Mitä mieltä olisit jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettaisiin?
Kommentit (179)
tarve virikehoitoon.
Miten ajattelit että työssäkäyvä äiti jaksaa?
Minne hän voisi viedä lapset saadakseen "parempaa vointia"? Ensin hän käy ansiotyössä, ja sitten hoitaa iltasella, viikonloppuisin ja lomilla lapsiaan. Eikä suinkaa käytä aikaa "rääkymiseen" niin kuin sinä ilmeisesti teet? (ystäsi tekevät / kotiäidit tekevät ? - vai keitä tarkoitat).
Miten ajattelit että päiväkodin työntekijät jaksavat? Ensin hoitelevat toisten muksuja päivän ja sitten kotona omiaan?
Oletko elämässäsi koskaan ajatellut että sinun on ITSE kestettävä valintojesi seuraukset?
Kumpi on parempi, että äiti voi viedä osan lapsista osa-aikaisesti hoitoon ja voida paremmin vai että äiti on on aivan loppu ja huutaa ja rääkyy lapsille, kun ei jaksa?
sellainen tilanne, että vauva esim. valvottaa, huutaa yöt läpeensä/heräilee pitkin yötä? Ja tällä en tarkoita mitään 4 kertaa heräilevää, vaan ihan oikeasti kerran tunnissa/useammin heräilevää vauvaa.Olisko sinun mielestäsi tämä peruste viedä lapsi virikehoitoon muutamaksi tunniksi, että äiti saisi levätä? Vai olisko kentien lapsen etu olla kotona äidin kanssa? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
sellainen tilanne, että vauva esim. valvottaa, huutaa yöt läpeensä/heräilee pitkin yötä? Ja tällä en tarkoita mitään 4 kertaa heräilevää, vaan ihan oikeasti kerran tunnissa/useammin heräilevää vauvaa.Olisko sinun mielestäsi tämä peruste viedä lapsi virikehoitoon muutamaksi tunniksi, että äiti saisi levätä? Vai olisko kentien lapsen etu olla kotona äidin kanssa? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
ostettu hoitaja.
Ja lapsen uniasiat remppaan, rytmi kuntoon, lääkärissä varmistetaan ettei heräily johdu esim. allergioista.
sellainen tilanne, että vauva esim. valvottaa, huutaa yöt läpeensä/heräilee pitkin yötä? Ja tällä en tarkoita mitään 4 kertaa heräilevää, vaan ihan oikeasti kerran tunnissa/useammin heräilevää vauvaa.Olisko sinun mielestäsi tämä peruste viedä lapsi virikehoitoon muutamaksi tunniksi, että äiti saisi levätä? Vai olisko kentien lapsen etu olla kotona äidin kanssa? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Avuksi isä, isovanhemmat, kummit ostettu hoitaja.
Ja lapsen uniasiat remppaan, rytmi kuntoon, lääkärissä varmistetaan ettei heräily johdu esim. allergioista.
no miten jos opiskelija saa vauvan ja vies isomman hoitoon? Mutta jääkin vauaa hoitamaan ja suorittaa samalla esim. muutamia tenttejä?
Tai äiti joka haluaa vaihtaa alaa ja lukee esimerkiksi pääsykokeisiin, ei käy töissä (ei ilmoittaudu myöskään työkkäriin, ettei "joudu" töihin, koska haluaa päästä opiskelemaan) olisko hänellä oikeus viedä lapsi hoitoon? Milläs tätä valvoisi?
Itse olen melko pitkälle sitä mieltä, että oikeutta ei ole tarvetta poistaa mutta jos vanhempi kotona niin tarvitseeko lapsen viettää työpäivän pituinen aika päiväkodissa? Eikös lapsen paras paikka ole koti? Toki tänä päivänä on paljon mielenterveys yms ongemia mutta on myös paljon vanhempia jotka pystyisivät olemaan hyviä vanhempia lapsilleen, mutta eivät vain syystä tai toisesta viitsi, oma aika on arvokkaampaa. Minusta olisi kohtuullista mukauttaa päivähoito lakia, niiden perheiden tarpeisiin jotka ovat kotona niin että se olisi LAPSELLE PARASTA.
että päiväkoteja lakkautettaisiin/lastenhoitajia vähennettäisiin, koska ei ole tarvetta. Ja ihan yhtä kiven alla olis hoitopaikat hetken päästä. Monien perheiden jaksaminen vaikeutuisi ja jonot mielenterveyspuolella kasvaisivat.
ja jättäytymään suosilla pitkäaikaistyöttömäksi tai kokonaan kotiäidiksi, sillä en taatusti riepottelisi lapsiani vaihtuvissa hoitopaikoissa.
t. akateeminen pätkätyöläinen (joka ei työttömyyden alkaessa voi koskaan varmuudella tietää, koska taas töitä löytyy - onneksi lapsilla sentään pysyy sama, tutta ja mukava hoitopaikka)
Tai no työpaikka saattais olla sitten vaarassa, mutta muuten ei haittaisi elämääni. Voisin vaikka sitten kouluttautua ihan uudella alalle. Olen siitä jo pitkään haaveillut..
Tarvittaisiin lisää hallintoihmisiä käsittelemään päivähoitopaikkahakemuksia, sillä käsittely vaatisi enemmän aikaa (kelpoisuusehtojen täyttymisen läpikäyminen) kun se päätös olisi harkinnanvarainen. Lisäksi pitäisi myös olla joku porukka käsittelemässä päätöksistä koituvia valituksia/oikaisupyyntöjä/elämäntilanteen muutoksesta johtuvia uudistettuja hakemuksia. Ovatko subj. oikeuden vastustajat ajatelleet asiaa hallinnon kannalta?
että etenkin naiset ajavat omia etujaan alas!!! Totta hemmetissä kannatan subjektiivista päivähoito-oikeutta!
Kaikilla ei ole sosiaalisia tukiverkkoja kuten isovanhemia jne. joten vaikka puolipäivä hoito isommille lapsille voi olla todella tarpeen, vaikka äiti kotona.
Miksi toisen ihmisen tukilanka on teiltä muita pois??
Kyllä tässä yhteiskunnassa maksetaan turhempiakin tukia ja etuja ja naiset on heti ensimmäisenä karsimassa omiaan itseltään ja kanssasisariltaan pois!!! Uskomatonta!
ja jättäytymään suosilla pitkäaikaistyöttömäksi tai kokonaan kotiäidiksi, sillä en taatusti riepottelisi lapsiani vaihtuvissa hoitopaikoissa.
t. akateeminen pätkätyöläinen (joka ei työttömyyden alkaessa voi koskaan varmuudella tietää, koska taas töitä löytyy - onneksi lapsilla sentään pysyy sama, tutta ja mukava hoitopaikka)
Mulla täysin sama tilanne. Samoin joutuisin työhaastatteluissa sanomaan, etten tiedä, milloin voisin aloittaa, kun pitäisi ensin löytää lapsille hoitopaikka yms. Taitaisi jäädä työt saamatta.
Teen myös freehommia, eli kirjoitan lehtiin. Tämäkin "työpaikka" saattaisi olla hankala todistaa päivähoitohakemuksessa viranomaisille, kun toimeksiantajat vaihtuu enkä silloin tietenkään ole työsuhteessa minnekään.
Joo, ja lapset tykkäisi, kun saisi vaihtaa hoitopaikkaa parhaillaan useita kertoja vuodessa. Miettikää nyt, maailma on muuttunut todella paljon viime vuosina, ja työelämä sen mukaisesti. En tiedä yhtäkään työtöntä, joka olis vaan kotona ja eikä tekisi mitään loppuelämällään.
Enkä ymmärrä miten sellaista voidaan edes ajatella nykyisessä pätkätyömaailmassa. Menisi monen elämä aivan sekaisin ja tarkoittaisi töistä kokonaan pois jäämistä.
En todella halua.
ei taida muistaa millainen päivähoidon tilanne oli ennen subjektiivista päivähoito-oikeutta.
Päivähoitopaikkojen löytäminen ei ollut ainakaan helpompaa kuin nykyään. Jokainen järjesti hoitopaikan miten kykeni. Naapuruston mummoillehan se oli kiva lisätienesti.
Oi niitä aikoja :)
Tarvittaisiin lisää hallintoihmisiä käsittelemään päivähoitopaikkahakemuksia, sillä käsittely vaatisi enemmän aikaa (kelpoisuusehtojen täyttymisen läpikäyminen) kun se päätös olisi harkinnanvarainen. Lisäksi pitäisi myös olla joku porukka käsittelemässä päätöksistä koituvia valituksia/oikaisupyyntöjä/elämäntilanteen muutoksesta johtuvia uudistettuja hakemuksia. Ovatko subj. oikeuden vastustajat ajatelleet asiaa hallinnon kannalta?
Ankara rajanveto: päätoiminen työssäkäynti/opiskelu tai lääkärin suositus. Hakemuksen käsitteleminen ei veisi yhtään kauemmin kuin nykyisin. Subj. oikeuden puolustajat nyt yrittävät keksiä mitä tahansa puolusteluja omalle laiskuudelleen ja mukavuudenhalulleen.
Mitä tarkoittaa subjektiivinen päivähoito-oikeus????
ei taida muistaa millainen päivähoidon tilanne oli ennen subjektiivista päivähoito-oikeutta.
Päivähoitopaikkojen löytäminen ei ollut ainakaan helpompaa kuin nykyään. Jokainen järjesti hoitopaikan miten kykeni. Naapuruston mummoillehan se oli kiva lisätienesti.
Oi niitä aikoja :)
Täällä kirjoittaa paljon 60- ja 70-luvulla lapsuutensa eläneitä mammoja, joiden kavereista "kaikki" olivat joka päivä päiväkodissa...
Mutta kun itse olen ollut tarhasas 80-luvulla ennen subj. ph-oikeutta, niin sen perusteella en usko että hoitopaikkatilanne paranisi yhtään.
Esim. mun vanhemmille vaan ilmoitettiin, että kokopäiväinen hoitopaikka muuttuu puolipäiväiseksi, hommatkaa loppupäivän hoito jostain muualta, piste. Ja molemmat olivat siis kokopäivätyössä!
Lisäksi tiedossa olisi hirveästi lomakerumbaa kun pitäisi todistaa että on oikeasti hoidon tarve (esim. opiskelijat, pätkätyöläiset, kuntoutuksen takia hoidettavat, masentuneiden vanhempien lapset jne)
ei taida muistaa millainen päivähoidon tilanne oli ennen subjektiivista päivähoito-oikeutta.
Päivähoitopaikkojen löytäminen ei ollut ainakaan helpompaa kuin nykyään. Jokainen järjesti hoitopaikan miten kykeni. Naapuruston mummoillehan se oli kiva lisätienesti.
Oi niitä aikoja :)
Päivähoitohakemus pantiin sisään kun töihin meno läheni ja sillä selvä. Pätkätyöläiset sai paikan nopeampaa.
Hoitajina oli koulutettuja hoitajia, koska hoitopaikkoja ei tarvinnut olla niin paljoa. Nythän on pula hoitajista ja hoitajina on vähän mitä sattuu. Ainakin meidän päiväkodissa oli jopa mielenterveyskuntoutujia sijaisina.
säästöt tähtäimessä.
Ei missään tapauksessa.
Budjetti ei koskaan ole pienempi kuin edellisvuonna ja se ylitetään aina. Ei edes puhuta "säästöistä" vaan korkeintaan "kasvun hillitsemisestä".
Virikehoidosta pitäisi luopua.