Synnytyssairaalan vaitiolovelvollisuus?
Synnytin Kätilöopiston sairaalassa ja kaikki meni muuten ihan hyvin, mutta jäin miettimään, että rikkoiko sairaala vaitiolovelvollisuuttaan kertomalla potilastietojani puolisolleni?
Eli, aiemmassa suhteessa olin lapsettomuuspoliklinikan asiakas. Olen kyllä kertonut tästä nykyiselle miehelleni, mutta en sitä, että tuolloin minun luultiin sairastavan erästä tautia (diagnoosi todettiin sittemmin vääräksi, kun oikea sairaus "löytyi"). Ollessani lapsettomuuspolin asiakas, olin maininnut tuosta sairaudestani (jota minun luultiin sairastavan) hoitavalle lääkärille.
No, nyt vuosia myöhemmin synnytin esikoiseni Kättärillä. Nykyisen mieheni ollessa läsnä, kätilö kysyi minulta, että onko minulla sairauksia. Kerroin, että sairauteni on merkittynä esitietolomakkeeseen. Kätilö kysyi uudelleen, että "Eikö ole muita sairauksia?", johon vastaisin kieltävästi (eli totuudenmukaisesti). Tämän jälkeen kätilö katsoo kansiostaan potilastietojani ja kysyy, että "Mites sitten tämä sairaus X?". Hämmästyin suuresti, koska en ollut tajunnut, että kaikki potilastietoni on luettu läpi...änkytin, että "Se oli väärä diagnoosi...", jota kätilö jäi vielä ääneen ihmettelemään...
Kaiken tämän aikana mieheni istui vieressäni ja ihmetteli, että mistä sairaudestani nyt oikein puhutaan?
Lähtiessään hakemaan jotain välineitä kätilö jätti potilaskansioni AUKINAISENA mieheni vieressä olevalle pöydälle, eli noin 20cm päähän. Päällimmäosenä oli lapsettomuuspolin paperi, jossa luki ensimmäisenä "29-vuotias nainen, jolla perussairautena sairaus X".
Ärsyttää, että vanhoja potilastietojani (ja virheellistä infoa terveydentilastani) kerrottiin miehelleni. Hän on kyllä aviomieheni, mutta silti...eikö minun potilastietoni ole kuitenkin salaisia myös puolisoltani? Ja kyseessä ei ollut edes mikään hengenvaarallinen sairaus, joka olisi voinut vaikuttaa synnytykseen, syntyvään lapseen tai olisi ollut tarttuva.
Kommentit (45)
kun "kätilö potki miehenkin pois huoneesta". Herätkää pahvit, te olette ihan toivottomia vaatimuksissanne!
Sinä et voi tietää, mistä asioista kätilö aikoo puhua, joten hänen tehtävänsä olisi ollut katsoa tietoja kanssasi kahden. Mikään sukulaisuus tai läheisyys tms. ei anna aihetta olettaa, että potilastiedot olisivat yhteisiä. Ja sen kansion jättäminen miehesi luettavaksi oli selkeästi väärin ja tuomittavaa. Avioliitossa tai parisuhteessa mies ja nainen muuttuvat yhdeksi vain Raamatun mukaan. Juridisesti olette 2 eri yksilöä, joilla molemmilla on oikeus omien tietojensa yksityisyyteen.
mies ei ole paikalla tai sitten kysyen asiakkaalta, sopiiko miehen läsnäolo vai ei. Ketään ei tarvitse potkia pois, jos asiakas itse ei sitä halua. Mutta kukaan, ei siis yksikään ammattitaitoinen kätilö ei ryhdy setvimään potilaskertomukseen liittyviä asioita muiden kuullen.
Ai niin, jos kysyy asiakkaalta, tarvitseeko tämä kipulääkettä niin ei riko mitään sääntöjä vastaan. Mutta jos kysyy, riittääkö sinulla entisenä huumeidenkäyttäjänä tämä määrä, niin rikkoo.
jos puoliso on potilaan omasta tahdosta mukana hoitotilanteessa, niin kyllä ne potilaan asiat vaan siinä väkisin esiin tulee. Jos ei tahdo sairauksiaan puolison tietoon, niin ei pidä ottaa mukaan hoitotilanteeseen.
pitää erikseen kysyä, voidaanko asioita käsitellä puolison läsnäollessa.
Esim. jos hän sanoo ap:lle, että käyn nyt potilastietojasi läpi, hän antaa ap:lle mahdollisuuden käskeä miehen pois huoneesta. Eihän hänkään voi tietää, mistä asioista voi miehelle sanoa ja mistä ei. Sen sijaan jos suoraan kailottelee eikä ota edes selvää, kuka siellä huoneessa on synnyttäjän kanssa, on kyseessä mielestäni aika ammattitaidoton kätilö.
Ihmetyttää kyllä nämä erilaiset käytännöt sairaaloissa. Itselläni on Crohnin tauti eikä kukaan tiennyt siitä sairaalassa, tarkistettiin sitten vain allergiat, kun päädyttiin sektioon. Ei niillä kätilöillä ainakaan ollut aikaa alkaa koko potilashistoriaa kahlata läpi, kysyivät suoraan, mitä tarvitsivat (onko lääkityksiä jne). Tässä tilanteessa siis pääsin itse vastaamaan eikä tarvinnut pelätä, että sieltä papereista tulisi mörköjä, joita mieheni ei saisi kuulla. :) Tosin edelleen olen sitä mieltä, että ap:n pitäisi ymmärtää vihjeistä, milloin on aika laittaa mies käytävään. Jos kätilö alkaa kysellä sairashistoriaa ja lääkityksiä, niin silloin on se aika. :)
ei olisi auttanut.
Esim. jos hän sanoo ap:lle, että käyn nyt potilastietojasi läpi, hän antaa ap:lle mahdollisuuden käskeä miehen pois huoneesta. Eihän hänkään voi tietää, mistä asioista voi miehelle sanoa ja mistä ei. Sen sijaan jos suoraan kailottelee eikä ota edes selvää, kuka siellä huoneessa on synnyttäjän kanssa, on kyseessä mielestäni aika ammattitaidoton kätilö.
Ap:han ei tiennyt, että papereissa on maininta reumasta, joten ei olisi pyytänyt miestä poistumaan.
kun "kätilö potki miehenkin pois huoneesta". Herätkää pahvit, te olette ihan toivottomia vaatimuksissanne!