Mitä mieltä olisit jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettaisiin?
Kommentit (179)
Jos joku ottaisi lapsen päiväkodista pois ja saisi takuun että lapsi pääsee lyhyellä varoitusajalla samaan paikkaan, niin jätettäisiinkö se tarhapaikka sitten täyttämättä? Tällöinhän ei syntyisi säästöä. Vai otettaisiinko siihen joku toinen lapsi, jotka potkittaisiin sitten pois sen palaajan tieltä? Ei kuulosta hyvältä sekään. Tai kenties molemmat saisivat olla siellä, jolloin ryhmäkoko kasvaa helposti yli sallitun, ei hyvä sekään.
tuttuun hoitopaikkaan tarvittaessa lyhyellä varoitusajalla.
Jos joku ottaisi lapsen päiväkodista pois ja saisi takuun että lapsi pääsee lyhyellä varoitusajalla samaan paikkaan, niin jätettäisiinkö se tarhapaikka sitten täyttämättä? Tällöinhän ei syntyisi säästöä. Vai otettaisiinko siihen joku toinen lapsi, jotka potkittaisiin sitten pois sen palaajan tieltä? Ei kuulosta hyvältä sekään. Tai kenties molemmat saisivat olla siellä, jolloin ryhmäkoko kasvaa helposti yli sallitun, ei hyvä sekään.
tuttuun hoitopaikkaan tarvittaessa lyhyellä varoitusajalla.
Johan tähän vastattiin. Armeijalta puolijoukkueteltta päiväkodin pihaan ja Baronasta vuokrahoitajia. Nopea toteuttaa eikä kunta maksa tyhjistä hoitopaikoista.
ei oikein tykännyt työpaikastaan. Jokainen lapsi sai mennä heti äitiysloman jälkeen päiväkotiin ja mamma jo odotti uutta.
Toisella on lapsia 8 ja sama systeemi. Edellinen hoitoon äitiysloman loputtua ja uusi on jo mahassa. Samalla tavalla töihinsä tympääntynyt mamma.
Kun nykyään voimassa olevaa päivähoitolakia tehtiin, niin subjektiivisella oikeudella haluttiin varmistaa nimenomaan se, että työssäkäyvien ja opiskelevien vanhempien lapset saavat varmasti hoitopaikan lapsilleen. Ikävä kyllä, lain porsaanreikää käytetään hyväksi, ja vanhemman lapsen hoitoonvieminen vauvan syntyessä on maan tapa. Tiedänpä yhden äidin, jolla on jo toinen alle kolmivuotias menossa virikehoitoon, kun kolmas vauva syntyi. Ja ihmettelee, miksi me emme ole tehneet kuin yhden lapsen, jota hoidetaan edelleen yli kaksivuotiaana kotona. Niinpä. En pidä kyseistä äitiä edes kotiäitinä, vaan virikeäitinä.
Kannattaisin subjektiivista oikeutta kaikille työssäkäyville, opiskeleville tai jollakin tapaa sairaille vanhemmille. Sen sijaan muissa tapauksissa hoitopaikka voisi olla harkinnanvarainen ja mielellään maksaisi enemmän.
perheillä. Mutta jos nyt kerran rajaamaan aletaan, niin sieltä varakkaimmasta päästähän se luontevinta olisi.
Tehdään taas tuloloukku. Ei kannata ansaita liikaa, muuten voi päivähoitopaikka kadota alta... Ja samaan aikaan hyvätuloisten pitäisi ilossa suin maksaa veroja 60 % ansioistaan. Lisäksi tämä jos mikä edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa. Naiset takaisin kotiin, ja mies ansaitsemaan. Voi hyvää päivää.
Ja mitä tulee hoitotakuuseen, sen toteuttaminen (erityisesti pätkätyöläisille) olisi vaikeaa ja erityisesti järkyttävän kallista. Pitäisikö päivähoidossa olla koko ajan tietty määrä tyhjiä reservipaikkoja siltä varalta, että joku yhtäkkiä niitä tarvitsisi? Vai niin kuin joku kirjoitti, heittäisiinkö joku "vähemmän hoitoa tarvitseva" lapsi tuolloin yhtäkkiä hoidosta pois? Kuka tätä järjestelmää pyörittäisi ja ylläpitäisi? Ymmärrättekö ollenkaan, paljonko se maksaisi?
Jos ratkaisuehdotukset on tätä tasoa, ehkä tekin pikkuisen miettimällä ymmärrätte, että subjektiiviselle päivähoidolle ei kovin helposti löydä ratkaisua, joka sopisi pätkätyöläisille, työttömille, edistäisi tasa-arvoa, olisi kustannustehokas (ei lisäisi byrokratiaa), edistäisi syrjäytymisvaarassa olevien lasten asemaa jne. Ei subjektiivista päivähoitoa pidä pelkästään kateuden takia lopettaa.
Ja selvyyden takia ilmoitan vielä, että munkin mielestä subjektiivinen päivähoito-oikeus toimii huonosti ja sen vuoksi minunkaan lapseni ei saanut heti paikkaa lähipäiväkodista hoitovapaalta töihin palatessani. Järkeviä vaihtoehtoja on vain kovin vähän. Subjektiivisen päivähoidon lakkauttamisella ajettaisiin vain päivähoitoa alas, virikelasten nyt täyttämät paikat lakkautettaisiin ja työssäkäyvien lapsille olisi tilaa ihan yhtä vähän kuin nykyäänkin. Eiköhän avaimet ratkaisuun löydy vapaaehtoisuuden ja kerhotoiminnan kehittämisen kautta.
Hoitotakuu tarkoittaa sitä, että lapsi pääsee samaan tuttuun hoitopaikkaan tarvittaessa lyhyellä varoitusajalla.
Päiväkodeissahan pitäisi silloin olla aina tyhjiä paikkoja. Eikös tilanne nykyään ole ennemminkin semmoinen että lapsia pidetään ylipaikoilla eikä hoitajia ole tarpeeksi.
Toimiiko tämä hoitotakuu niin, että jos vaikka 5 lasta jää pk:sta pois vanhemman jäädessä jostain syystä kotiin epämääräiseksi ajaksi, niin pidetäänkö nämä 5 paikkaa tyhjänä siltä varalta että lapset ehkä palaavat pk:iin?
Vai tungetaanko lapset ylipaikoille vaikka tiloja ja hoitajia ei ole määräänsä enempää?
kysytään minkälaista työtä ja millä varoitusajalla pystyy ottamaan vastaan. Mutta varmaankaan joka paikassa ei suhtauduta niin myötämielisesti. Olenpa nähnyt tällaistakin: Työssäkäyvä perhe ei ole huolinut samassa pihassa olevaa perhepäivähoitopaikkaa, vaan vaatinut päiväkotipaikka ihan sen virikkeellisyyden takia. Sitten saman perheen äiti on kiukkuinen, kun työtön naapuri saa viedä lapsensa lähipäiväkotiin virikehoitoon. Vaikka itse ihan samalla tavalla on vaatimassa juurikin virikehoitoa lapselleen. Ihan samalla tavalla virikehoidossa siellä tarhassa kaikki lapset ovat. Turha siitä on kenenkään olla kateellinen. Jos kerran sen ratkaisun tekee, että töihin menee, niin mitäpä tuota kadehtimaan toista jolla ei työtä ole.
keskusteluun tuodaan oma jyrkkä mielipide joka perustuu yhden naapurin tilanteeseen tai mielikuviin?
Tällähetkellä ajetaan alas lujaa kaikkea mikä viittaa yhtään keskituloisiin perheisiin. Tuetaan että mennään yksityisesti lääkäriin, laitetaan lapset yksityisesti kerhoon tai tarhaan ja samalla kuitenkin pidetään verotus ennallaan. Parastahan olisi jos naiset jäisivät kotiin hoitamaan ensin lapset ja sitten omaishoitajiksi vanhuksille niin ei yhteiskunnan tarvitse maksaa tai priorisoida vaan voidaan rauhassa puuhastella alati kasvavaa byrokratiaa johon Suomessa uppoaa enemmän verovaroja kun muissa länsimaissa.
Mutta helppohan se on viedä naisilta joiden aika ja kapasiteetti menee siihen että raivopäisenä ajetaan alas jotain naapurin rouvan oikeutta juuri siihen meidän lähitarhaan. Surullista.
Jos rahaa halutaan säästää niin kunnallinen päivähoito pitää lakkauttaa. Yksi ihminen ei maksa veroja niin paljoa että edes yhden lapsen päivähoito kustannettaisiin.
on jo ainakin muutamaan otteeseen sanottu että ei se lapselle hoitopaikan saaminen olisi yhtään helpompaa vaikka virikelapsia ei päiväkotiin enää otettaisikaan. Ehkäpä sitten niin, mutta mua ihmetyttää kun tuo virikehoito tuntuu olevan oikein trendi nykyään. Täälläkin jos joku kyselee että kannattaisiko hankkia toinen lapsi ja miten sitten jaksaa niin kysyjälle neuvotaan että hanki vaan, ainahan voit viedä isomman lapsen päivähoitoon. Jotenkin tuntuu että ei edes yritetä kunnolla vaan heti valitetaan että ei jakseta ja viedään isompi lapsi/lapset päiväkotiin ja jäädään vauvan kanssa kotiin. Se tuntuu olevan nykyään niin yleistä ja tavallista että ei edes ajatella että voisi olla kaikkien lasten kanssa kotona sen sijaan että isommat menee päivähoitoon.
on jo ainakin muutamaan otteeseen sanottu että ei se lapselle hoitopaikan saaminen olisi yhtään helpompaa vaikka virikelapsia ei päiväkotiin enää otettaisikaan. Ehkäpä sitten niin, mutta mua ihmetyttää kun tuo virikehoito tuntuu olevan oikein trendi nykyään. Täälläkin jos joku kyselee että kannattaisiko hankkia toinen lapsi ja miten sitten jaksaa niin kysyjälle neuvotaan että hanki vaan, ainahan voit viedä isomman lapsen päivähoitoon. Jotenkin tuntuu että ei edes yritetä kunnolla vaan heti valitetaan että ei jakseta ja viedään isompi lapsi/lapset päiväkotiin ja jäädään vauvan kanssa kotiin. Se tuntuu olevan nykyään niin yleistä ja tavallista että ei edes ajatella että voisi olla kaikkien lasten kanssa kotona sen sijaan että isommat menee päivähoitoon.
Lapsia hankitaan pienillä ikäeroilla ja sitten ei kuitenkaan jakseta itse hoitaa.
vauvalomalaiset saisi kuriin helposti: viranomaiset tietävät tasan tarkkaan, kuka on vanhempainvapailla ja hoitovapailla kotona. Näiltä hoitopaikat pois ja työttömille osapäivähoito-oikeus. Säästöillä voi järjestää pienen puskuriryhmän, johon työllistyvät pätkätyöläiset saavat lapsensa.
Yrittäjillä on varmasti oma firma, toiminimi tai muu vastaava, jonka piikkiin hän toimintaa harjoittaa. Verottajalta ja/tai työeläkeyhtiöltä saa tiedot ennakonpidätyksistä ja työnantajista. Työkkärin listoilla oleminen tekee ihmisestä työnhakijan. Opiskelijoilla on opiskelupaikka ja opintorekisteri ja työsuhteessa olevilla työnantaja. Kyllä nämä tiedot helposti saa irti, kun vaan on halua siihen.
Jos ei jaksa lapsiaan hoitaa niin silloin ei niitä kannata hankkiakaan!!!
samaa mieltä! nykyajan äidit on ihme vellihousuja kun eivät jaksa hoitaa omia lapsiaan itse jos on vauva kotona. Olen töissä PK ssa ja melkoisesti on hoidossa lapsia ( jopa 2 v) joiden äidit ovat vauvojen kanssa kotona. Ei kehitä sisarusten välistä suhdetta ainakaan hyvään suuntaan. Ja kissanviikset että 2 veet tarvitsevat virikkeitä.Eiköhän kotona äidin kanssa oleminen ja puistoissa käynnit riitä.Useimmilla paikakunnilla on avoimia päiväkoteja joissa voi käydä hakemassa niitä virikkeitä sekä kerhoja yli 3 vuotiaille.
Musta on järkyttävää
että etenkin naiset ajavat omia etujaan alas!!! Totta hemmetissä kannatan subjektiivista päivähoito-oikeutta!
Kaikilla ei ole sosiaalisia tukiverkkoja kuten isovanhemia jne. joten vaikka puolipäivä hoito isommille lapsille voi olla todella tarpeen, vaikka äiti kotona.
Miksi toisen ihmisen tukilanka on teiltä muita pois??
Kyllä tässä yhteiskunnassa maksetaan turhempiakin tukia ja etuja ja naiset on heti ensimmäisenä karsimassa omiaan itseltään ja kanssasisariltaan pois!!! Uskomatonta!
********
Ihmiset eivät ole lainkaan samanarvoisessa asemassa se suhteen, miten paljon saavat lastenhoitoapua. Ja joku MLL on niin kallis, ettei siihen tavallisella ihmisellä ole varaa ainakaan kovin usein. Kyllä lapsilla on oikeus muuhunkin hoitavaan aikuiseen kuin isään ja äitiin.
Musta on järkyttävää
että etenkin naiset ajavat omia etujaan alas!!! Totta hemmetissä kannatan subjektiivista päivähoito-oikeutta!
Kaikilla ei ole sosiaalisia tukiverkkoja kuten isovanhemia jne. joten vaikka puolipäivä hoito isommille lapsille voi olla todella tarpeen, vaikka äiti kotona.
Miksi toisen ihmisen tukilanka on teiltä muita pois??
Kyllä tässä yhteiskunnassa maksetaan turhempiakin tukia ja etuja ja naiset on heti ensimmäisenä karsimassa omiaan itseltään ja kanssasisariltaan pois!!! Uskomatonta!********
Ihmiset eivät ole lainkaan samanarvoisessa asemassa se suhteen, miten paljon saavat lastenhoitoapua. Ja joku MLL on niin kallis, ettei siihen tavallisella ihmisellä ole varaa ainakaan kovin usein. Kyllä lapsilla on oikeus muuhunkin hoitavaan aikuiseen kuin isään ja äitiin.
Subjektiivisen oikeuden päivähoitoon ei pidä kuitenkaan merkitä sitä että lapsen oikeuksia tallataan ja hyvinvointi vaarannetaan.Laki antaa vanhemmille mahdollisuuden juuri tähän.Kun ilmeistä on että kyseistä lakia varsin räikeästi usein näin väärinkäytetään täytyy sitä muuttaa.
Lapset eivät voi hyvin eikä liioin vanhemmat kun näin tapahtuu eikä myöskään ole mitään mieltä että yhteiskunta rahoittaa vielä kaikenkukkuraksi tätä vanhemmuuden rapautumista ja lasten kasvavaa pahoinvointia (josta muuten seuraa vielä suurempi lasku yhteiskunnan ja veronmaksajien maksettavaksi!).
lastenhoitoapua!?
Sehän laissa perustellaan ihan toista kautta, eli varhaiskasvatuksena. Tässä virikehoidon puolustaja paljastaa todelliset karvansa.
Mitäs "lastenhoitoapua" työssäkäyvät vanhemmat saavat YHTEISKUNNAN varoilla? Kertoisitko.
MLL:n hoitajan tai vastaavan heKIN joutuvat soittamaan, jos haluavat vapaa-ajallaan tehdä jotain ilman muksuja. Tai sitten puolisot vuorotellen hoitavat muksuja (vuoroillat esim.).
En käsitä sitä, miksi jo yhteiskunnan tuella kotona oleileva vanhempi tarvitsee yhteiskunnan kustantaman lastenhoitoavun monena päivänä viikossa. Käsittämätöntä.
Ja jos vastaat että "siivoamiseen, pankissa käymiseen, vauvanhoitoon, urheiluun, lepoon..." niin nämä työssäkäyvä vanhempi tekee juuri sillä MLLn tai varamummin hoitajan avulla, jos ei isovanhempia ole. Lääkäriin toki työssäkäyvä pääsee ilman lapsia, useimpien työehtosopimus mahdollistaa tämän työaikana.
Että siinä. Itse olen tietenkin tehnyt kuten saarnaan, ja lapset on päiväkodissa vain silloin kun olen / olen ollut töissä. Eskarissa ovat käyneet vaikka joku perheestä on ollut sairaana, mutta eivät silloin jos olen vapaalla.
Ihmiset eivät ole lainkaan samanarvoisessa asemassa se suhteen, miten paljon saavat lastenhoitoapua. Ja joku MLL on niin kallis, ettei siihen tavallisella ihmisellä ole varaa ainakaan kovin usein. Kyllä lapsilla on oikeus muuhunkin hoitavaan aikuiseen kuin isään ja äitiin.
joku haluaa viedä lapsensa päiväkotiin, vieköön! Mutta se ei ole tasapuolista, että päivähoitoa tuetaan yhteisistä verovaroista niin paljon enemmän kuin kotihoitoa. Jos joku vie lapsensa kunnalle lähes 1000e kuussa maksavaan päivähoitoon, pitäisi olla mahdollisuus myös valita, että ottaa tuon rahan itselleen ja hoitaa vastaavasti lapsensa itse kotona.
Hoidan lapsia työkseni ja nauttisin työstäni enemmän jos hoidossa olisi ainoastaan työssä käyvien ja opiskelevien vanhempien lapsia.
He noudattavat sovittuja sääntöjä ja sopimuksia toisin kuin ne kotona oleilijat.
Lapsi tuodaan hoitoon kun herätään ja haetaan pois kun keritään!
joku haluaa viedä lapsensa päiväkotiin, vieköön! Mutta se ei ole tasapuolista, että päivähoitoa tuetaan yhteisistä verovaroista niin paljon enemmän kuin kotihoitoa. Jos joku vie lapsensa kunnalle lähes 1000e kuussa maksavaan päivähoitoon, pitäisi olla mahdollisuus myös valita, että ottaa tuon rahan itselleen ja hoitaa vastaavasti lapsensa itse kotona.
...ei tällaiseen olisi mitenkään varaa. Kuten ei ole subjektiiviseen päivähoito-oikeuteenkaan, ihan oikeasti.
Virikehoidattajille pitäisi langettaa 1000 eur/kk maksu, se ohjaisi palvelun käyttöä toivottuun suuntaan. Tietysti voisi tehdä niin, että kouluunmenoa aikaistaisiin vuodella ja eskariin mentäisiin 5-vuotiaana, se olisi kaikkia hyödyttävä asia.
heti kun aletaan puhua kotihoidon tuen nostamisen puolesta, nousee vastalauseita. Kuitenkin päiväkodissa on saanut jo ties kuinka kauan hoidattaa lapsensa yhteiskunnan kustannuksella ihan puoli ilmaiseksi. Ja tämä siis ihan yleisesti hyväksyttyä ja jopa laissa turvattua toimintaa.
Missäs nyt ovat ne kotiäidit, joiden mielestä lasten hoitaminen kotona tarkoittaa sitä, että "jotkut nyt vain aidosti rakastavat lapsiaan" tai että "jotkut nyt vain haluavat aidosti panostaa lastensa hyvinvointiin"?
kysytään minkälaista työtä ja millä varoitusajalla pystyy ottamaan vastaan. Mutta varmaankaan joka paikassa ei suhtauduta niin myötämielisesti. Olenpa nähnyt tällaistakin: Työssäkäyvä perhe ei ole huolinut samassa pihassa olevaa perhepäivähoitopaikkaa, vaan vaatinut päiväkotipaikka ihan sen virikkeellisyyden takia. Sitten saman perheen äiti on kiukkuinen, kun työtön naapuri saa viedä lapsensa lähipäiväkotiin virikehoitoon. Vaikka itse ihan samalla tavalla on vaatimassa juurikin virikehoitoa lapselleen. Ihan samalla tavalla virikehoidossa siellä tarhassa kaikki lapset ovat. Turha siitä on kenenkään olla kateellinen. Jos kerran sen ratkaisun tekee, että töihin menee, niin mitäpä tuota kadehtimaan toista jolla ei työtä ole.