulkopuolista apua. Aina sukulaisetkaan eivät voi auttaa, mieskin voi uupua, perheessä voi tulla eteen muitakin vastoinkäymisiä jne. Ja silloin kyllä tarvitaan ennaltaehkäisevää lastensuojelytyötä ja konkreettista apua, jollaista päiväkotihoitokin voi olla.

Vierailija
179/179 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. "turhia" veroja maksetaan tässä maassa pilvin pimein.

Niin varmaan maksetaan, mutta eihän sekään riitä. Miinuksella ollaan ja rutkasti. Velkaa on. Sinäkö ne maksat???

Itse olet susi omalle jälkikasvullesi kun vierität tällaiset valtavat talousongelmat heidän niskaansa. Etuuksia nyt on vaan poistettava jos rahat ei kerran riitä. Vai ajattelitko että lapsesi tekevät mieluusti 2-3 työtä vanhempiensa mässäilyn takia?