Pitää ilmeisesti ruveta kotiäidiksi kun esikoinen aloittaa syksyllä koulun
Olen järkyttynyt kun on käynyt ilmi, että iltapäivätoiminta loppuu klo 16. Eli jos haluat noutaa 7-vuotiaasi koulusta, pitää lähteä töistä klo 15.
Ja sitten on vielä niitä 10 aamuja. Työmatkat vievät 2 tuntia, joten töissä ehtii sitten olemaan peräti 4 tuntia.
Kenen työnantaja muka tälläistä katselee?
Vai onko tarkoitus jättää 7-vuotiaat oman onnensa nojaan?
Kommentit (105)
Siis oikeasti.
Minä en ymmärrä, että vanhemmat yhtäkkiä vasta koulun alun kynnyksellä "heräävät" siihen todellisuuteen, että miten se yhteiskunta nyt huonosti huolehtii lapsetamme, kun iltiskin on ainoastaan neljään asti...
Missä on vanhempien oma vastuu oman elämänsä järjestämisen suhteen!?
Kuulostaa järkyttävältä, jos perheen vanhemmat ovat klo 8 - 17 pois ekaluokkalaisen luota. Ei hyvä!
iltikseen ei enää pääse
kyllä hän kotona yksin uskaltaa olla ja osaa tehdä itselleen voileipää jne, mutta mä olen nyt jo melkoisen pitkän ajan jankuttanut siitä, että koululaukku on otettava aamulla mukaan, ja ovi laitettava perässään kiinni ulos mennessä ja sisään tullessa, eikä hän vieläkään sitä muista.
Iltapäiväkerhosta lähtiessä hän unohtaisi sinne säännöllisesti jotain jos aikuinen ei muistuttaisi. Kun hän sai kännykän se oli tallessa ehkä viikon. Rahakukkarosta ei tälläkään hetkellä mitään tietoa. Mitähän siitäkin sitten tulee kun tämän kaverin pitäisi pitää huolta avaimistaan joka päivä.
Suomessa asuvan äidin kanssa, joka oli järkyttynyt suomalaislasten heitteillejätöstä. Sanoi, että Puolassa ei kukaan alle teini-ikäinen ollut koskaan yksin kotona. Paikalla oli isovanhemmat tai palkattu hoitaja, jos vanhemmat oli töissä.
Lapset oppikoot kantapään kautta ja kärsikööt, onhan ne ennenkin kärsineet. Koska Suomessa on ennen käytetty lapsityövoimaa, olisitko halukas antamaan lapsesi tähän käyttöön? Onhan sitä ennenkin käyneet lapset töissä. Saisit vielä mukavasti rahaakin lapsestasi.
menevät kouluun, eivätkä mihinkään kämyiseen nyrkkipajaan 12 tunniksi...
Sulle oven avaaminen Ihan Itse, omin jaloin käveleminen Ihan Itse, voileivän tekeminen Ihan Itse ja läksykirjan sivun kääntäminen Ihan Itse on aivan kamalaa lapsen orjuuttamista, riistoa ja kaltoinkohtelua.
Ei ihmekään, kun jo 80 -luvulla syntyneissä on paljon uusavuttomia. Kun ei ole koskaan tarvinnut mitään tehdä itse tai ajatellakaan itse. Puhun tavallisista asioista ja pienistä kotiaskareista, siis.
Sitten äidit ja isät soittelee kouluihin ja vaativat, että "meidän Matias on tottunut syömään sohvalla maaten ja nyt koulunkin pitää järjestää sellaiset oltavat"
Eli sulla meni vähän ohi pointtini!
Siis oikeasti. Minä en ymmärrä, että vanhemmat yhtäkkiä vasta koulun alun kynnyksellä "heräävät" siihen todellisuuteen, että miten se yhteiskunta nyt huonosti huolehtii lapsetamme, kun iltiskin on ainoastaan neljään asti... Missä on vanhempien oma vastuu oman elämänsä järjestämisen suhteen!? Kuulostaa järkyttävältä, jos perheen vanhemmat ovat klo 8 - 17 pois ekaluokkalaisen luota. Ei hyvä!
Tähän heittäisin sen pointin, että esim. sairaanhoitaja-poliisi-palomies yms.ammatinedustajilla on epäsäännöllistä ja pitkää päivää, eikä niin suuret tulot että voisi palkata erikseen koululaiselle hoitajaa... Päiväkoti-ikäisen kanssa hoidon ja vapaan voi tasapainotella (vapaapäivät, myöhäiset aamut), mutta koululaisen on oltava koulussa kouluaikaan.
Tie pitää ylittää useamman kerran ja yksi niistä on iso tie, jota ajetaan lujaa.
Täällä pk-seudulla ainakin on liikennekulttuuri nykyään sellaista, että aikuinenkin saa olla ylivarovainen tietä ylittäessään. Autoilijat eivät piittää pätkääkään esim. siitä, että suojatien eteen pysähtyneen auton viereen tulee pysähtyä.
Oma lapseni on fiksu ja toimelias, mutta silti kauhistuttaa, koska on jotkin muut asiat mielessä ja ovi unohtuu auki tms.
Haluaisin tarjota lapselleni turvallisen koulunalun - hänen tahtomallaan tahdilla, mutta nyt tuntuu, että minut on pakotettu hylkäämään hänet. Vaikka puhuin kotiäitiydestä, ei siihen ole mitään mahdollisuuksia asuntolainan vuoksi.
ap
Jos sä oikeasti olisit sitä mieltäettä olet lapsestasi huolissasi etkä vaan rutisisi sitä että ip-kerhon aukiolot ei sovi sun työaikaan järjestäisit niin että voisit lyhentää työaikaa vaikka talous siitä kärsisi. Mä en usko pätkääkään siihen että siihen ei asuntovelallisella olisi mahdollisuutta, mutta ei olla valmiita nipistämään menoista. Piste. Sano mitä sanot mutta haluat ylläpitää tietyn elintason.
Höpöhöpö. Sairaanhoitajan palkka on 2000-3000 euroa vähimmilllään.
Miten suomessa pärjäväät työttömät, opiskelijat ja kotihoidontuella olevat, jos isopalkkaisessa työssä käyvät eivät voi parin ekan vuode ajaksi palkata lapsilleen hoitajaa?
Vaan kun joidenkin pitäisi saada kaikki ilmaiseksi ja muiden pussista. Ei voi luopua niistä ulkomaanmatkoitsa tai kuntosaleista tai omista harrastuksista ja lapsille pitää olla kalleinta.
Siis oikeasti. Minä en ymmärrä, että vanhemmat yhtäkkiä vasta koulun alun kynnyksellä "heräävät" siihen todellisuuteen, että miten se yhteiskunta nyt huonosti huolehtii lapsetamme, kun iltiskin on ainoastaan neljään asti... Missä on vanhempien oma vastuu oman elämänsä järjestämisen suhteen!? Kuulostaa järkyttävältä, jos perheen vanhemmat ovat klo 8 - 17 pois ekaluokkalaisen luota. Ei hyvä!
Tähän heittäisin sen pointin, että esim. sairaanhoitaja-poliisi-palomies yms.ammatinedustajilla on epäsäännöllistä ja pitkää päivää, eikä niin suuret tulot että voisi palkata erikseen koululaiselle hoitajaa... Päiväkoti-ikäisen kanssa hoidon ja vapaan voi tasapainotella (vapaapäivät, myöhäiset aamut), mutta koululaisen on oltava koulussa kouluaikaan.
Kyllä 9-vuotiaan pitää muistaa laittaa ovi kiinni. Jättääkö näillä pakkasillakin sisälle tullessaan oven auki jos sinä et ole asiasta muistuttamassa?
Miten koulu sujuu? Muistaako mitä koulutehtäviä pitää tehdä?
iltikseen ei enää pääse
kyllä hän kotona yksin uskaltaa olla ja osaa tehdä itselleen voileipää jne, mutta mä olen nyt jo melkoisen pitkän ajan jankuttanut siitä, että koululaukku on otettava aamulla mukaan, ja ovi laitettava perässään kiinni ulos mennessä ja sisään tullessa, eikä hän vieläkään sitä muista.
Iltapäiväkerhosta lähtiessä hän unohtaisi sinne säännöllisesti jotain jos aikuinen ei muistuttaisi. Kun hän sai kännykän se oli tallessa ehkä viikon. Rahakukkarosta ei tälläkään hetkellä mitään tietoa. Mitähän siitäkin sitten tulee kun tämän kaverin pitäisi pitää huolta avaimistaan joka päivä.
olenko muuta väittänyt? Pointti oli että koulumatkoja on erilaisia. Lähikoulukin on niin kaukana että en ekaluokkalaista olisi päästänyt yksin (ei päässyt siihen lähimpään)että samapa tuo kuskata pidemmälle.
koulumatka 20km kahdella liikennevälineellä Helsingin keskustan kautta.
Jos ei saa niin kyse on siitä että te halusitte lapsen jonnekin erikoiskouluun ja silloin on totta kai teidän oma asia järjestää kyyti.
Eli lähde töistä kaksi tuntia normaalia aikaisemmin.
Ja isä lyhentää vastaavasti aamusta.
Tai sitten teette etätyötä.
Niin me on tehty.
muukin miettii näitä asioita! Oon jo valmiiksi kauhuissani kun esikoinen menee ensi syksynä kouluun, mua ei koulumatka niinkään huoleta vaan tuo yksinolo. Meillä on miehen kanssa molemmilla työt joissa ei ole minkäänlaista liukumaa, itse lähden töihin 5.30 ja mies 6.30 eli pitkä aika yksin jos on vaikka kymmenen aamu koululaisella.
Meidän poika on kaiken lisäksi syntynyt joulukuun lopussa joten hänhän on vielä monta kuukautta 6v kun kouluun menisi. Olen miettinyt vuorotteluvapaalle jäämistä, ainakin aion jäädä osittaiselle hoitovapaalle. Kotiäidiksi en sentään koska en halua sanoa irti työpaikkaa. Suosittelen sullekin harkitsemaan tosissaan osittaista hoitovapaata, siitä jonkun korvauksen kelalta, oisko ollu vajaa 90e.
pohdin jo lasten syntyessä näitä asioita, että miten menee sitten kun lapset aloittaa koulun. Siksi valitsin kotiäitiyden. Meillä on kolme lasta, joista vanhin nyt koulussa. Kotiäitinä aion olla juuri niin kauan kuin tuntuu siltä. Sen jälkeen lähden jatkokouluttautumaan.
Meillä päin taitaa olla kyllä ip kerho 17 saakka auki. Tuntuisi silti aika hurjalle, että lapselle tulisi niin pitkiä päiviä. Aamulla ensin vaikka 8:ksi kouluun ja sitten 17 saakka ip kerhossa :O Mutta ehkä monet lapset tottuu siihen jo päiväkodissa? Tai en tiedä, kun ei ole kokemusta...
Tsemppiä ap:lle ja muille, jotka asian kanssa painiskelevat. Toivottavasti saatte asiat sitten järjestettyä parhaalla mahdollisella tavalla.
..että naisena on paitsi vaikea saada töitä (mahdotonta, jos puhutaan vakipaikasta!), mutta perheellisenä myös lastenhoidon järjestelyt voivat venyä ihan älyttömiksi. Esim. meidän 3,5-vuotias tekee 7h päiviä hoidossa ja tämä on meille ehdoton maksimi. Hoitaja puuskahti että ei ole edes pisin päivä jonka on pienellä nähnyt...kuulemma osa joutuu tuomaan lapsensa puoli kahdeksan pintaan ja hakee puoli viideltä. :(
Harkitsen vakavasti työelämästä jättäytymistä. En erityisemmin viihdy kotona ja aivoja olisi vaikeallekin alalle, mutta menee niin älyttömän vaikeaksi. Lapsen hoitopäivät venyisivät lisää, työnantajat ovat nihkeitä sallimaan edes sairaspäiviltä poissaoloa jne. Ehkäpä on tosiaan parempi antaa miehen hoitaa työssäkäynti ja keskittyä itse johonkin muuhun...sitähän tämä yhteiskunta näyttää haluavan.
Meilläkin lapsi aloittaa koulun ensi syksynä. Itse aion tehdä 6h työpäivää ja mies saattaa lapsen kouluun, paitsi silloin kun se alkaa klo 10. Noina myöhäisempinä päivinä tytön on pakko selviytyä kouluun yksin. Minä haen tytön iltapäiväkerhosta viimeistään klo 16.
Ymmärrän, että lapsen aamu- ja iltapäivähoito tuottaa monille vaikeuksia. Ei kaikilla aloilla ole liukuvia työaikoja eikä kaikkien sukulaiset asu vieressä. Uskon kuitenkin siihen, että lapsi pärjää sen 1-2h itsekseenkin kotona. Tuo on kuitenkin varsin lyhyt aika. Enempi näkisin ongemana koulujen pitkät loma-ajat ja lapsen mahdollisen yksinolon tuona aikana.
..täällä yksi tuon alueen ongelmista kärsivän pojan äiti. Kauhistuttaa jo ajatuskin että tuon huithapelin pitäisi muistaa lukita ovet, pakata reppunsa jne. ihan yksin!
Miksi kasvatatte lapsistanne niin avuttomia??!!?? Kyllä muistan itse, kun olin eka luokkalainen, niin kyllä menihn ihan itse kouluun ja olin pari tuntia kotona koulun jälkeen tehden läksyjä, tai leikin pihalla kavereiden kanssa. Mikä ihme nyky vanhempia vaivaa?? Lapset kannattaisi opetta olemaan välillä hetkiä yksin kotona jo kauan ennen koulun aloittamista ja muutenkin kannustaa itsenäisyyteen. Esim. minä ainakin saatan jättää 4 vuotiaan poikani katsomaan telkkaria siksi aikaa, kun menen kadun toiselle puolelle kauppaan. Pikku hiljaa. Ei lapsiesta tarvitse kasvattaa avuttomia ja pelokkaita mössyköitä.
Ymmärrän hyvin ap:ta.
pari tuntia yksin tai kaverin kanssa.
Oikeesti kannattaa harjoitella yksinoloa ettei tule sitten näitä ongelmia!!
Onko tuo alle 2 tunnin kotona oloaika lapselle mielestäsi liian pitkä?
Ja ei muuten ketään meidän luokalta tuotu kouluun, tai haettu, vaan kaikki kulkivat yksin ja menivät myös yksin kouluun, eikä ollut vanhempia kotona odottamassa. Kumma juttu miten liki parissakymmenesä vuodessa on tilanne mennyt tällaiseksi, että vanhemmat ylisuojelevat ja kasvattavat lapset pumpulissa.
Lapset oppikoot kantapään kautta ja kärsikööt, onhan ne ennenkin kärsineet.
Koska Suomessa on ennen käytetty lapsityövoimaa, olisitko halukas antamaan lapsesi tähän käyttöön? Onhan sitä ennenkin käyneet lapset töissä. Saisit vielä mukavasti rahaakin lapsestasi.