Miten saan tämän MIELETTÖMÄN ÄRSYTTÄVÄN PIIRTEEN kitkettyä miehestäni?
Olemme olleet yhdessä kohta 13 vuotta, joista 10 asuttu saman katon alla. Seuraava komedianäytelmä käydään joka ikinen ilta. Enkä vain sano tätä liioitellakseni, vaan todellakin aivan poikkeuksetta joka ikinen ilta, jos olemme samassa talossa menossa nukkumaan:
Menen sänkyyn. Mies sanoo, että katsoo vielä vähän aikaa telkkaria ja tulee sitten. No, ei tule, vaan nukahtaa telkkarin ääreen. Jokainen ilta.
Menen sammuttamaan telkkarin, johon mies herää. Ärähtää, että miksi laitoin sen kiinni kun katsoo vielä. Ja sanon, että nukkui täyttä häkää ja kuorsasi. Laittaa ärtyneenä telkkarin takaisin päälle ja nukahtaa heti kun olen mennyt takaisin sänkyyn. Ennätys on 15 sekuntia uudelleen nukahtamisessa. Kyllä, minulla on ollut vuosikausia aikaa tehdä vaikka minkälaisia mittauksia ja kuvata tätä videolle ja laatia ties minkälaisia sopimuksia nukkumaan menosta jne. jne.
NO, telkkarin ääreen nukahtaminen ei häiritse minua pätkääkään. Ja koska olen viimeiset 10v mennyt nukkumaan yksin, en osaisi edes nukahtaa siihen, että mies on vieressä. Minua häiritsee ainoastaan telkkarin äänet ja valot, ne hankaloittavat nukahtamistamme. Asumme 70 neliön asunnossa ja tulemme asumaan tässä varmaan eläkeikään saakka. Lapset nukkuvat makuuhuoneissa, me alkovissa. Olen yrittänyt nukkua lasten huoneissa, olen yrittänyt viritellä ties mitä lakanoita ja verhoja alkoviin, mutta kuulen sen TV:n sirinän mihin tahansa. Ja hiljaisessa asunnossa kuulee myös sen, että valot vaihtuvat TV:ssä.
TÄMÄ ON RAASTAVAA JA TÄMÄ ON SUURIN ONGELMANI MUUTEN IHANASSA ELÄMÄSSÄNI - TÄMÄ VIE HERMOT JOKA ILTA.
Olen sata kertaa hiipinyt laittamaan telkkarin kiinni, olen laittanut TV:n sammumaan tietyn ajan jälkeen, olen yrittänyt juottaa mieheni niin humalaan ettei huomaa, että sammutan TV:n. Ja ei, mies herää joka kerta kun yritän sammuttaa television. Äänet saan laitettua pois, mutten valoja. En millään.
Kerran mies yritti korvata iltatelevision lukemisella, mutta nukahti kirja kädessä ja valo päällä. Enkä saanut sitä valoa sammutettua ikinä, koska heräsi aina siihen.
MITÄ IHMETTÄ TEEN? Miten saan mieheni uskomaan, että tämä naurettava tragikoominen tapahtuma tulee joka ilta? Ei usko. Sanoo, ettei ole väsynyt / katsoo vielä / ei nukahtanut (näkee ilmeisesti silmäluomien läpi..) jne.
Raivostuttavaa.
Kommentit (64)
liittyä jotain psykologisesti opittua!! Onkohan häntä nukutettu lapsena valot päällä vai kokeeko pimeään nukahtamisen alitajuisesti jotenkin pelottavana? Pyydä miestäsi kokeilemaan pimeään nukahtamista. Miten kesä aikaan kun on valoisat yöt, nukahtaako yhtään paremmin? koska tulee sun viereen nukumaan yölä?
tuttu ongelma,tosin uohon syyllisyn minäkin,ja meillä on omakotitalo sentäs!
aika itsekäs on mies kyllä..
Ja katsoo kaiken lisäksi telkkaria valot kiinni, eli ei siis nuku valoisassa. Ainoastaan telkkarin valot.
Tulee nukkumaan, kun herää joskus 1-6 välillä yöllä. Laittaa telkkarin silloin kiinni. Tämä tapahtuu kuitenkin aina kun itse olen nukahtanut, enkä herää siihen että mies tulee viereen nukkumaan.
ap
Silikonikorvatulpat ja silmämaski.
mutta aika erikoiselta tuo miehesi tapa kuullostaa, olisko aika opetella nukahtamaan ilman telkkaria?
mä käytän joka yö silikonitulppia kun mies kuorsaa, ne auttaa vaimentamaan melun siedettäväksi.
että mitä siinä ohjelmassa tapahtui? Siis jos on ollut hereillä, niin pitäishän sen tietää mitä tuli juuri katsottua. Jos ei tiedä, niin on nukahtanut. Eikö usko sittenkään?
antaa asian olla. Me kaikki täällä av:lla voimme vakuuttaa, että olet oikeassa :)
Mutta jos miehesi ei tajua tilannetta (ei halua myöntää tai ei oikeasti tajua), on viisaampaa antaa hänen olla. Koska kuitenkin pystyt nukkumaan niistä äänistä ja valoista huolimatta. Älä ajattele, että ne ovat päällä turhaan, miehesi TARVITSEE niitä selvästikin pystyäkseen nukahtamaan (niin oudolta kuin se kuulostaakin...)
Enintään kaksi kertaa viikossa (äärimmäisen harvoin), useimmiten kaksi-neljän kertaa kuussa.
ap
JOs ei herää siihen, niin täytyyhän silloin olla nukahtanut, jos ei edes tajua sitä. Ettekö voi sopia jotain ohjelmaa, jonka jälkeen saat sammuttaa television ja mies tulee nukkumaan? Vai eikö sitten yöllä tottelekaan? Sitten on kyllä miehellä jo jokin ongelma...
ja napsauta tv-kiinni suoraan sängystä ja jatka unia:-)
Mun mieheni sanoi joskus vuosia sitten, että kyllä hän tekee kotitöitä, minä vain en huomaa niitä. Lisäksi hänen mukaansa on kivempi tehdä kotitöitä omasta aloitteesta kuin minun pyynnöstäni. No teinpä testin. Viikkoon en pyytänyt miestä tekemään yhtään mitään. Ja eihän tuo tehnyt yhtään mitään. Ei MITÄÄN. Ei avannut verhoja aamuisin, ei tiskannut kipon kippoa, ei vienyt roskista, ei yhtikäs mitään. Että se siitä kotitöiden tekemisestä.
Myöhemmin tuli tilanne, että mies joutui tekemään pitkää päivää ilta- ja viikonloppuopiskeluiden takia. Lähti aamulla kotoa varhaisimmillaan jo seitsemän jälkeen, ja useana iltana viikossa pääsi kotiin vasta yhdeksän jälkeen. Lisäksi lauantait koulua. Luonnollisesti hoidin tuolloin yksin kotityöt, en kerta kaikkiaan raaskinut pyytää enää tiskaamaan tms. yhdeksän jälkeen illalla. No, arvatkaapas mitä kävi, kun mulle tuli usean kuukauden tiukka ylityöputki? Mies oli siis jo saanut opinnot päätökseen ja teki normaalia päivää. Mä tulin yhdeksän jälkeen illalla kotiin, jossa mies oli maannut sohvalla koko illan. Olin niin väsynyt ja vi**uuntunut, että mitään sanomatta vaan aloin tehdä välttämättömimpiä kotihommia. Miestä ei edes nolottanut, päin vastoin se kehtasi valittaa, kun jostain syystä en jaksanut, enkä halunnutkaan, harrastaa seksiä.
Tämä samainen mies on myös mielestään ollut siivoamassa jääkaappia, kun istui sohvalla syömässä makkaranpätkää.
Jonkun verran on tapahtunut kehitystä alkuaikoihin nähden, mutta ei huimasti. Viikonloppuisin toinen nukkuu lauantaisin pitkään, toinen sunnuntaisin. Kun nousen omalla heräämisvuorollani vauvan kanssa, teen samalla kotihommia. Tyhjennän tiskarin, tiskaan käsitiskit, laitan pyykkikoneen pyörimään, viikkaan kuivat pyykit jne. Kun mies vuorollaan herää, se roikkuu netissä koko aamun. Kylläpäs nyt alkoi ottaa pannuun.
Ehkä se tajuais tilanteen? Miehet voi olla uskomattoman pöljiä. Olen 6 vuotta pyytänyt miestä tekemään kotitöitä. Aina sanoo, että kyllähän hän tekee. Hänen mielestään se, että kerran viikossa vie roskat, on riittävästi. Kuulemma liioittelen, kun väitän, että teen 98 % kotitöistä.
No, eräänä päivänä kun mies taas kehuskeli jollain roskien viennillä tms., minä sanoin, että kiva, mutta olen tänään pessyt ja ripustanut 3 koneellista pyykkiä, 2 koneellista tiskiä, siivonnut koko olohuoneen, imuroinut, pessyt lattian, laittanut ruokaa, järjestänyt vaatekaapit, pessyt vessan ja vaihtanut lakanat. Ja kaiken tämän lapsen kanssa.
Mies oli minuutin hiljaa. Sitten hän sanoi järkyttyneellä äänellä: "En oo koskaan tajunnut, että kotitöitä on noin paljon". SIIS EI TODELLAKAAN OLE TAJUNNUT, ennen kuin erittelin ne kaikki. Voi luoja.
Mutta pointti oli siis, että ehkä miehesikin tajuaisi tämän, kun lukisi viestisi, että ehkä asia ei olekaan ihan niin kuin se hänestä näyttää olevan.
t. 8
Jos se mies kaipaa ääniä pystyäkseen nukahtamaan, niin mitenkäs olisi äänikirjojen kuuntelu mp3-soittimesta? Ja jos valoa haluaa, niin joku pikkuinen pöytälamppu päälle, tai yövalo pistorasiaan. Tasainen valo taitaa olla paljon parempi sinulle kuin se välkkyvä telkkarin ruutu. Jos mies ei suostu tähän, niin kokeile auttaisiko sua itseäsi se mp3-soitin. Jos haluat nukkua, niin ei ehkä äänikirjaa, mutta vaikka meren kohinaa, tuulen huminaa tms. tasaista ääntä. Ja maski silmillesi.
Videotakin voisit vielä kokeilla. Kuvaa taas koko päivä, ja illalla kun mies nukkuu sohvalla, pyydä hiljaisella äänellä miestä sanomaan jotain/kohottamaan kätensä tms., jos on hereillä ja kuulee sinut. Toista tämä vaikka kerran minuutissa, kunnes mies oikeasti herää. Kysy mieheltä heti herättyään jotain tuosta juttelusta, vaikka että mitä sinä sanoit viimeksi, tai kuinka monta kertaa juttelit tietyn mainostauon jälkeen tms. Luulisi, että tällä menetelmällä mies tajuaa nukkuvansa, kun näkee nauhalta, että vaimo on lukuisia kertoja kysynyt jotakin ja itse vastaa, että ei vaimo ole sanonut mitään.
sairauksia ne ovat. Ja en halua muuttaa pois, koska asunto on täydellinen täydellisellä paikalla ja asunnonvaihto tällaisen ongelman takia tuntuu liioittelulta.
Telkkari on ollut pois joskus, mutta itsekin kaipaan sitä. Katson ihan normaalisti telkkaria siinä missä muutkin.
Mies tulee nukkumaan, kunhan herää noin 1-3 aikaan yöllä. Ja laittaa silloin telkkarin kiinni. En voi käsittää, miksei se silloin huomaa, että 'jaahas, nukahdin telkkarin ääreen'. Luuleeko se, että se katsoi ohjelman loppuun ja sulki sen jälkeen telkkarin??
Mies on monilapsisesta perheestä (13 lasta, ei lestadiolaisia, oli kyllä telkkarikin perheessä), enkä tiedä olisiko sillä jotain yhteyttä tähän. Ei osaa nukahtaa, ellei kuulu viidentoista ihmisen hengitysääniä? Eli sama desibelitaso kuin telkkarin huminalla?
Olen videoinut näitä surkuhupaisia tapauksia kuusi kertaa. Yksi video kuvattiin aina yhden päivän aikana. Ensin päivällä se, että sanon miehelle, että voisiko illalla laittaa telkkarin kiinni ennen kuin nukahtaa. Sitten mies sanoo, että LUPAA tulla heti jonkun ohjelman jälkeen nukkumaan ja laittaa telkkarin kiinni. Ja vannotan, että minulla on lupa laittaa telkkari kiinni, jos kuvaan sitä vaikkapa 15 minuuttia nukkumassa. Siis silmät kiinni ja tuhisemassa (ei nyt varsinaisesti kuorsaa). Ja sitten laitan telkkarin kiinni ja mies herää ja sanoo, ettei nukkunut ollenkaan.
Ja kun katsoi videon, sanoi, ettei se nuku, ehkä korkeintaan lepuuttaa silmiään tai kuuntelee telkkarin ääniä silmät kiinni. Eli se videokin on todiste minun väärässä olemisestani.
Ihme mies. Ja edelleen, näin naurettavan syyn takia ei olisi mitään syytä lähteä menemään todella hyvästä parisuhteesta.
Onko teillä mitään samanlaisia ongelmia jonkun toisenlaisen ongelman kanssa? Vessanpytyn kansi jää auki? Juo maitoa suoraan purkista?
ap
viimeistään klo 23.50. Minä määrään ja asiasta ei neuvotella. Huolehdin siitä, että kaikki talossa asuvat henkilöt, mukaanlukien mieheni, saavat riittävän yöunen.
Meillä oli aikaisemmin tuollaista taistelua kuin teillä, mutta sitten päätin ottaa tiukan linjan ja yksinkertaisesti vain aloin diktaattoriksi tässä tv-asiassa. Olen aika jämäkkä täti kun sille päälle satun, ja miehen on viisainta noudattaa komentojani jos ei halua ulkoruokintaan ;).
Mielestäni sä olet liian lepsu miestäsi kohtaan. Minun mielestäni sinun pitää selkeästi viestiä, esim seuraavalla tavalla: "Minusta tuntuu, että sinä olet itsekäs ja loukkaat käyttäytymiselläsi minua ja väheksyt terveyttäni ja perustarpeitani. Ihmisen perustarve ja terveyden edellytys on vähintään kahdeksan tuntia häiriötöntä yöunta. Sinä sabotoit television katsomisella minun yöuntani, fyysistä ja psyykkistä terveyttäni ja olen päättänyt, että jatkossa en enää hyväksy ja siedä sitä. Olen päättänyt asettaa takarajan television katselulle asunnossamme, klo 24 yöllä ja olen päättänyt että myös sinä noudatat sitä. En suostu neuvottelemaan asiasta, koska olen kärsinyt kylliksi. Nyt on mitta täynnä ja entinen meno ei tule jatkumaan. Sinä muutat nyt televisionkatselutapojasi, tulet aiemmin sänkyyn ja minä tulen huolehtimaan asiasta."
esim. ratkaisukeskeiseen terapiaan.
Miten olisi korvatulpat ja silmälaput?
Mulle tuli ekana mieleen että tuo telkkari ei ole se itse ongelma vaan oire. Miksi mies ei halua nukahtaa sun vieressä? Onko teillä fyysisesti läheinen suhde? Kuinka usein seksiä on? Mitä jos mies yrittää vältellä tilannetta jossa joutuu olemaan ihan lähellä sinua ja siksi pistää telkkarin teidän väliin? Mua loukkaisi se jos mies ei haluaisi nukkua mun vieressä. Nukumme monesti sylikkäin.
mutta seksi onkin ainoa asia, joka saa miehen pois telkkaria katsomasta iltaisin.
ap
luopusitte telkkarista kokonaan?! Kyllä ilman sitäki pärjää.
Ja haluan typerästi, että mies jonain kauniina päivänä herää telkkarin äärestä ja sanoo, että 'hups, nukahdin, hyvä että herätit, etten tähän jäänyt nukkumaan'.
Videoinnit ovat takuulla vain pahentaneet asiaa, koska tämä on nyt sellainen 'vaimo nalkuttaa'-asia, ei enää mikään söpö erimielisyys pienestä asiasta.
Pystyn siis nukahtamaan missä tahansa, vaikka vasaran paukkeessa, mutta en silloin, kun se vasara paukkuu turhaan ja sen voisi lopettaa. Kyse on siis ainoastaan turhasta valosta ja äänestä, jotka ärsyttävät minua suunnattomasti. Ja vain ja ainoastaan siksi, että ne ovat turhaan päällä. Jos mies katsoisi telkkaria, ne eivät ärsyttäisi.
Ja huoh. Mies istuu taas telkkarin ääressä ja minä olen sängyssä. Veikkaan, että 22.30 mies nukkuu ja hiivin sammuttamaan telkkarin.
Joku ehdotti automaattista sammuttamista. Kokeiltu on - mutta mies herää siihen tv:n sirinän sammumiseen, ei siihen että äänet tai edes valo häipyy (joskus tuli mustaa ruutua keskellä yötä tv:stä).
Enpä tiedä, ehkä tässä on joku suurempi ongelma taustalla ja se pitäisi selvittää.
ap