Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain lääkityksen, joka ei sovi yhteen toisen lääkitykseni kanssa

Vierailija
25.01.2011 |

Elikkäs mulla on taustalla perussairaus, johon olen syönyt lääkkeitä jo 15 vuotta. Olen yrittänyt muistaa kertoa tästä lääkityksestä jokaisella lääkärikäynnillä aina ihan varmuuden vuoksi.

Nyt sitten on uusia vaivoja, joita tutkitaan, ja sain lääkkeitä. Olin käynyt jo aiemmin päivällä toisella lääkärillä ja menin erikoislääkärille, jolta sain tän lääkityksen. En sit ilmeisesti muistanut kertoa tästä perussairauslääkityksestä tälle erikoislääkärille, koska kotona huomasin lääkkeen tuoteselostuksesta, että pitää olla erityisen varovainen kyseisen lääkkeen kanssa, jos käyttää tätä perussairauslääkettäni. (Anteeksi sekava sepostus).

Missä on lääkärin vastuu? Eikö sen olisi pitänyt tarkistaa tiedoistani, että mitä muita lääkkeitä käytän? Siellä tiedoissa taatusti lukee tämä perussairauteni. Tai kysyä, että käytänkö muita lääkkeitä? Oma-aloitteisesti unohdin kertoa, vaikka muuten olen tuota asiaa toitottanut lääkäreille aina. Eikö lääkärit yhtään katso aiempia potilastietojani, vaan keskittyvät ainoastaan sillä hetkellä hoidettavaan sairauteen?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyselee, joskus vaan inhimillisesti toimii lääkäritkin, eli vahinkoja sattuu.

Eli nyt sun tarvii ottaa lekuriin yhteyttä ja sanoa asiasta.

Vierailija
2/11 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia tietoja. Esim. jos käyt yksityisellä, niin ei hänellä ole mitään tietoa mitä sinulle on TK:sta määrätty ja toisin päin.

Sekin onko tieto kulkenut sairaalan ja arvauskeskuksen välillä tuntuu välillä ontuvan. Toisekseen oletko sairaalassa esim. edes antanut lupaa lähettää tiedot hoidoistasi omalääkärille arvaukselaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä joskus harkiten määrätään myös tällaisia kyseenalaisia kombinaatioita. Jos ei kauheasti ole lääkkeistä valinnanvaraa ja muuta ei ole tarjolla, niin hoidettavahan se on. Toki, silloin täytyy ottaa tarkempaan seurantaan, ettei ongelmia ilmene ja tarkistaa ja tarvittaessa muuttaa annostuksia.

Soitat nyt sille lääkärillesi ja varmistat oliko asia otettu huomioon, ja kuinka sinun tulee toimia, jos jotakin normaalista poikkeavaa esiintyy.

Vierailija
4/11 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten sairaalan lääkäri ei näe tk:n tekstejä ja päin vastoin, joten näin voi käydä.

Suomessa käytettävät ohjelmat vaihtelevat ja mun työuran aikana ei taideta nähdä sitä päivää, kun koko Suomi (tai edes sairaanhoitopiirit) olisivat kaikki samassa :(

Pyydä tk:lta oma lääkelistasi tai tee oma, jos käyt myös yksityisellä.

Vierailija
5/11 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitaa nyt ottaa vaan puhelin kateen ja soitat ja kerrot etta laake pitaa vaihtaa. Mulle on kaynyt ihan sama juttu. Ei siina mitaan, eihan laakarit voi kaikkea sinusta tietaa eika muistaa, tasta oletuksesta lahden ainakin mina. Toki jos olisit ottanut laakkeen ja saanut siita ikavia oireita, vastuu olisi todennakoisesti ollut laakarin (vaikkakin voidaan olettaa etta ainakin tayspainen aikuispotilas lukee laakkeen kaytto-ohjeen ennen kuin ottaa niita - samaa ei voida olettaa esim. lapselta tai huonokuntoiselta vanhukselta), mutta koska noin ei kaynyt niin tuo vastuukysymyshan on taysin teoreettinen ja ainoa tapa lahestya asiaa on etta korjaat tilanteen.

Vierailija
6/11 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan olen kaikki lääkäriasiani hoitanut samalla yksityisellä lääkäriasemalla. Eli ei ole kyse siitä, että eivät näkisi jotain tk:n tietoja. Samana päivänäkin olin käynyt samalla lääkäriasemalla yleislääkärillä, ja myöhemmin sit sinne erikoislääkärille menin. Ja siellä on niillä kyllä aina kaikki mun tiedot näkyneet, koska käyn vain siellä hoidattamassa kaikki vaivani.

ap

Vierailija
7/11 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i

Missä on lääkärin vastuu? Eikö sen olisi pitänyt tarkistaa tiedoistani, että mitä muita lääkkeitä käytän? Siellä tiedoissa taatusti lukee tämä perussairauteni. Tai kysyä, että käytänkö muita lääkkeitä? Oma-aloitteisesti unohdin kertoa, vaikka muuten olen tuota asiaa toitottanut lääkäreille aina. Eikö lääkärit yhtään katso aiempia potilastietojani, vaan keskittyvät ainoastaan sillä hetkellä hoidettavaan sairauteen?

[/quote]

Mitä väliä, mikä lääkärin vastuu tuossa tilanteessa olisi ollut? Tottakai sillä olisi ollut velvollisuus tarkastaa paperit ja kysellä lisää ja sulla on myös yhtälailla velvollisuus kertoa myös oma-aloitteisesti kaikista käyttämistäsi lääkkeistä ja luontaistuotteistakin. Mokasitte molemmat. mutta koska olet elossa eikä mitään vahinkoa ole tapahtunut niin nyt vaan soitat sille lääkärille ja korjaat asian omalta puoleltasi, jolloin hänkin saa tilaisuuden korjata sen omalta puoleltaan.

Siis olennaistahan on se, että asia saadaan kuntoon, ei suinkaan se, kenen syy virhe oli!

Vierailija
8/11 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin koska sinulla on tuo perussairaus ja sinun kuvittelisi olevan tottunut näihin lääkeasioihin. Soita, selvitä asia ja hae uusi resepti.

Miksi muutenkin sitä vastuunakantajaa, asiassa kuin asiasssa, aina haetaan ensiksi oman itsen ulkopuolelta?!

Vierailija
9/11 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan olen kaikki lääkäriasiani hoitanut samalla yksityisellä lääkäriasemalla. Eli ei ole kyse siitä, että eivät näkisi jotain tk:n tietoja. Samana päivänäkin olin käynyt samalla lääkäriasemalla yleislääkärillä, ja myöhemmin sit sinne erikoislääkärille menin. Ja siellä on niillä kyllä aina kaikki mun tiedot näkyneet, koska käyn vain siellä hoidattamassa kaikki vaivani.

ap

tunnut tietoja pihistelevän niin lääkärissä kuin muuallakin :)

Vierailija
10/11 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

tunnut tietoja pihistelevän niin lääkärissä kuin muuallakin :)

opettele itse lukemaan koko avaus. Siinä sanoin, että siellä tiedoissa taatusti lukee perussairauteni. Että miksi ei sieltä lukenut.

ap

Vierailija
11/11 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin päällekkäin lääkkeitä, joissa pitää olla varovainen. Käyn verikokeissa 2 viikon välein juuri sen takia. Mut sinuna soittaisin ja varmistaisin asian.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän