Pitää ilmeisesti ruveta kotiäidiksi kun esikoinen aloittaa syksyllä koulun
Olen järkyttynyt kun on käynyt ilmi, että iltapäivätoiminta loppuu klo 16. Eli jos haluat noutaa 7-vuotiaasi koulusta, pitää lähteä töistä klo 15.
Ja sitten on vielä niitä 10 aamuja. Työmatkat vievät 2 tuntia, joten töissä ehtii sitten olemaan peräti 4 tuntia.
Kenen työnantaja muka tälläistä katselee?
Vai onko tarkoitus jättää 7-vuotiaat oman onnensa nojaan?
Kommentit (105)
on sitten isompia sisaruksia samassa koulussa, joiden kanssa olla kotona siihen asti, että vanhemmat tulee kotiin. Ja mistä tiedät elämäntilanteesi 7 vuoden päästä, sinulla voi olla paremmat mahdollisuudet osa-aikatyöhön, virkavapauteen tms,
on sitten isompia sisaruksia samassa koulussa, joiden kanssa olla kotona siihen asti, että vanhemmat tulee kotiin.
Asun ulkomailla, meillä lapsi on koulun jälkeen yksityisessä ip- kerhossa, hakevat lapsen koulusta. Myös aamuisin menee aamupalakerhoon. Heillä on myös lomakerho, vanhempien lomat kun ovat koululomia lyhyemmät vaikka kuinka sovittelisi peräkkäin.
Huono puoli on se, että lysti maksaa hurjasti. Hyvä puoli on se, että tietää lapsen olevan hoidossa eikä yksin. Ja meidän klubi on mahtava paikka, ainokaiselle todellinen tilaisuus tutustua eri- ikäisiin lapsiin kodinomaisessa ympäristössä.
Kohta on varmaan jo niin iso että haluaa olla yksin, nyt pienempänä tämä toimii meille. Hintansa väärti, ehdottomasti
7 vuoden välein syntyneet. Juuri tämä on se syy. iltapäivähoitoa ei olla tarvittu. Pari kolme ekaa vuotta olen ollut kotona.
eikä tarvitsisi kantaa vastuuta mistään, mutta näköjään yhteiskunta pakottaa vanhemmat hylkäämään lapsensa oman onnen nojaan.
Täysin riippumatta siitä kuinka omatoiminen 7-vuotias on - ei kenenkään 7-vuotiaan pitäisi joutua kantamaan tuollaista vastuuta noin pienenä.
Siihen on lakisääteinen oikeus pikkukoululaisen vanhemmalla.
Ja muuten homma menee niin, että pitää vain koittaa sopia työvuorot miehen kanssa niin, että toinen menee myöhempään/pääsee aiemmin (eli toinen tekee esim. klo 8-16 vuoroja ja toinen 10-18 vuoroja tmv.) USEIMMILLA työpaikoilla on jonkinlainen liukuva työaika.
Ja jos toinen/molemmat vuorotöissä (kuten moni nykyään on) niin se luo myös pelivaraa, on kotona kun aamulla kun menee iltaan/yöhän ja on kotona ajoissa aamuvuoron jälkeen.
Mutta periaatteessa olen sitä mieltä, että ekaluokkalaisen tulee pärjätä omillaan (toki jos _joka_ aamu ja ilta aina 2-3h yksin kotona niin liian rankkaa pienelle) aamulla/ip-kerhon jälkeen se tunti. Pikkuhiljaa lapsi itsenäistyy, ja puhelimet on keksitty, moni soittaa aamulla ja varmistaa että lapsi on hereillä, ja soittaa uudestaan että yt pitää lähteä kouluun, muista laittaa lämpimästi päälle jne. Ja iltapäivällä soittaa uudestaan, oletko kotona, ota jugurtti jääkaapista jne.
miksei ekaluokkalainen muka pärjäis kotona siihen asti että vanhemmat tulee kotiin!?
Sillon ku ite oltiin ala-asteella, ni ei ollu mitää iltapäiväkerhoja ja hyvin pärjättiin. Kai se on tärkeintä että on joku aikuinen, johon lapsi saa tarvittaessa yhteyden sillon ku on yksin kotona ja jos tulee hätä.
7-vuotiaan takia ei paljon hoitovapaille jäädä.
osittaiselle hoitovapaalle.
Sen ikäinen oppii koulumatkan nopeasti, kun sitä vanhempien kanssa harjoitellaan. Oppii myös ottamaan itselleen välipalaa jääkaapista ja käyttämään kännykkää.
7-vuotiaan ei kuulu olla täysin vastuussa itsestään joka päivä useita tunteja, mutta 7 v voi olla yksin kotona tunnin pari, tai kulkea kouluun yksin. Kulkeehan niin moni muukin.
Ihanaa olisi pitää lapset pikkuisina loputtomiin, mutta se ei ole mahdollista. Napanuoraa pitää löysätä hieman jossain vaiheessa ja antaa lapselle mahdollisuus pärjätä hetken aikaa ilman aikuisen valvontaa.
eikö lapsi osaa itse mennä kotiin?
Oikeus osittaiseen hoitovapaaseen on voimassa ainakin siihen asti kun lapsi täyttää 8 v, muistaakseni jopa pidempään.
osittaiselle hoitovapaalle.
voi jäädä. Selvitä ennenkuin vikiset.
tokaluokkaan asti, eli kyllä voi jäädä.
Toisaalta jos ip loppuu neljältä ja alpsi lähtee silloin kävelemään kotiin niin meneehän siinäkin aikaa. eli ei tartte hirveän kauan olla yksin. tai sitten sovitte naapurin aknssa että pientä maksua vastaan hän hakee teidän lapsen samalla kuin omansa ja haet sitten sieltä
voi olla toisen luokan jälkeisen heinäkuun loppuun.
Mutta kyllä tuon ikäinen voi ihan hyvin olla kotonakin tunnin iltapäivisin. Monet lapset lähtevät iltapäiväkerhosta esim. klo 15, ja vanhemmat tulevat kotiin klo 16 jälkeen.
Onko teillä poikkeuksellisen pitkä tai vaarallinen koulumatka, vai mikä tässä on ongelma?
ymmärrä miksi suomessa lapsia pitää kasvattaa niin pumpulissa nykyisin, ettei edes ovea osata itse avata ja lukita, mutta jos lapseen ei kerran voi luottaa, niin hanki hoitaja lapsellesi!
Lapset on kautta maailman sivu menneet itsekseen kouluun 7-vuotiaina. Nyt kun on kännykät ja kaikki, ja ip.kerhokin vielä, niin yksinoloa tulee kotimatkan ja 1-2 tunnin verran. Itse 80-luvun alun avainlapsena en pidä asiaintilaanne mitenkään huonona.
Täysin riippumatta siitä kuinka omatoiminen 7-vuotias on - ei kenenkään 7-vuotiaan pitäisi joutua kantamaan tuollaista vastuuta noin pienenä.
Alkusyksystä voit tehdä lyhennettyä työpäivää ja sitten lapsi onkin jo oppinut lähtemään yksin kouluun.
ja sitä pidetään normaalina, kaikki muu on epänormaalia.
Minä en aikoinaan halunnut, oma äitini koki sen hankalaksi, mutta järjesti niin, että olin naapurissa ennen koulua ja koulun jälkeen.
Nyt omani eivät halua olla yksin kotona, muistan tunteen omasta lapsuudestani ja olen järjestänyt niin, ettei heidän tarvitsekaan. Aikanaan haluavat olla yksin.
Eikö oikeasti onnistu koulumatkan kulkeminen yksin tai kaverin kanssa, kotioven avaaminen ja kotona 1-2 h yksin olo?