Pitää ilmeisesti ruveta kotiäidiksi kun esikoinen aloittaa syksyllä koulun
Olen järkyttynyt kun on käynyt ilmi, että iltapäivätoiminta loppuu klo 16. Eli jos haluat noutaa 7-vuotiaasi koulusta, pitää lähteä töistä klo 15.
Ja sitten on vielä niitä 10 aamuja. Työmatkat vievät 2 tuntia, joten töissä ehtii sitten olemaan peräti 4 tuntia.
Kenen työnantaja muka tälläistä katselee?
Vai onko tarkoitus jättää 7-vuotiaat oman onnensa nojaan?
Kommentit (105)
koulumatka 20km kahdella liikennevälineellä Helsingin keskustan kautta.
Jos ei saa niin kyse on siitä että te halusitte lapsen jonnekin erikoiskouluun ja silloin on totta kai teidän oma asia järjestää kyyti.
jonkun 7v lapsi pärjää paremmin kun toisen!! onko uutinen että lapset kehittyy eritahtiin häh?? mitä helvettiä puhutte jostain diagnoosista ja auotte päätä,pienestä lapsesta!!?miten noin alas voi vajota??taitaa päässä viirata pahasti!
te itse vieritätte ilmeisesti 7v lapselle todella paljon liikaa vastuuta jos kerta olette noin ihmeissään jostakin jota ei haluta jättää tuon ikäisenä vielä. mun mielestä 7v saa olla vielä lapsi eikä sen tartte tietää kaikkea kaikesta,siis tokihan olette sit kertonut raiskareista ym niille jos kerta yksin saavat olla.ja mitä tulipalosta seuraa et kuinka pitää olla tarkka sen ja tän ja ton ja sen ja ton ja ton kans..nii ja jos lapsi unohtaakin joskus jotain ni tunnin tauotta turpaan,miten se lapsi voikaa olla niin vitun tyhmä 7vuotiaana että unohti repun kotiin ja avaimet reppuun ku lähti aamulla kouluun.
mä sain olla yksin ekalla ja meidän hullu naapuri tunki ovipostilaatikosta veitsen ku oli unohtanu syödä lääkkeensä(ei kuulemma vaarallinen ni sai asua tavallises kerrostalossa)ja mä sain vitun kovat traumat,tänä päivänäkin pelkään jäädä illalla kotiin keskenään lasten kans kun mies ei oo kotona.kun esikoinen alotti koulun,sai olla yksin koulun jälkeen vajaa tunnin kunnes tulin kotiin.toinen alottaa ens syksynä koulun enkä ikimaailmassa päästäis yksin menemään sitä.ihan normaali lapsi on kyllä,mutta uhkarohkee ja meno päällä.lapset ovat yksilöitä!!!olipa uutinen.
Onko tuo alle 2 tunnin kotona oloaika lapselle mielestäsi liian pitkä?
...Pikkasen on (työ)ajat muuttuneet siitä kun me ollaan oltu lapsia...
Jos 1.-2. luokkalainen pääsee klo 12 koulusta ja max. iltapäiväkerhossa vietettävä aika on 4h niin klo 16 täytyy jo kotiin lähteä vaikka ilttiksessä aikuinen ohjaaja olisikin paikalla klo 17 asti.
Meillä esimerkiksi tilanne on se, että mies käy toisella paikkakunnalla töissä, työmatkat vie aikaa, on viikolla poissa 8.30-20.30 (toki on välillä viikkovapaitakin mutta silloin vkl:na töissä). Mulla työ(matkoineen)ma-pe 8.15-17.45, eikä todellakaan mitään mahdollisuutta mihinkään liukuvaan työaikaan. Lisäksi lapsella on sensorisen integraation häiriö!
Osittaiselle hoitovapaallekaan ei niin vaan jäädä, hakea aina voi mutta työnantaja voi kieltäytyä antamasta sitä. Näin kävi meille. Sen verran sain myönnytystä työnantajan taholta, että työaikaa muokattiin tunnilla (norm. 9.30-18.45).Onneksi on sukulaiset lähellä ja välillä on vain ollut pakko luottaa, että lapsi pärjää. Puhelimet on käyneet kuumina ja välillä työaika on mennyt ihan muuhun kun työntekoon... Näin on mennyt jo 1½vuotta. Kauhulla odotan kolmannen vuoden alkua kun ei enään iltapäiväkerhoonkaan pääse.
7-vuotias on pieni.
Miksei sen ikäisen lapsen sallita olevan pieni?
Miksi pitää kylmästi vain alkaa pärjäämään.
Koulun alku on tosissaan lapsuuden loppu. Se on surullista. Vuosia vain 7 ja pitäisi olla jo jokin pieni aikuinen.
Meillä kuitenkin kaikki sujui tosi hienosti Ei ongelmia koulumatkojen tai välipalojen kanssa ja tuntuu, että poika on entistä huolehtivaisempi, kun on yksin.
jonkun 7v lapsi pärjää paremmin kun toisen!! onko uutinen että lapset kehittyy eritahtiin häh?? mitä helvettiä puhutte jostain diagnoosista ja auotte päätä,pienestä lapsesta!!?miten noin alas voi vajota??taitaa päässä viirata pahasti!
te itse vieritätte ilmeisesti 7v lapselle todella paljon liikaa vastuuta jos kerta olette noin ihmeissään jostakin jota ei haluta jättää tuon ikäisenä vielä. mun mielestä 7v saa olla vielä lapsi eikä sen tartte tietää kaikkea kaikesta,siis tokihan olette sit kertonut raiskareista ym niille jos kerta yksin saavat olla.ja mitä tulipalosta seuraa et kuinka pitää olla tarkka sen ja tän ja ton ja sen ja ton ja ton kans..nii ja jos lapsi unohtaakin joskus jotain ni tunnin tauotta turpaan,miten se lapsi voikaa olla niin vitun tyhmä 7vuotiaana että unohti repun kotiin ja avaimet reppuun ku lähti aamulla kouluun.
mä sain olla yksin ekalla ja meidän hullu naapuri tunki ovipostilaatikosta veitsen ku oli unohtanu syödä lääkkeensä(ei kuulemma vaarallinen ni sai asua tavallises kerrostalossa)ja mä sain vitun kovat traumat,tänä päivänäkin pelkään jäädä illalla kotiin keskenään lasten kans kun mies ei oo kotona.kun esikoinen alotti koulun,sai olla yksin koulun jälkeen vajaa tunnin kunnes tulin kotiin.toinen alottaa ens syksynä koulun enkä ikimaailmassa päästäis yksin menemään sitä.ihan normaali lapsi on kyllä,mutta uhkarohkee ja meno päällä.lapset ovat yksilöitä!!!olipa uutinen.
Kyllä, meillä 7-vuotiaalle on tietysti kerrottu, että on olemassa myös tuhmia aikuisia, jotka voivat haluta lapsille pahaa. Siksi ei saa ikinä mennä yksin tai kaverin kanssa vieraiden aikuisten juttusille. Ja jos joku aikuinen tulee pyytämään autoonsa, tarjoaa namuja tms. niin pitää äkkiä juosta pois ja huutaa APUA.
Ja kyllä, meillä on kielletty ekaluokkalaista ikinä koskemasta hellaan yksin ollessaan, tulitikuista nyt puhumattakaan.
Minusta ihan normaaleja asioita tuon ikäisen oppia, ei mitään traumatisoivia juttuja...
Ja kyllä, meillä ekaluokkalainen on unohtanut repun, avaimet ja kännykän sisälle. Mutta meidän ekaluokkalaiselle oli kerrottu, mitä silloin pitää tehdä ja näin hän oli toiminut => naapuriin, joka avaa yleisavaimella tai soittaa vanhemmille. Toisella kertaa oli unohtunut vain avaimet, silloin poika oli pyytänyt naapuria avaamaan pyörävaraston, jotta oli päässyt kouluun.
Niin ja kaikki ei asu jossain kaupungin kerrostalohelvetissä, jossa avohoitopotilaita vilisee...
7-vuotias on pieni.
Miksei sen ikäisen lapsen sallita olevan pieni?
Miksi pitää kylmästi vain alkaa pärjäämään.
Koulun alku on tosissaan lapsuuden loppu. Se on surullista. Vuosia vain 7 ja pitäisi olla jo jokin pieni aikuinen.
Meillä ekaluokkalainen, vaikka pärjääkin yksin, on todellakin lapsi.
ei ole ketään päivisin kotosalla olevaa. Jos lapsi unohtaa repun avaimineen ja kännyköineen sisälle. Siinä sitten seistäänkin yksin pihalla. Mitä tekee tällöin 7-vuotias?
Ja kyllä, meillä ekaluokkalainen on unohtanut repun, avaimet ja kännykän sisälle. Mutta meidän ekaluokkalaiselle oli kerrottu, mitä silloin pitää tehdä ja näin hän oli toiminut => naapuriin, joka avaa yleisavaimella tai soittaa vanhemmille.
mutta meilläkin mietinnässä ensi syksyn kuviot. Mies on vuorotyössä ja pääasiassa tekee iltavuoroa 14-22, mutta myös aamua 7-15 (työmatka tunti suuntaansa) ja mulla opiskelupäivät painottuu iltapäivään 15.45 asti + 1,5h bussimatka >kotona olen vasta 17.30
MUTTA opiskelupäivät voi olla mitä vaan 8-20 välillä, eli saatan lähteä jo 6.30 ja olla kotona klo21.30. Aikamoista sumplimista tulee olemaan, kun vielä pikkusisaruksetkin päivähoidossa...
ei ole ketään päivisin kotosalla olevaa. Jos lapsi unohtaa repun avaimineen ja kännyköineen sisälle. Siinä sitten seistäänkin yksin pihalla. Mitä tekee tällöin 7-vuotias?
Ja kyllä, meillä ekaluokkalainen on unohtanut repun, avaimet ja kännykän sisälle. Mutta meidän ekaluokkalaiselle oli kerrottu, mitä silloin pitää tehdä ja näin hän oli toiminut => naapuriin, joka avaa yleisavaimella tai soittaa vanhemmille.
Tai sopia jostain muusta, joka sopii teidän tilanteeseen. Where is the will there is a way tjsp
on lakisääteinen, mutta työnantajan ei ole sitä myönnettävä päivittäisenä työajan lyhennyksenä vaan sen voi määrätä otettavaksi viikovapaana (4 työpäivää viikossa). Jos näin on, siitä ei ole sanottavaa hyötyä.
Siihen on ekaluokkalaisten ja tokaluokkalaisten vanhemmilla oikeus.
Kun kuopus lähti koulutielle pidin syksyn vuorotteluvapaata.
Kun minä olin 7-vuotias,hoidin jo kahta nuorempaa veljeäni :D Kyllä tuon ikäinen osaa todellakin jo tulla itse koulusta kotiin ja tehdä voileivän.itselläni on nyt 2 ja 3-vuotiaat lapset ja isompi tekee jo nyt itse oman voileipänsä :)
mutta kuten kirjoitin edellisessä viestissä, työnantaja voi määritellä, kuinka työajan lyhennys käytännössä toteutetaan. Kaikkialla se ei onnistu mainitsemallasi kuuden tunnin työpäivänä. Kunta, jossa itse työskentelen on esim. päättänyt, että lyhennetyn työajan saa ainoastaan viikkovapaana. Tähän on työnantajalla oikeus.
Siihen on ekaluokkalaisten ja tokaluokkalaisten vanhemmilla oikeus. Kun kuopus lähti koulutielle pidin syksyn vuorotteluvapaata.
MUTTA kannattaa musitaa että lukiossa pitkiä päiviä välillä, voi olla klo 16 saakka, eli ei välttämättä pääse auttamaan aina.
ihmettelen, miten me suomalaiset ei olla sukupuuttoon kuoltu!
Lapset ovat kautta historian osanneet ja halunneet sekä JOUTUNEETKIN tekemään kaikenlaista. Silti ovat lapsia.
Että nykyajan lasten "pakko ihan itse avata ovi, kaataa mehua ja voidella leipä" on jotain niin ylivoimaista kaikkeen muuhun suhteutettuna. Kännyköitäkin on ollut vain hetki olemassa; 70 -luvulla varmaan kuoltiin lumipenkkaan, kun ei voinut äiskälle soittaa!! Ja ihan totta: mikroaaltouunejakaan ei ollut, eikä pikaruokaa! Lapset ihan oikeasti kuolivat nälkään!!
Kun minä olin 7-vuotias,hoidin jo kahta nuorempaa veljeäni :D Kyllä tuon ikäinen osaa todellakin jo tulla itse koulusta kotiin ja tehdä voileivän.itselläni on nyt 2 ja 3-vuotiaat lapset ja isompi tekee jo nyt itse oman voileipänsä :)
ja huonot vanhemmat jos jouduit lapsen ahoitamaan lapsia.
Onko tuo alle 2 tunnin kotona oloaika lapselle mielestäsi liian pitkä?
Voisin jättää 6 vuotiaanikin tuoksi aikaa yksin kotiin ennenmin kuin tämän koululaisen. Lapsestahan se on kiinni ja ovat erilaisia.Kyseinen lapsi nyt tarvitsee monissa asioissa miltei jatkuvaa aikuisen ohjausta ja enemmän valvontaa suoriutuakseen päivittäisistä askareitaan (mm. pukeminen, ruokailu, läksyjen teko) kuin ikäisensä normaalisti.
Oletko ollut 7-vuotiaana yksin kotona hoitamassa kahta nuorempaa veljeäsi?
Siinä olisi todella ollut sosiaaliviranomaisten paikka puuttua.
Itseään voi syyttää, jos ei voi lastaan laittaa oman alueen kouluun.