Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien rahallinen avustus asunnonostossa

Vierailija
19.01.2011 |

Jos olisit ottamassa lainaa asunnonostoon ja vanhempasi tarjoutuisivat antamaan sinulle rahallista apua niin mitä tekisit?

Moni palstalla kun on kertonut saaneensa kotoa vaan 100 m etumatkaa ja kehuu sillä ettei ole koskaan saanut minkäänlaista apua vanhemmiltaan.

Isäni haluaa antaa meidän asunnonvaihtoon 30.000 euroa ja mun mielestäni se on aivan mielettömän hienoa enkä häpeä lainkaan ottaa tuota rahaa vastaan. Omat isovanhempani auttoivat aikoinaan vanhempiani ensiasunnon hankinnassa ja nyt he näköjään haluavat laittaa "hyvän kiertämään."

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun asuntolainaan, ja se oli ihan riittävä avustus. On tarjonnut enemmänkin, mutta en ole ottanut vastaan, kerroin, että jos tulee oikeasti tarve, saa auttaa.

Vierailija
2/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on veronalaista, eli siitä pitää maksaa aika tymäkkä lahjavero. Vuodessa saa lahjoittaa vain vähän päälle pari tuhatta euroa ilman verovelvoitetta (en muista tarkkaa summaa). Sen sijaan lainaa voivat antaa, mutta en tiedä miten se pitää sitten kikkailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanat vanhemmat sinulla! Kateelliset ne täälä vaan panettelee. Joko halveksitaan muita, tai sitten ollaan kateellisia, ei suoda mitään todella mukavaa/ hienoa toisille tapahtuvan. Sehän se tää on, suomalaisten kansantauti, kateellisuus.

Vierailija
4/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten edellä jo sanottiinkin, niin kannattaa huomioida että tuosta voi mennä lahjavero (n. 10%) tai se voidaan katsoa myöhemminkin ennakkoperinnöksi ja joudutte maksamaan perintöveroa. Jos tuon suunnittelee oikein niin veroilta voi myös välttyä (ja säästää siis pari tuhatta euroa).

Vierailija
5/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voi ottaa vastaan, olemme mekin ottaneet. Verottomana voi antaa enemmän, kun molemmat vanhemmat antavat rahaa teille molemmille puolisoille. Silloin nelinkertaistuu verovapaa osuus. Lopun jos antaa korottomana lainana, tai sitten ihan verollisena lahjana, niin kuitenkin säästää jo rahaa.

Vierailija
6/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit ottamassa lainaa asunnonostoon ja vanhempasi tarjoutuisivat antamaan sinulle rahallista apua niin mitä tekisit?

Moni palstalla kun on kertonut saaneensa kotoa vaan 100 m etumatkaa ja kehuu sillä ettei ole koskaan saanut minkäänlaista apua vanhemmiltaan.

Isäni haluaa antaa meidän asunnonvaihtoon 30.000 euroa ja mun mielestäni se on aivan mielettömän hienoa enkä häpeä lainkaan ottaa tuota rahaa vastaan. Omat isovanhempani auttoivat aikoinaan vanhempiani ensiasunnon hankinnassa ja nyt he näköjään haluavat laittaa "hyvän kiertämään."

Tai itse asiassa olen apua saanutkin, isäni maksoi ekan puolen vuoden korot.

En kauheasti välitä tässä muiden mielipiteistä, varsinkaan av-mammojen ;)

Vierailija
7/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanat vanhemmat sinulla! Kateelliset ne täälä vaan panettelee. Joko halveksitaan muita, tai sitten ollaan kateellisia, ei suoda mitään todella mukavaa/ hienoa toisille tapahtuvan. Sehän se tää on, suomalaisten kansantauti, kateellisuus.

Vierailija
8/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

me kun rakennettiin, anoppi aina nappaili laskuja muistitaululta. suurin oli lähemmäs 30 000€

Vierailija
9/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjana voi antaa 3.999,00 euroa joka kolmas vuosi. Verotuksellisesti myös ennakkoperintö katsotaan lahjaksi, josta maksetaan lahjaveroa kuten lahjasta.

Vierailija
10/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

50000 markkaa ja asunnon oston yhteydessä vuosia myöhemmin 8000 euroa. Mitään emme ole pyytäneet, vaan lahjaksi saaneet, eikä siinä ole mielestäni mitään pahaa.

Vierailija
11/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjana voi antaa 3.999,00 euroa joka kolmas vuosi. Verotuksellisesti myös ennakkoperintö katsotaan lahjaksi, josta maksetaan lahjaveroa kuten lahjasta.

mutta mistäs se verottaja saa sen tietoonsa, jos osaa hoitaa asiat... Ei mistään.

Vierailija
12/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mistäs se verottaja saa sen tietoonsa, jos osaa hoitaa asiat... Ei mistään.

kovin helposti noin pieniä summia kuin 30t kysele, jos kyse on aikuisista ihmisistä, joilla voi olettaa olevan säästöjäkin, mutta kannattaa silti miettiä miten asiat selittää jos perään aletaa kysellä. Ei olisi ensimmäinen kerta. ;) Mutta en siis kommentoi mitenkään kateellisten joukossa, omat vanhemmat ovat avustaneet taloudellisesti, itse olen tehnyt jo lasten syntymästä lähtien verosuunnittelua heidän osaltaan.

Vierailija
13/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette, teidän pitäisi tulla toimeen omillanne ja ostaa asunto johon teidän tuloillanne on varaa. Ei kuulu elää toisten ihmisten rahoilla.

Onko miehesi samaa mieltä ja innoissaan ottamassa vastaan rahaa vanhemmiltasi?

Vierailija
14/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tohon pysty mitään sanomaan, kun joku noin väittää, vaikkei se olisi edes totta.

Vierailija
15/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette, teidän pitäisi tulla toimeen omillanne ja ostaa asunto johon teidän tuloillanne on varaa. Ei kuulu elää toisten ihmisten rahoilla. Onko miehesi samaa mieltä ja innoissaan ottamassa vastaan rahaa vanhemmiltasi?

Ylimääräisiä rahoja antavat: vanhempani ovat onnistuneet aikoinaan menestyksekkäästi omissa asunnonvaihdoissaan ja ovat sijoittaneet erilaisiin osakkeisiin ja rahastoihin ylimääräiset rahansa aina.

Mitäpä mies tuohon sanomaan: meni ihan sanattomaksi isäni soitosta. Sanoi vain hetken kuluttua, että voi kun me voitaisiin auttaa omiamme sitten joskus samalla lailla.

t. ap

Vierailija
16/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittehan te sitten tehdä vaikka niin, että säästätte vähitellen tuon summan ikään kuin lastenne asuntohankintoja tai muita isoja menoeriä varten.

Vierailija
17/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjana voi antaa 3.999,00 euroa joka kolmas vuosi.

Isäni ja äitini antoivat asunnonostoon sen verottoman 8000e (tai siis 2 e vajaan)ja 3 v päästä antoivat saman summan uudestaan. Tarkoitus on jatkaa samaa rataa heidän kuolemaansa asti.

Itse asiassa heillä on joku "perintösijoitusrahasto", jonka avulla pystyy antamaan vielä hieman enemmän verottomana.

Vanhemmillani on rahaa yli oman tarpeen, joten tietenkin perintöasiat on suunniteltu kunnolla. Samoin vanhempani saivat huomattavia summia rahaa ennen isovanhempieni kuolemaa.

Vierailija
18/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saman miehelle, niin siinä on jo 16 ooo euroa ihan laillisesti annettu.

Vierailija
19/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla säästöillä 30 000 € ja valtion takauksella ostimme mieheni kanssa ensiasunnoksi asunnon 4h+k+wc+kph ja sauna sekä oman piha kerrostalosta. En ole ikinä saanut mitään avustuksia vanhemmiltani, joten en osaa sellaisia edes odottaa... Olen ylpeä siitä, että pärjämme omillamme. Meitä on joka junaan ja jotkut jäävät jopa asemalle...

Vierailija
20/59 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos heillä on ylimääräistä ja lapsilla tarvetta. Minun vanhempani eivät auta, vaikka olen joskus joutunut pyytämäänkin. Lapsen useamman sadan euron sairaalalaskusta opiskeluajoiltani tuli vastaus "täytyy vain opetella pitämään itse huoli itsestä". Niin, tiedän. Mutta itse tuollaisessa tilanteessa (yllättävä meno kun talous tiukilla ja vielä henkisesti raskasta aikaa) aion auttaa lapsiani. Vanhemmillani omakotitalo, vuokralaiset kalliissa kaupunkiasunnossa, muhkeat säästötilit, etc eli rahaa olisi ollut antaa. En nyt miltään köyhiltä eläkeläisiltä vuokrakaksiossa olisi edes kysynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän