Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitää ilmeisesti ruveta kotiäidiksi kun esikoinen aloittaa syksyllä koulun

Vierailija
16.01.2011 |

Olen järkyttynyt kun on käynyt ilmi, että iltapäivätoiminta loppuu klo 16. Eli jos haluat noutaa 7-vuotiaasi koulusta, pitää lähteä töistä klo 15.

Ja sitten on vielä niitä 10 aamuja. Työmatkat vievät 2 tuntia, joten töissä ehtii sitten olemaan peräti 4 tuntia.

Kenen työnantaja muka tälläistä katselee?

Vai onko tarkoitus jättää 7-vuotiaat oman onnensa nojaan?

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisaruksen pitäisi olla alakoulussa katsoakseen pikkusiskon tai veljen perään? Kyllä kai 14 vuotias voi vielä paremmin siitä suoriutua.

Ja mä en kyllä itsekään antas ekaluokkalaisen poikani kulkea kouluun yksin ja takas ja olemaan kotona yksin. Itse olen näin tehnyt ja ollut iltapäivät yksin kotona, mutta mun poika on ainakin vielä ihan lapsi. Se varmaan polttais koko talon, jäis auton alle jne. Meillä on onneks superhuiput naapurit, jossa myös ekaluokkalainen lapsi ja äiti kotona vauvan kanssa. maksan heille vähän ruokarahaa ja vaivanpalkkaa, kun poika on iltapäivät siellä. Meilläpäin ei ole mahdollisuutta koulun iltapäiväkerhoon, se on tupaten täynnä. Toisen koulun ip-kerhoon pääsis, mut se on saman matkan päässä kuin koti

Vierailija
42/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sammuttaa valoja ja lukita ovea. Nämä taitaa olla niitä tulevaisuuden uusavuttomia.

7-vuotias on täysin valmis seikkailemaan yksin liikenteessä? Ja valmis hoitamaan itsenäisesti kotimatkansa ja välipalansa? Hoitamaan ovet lukkoon ja auki? Sammuttamaan valot yms.?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen pitäisi jatkua viiteen asti? Eivät kaikki sitä paitsi edes ole töissä klo 8-16.

Vierailija
44/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ip-kerholaisia on n. 50. Kerho on periaatteessa auki 17 asti, mutta siellä ei ole ketään klo 16.30 jälkeen. Lähes kaikki lähtevät viimeistään klo 16 (joku erityislapsi on myöhempään). Suurin osa siis itse lähtee kävelemään kotiin vähän aikaisemmin kun vanhemmat tulevat töistä.

Ei meidän ekaluokkalaisella ainakaan ole mitään ongelmaa avata ja sulkea ovea. Teki tuon jo päiväkodissa ollessaan ihan omasta halustaan (minä siis tuolloin odotin vieressä kun hän avasi oven). Välipala syödään ip-kerhossa, joten kotona ei miellään edes meillä saisi syödä mitään kovin suurta koulusta tultuaan kun päivällinen on kuitenkin kohta. Osaa kuitenkin hyvinkin ottaa vaikkapa voileipää ja tietää, että esim. jäätelöä tai karkkia ei saa ottaa välipalaksi.

Minä olen erittäin tyytyväinen että ip-kerho on olemassa. Nykyiset järjestelyt ovat mainiot.

Vierailija
45/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevaa sukulaispoikaa vieläkin koulusta... Matkaa n. 2,5 km. Mut enpä kehtaa kieltäytyä kun avuksi kysytään.

Vierailija
46/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me todennäköisesti yritämme löytää esim. 3 x viikossa jonkun, esim. lukiolaisen 18v, joka hakisi lapsemme ip-kerhosta ja viettäisi meillä lapsen kanssa noin 1h.

Paljonkohan tollasesta kuuluis maksaa palkkaa?

Olisko 15€ päivä, 45€ viikossa ok ( jos hakee ip-kerhosta 3 kertaa viikossa ja viettää lapsen kanssa n. tunnin meillä sen jälkeen ), miltä kuulostais, onko liian vähän/liikaa/sopivasti?

Vierailija
47/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sammuttaa valoja ja lukita ovea. Nämä taitaa olla niitä tulevaisuuden uusavuttomia.

Eivätkä tuollaisella kurlauksella edes koskaan opi ottamaan vastuuta itsestään -saati sitten muista.

Vierailija
48/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin teillä sitten opetellaan nämä asiat? Osaako lapsi laittaa edes koulussa WC:n ovea lukkoon kun ei ole äiti vieressä vahtimassa?

eikä tarvitsisi kantaa vastuuta mistään, mutta näköjään yhteiskunta pakottaa vanhemmat hylkäämään lapsensa oman onnen nojaan.

Täysin riippumatta siitä kuinka omatoiminen 7-vuotias on - ei kenenkään 7-vuotiaan pitäisi joutua kantamaan tuollaista vastuuta noin pienenä.

Vierailija
49/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lyhennetty työaika 30 t/vk. Kts Kelan sivut. Olen juuri sillä ja erittäin hyvä vaihtoehto ekaluokkalaisen kanssa. Tulot tosin tippuu.

Vierailija
50/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä en kyllä itsekään antas ekaluokkalaisen poikani kulkea kouluun yksin ja takas ja olemaan kotona yksin. mun poika on ainakin vielä ihan lapsi. Se varmaan polttais koko talon, jäis auton alle jne.

Varmaan joku diagnoosi, kun ei selviydy siitä mistä oikeastaan kaikki muut ekaluokkalaiset selviytyy.

Vierailija
51/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiparka, ennuste on huono.

Vierailija
52/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä otsikko "Saa olla aika vähä-älyinen 7-vuotias jos ei osaa ja muista... sammuttaa valoja ja lukita ovea."

Joo, meillä sitten asuu vielä aika vähä-älyiset kolmas- ja kuudesluokkalaiset. Harva se päivä unohtelevat juurikin nämä asiat vieläkin.

Mutta ovat kyllä lapset hyvin pärjänneet meillä koulun jälkeen silti. Onneksi nyt kukaan ei ainakaan vielä ole sisälle tunkenut päivän aikana:)

En ole ollenkaan ap- tai ipkerhoja vastaan, mutta kyllä suurin osa kouluikäisistä oikeasti jo pärjää. Itsellä vaan on äitinä kurja olo, kun lapsensa "hylkää" yksin aamuisin ja iltapäivisin.

Vierailija
53/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tie pitää ylittää useamman kerran ja yksi niistä on iso tie, jota ajetaan lujaa.

Täällä pk-seudulla ainakin on liikennekulttuuri nykyään sellaista, että aikuinenkin saa olla ylivarovainen tietä ylittäessään. Autoilijat eivät piittää pätkääkään esim. siitä, että suojatien eteen pysähtyneen auton viereen tulee pysähtyä.

Oma lapseni on fiksu ja toimelias, mutta silti kauhistuttaa, koska on jotkin muut asiat mielessä ja ovi unohtuu auki tms.

Haluaisin tarjota lapselleni turvallisen koulunalun - hänen tahtomallaan tahdilla, mutta nyt tuntuu, että minut on pakotettu hylkäämään hänet. Vaikka puhuin kotiäitiydestä, ei siihen ole mitään mahdollisuuksia asuntolainan vuoksi.

ap

Vierailija
54/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ekaluokkalainen ei voisi mennä kouluun itse? Tulla kotin itse? Ottaa jääkaapista välipalaa ja tehdä läksyjä?

No, meidän ilmeisesti erityisen ihmeellinen 7-vuotias poika kykenee tähän. Hän pyöräilee tai kävelee 1,7km koulumatkansa. Lähtee aamulla omin päin (8 aamuina suoraan aamupalapöydästä, 9 aamuina hänelle soitetaan kun pitää lähteä) ja tulee iltapäivällä ilttiksen loputtua kotiin. Joutuu olla puolesta tunnista tuntiin yksin iltapäivisin, eikä ole kyllä moksiskaan. Joskus on kinumalla kinunut, että saa tulla suoraan koulusta kotiin (koulu loppuu klo 12) ja pari kertaa on saanutkin niin tehdä.

Meillä poika osaa avata oven, ottaa ruokaa jääkaapista, keksiä itselleen tekemistä. Poika osaa kulkea liikenteessä. Osaa soittaa puhelimella. Tietää, mitä tehdä hätätapauksessa.

Pidän aika outona, ettei joku 7-vuotias osaisi em. asioita tehdä. Vanhempien epävarmuutta, jota siirtävät jälkikasviinsa, ei muuta.

Vierailija
55/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta uskon myös, että totut ajatukseen lapsestasi koululaisena. Totta kai hän tuntuu vielä pieneltä, mutta sama kuvio se on joka perheessä. Pieni eskarilainen pitäisi lähettää maailmalle ja äitiä huolestuttaa. Ja kas: koulun alettua vanhemmat huomaavat, että hyvinhän se lapsi pärjää. :)

Sinuna varmaan juttelisin muiden alueellanne asuvien vanhempien kanssa. Miten heidän lastensa koulumatkat sujuvat? Sitä kautta saat käsityksen, onko huolesi aiheellinen vai ylimitoitettu. Me emme oikein voi täällä ottaa siihen kantaa.

Olennaista on myös koulumatkan ja muiden taitojen HARJOITTELU yhdessä. Kyllä ne lapset vain kummasti oppivat, vaikka äidit eivät etukäteen uskoisi. ;)

Mutta, osittaista hoitovapaata kannattaa kyllä harkita! Silloin työaikasi on lyhyempi.

32

Vierailija
56/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen lapsi osaa nuorimpana kulkea liikenteessä ja ottaa itse välipalaa?

Sairasta.

Vierailija
57/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tie pitää ylittää useamman kerran ja yksi niistä on iso tie, jota ajetaan lujaa.

Täällä pk-seudulla ainakin on liikennekulttuuri nykyään sellaista, että aikuinenkin saa olla ylivarovainen tietä ylittäessään. Autoilijat eivät piittää pätkääkään esim. siitä, että suojatien eteen pysähtyneen auton viereen tulee pysähtyä.

Oma lapseni on fiksu ja toimelias, mutta silti kauhistuttaa, koska on jotkin muut asiat mielessä ja ovi unohtuu auki tms.

ap

Olin suorastaan kauhuissani siitä ajatuksesta, että pienen esikoiseni pitää syksyllä pärjätä yksin ja olla koululainen.

Fiksu ja toimelias lapsi meilläkin, mutta silti pelkäsin.

Pelkoni osoittautui turhaksi. Lapsi kypsyi ja kasvoi hurjasti kesällä ennen koulun alkua (samaa olen muitakin ekaluokkalaisten vanhemmilta kuullut). Huolehtii tarkasti tavaroistaan, pitää huolen siitä että avain on mukana ja kotiovi lukossa, jne. Pärjää loistavasti koulumatkalla (joskus kävelee 2,6 km ja joskus menee bussilla) ja yksin kotona.

Tiedän että sinua pelottaa mutta uskon että kaikki menee hyvin.

Vierailija
58/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulumatka 20km kahdella liikennevälineellä Helsingin keskustan kautta.

Eikö oikeasti onnistu koulumatkan kulkeminen yksin tai kaverin kanssa, kotioven avaaminen ja kotona 1-2 h yksin olo?

Vierailija
59/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen lapsi osaa nuorimpana kulkea liikenteessä ja ottaa itse välipalaa?

Sairasta.

ei sen kummempaa.

Vierailija
60/105 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Pikkasen on (työ)ajat muuttuneet siitä kun me ollaan oltu lapsia...

Jos 1.-2. luokkalainen pääsee klo 12 koulusta ja max. iltapäiväkerhossa vietettävä aika on 4h niin klo 16 täytyy jo kotiin lähteä vaikka ilttiksessä aikuinen ohjaaja olisikin paikalla klo 17 asti.

Meillä esimerkiksi tilanne on se, että mies käy toisella paikkakunnalla töissä, työmatkat vie aikaa, on viikolla poissa 8.30-20.30 (toki on välillä viikkovapaitakin mutta silloin vkl:na töissä). Mulla työ(matkoineen)ma-pe 8.15-17.45, eikä todellakaan mitään mahdollisuutta mihinkään liukuvaan työaikaan. Lisäksi lapsella on sensorisen integraation häiriö!

Osittaiselle hoitovapaallekaan ei niin vaan jäädä, hakea aina voi mutta työnantaja voi kieltäytyä antamasta sitä. Näin kävi meille. Sen verran sain myönnytystä työnantajan taholta, että työaikaa muokattiin tunnilla (norm. 9.30-18.45).

Onneksi on sukulaiset lähellä ja välillä on vain ollut pakko luottaa, että lapsi pärjää. Puhelimet on käyneet kuumina ja välillä työaika on mennyt ihan muuhun kun työntekoon... Näin on mennyt jo 1½vuotta. Kauhulla odotan kolmannen vuoden alkua kun ei enään iltapäiväkerhoonkaan pääse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi