Mitä mieltä olisit jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettaisiin?
Kommentit (179)
lorttomammat sais vähän ryhtiä toimintaansa, eikä sikiäsi kuin kanit, jos ei kerran omat resurssit riitä.
tustutumisajoista jne. Pätkätyöläisten lapsilla ei tällaista sitten jatkossa olisi, jos nyt ylipäätään olisi mahdollista saada hoitopaikat päivän, parin varoitusajalla jostakin. Mutta hei, eihän se mitään, eivät ne lapset siitä varmaan kärsi, vaikka ovat milloin missäkin hoidossa..
Vai jätetäänkö vaan ne työt ottamatta vastaan. Minäkin tyhmä teen sijaisuuksia, mutta täytyy ilmeisesti vaan jättäytyä suosiolla pois työelämästä, kun kerran jonkun mielestä lasteni hoitopaikkojen säilyttäminen on väärin :(
Ja muuten koskaan en voi varmuudella tietää, milloin töitä on seuraavan kerran. Voi olla viikon päästä, voi olla parin kuukauden päästä. Miettikääpä te onnekkaat työssä olijat mitä tekisitte, jos jäisitte tänään työttömäksi? Irtisanoisitte heti päivähoitopaikat vai?
Mikähän mahtaisi olla aika, jonka ihminen saa olla kotona ennenkuin menettäisi oikeuden päivähoitoon? Viikko? Kaksi viikkoa? Kuukausi?
Pätkätyöläiselle olisi aika ikävää menettää hoitopaikka vaikkapa kuukauden työttömyyden jälkeen!! Hoitopaikan menetyksen jälkeen menettäisi myös mahdollisuuden ottaa vastaan nopeita lyhyt aikaisia työsuhteita. En juuri ymmärrä kenen etu tälläinen olisi?
päästä viriketöihin? En osaa sanoa mikä se raja olisi. Mutta ainahan varakas voisi hankkia yksityisen hoitajan vaikka kotiin. Mutta edelleenkin korostan, että mielestäni ei pitäisi rajoittaa kenenkään oikeutta päivähoitoon.
että etenkin naiset ajavat omia etujaan alas!!! Totta hemmetissä kannatan subjektiivista päivähoito-oikeutta! Kaikilla ei ole sosiaalisia tukiverkkoja kuten isovanhemia jne. joten vaikka puolipäivä hoito isommille lapsille voi olla todella tarpeen, vaikka äiti kotona. Miksi toisen ihmisen tukilanka on teiltä muita pois?? Kyllä tässä yhteiskunnassa maksetaan turhempiakin tukia ja etuja ja naiset on heti ensimmäisenä karsimassa omiaan itseltään ja kanssasisariltaan pois!!! Uskomatonta!
lorttomammat sais vähän ryhtiä toimintaansa, eikä sikiäsi kuin kanit, jos ei kerran omat resurssit riitä.
Vastaavasti lapsettomilta/ vähä lapsisilta voisi periä esimerkiksi korotettua eläkevakuutusmaksua, koska eivät ole pitäneet huolta, että Suomessa on eläkkeen maksajia siinä vaiheessa kun on itse eläkkeellä...
että etenkin naiset ajavat omia etujaan alas!!! Totta hemmetissä kannatan subjektiivista päivähoito-oikeutta! Kaikilla ei ole sosiaalisia tukiverkkoja kuten isovanhemia jne. joten vaikka puolipäivä hoito isommille lapsille voi olla todella tarpeen, vaikka äiti kotona. Miksi toisen ihmisen tukilanka on teiltä muita pois?? Kyllä tässä yhteiskunnassa maksetaan turhempiakin tukia ja etuja ja naiset on heti ensimmäisenä karsimassa omiaan itseltään ja kanssasisariltaan pois!!! Uskomatonta!
Ehkäpä Saksan malli on parempi jossa naisten on pakko olla kotona kouluikään asti, koska päivähoitoa ei ole.
Tai Britanian malli, jossa lapset ja äidit ovat kotona 3 vuotiaaksi asti, jonka jälkeen alkaa oppivelvollisuus...
Vain tarpeesta hoitopaikka (työ, opiskelu, lääkärin määräys), kontrollin pystyy järjestämään ilman raskasta byrokratiaakin nykyään kun kaikki liikkuu sähköisesti. Vastaavasti kunta antaa sitten hoitotakuun, eli hoitoon pääsee taas sitten kun hoitotarve tulee.
hoitotakuu.....niin varmaan joo, toimisi yhtä yhtä hyvin kun sairaanhoidon hoitotakuu niin niitä lapsia sitten sijoitettaisiin ja pompoteltaisiin.
tuttuun hoitopaikkaan tarvittaessa lyhyellä varoitusajalla.
Kun nykyään voimassa olevaa päivähoitolakia tehtiin, niin subjektiivisella oikeudella haluttiin varmistaa nimenomaan se, että työssäkäyvien ja opiskelevien vanhempien lapset saavat varmasti hoitopaikan lapsilleen. Ikävä kyllä, lain porsaanreikää käytetään hyväksi, ja vanhemman lapsen hoitoonvieminen vauvan syntyessä on maan tapa. Tiedänpä yhden äidin, jolla on jo toinen alle kolmivuotias menossa virikehoitoon, kun kolmas vauva syntyi. Ja ihmettelee, miksi me emme ole tehneet kuin yhden lapsen, jota hoidetaan edelleen yli kaksivuotiaana kotona. Niinpä. En pidä kyseistä äitiä edes kotiäitinä, vaan virikeäitinä.
Kannattaisin subjektiivista oikeutta kaikille työssäkäyville, opiskeleville tai jollakin tapaa sairaille vanhemmille. Sen sijaan muissa tapauksissa hoitopaikka voisi olla harkinnanvarainen ja mielellään maksaisi enemmän.
Vain tarpeesta hoitopaikka (työ, opiskelu, lääkärin määräys), kontrollin pystyy järjestämään ilman raskasta byrokratiaakin nykyään kun kaikki liikkuu sähköisesti. Vastaavasti kunta antaa sitten hoitotakuun, eli hoitoon pääsee taas sitten kun hoitotarve tulee.
hoitotakuu.....niin varmaan joo, toimisi yhtä yhtä hyvin kun sairaanhoidon hoitotakuu niin niitä lapsia sitten sijoitettaisiin ja pompoteltaisiin.
Subjektiivisen oikeuden poistoa perustellaan säästöillä. Tuollaisen takuu järjestelmän ylläpito ei sit varmaankaan maksa mitään... Jokaisessa päiväkodissa pitäisi olla reserviä (siis käyttämätöntä kapasiteettia) riittävästi.
Ehkäpä hoitotakuun ehdottaja ajatteli hoitotakuuta ainoastaan hoidosta eli lapsi voitaisiin joka kerta sijoittaa eri päiväkotiin... Tämä taas puolestaan ei kuullosta kovin fiksulta perheen eikä lapsen kannalta...
lorttomammat sais vähän ryhtiä toimintaansa, eikä sikiäsi kuin kanit, jos ei kerran omat resurssit riitä.
Vastaavasti lapsettomilta/ vähä lapsisilta voisi periä esimerkiksi korotettua eläkevakuutusmaksua, koska eivät ole pitäneet huolta, että Suomessa on eläkkeen maksajia siinä vaiheessa kun on itse eläkkeellä...
..siinä vaiheessa kun pykäsit tenavaa, ajattelit ylevästi kansantaloutta. Anna mun nauraa!
Siis se hoitotakuuaika on ainakin meillä päin vähintään neljä kuukautta. Pätkätyöläiselle tästä ei ole iloa, äitiyslomalaiselle kylläkin.
Hoitotakuu tarkoittaa sitä, että lapsi pääsee samaan tuttuun hoitopaikkaan tarvittaessa lyhyellä varoitusajalla.
tuttuun hoitopaikkaan tarvittaessa lyhyellä varoitusajalla.
Mitäs tämä maksaisi? Kuten sanoin tämä tarkoittaisi aikamoista käyttämätöntä "vara"kapasiteettia!!
Vai miten toteuttaisit yllättät päivähoitotarpeet? Teltta pystyyn päiväkodin pihalle ja hoitajat vuokratyövoimana baronasta?
Siis se hoitotakuuaika on ainakin meillä päin vähintään neljä kuukautta. Pätkätyöläiselle tästä ei ole iloa, äitiyslomalaiselle kylläkin.
Hoitotakuu tarkoittaa sitä, että lapsi pääsee samaan tuttuun hoitopaikkaan tarvittaessa lyhyellä varoitusajalla.
lorttomammat sais vähän ryhtiä toimintaansa, eikä sikiäsi kuin kanit, jos ei kerran omat resurssit riitä.
Vastaavasti lapsettomilta/ vähä lapsisilta voisi periä esimerkiksi korotettua eläkevakuutusmaksua, koska eivät ole pitäneet huolta, että Suomessa on eläkkeen maksajia siinä vaiheessa kun on itse eläkkeellä...
..siinä vaiheessa kun pykäsit tenavaa, ajattelit ylevästi kansantaloutta. Anna mun nauraa!
Mitä mun ajatukset tähän kuuluu?? Itse perustelit ettei yhteiskunta saa tukea lapsien tekoa aan jokainen kustantaa itse, joten myös eläkkeet pitää kustantaa. Jos ei ole järjestänyt maksajia riittävästi niin omasta pussista sitten vaan. Tasapuolisuuden nimissä!!
Tiedän siitä, että siskoni asuu siellä ja on tuon takuun varassa kotona. En tiedä onko muualla samaa käytäntöä. Tuolla on ainakin ihan kirjallisesti tehty sopimus, että muistaakseni viikon sisällä lapsi pääsee samaan hoitopaikkaan missä on ollut viimeksi. Siis jos vanhempi työllistyy tai pääsee opiskelemaan, hoitopaikka on taattu.
Tiedän siitä, että siskoni asuu siellä ja on tuon takuun varassa kotona. En tiedä onko muualla samaa käytäntöä. Tuolla on ainakin ihan kirjallisesti tehty sopimus, että muistaakseni viikon sisällä lapsi pääsee samaan hoitopaikkaan missä on ollut viimeksi. Siis jos vanhempi työllistyy tai pääsee opiskelemaan, hoitopaikka on taattu.
Viikko vaan on julmetusti liikaa! Sijaisuuksia tekevälle soitetaan tänään, että huomenna töihin!!
sellaisella, joka on valmis tekemään lyhytaikaisia sijaisuuksia ja nopeasti.
työ vastaan välittömästi! Sama koskee työllistäviä toimenpiteitä (kursseja) ja työhaastatteluja. Milläs ihmeellä sitten työttömäksi jäävä osoittaa olevansa "oikeasti" valmis nopeisiin sijaisuuksiin? Tuleeko tähän joku testi vai ;)
Totta. Siksipä se oikeus hoitopaikkaan täytyykin olla sellaisella, joka on valmis tekemään lyhytaikaisia sijaisuuksia ja nopeasti.
Ratkaisu olisi kehittää sitä hoitotakuuta? Että saisi tauon jälkeen palata samaan tuttuun päiväkotiin.
Meillä on syksyllä edessä juuri tämä tilanne. Esikoinen on 3,5-vuotias ja saamut pailan mukavasta lähipäiväkodista. Vauva syntymässä kesällä. Jos luovun paikasta, niin töihin palatessani voi käydä niin, että vien kahta lasta eri päiväkoteihin eri kaupunginosiin.