Synnytyssairaalan vaitiolovelvollisuus?
Synnytin Kätilöopiston sairaalassa ja kaikki meni muuten ihan hyvin, mutta jäin miettimään, että rikkoiko sairaala vaitiolovelvollisuuttaan kertomalla potilastietojani puolisolleni?
Eli, aiemmassa suhteessa olin lapsettomuuspoliklinikan asiakas. Olen kyllä kertonut tästä nykyiselle miehelleni, mutta en sitä, että tuolloin minun luultiin sairastavan erästä tautia (diagnoosi todettiin sittemmin vääräksi, kun oikea sairaus "löytyi"). Ollessani lapsettomuuspolin asiakas, olin maininnut tuosta sairaudestani (jota minun luultiin sairastavan) hoitavalle lääkärille.
No, nyt vuosia myöhemmin synnytin esikoiseni Kättärillä. Nykyisen mieheni ollessa läsnä, kätilö kysyi minulta, että onko minulla sairauksia. Kerroin, että sairauteni on merkittynä esitietolomakkeeseen. Kätilö kysyi uudelleen, että "Eikö ole muita sairauksia?", johon vastaisin kieltävästi (eli totuudenmukaisesti). Tämän jälkeen kätilö katsoo kansiostaan potilastietojani ja kysyy, että "Mites sitten tämä sairaus X?". Hämmästyin suuresti, koska en ollut tajunnut, että kaikki potilastietoni on luettu läpi...änkytin, että "Se oli väärä diagnoosi...", jota kätilö jäi vielä ääneen ihmettelemään...
Kaiken tämän aikana mieheni istui vieressäni ja ihmetteli, että mistä sairaudestani nyt oikein puhutaan?
Lähtiessään hakemaan jotain välineitä kätilö jätti potilaskansioni AUKINAISENA mieheni vieressä olevalle pöydälle, eli noin 20cm päähän. Päällimmäosenä oli lapsettomuuspolin paperi, jossa luki ensimmäisenä "29-vuotias nainen, jolla perussairautena sairaus X".
Ärsyttää, että vanhoja potilastietojani (ja virheellistä infoa terveydentilastani) kerrottiin miehelleni. Hän on kyllä aviomieheni, mutta silti...eikö minun potilastietoni ole kuitenkin salaisia myös puolisoltani? Ja kyseessä ei ollut edes mikään hengenvaarallinen sairaus, joka olisi voinut vaikuttaa synnytykseen, syntyvään lapseen tai olisi ollut tarttuva.
Kommentit (45)
Periaatteessa olet oikeassa, salassapitovelvollisuus on. Mutta kätilö varmaan oletti että olet ollut lapsettomusspolilla nykyisen miehesi kanssa, ja miehesi tästä salaperäisestä sairausepäilystäsi tietää.
Ihan mielenkiinnosta, miksi et ole kertonut miehellesi että sinulla on jotain sairautta epäilty?
Ja miksi et tässä sitä voi kertoa, ei me sua tunneta.
outo liitto teillä kun sairaalanpaperitkin pitäisi olla salaisia puolisolta.
vaikutat oudolta. Miksi olet salannut asian mieheltäsi, ja mikset voi tässäkään sairautta sanoa nimeltä vaan pitää olla salaperäinen "sairaus X"?
niin sairaala ei ole toiminut mitenkään väärin. Sun olisi pitänyt pyytää miestäsi poistumaan keskustelun ajaksi. Vähän vaikea hoitaa potilasta, jos ei voi keskustella potilaan asioista.
epäiltiin sairastavan reumaa, mutta oireilleni löytyi sitten toinen syy/sairaus.
Mitään salattavaa asiassa ei siis ole, mutta ihmettelen vain, että kätilö on lukenut vanhoja lapsettomuuspolipapereitani, joissa on maininta ko. virheellisestä diagnoosista.
Ymmärrän kyllä, että hän tenttasi asiaa ilmeisesti saadakseen selville, että syönkö reumalääkkeitä, mutta eikö kätilön kuuluisi toimia täyttämäni esitietolomakkeen perusteella? Tai jos on kysyttävää, niin kysyä asiaa sitten kahden kesken?
Pieni asia, mutta jäi tunne, että potilastietojani käsitellään leväperäisesti.
ap
jos itse tuot omaisen/läheisen hoitotilanteeseen niin kyllä hoitohenkilökunta silloin olettaa että myös mukana oleva henkilö saa jutut kuulla eikä siinä kysytä että mistä saa puhua ja mistä ei. Toisekseen jokaisella asiakkaalla/potilaalla on lupa lukea oma sairauskertomus/paperit eli ei niitä mihinkään lukkojen taa laiteta vaikka henkilökunta hetkeksi tilanteesta poistuisi.
Harmi sun kannalta et asia tuli julki kun et sitä olisi halunnut, jatkossa kannattaa henkilökuntaa informoida alussa jos et halua että mukanaolijan kuullen käydään joitain asioita läpi!
varmaan tullut kätilöllä mieleen, että tuollaista asiaa pitäisi salailla MIEHELTÄSI. Oletettavasti pariskunnat puhuvat tuollaisista asioista, eikä varmaan ole mitään syytä, miksi miehesi ei saisi tietää sinulla epäillyn tuota sairautta. Kätilö varmasti piti itsestäänselvänä, että mies tietää sen mitä papereissa lukee, joten ei nähnyt tarpeelliseksi salailla, kuten sinä teet.
niin sairaala ei ole toiminut mitenkään väärin. Sun olisi pitänyt pyytää miestäsi poistumaan keskustelun ajaksi. Vähän vaikea hoitaa potilasta, jos ei voi keskustella potilaan asioista.
kun kätilö käveli sisään ja aloitti nuo kysymykset. En voinut tietää, että hän aikoo lukea siinä ääneen potilastietojani.
ap
varmaan tullut kätilöllä mieleen, että tuollaista asiaa pitäisi salailla MIEHELTÄSI. Oletettavasti pariskunnat puhuvat tuollaisista asioista, eikä varmaan ole mitään syytä, miksi miehesi ei saisi tietää sinulla epäillyn tuota sairautta. Kätilö varmasti piti itsestäänselvänä, että mies tietää sen mitä papereissa lukee, joten ei nähnyt tarpeelliseksi salailla, kuten sinä teet.
en kertonut ensin, että kyse on reumasta, koska kuten todettu, ei asiaa olisi tarvinnut salata mieheltäni. Vuosia sitten annettu väärä diagnoosi on vaan jäänyt mainitsematta.
Mua vaan siis jäi kaivelemaan, että kätilöllä oli mun lapsettomuuspoliklinikan paperini vuosien takaa, jotka oli lukenut läpi?
Olin ollut siinä uskossa, että synnytystä varten ei lueta läpi koko potilashistoriaa tai käydä siitä keskustelua muuten, kuin potilaan kanssa kahden kesken.
Mutta ehkä mä näköjään olenkin tiukkapipo ja haluaisin, että potilastietoni ovat oikeasti SALAISIA - oli siellä salattavaa tai ei.
ap
Jos terveyteen liittyen on epäily sairautta se kyllä todetaan papereissa ja vaikka olisi osoittautunut vääräksi epäilyksi ei sitä sieltä poisteta koska se ei ns väärää tietoa. Se on tietoa että sekin asia/sairaus on huomioitu ja ns pois suljettu. Joskus tulevaisuudessa vastaavilla asioilla voi olla merkitystä/apua, ei välttämättä sun kohdalla mut jonkun muun.
Kirjaamisen sääntöihin myös kuuluu että aiemmin kirjattua ei saa poistaa vaan väärin kirjattu asia pitää korjata uudessa kirjauksessa, potilasturvallisuus juttuja nämäkin.
ne paperisi ovatkin salaiset. Ei niitä kahvitunnilla lueskella eikä naapurin tädille, kun se tulee synnyttämään. Ne paperit olivat esillä SINUN synnytyksessä, siinä huoneessa missä sua hoidettiin. Siinä tilanteessa. Ihan niinkuin pitääkin, eli ei ole levitelty missään missä ei saisi. Se, että olet miehesi ottanut mukaan, on oma valintasi, ja oma päätöksesi, ja koska mies on siellä mukana, on oletettavaa, että mies saa kuulla kaiken mistä puhutaan. Ymmärrätkö? Sama kuin jos ottaisit anoppisi mukaan gynekäynnillesi, kyllä siellä puhuttais ihan kaikki siinä anopin kuullen, eikä erikseen pyydettäis poistumaan jonkun tietyn asian ajaksi. Sit kannattaa mennä lääkäriin ihan yksikseen ilman ulkopuolisia, jos ei halua kenenkään ulkopuolisen kuulevan mitään sinusta.
että en ole maininnut reumaepäilystä nauvolassa, synnytysvalmennuksessa, Kättärin synnytysosastolla tai esitietolomakkeessa.
Kätilö siis luki tuon tiedon lapsettomuuspolin (toisen poliklinikan) vuosia vanhoista papereistani.
Kuinka pitkälle potilastiedot luetaan läpi synnytyslaitoksella? Näköjään ainakin viiden vuoden päähän. Ja miksi? Onko tämä ihan oikeasti normaali käytäntö?
ap
Eikö nimenomaan ole loogista, että kätilö lukee aiempaan lapsettomuushistoriaasi liittyvät tiedot. Eikö se ole vain hyvä asia että ottaa asioistasi selvää? Kokonaisuus on tiedettävä.
Mitä sillä tiedolla ketään tietää, että mikä se sairaus on? mutta älä suotta häpeile miehelle kertomista, parempi kun kertoo vähän kaikkea niin ei tarvitse häpeillä sitten. Avoimuus kannattaa aina.
Ehkä se hoitaja ei vaan osannut aavistaa että mies ei tiedä, kerta hän oli tilanteessa mukana. Toki vaitiolovelvollisuus sitoo mutta harvoin kai noissa tilanteissa pyydetään toista poistumaan :)
Alaan liittyvät, kuten tapauksessasi lapsettomuustiedot luetaan tietysti. Pakko kysyä ap, oletko ihan ok???
Olet itse laittanut raksin siihen kohtaan, missä annat luvan että vanhat potilastietosi saa pyytää muista sairaaloista.
Voit antaa palautteen kättärille, sillä hoitaja toimi ns. hyvän tavan vastaisesti.
Potilastietokansioita ei jätetä avoinaisena, mihinkään, eikä potilastietokansiota jätetä muutenkaan edes siihen potilashuoneeseen potilaalle. eikä potilastietoja tulla tarkistamaan edes puolison läsnäollessa, vaan ne pitäisi hoitaa kahden kesken.
Virhettä hoitaja ei ole varsinaisesti tehnyt, mutta on toiminut vastoin hyviä toimintatoja.
Minun sairaushistoriani ei muuten kuulu minun miehelleni. Minulla on muutama käynti ja asia, mitkä ei miehelle kuulu, jokainen minun vaivani entisessä elämässäni ei kuulu miehelleni. Jos haluan, kerron ne itse. Niitä ei hoitajat lue mieheni läsnäollessa ääneen. Hoitajat selvittää nämä sairaushistoriat kahdenkeskisesti. Jos otan anopin gyne-tutkimukseen mukaan, lääkäri voi kysyä, että haluanko että anoppi on mukana kun käymme läpi tutkimuksia ja hoitoa. Yleensä niin tehdään.
Aina ei vain alakohtaisia esim kyllä psyk paperitkin lukisin synnyttäjältä. En uteliaisuutta vaan jos potilaalla esim masennustaustaa niin jossakin hoitotilanteessa varmasti ottaisin puheeksi että mitä ajatuksia potilaalla on esim synnytyksen jälkeisestä masennuksesta yms, kyllä potilasta pyritään kohtaamaan/hoitamaan kokonaisvaltaisesti. Joistakin tämä tuntuu turhalta ja urkkimiselta jos taas hoitaisi vain pienesti sen asian mikä juuri sillä hetkellä käsillä tuntuisi se joistakin liian puutteelliselta - miellytä nyt sit kaikkia!
Jokainen voi pyytää omiin papereihin tiedon, että tietoa ei saa antaa muille edes lähiomaiselle. Mutta jos tuo vastaanotolle itse läheisen ei voida olettaa että henkilökunta alkaa tarkistaa mitä saa puhua ja mitä ei, monet nimenomaan ottavat läheisen mukaan sitä varten että joku muukin kuulee missä mennään!
Minun sairaushistoriani ei muuten kuulu minun miehelleni. Minulla on muutama käynti ja asia, mitkä ei miehelle kuulu, jokainen minun vaivani entisessä elämässäni ei kuulu miehelleni. Jos haluan, kerron ne itse.
sun "entisessä elämässäsi" on ollut että et voi niistä miehellesi kertoa? :D
Mulla on ollut keskenmeno, abortti, sukupuolitautiepäilyjä (hepatiitista ja aidsista lähtien) you name it, mutta ei tulisi mieleenkään näitä mieheltäni SALATA. Enkä ole salanutkaan. Kuten toivon myös ettei mieheni epäilisi kertoa minulle menneisyydestään.
Mitä sillä tiedolla ketään tietää, että mikä se sairaus on? mutta älä suotta häpeile miehelle kertomista, parempi kun kertoo vähän kaikkea niin ei tarvitse häpeillä sitten. Avoimuus kannattaa aina.
Ehkä se hoitaja ei vaan osannut aavistaa että mies ei tiedä, kerta hän oli tilanteessa mukana. Toki vaitiolovelvollisuus sitoo mutta harvoin kai noissa tilanteissa pyydetään toista poistumaan :)
ja tietäähän mieheni, että mikä se oikea sairaus on :)
Ihmettelin vaan, että tosiaan kaikki vanhat paperini luetaan läpi synnytystä varten ja potilaskansioni jätetään avoimena pöydälle.
Ja joku kysyi, että olenko tosissani, niin vastaukseni on kyllä :) Ihan oikeasti ihmettelen, että miksi lapsettomuuspolin paperini kuuluvat kätilön luettaviksi? En ollut tajunnut aiemmin, että kaikki tietoni näkyvät joka paikassa. Inhottavaa, että lapsettomuuspolin asiat ovat siis luettavissa joka paikassa.
Ja ihan periaatteesta olen sitä mieltä, että potilastiedot ovat salaisia ja niitä tulisi käsitellä huolella. Mutta kuten todettua, ilmeisesti olen sitten tiukkis.
ap
Itse luen kaikki potilaan paperit päällisin puolin läpi. Ne esitietolomakkeet eivät tosiaan kerro kaikkea, koska ihmiset unohtavat tai luulevat, ettei joku tieto koske tätä hoitojaksoa tai sitten valehtelevat.
Mutta jos itse menisin keskustelemaan asiasta, niin odottaisin, että mies lähtee pois tai esim wc-käynnin yhtydessä.
Mutta tosin muistakaa se, että oletuksena on se, että kun menette esim äitiyspoliklinikalle tai neuvolaan, niin niitä teidän potilastietoja käydään läpi siellä, vaikka puoliso tai tukihenkilö olisi mukana. Ja sama oikeastaan koskee synnytyssalia. Jos on jotain puolisoltaan salattavaa, niin silloin se puoliso jätetään pois sellaisista paikoista, joissa sinä olet saamassa hoitoa tai sinua tutkitaan.
Tukihenkilöiden kanssa on monesti niin, että lähtevät itsekin pois huoneesta, kun sanotaan, että "käydään läpi papereita" tms, mutta puoliso ei useinkaan lähde pois. Ja siitä teidän synnyttäjien pitää keskustella sen puolison kanssa. Ei hoitoa aleta tekemään "arvailujen varassa" (hoitohistorian suhteen) jos potilas ei halua, että puoliso kuulisi jostakin asiasta. Puoliso pihalle tai kaikkia asioita saa käydä läpi.