Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytyssairaalan vaitiolovelvollisuus?

Vierailija
24.01.2011 |

Synnytin Kätilöopiston sairaalassa ja kaikki meni muuten ihan hyvin, mutta jäin miettimään, että rikkoiko sairaala vaitiolovelvollisuuttaan kertomalla potilastietojani puolisolleni?

Eli, aiemmassa suhteessa olin lapsettomuuspoliklinikan asiakas. Olen kyllä kertonut tästä nykyiselle miehelleni, mutta en sitä, että tuolloin minun luultiin sairastavan erästä tautia (diagnoosi todettiin sittemmin vääräksi, kun oikea sairaus "löytyi"). Ollessani lapsettomuuspolin asiakas, olin maininnut tuosta sairaudestani (jota minun luultiin sairastavan) hoitavalle lääkärille.

No, nyt vuosia myöhemmin synnytin esikoiseni Kättärillä. Nykyisen mieheni ollessa läsnä, kätilö kysyi minulta, että onko minulla sairauksia. Kerroin, että sairauteni on merkittynä esitietolomakkeeseen. Kätilö kysyi uudelleen, että "Eikö ole muita sairauksia?", johon vastaisin kieltävästi (eli totuudenmukaisesti). Tämän jälkeen kätilö katsoo kansiostaan potilastietojani ja kysyy, että "Mites sitten tämä sairaus X?". Hämmästyin suuresti, koska en ollut tajunnut, että kaikki potilastietoni on luettu läpi...änkytin, että "Se oli väärä diagnoosi...", jota kätilö jäi vielä ääneen ihmettelemään...

Kaiken tämän aikana mieheni istui vieressäni ja ihmetteli, että mistä sairaudestani nyt oikein puhutaan?

Lähtiessään hakemaan jotain välineitä kätilö jätti potilaskansioni AUKINAISENA mieheni vieressä olevalle pöydälle, eli noin 20cm päähän. Päällimmäosenä oli lapsettomuuspolin paperi, jossa luki ensimmäisenä "29-vuotias nainen, jolla perussairautena sairaus X".

Ärsyttää, että vanhoja potilastietojani (ja virheellistä infoa terveydentilastani) kerrottiin miehelleni. Hän on kyllä aviomieheni, mutta silti...eikö minun potilastietoni ole kuitenkin salaisia myös puolisoltani? Ja kyseessä ei ollut edes mikään hengenvaarallinen sairaus, joka olisi voinut vaikuttaa synnytykseen, syntyvään lapseen tai olisi ollut tarttuva.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei vain alakohtaisia esim kyllä psyk paperitkin lukisin synnyttäjältä.

Oikeastiko? Kätilöt lukevat psykiatrian poliklinikan paperitkin läpi? Huh huh.

En ole itse psyk.polin asiakas, mutta olin aina luullut, että nuo poliklinikoiden paperit/potoilastiedot on jotenkin erillään.

Ovatko potilastiedot siis vain jotenkin kronologisessa järjestyksessä, eli kuka hoitava henkilö missä tahansa voi lukea kaiken haluamansa?? Aika hurjaa. En olisi uskonut, että kätilöt pääsevät lukemaan jopa psyk.polin paperit. Sen ymmärtäisin, jos esim. pelkkä masennusdiagnoosi näkyisi koko hoitohenkilökunnalle.

Vierailija
22/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittain eriteltynä ja myös aikajärjestyksessä. Siis saman sairaalan paperit ja jos potilas antanut luvan tietojen luovuttamiseen eri tahojen kesken niin myös ne muut paperit voivat olla samoissa kansissa. Ihmisiä on niin paljon et tila ei riittäs säilöä kaikkea erikseen ja kuten jo sanottu miten sitten hoitaisit kokonaisvaltaisesti. Papereita kyllä käsitellään huolella ja tarkasti ettei päädy vääriin käsiin. Ja kyllä lääkäreillä ja hoitajilla on usein niin kiire että vaikea löytää aikaa käydä papereita perusteellisesti läpi, silloin juuri ehkä käy diagnoosit läpi ja tarvittavista asioista enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

leväperäistä ja juuri niin outoa kuin miltä se ap:sta kuulostaa. Mulla on tästä vuosien takaa sen luokan kokemus, että tein kirjallisen valituksen, ja toisesta sairaalasta otettiin yhteyttä kätilöopistolle hieman "opettaakseen" kun kuulivat heidän toiminnastaan. Enkä koskaan ole asioinut kättärillä tuon jälkeen, minkä esim. lähetettävä laittavat fiksut lääkärit tajuavat kun hyvin kun kerron syyn. Tunnen myös pari kätilöä, jotka ovat opiskelleet tuolla, ja opiskeluaikanaan ihmetelleet meininkiä, jossa mitään vaitiolovelvollisuutta eikä edes asiallista köytöstä noudateta, vaan mitä vain huudellaan sekä paikan päällä (käytävillä), että levitellään tietoja ILMAN LUPAA myös sairaalan ulkopuolelle. Minulla kyse oli myös perussairaudesta, jota kailotettiin sekä käytävillä, että mm. soiteltiin muualle sairaanhoitoon huvikseen. Tästä toiminnasta oltiin myös esim. lapsen neuvolassa shokissa, että tämä asia ei kuulu heille, eikä sairaalalla ole mitään oikeutta jakaa tällaisia asioita ilman lupaa. Vuosia myöhemmin törmäsin tuolloin paikalla olleeseen sairaanhoitajaan, joka tunnisti minut, ja pyysi privaatisti anteeksi kohtelua jonka sain Kätilöpistolla. Siellä ihan normimeininkiä.

Vierailija
24/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, joten ehkä joku on jo maininnut, että kätilöllä ei välttämättä ole aikaa/koe tarvetta lukea kaikkia papereita vuosien takaa, joten hänellä ei välttämättä ole hajuakaan väärästä diagnoosista.

Hän olisi varmastikin toiminut toisin, jos kyseessä olisi esim joku sukupuolitauti, mutta en ainakaan itse olisi ymmärtänyt, että reumaa pitäisi aviomieheltä salailla.

Mutta jos asia kovasti painaa mieltä ja harmittaa, niin ainahan voit ottaa potilasasiamieheen yhteyttä.

Vierailija
25/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun haluat pimittää mieheltäsi potilastietojasi, älä ota häntä mukaan tilanteisiin joissa keskustelet potilastiedoistasi. Tai kun alatte keskustelemaan lääkärin kanssa, pyydä miehesi poistumaan paikalta.

Vierailija
26/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajana luen aina kaikki paperit, jotka ovat potilaan kansiossa. NE KUULUU LUKEA ja potilaan asioista tulee olla selvillä! Jos potilas olisi vaikka tajuton, eikä pystyisi puhumaan, voidaan kuitenkin papereista saada tietoa aiemmista sairauksista ja lääkityksestä.

Tottakai kätilö puhuu asioista, vaikka mies onkin mukana. Sinun olisi pitänyt aiemmin ilmoittaa, jos et halua tietojasi käsiteltävän miehen kuullen.

Vierailija
27/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lukee koko nivaskan läpi. Mullekin on ehtinyt kertyä n. 10 cm paksu nivaska elämäni varrella papereita.

Eli sulla menee muutama tunti työaikaa kun kahlaat mun kaikki sairaalareissut läpi lapsuudestani asti.

hoitajana luen aina kaikki paperit, jotka ovat potilaan kansiossa. NE KUULUU LUKEA ja potilaan asioista tulee olla selvillä! Jos potilas olisi vaikka tajuton, eikä pystyisi puhumaan, voidaan kuitenkin papereista saada tietoa aiemmista sairauksista ja lääkityksestä.

Tottakai kätilö puhuu asioista, vaikka mies onkin mukana. Sinun olisi pitänyt aiemmin ilmoittaa, jos et halua tietojasi käsiteltävän miehen kuullen.

Vierailija
28/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä olisi kyllä leväperäistä jos potilasta hoidettaisiin vain hänen itse ilmoittamansa tiedon valossa eikä luettaisi ollenkaan aikaisempia tutkimuksia tai papereita. Eihän potilaalla voi olettaa olevan tarkkaa tietoa mitkä sairaudet tai epäilyt voivat vaikuttaa mihinkin, siihen tarvitaan lääkäri.

Minusta myöskin voi olettaa, että jos hoitotilanteessa on omaisia mukana, niin on ajateltu, että he saavat myös tietää sinun terveydentilastasi. Jos et halua niin käyvän, niin sitten ei kannata ottaa heitä mukaan hoitotilanteeseen.

Vierailija
29/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silti ei potilaan tietoja saa levitellä heille.

Kyse on periaatteesta, vaikka ap.lla ei olisikaan mitään salattavaa. Esimerkiksi alaikäisen abortti ei kuulu esim. vanhemmille. Joten kätilö ei saa toitottaa kovaan ääneen puoliskonkaan kuullen, että "kyllä sitä nyt pitää jaksaa ponnistaa kun yhden lapsen olet jo abortoinut pois".

Eli ap.n tilanteessa kätilö teki väärin. Toiseksi hänen olisi pitänyt tarkistaa, että tieto on väärä. Jos niitä papereita lukee niin sisälukutaito on hyväksi ja pitäisi pystyä lukemaan, että jokin diagnoosi ei ole oikea.

No mun mielestä olisi kyllä leväperäistä jos potilasta hoidettaisiin vain hänen itse ilmoittamansa tiedon valossa eikä luettaisi ollenkaan aikaisempia tutkimuksia tai papereita. Eihän potilaalla voi olettaa olevan tarkkaa tietoa mitkä sairaudet tai epäilyt voivat vaikuttaa mihinkin, siihen tarvitaan lääkäri.

Minusta myöskin voi olettaa, että jos hoitotilanteessa on omaisia mukana, niin on ajateltu, että he saavat myös tietää sinun terveydentilastasi. Jos et halua niin käyvän, niin sitten ei kannata ottaa heitä mukaan hoitotilanteeseen.

Vierailija
30/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on esimerkiksi lääkitys, joka vaikuttaa synnytyksen kulkuun. Mulla on myöskin sairaus, joka aiheuttaa sen, että heti kun synnytyssaliin menen, niin aletaan iskeä antibioottia suoneen. Nämä ovat eri juttuja, mutta mulla nyt sattuu olemaan kaksi tällaista asiaa.

Jos mä haluaisin pitää nämä asiat salassa puolisoltani, mutta haluaisin hänen osallistuvan synnytykseen, niin miten toimittaisiin taiteen sääntöjen mukaan?

Vierailija
31/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lukee koko nivaskan läpi. Mullekin on ehtinyt kertyä n. 10 cm paksu nivaska elämäni varrella papereita.

Eli sulla menee muutama tunti työaikaa kun kahlaat mun kaikki sairaalareissut läpi lapsuudestani asti.

Kaikkia papereita ei tarvitse lukea välttämättä heti, vaan vaikka hoitojakson aikana etsitään niistä tarvittavaa tietoa. Ei siihen kauaa mene, kun etsii papereista ne tärkeät tiedot. Se nyt vaan kuuluu siihen työhön.

Entäs jos joku vakava sairaus jäisi huomioimatta sen takia, että potilas ei sitä huomaa sanoa? sitten tulisi sanomista siitä, että miksi ei ole luettu papereista kun se siellä sanotaan.

Sh

Vierailija
32/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei pidä paikkaansa. Pitäisi olla aika pitkä hoitojakso.

Siksi juuri esimerkiksi kysellään potilaalta leikkaukset yms. koska niitä ei todellakaan pengota sieltä kansiosta.

Eri asia jos olet jollain pitkäaikaisosastolla niin toki silloin käydään ne puolen metrin paksuiset kansiot läpi, mutta akuutipuolella riittää kun katsotaan päätiedot.

Kaikkia papereita ei tarvitse lukea välttämättä heti, vaan vaikka hoitojakson aikana etsitään niistä tarvittavaa tietoa. Ei siihen kauaa mene, kun etsii papereista ne tärkeät tiedot. Se nyt vaan kuuluu siihen työhön.

Entäs jos joku vakava sairaus jäisi huomioimatta sen takia, että potilas ei sitä huomaa sanoa? sitten tulisi sanomista siitä, että miksi ei ole luettu papereista kun se siellä sanotaan.

Sh

Vierailija
33/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä siinä tilanteessa tulee esille/vaatii keskustelua, sallitaan miehen kuulla. Jos ei halua miehen tietävän näitä asioita, parempi jättää synnytyksen ajaksi kotiin.

Ihan sama tilanne, jos otat lääkärikäynnille jonkun mukaan lääkärin vastaanottohuoneeseen. Kyllä silloin oletus on, että sallit tämän henkilön kuulevan kaiken keskustelun. Vaitiolovelvollisuus tarkoittaa sitä, että miehesi ei voi omin päin vaatia sairaskertomuksiasi tai tietoja sinusta.

Vierailija
34/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrian poliklinikan tekstit eivät näy potilaan somaattisessa sairaskertomuksessa. Jos esim. terveyskeskusksesta on tehty lähete psykiatrian poliklinikalle ja psykiatrin konsultaatio tehty niin konsultaatiovastaus näkyy. Mutta psykiatrian poliklinikan käyntien sisällöt ovat ainoastaan psykiatrian käytössä.

Vierailija
35/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silti ei potilaan tietoja saa levitellä heille. Kyse on periaatteesta, vaikka ap.lla ei olisikaan mitään salattavaa. Esimerkiksi alaikäisen abortti ei kuulu esim. vanhemmille. Joten kätilö ei saa toitottaa kovaan ääneen puoliskonkaan kuullen, että "kyllä sitä nyt pitää jaksaa ponnistaa kun yhden lapsen olet jo abortoinut pois".

Ihan eri tason asiasta kyse tollanen mauton tölviminen vs. diagnoosista kysyminen

Vierailija
36/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun olisi pitänyt pyytää miestäsi poistumaan keskustelun ajaksi. Vähän vaikea hoitaa potilasta, jos ei voi keskustella potilaan asioista.

Sairaalassa pitää pystyä hoitamaan potilasta, eikä pääasia ole supiseminen. Sitä varten on muuten vierailuajatkin olemassa...

Vierailija
37/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on esimerkiksi lääkitys, joka vaikuttaa synnytyksen kulkuun. Mulla on myöskin sairaus, joka aiheuttaa sen, että heti kun synnytyssaliin menen, niin aletaan iskeä antibioottia suoneen. Nämä ovat eri juttuja, mutta mulla nyt sattuu olemaan kaksi tällaista asiaa. Jos mä haluaisin pitää nämä asiat salassa puolisoltani, mutta haluaisin hänen osallistuvan synnytykseen, niin miten toimittaisiin taiteen sääntöjen mukaan?

Vierailija
38/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos puoliso on potilaan omasta tahdosta mukana hoitotilanteessa, niin kyllä ne potilaan asiat vaan siinä väkisin esiin tulee. Jos ei tahdo sairauksiaan puolison tietoon, niin ei pidä ottaa mukaan hoitotilanteeseen.

Vierailija
39/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et voi tietää, mistä asioista kätilö aikoo puhua, joten hänen tehtävänsä olisi ollut katsoa tietoja kanssasi kahden. Mikään sukulaisuus tai läheisyys tms. ei anna aihetta olettaa, että potilastiedot olisivat yhteisiä. Ja sen kansion jättäminen miehesi luettavaksi oli selkeästi väärin ja tuomittavaa.

Avioliitossa tai parisuhteessa mies ja nainen muuttuvat yhdeksi vain Raamatun mukaan. Juridisesti olette 2 eri yksilöä, joilla molemmilla on oikeus omien tietojensa yksityisyyteen.

Vierailija
40/45 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynyt niin, että sain 18 vuotiaana pahan migreeni kohtauksen ja jouduin sairaalaan. Olin jo parantumaan päin ja ymmärsin kaiken, mitä ympärillä tapahtui. Yhtenä iltana vanhempani ja pikkusisko kävivät katsomassa ja lähtiessään juttelivat käytävässä hoitajan ja lääkärin kanssa. Siellä lääkäri kovalla äänellä kertoi minun diagnoosin ja kuinka minun pitäisi jättää e-pillerit pois jne. Kuulin kaiken huoneeseen ja niin kaikki muutkin huoneessa olijat ja varmaan muidenkin huoneiden asukit. Olin erittäin vihaineen ja jos olisin voinut nousta sängystä olisin mennyt sanomaa käytävää muutaman valitun sanan.

Opiskelin tuollon hoitajaksi, joten tiesin, että minun tietojani ei saa levitellä eikä varsinkaan näin miten se tehtiin. Minähän olin jo täysi-ikäinen ja asuin jo pois kotoa. Että ottaa vihaksi vieläkin.