Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pettynyt ja vihainenkin - unikoulu ei sopinutkaan meidän perheelle. :(

Vierailija
13.01.2011 |

Pidimme vauvalle pari kuukautta sitten tassu-unikoulun, koska hän oli alkanut nukkua ainoastaan tissi suussa. Vauva oli tuolloin 8 kk.

Olin siihen asti hoitanut vauvaa hyvin pitkälti vaiston varassa, tuijottelematta liikaa oppikirjoja. Uniasian kanssa päädyin kuitenkin soittamaan paikalliselle unikouluohjaajalle ja kysymään neuvoja.

Ohjaaja olikin tiukka täti, joka antoi selkeät ja napakat ohjeet siitä, mitä kuuluu tehdä ja mitä ehdottomasti ei. Ehdottomia ei-kategorian asioita olivat mm. ei syliin, ei varsinkaan viereen, eikä imetystä koskaan sängyssä. Itse asiassa ohjaaja jopa ehdotti imetyksen lopettamista kokonaan (!!), mistä hieman pöyristyin jo silloin. Samoin särähti korvaan ehdotus siirtää vauva nukkumaan omaan huoneeseen.

Muutamassa yössä pahimmat huudot vähenivät merkittävästi, mutta ei öistä mitään ehjiä tullut. Vauvaa oli noustava tassuttamaan useita kertoja vielä viikkojenkin jälkeen. Vauva myös alkoi heräillä hirveän aikaisin, neljän ja kuuden välillä. Koska imetys ennen aamupuuroa (ja varsinkin sängyssä) oli ehdottomasti kiellettyä, nousin sitkeästi vauvan kanssa aamuyöstä puuroa syömään. Vauva huusi, hieroi silmiään ja söi vain muutaman lusikallisen. Hän oli joka aamu aivan rättiväsynyt, kunnes pääsi päiväunille.

Jossain vaiheessa aloin kyseenalaistaa aamuimetyskiellon, ja aloin imettää vauvaa sängyssä noin klo 5-6 aamulla. Sen voimalla vauva nukkui vielä tunnin, heräsi virkeänä, jaksoi syödä aamupuuron ja leikkiä iloisena päiväuniin asti.

Olisin mielelläni jatkanut tällä linjalla, mutta sitten vauva, minä ja mies kaikki sairastuimme kovaan flunssaan. Korkean kuumeen ja horkan keskellä luistin hienoista imettämättömyysperiaatteistani ja annoin vauvalle yölläkin rintaa aina kun hän pyysi sitä. Vesi ei kelvannut mukista eikä pullosta.

Nyt olemme parantuneet, ja kyllähän tuo käänne toisaalta harmittaa. Vauva kaipailee edelleen rintaa jossain vaiheessa yötä, eikä minulla ole voimia eikä sydäntä kieltää sitä häneltä. Olennaisinta tässä on se, että TÄMÄ TUNTUU OIKEALTA, toisin kuin unikoulu, joka olettaa vauvan olevan napin painalluksella toimiva robotti (eli: "kun noudatat ohjeitamme, vauvasi alkaa nukkua").

Oloni on ristiriitainen. Koen epäonnistuneeni unikoulussa, mutta toisaalta harmittaa, että siihen edes ryhdyimme. Harmittaa että olen toiminut "sääntöjen vastaisesti" kun aloin jälleen imettää yöllä. Toisaalta olen ihan vihainen unikouluohjaajalle hänen ehdottomuudestaan ja toimimattomien periaatteiden kylvämisestä väsyneisiin vanhempiin.

Kiitos jos joku jaksoi lukea tänne asti. Jatkaisitteko minuna luomumpaa linjaa ja yöimetyksiä tilanteen mukaan, vai yrittäisittekö unikoulua uudelleen? Oman jaksamiseni kannalta ei varmasti ole merkitystä, miten toimin. Jos imetän, joudun heräilemään, mutta jos en imetä, joudun silti heräilemään. Täydellistä ratkaisua ei meidän perheeseen taida olla olemassa??

Kommentit (209)

Vierailija
121/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää huudatusta pari viikkoa, lapsi saattoi huutaa 4 tuntia putkeen kun ei tullut maitoa. Unikoulu alkoi lopulta tepsiä ja yöheräämiset vähenivät. MUTTA vaikutus ei kestänyt kauan. Vähitellen lapsi alkoi heräillä taas, joka yö vähän useammin. Lopulta olin niin väsynyt, että oli pakko antaa maitoa jotta olisin saanut vähän nukuttua. Unikoulua yritettiin 4 kertaa, joka kerta samalla lopputuloksella. Käteen jäi vain suunnaton vitutus valvotuista öistä, sen lisäksi lapsi muuttui hermostuneeksi ja turvattoman oloiseksi. En tiedä mikä meni pieleen kun tehtiin täsmälleen unikouluohjaajan neuvojen mukaan. Jatkossa olen sen verran viisaampi, etten moiseen ryhdy. Enemmän se jatkuva unikouluhässäkkä väsytti kuin normaalit yöheräämiset.

Meilläkin kävi noin. Sitten yöt rauhoittuivatkin ilman unikoulua kun tajuttiin lapsen heräilevän allergioiden takia ja löydettiin sopiva ruokavalio. Toisella lapsella auttoi kun tajuttiin että korviin oli kertynyt vaikkua ja ruvettiin käyttämään Ceridal öljyä viikottain lapsen korviin.

juuri jotain allergiaa tms. Mutta lääkäri kieltäytyi tutkimasta lasta, kun "kyllä minä olen näitä yöheräilytapauksia jo nähnyt satoja ja aina niihin on unikoulu auttanut". Nyt jälkikäteen suututtaa, kun ei vaadittu tutkimuksia ponnekkaammin.

t. 4

Vierailija
122/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: 4:n äiti, joka on yhden unikouluttanut menestyksellä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: 4:n äiti, joka on yhden unikouluttanut menestyksellä

Mielestäni ap on noudattanut unikoulun periaatteita niin hyvin kuin mahdollista. En minäkään pitäisi flunssaista lasta nälässä ja janossa.

Jos olet unikouluttanut yhden lapsen menestyksellä, niin et ehkä voi vielä puhua kovin suurella kokemuksella? Aloituksen juju taisi olla juuri se, että vaikka unikoulu sopii useimmille, niin kaikilla se ei toimi.

Vierailija
124/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melläkin löydettiin korvavaikkua ja olen kerran laittanut Ceridal öljyä korvaan. En ole kyllä ajatellut, että voisi se valvottaa.

Vierailija
125/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unikoulua jatkettiin 2 kuukautta kunnes lopulta luovutettiin. Jälkeenpäin ajateltuna toisen kuukauden ajan olin jo todella syvällä väsymyksen takia. Kävin psykologin juttusillakin ja tämä oli todella huolestunut ihan fyysisestä terveydestänikin. Lopulta kun otin lapsen takaisin kainalooni nukkumaan alkoi päivä paistaa tähän risukasaan. Koitetaan sitten keväällä 2 vee synttäreiden aikaan uudestaan.

Eniten ärsyttää etten kuunnellut itseäni vaan ryhdyin unikouluttamaan ulkopuolisten tahdosta. Tämä on nimittäin nähty jo aiemmin isompien sisarusten kohdalla. Parivuotiaana unet on parantuneet itsestään ja yösyönnit jääneet ilman mitään temppuja. Kuopus vaan heräilee tiheämpään kuin kukaan aiemmista lapsista.

Vierailija
126/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ap on noudattanut unikoulun periaatteita niin hyvin kuin mahdollista.

Aloituksen juju taisi olla juuri se, että vaikka unikoulu sopii useimmille, niin kaikilla se ei toimi.

Älä, taidat olla aika neropatti!

Vierailija
127/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unikoulua jatkettiin 2 kuukautta kunnes lopulta luovutettiin. Jälkeenpäin ajateltuna toisen kuukauden ajan olin jo todella syvällä väsymyksen takia. Kävin psykologin juttusillakin ja tämä oli todella huolestunut ihan fyysisestä terveydestänikin. Lopulta kun otin lapsen takaisin kainalooni nukkumaan alkoi päivä paistaa tähän risukasaan. Koitetaan sitten keväällä 2 vee synttäreiden aikaan uudestaan.

Eniten ärsyttää etten kuunnellut itseäni vaan ryhdyin unikouluttamaan ulkopuolisten tahdosta. Tämä on nimittäin nähty jo aiemmin isompien sisarusten kohdalla. Parivuotiaana unet on parantuneet itsestään ja yösyönnit jääneet ilman mitään temppuja. Kuopus vaan heräilee tiheämpään kuin kukaan aiemmista lapsista.

Siis tuo, että unikoulutettiin muiden tahdosta. Itseä toki väsytti tuo yöheräily, mutta olin jo tottunut siihen. Mutta neuvolassa oltiin sitä mieltä, että kyllä nyt on saatava heräilyt loppumaan. Antoivat ymmärtää, että lapsen tulevaisuus on pilalla jos en aloita unikoulua. Turhaan väsytin itseäni, ainoa mikä siihen heräilyyn auttoi oli aika. Nyt lapsi 2,5 v. ja enää kerran yössä herätää :) minä ja sisarukseni olemme kaikki heräilleet monta kertaa yössä kouluikään asti.

Vierailija
128/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö alkoi nukkua kokonaiset yöt 1,5 kuukautisena. Nukkui 10 tuntia syömättä. Että olin iloinen silloin. Mut sitten ne heräämiset alkoi 4 kuukauden paikkeilla. En tiedä syytä vieläkään, mutta pahimmillaan herättiin tunnin välein tissille. Loppujen lopuksi itselleni kävi niin, etten osannut enää nukkua vaan saattoi mennä pari kolme yötä itsellä valvoessa vaikka lapsi nukkui. Olin niin rättiväsynyt, että yhtenä yönä vaan laitoin lapsen vaunuihin nukkumaan vauva oli yli 6 kk. Ja päätin, että ennen aamu klo 6 en imetä enää vaan heivataan vauva takas uneen jos herää. Vaunut ovat sänkymme päädyssä helppo siitä minun tai miehen vaunuja heivata nousematta sängystä. Siitä ne yöt rupasivat rauhoittumaan ja nyt vauva herää satunnaisesti kerran tai kaks. Ei aina sitäkään. Aamu 6 herää tissille ja siitä vielä nukutaan kahdeksaan. Tämä oli meidän perheelle sopiva ratkaisu. Vauva jo 8 kk ja vieläkin nukkuu vaunuissa. Tiedän, että voi tulla vaikeuksia siirtää vauva omaan sänkyyn. Mutta se on taas sen ajan murhe. Pääasia, että koko perhe voi hyvin.

Vierailija
129/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ap on noudattanut unikoulun periaatteita niin hyvin kuin mahdollista.

Aloituksen juju taisi olla juuri se, että vaikka unikoulu sopii useimmille, niin kaikilla se ei toimi.

Älä, taidat olla aika neropatti!

Ruveta haukkumaan minua tästä. Pyysin asiallista perustelua väitteellesi. Et varmaan ole kovin sosiaalisesti taitava?

Aiheeseen: sain aloituksesta sen käsityksen, että ap keskeytti unikoulun vasta pitkän yrityksen jälkeen, kun se ei ollut tuottanut tulosta.

Ehkäpä se oletkin sinä, jolla on vähän vaikeuksia tuossa luetunymmärtämisessä?

Vierailija
130/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen kohdalla unikoulu toimi. Sellainen muunneltu versio siis, ei ollut ketään ulkopuolista neuvomassa. Olin todella väsynyt ja unikoulutus varmaankin pelasti mielenterveyteni.

8kk ikäinen ei tarvitse ravitsemuksellisistä syistä imetystä yöllä. Siltikään kenenkään ei pidä joutua unikouluttamaan tms vastentahtoisesti. Ap tekee nyt vaan niinkuin parhaaksi kokee ja unohtaa muiden hössötykset ja määräilyt. Ihan varmasti ne yöimetykset ja heräilyt vähenee ja vähitellen loppuu. Tässä nyt käsittääkseni kuitenkin puhutaan alle vuoden ikäisestä lapsesta.

Vierailija
131/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lapset jossain vaiheessa oppivat nukkumaan hyvin itkettämättäkin jos vain itse jaksat jatkaa. Mulla on kaksi lasta jotka nukkuivat erittäin huonosti eikä koskaan tullut mieleenkään huudattaa heitä. Tytär heräsi esim. 8kk ikäisenä 20-30 kertaa joka yö, otettiin tutti kerrasta pois (ei kaivannut tuttia eikä huutanut perään) ja heti parani yöt. Vuoden ikäisenä alkoi nukkumaan itsestään suht hyvin. Nukutettiin viereen kolmevuotiaaksi jolloin tarrataululla saatiin hänet nukahtamaan itsekseen ilman itkuja. Poika söi tissiä 1,5 tunnin välein 18kk ikään asti. Silloin selitin että äiti antaa tissiä nyt että nukahdetaan mutta sitten yöllä tissi nukkuu niinkuin me muutkin ja hyvin poitsu ymmärsi viestin vaikkei puhunutkaan kuin pari sanaa. Eka yönä kyseli tissin perään mutta rauhoittui sekunnissa silittelemällä. Sen jälkeen meni pari kuukautta ja yöt parani koko ajan ja 21 kuukauden iässä nukuttiin eka yö putkeen. Saa tissiä edelleenkin nukahtaessa mutta hienosti on mennyt jo neljä kuukautta joten uskallan jo liputtaa. Niin, ja meillä nukutaan kaikki samassa huoneessa. Eli jos itse vain jaksat niin kuuntele sydäntäsi ja tee sen mukaan. Itsekin vielä vuosi sitten oli monia epätoivon hetkiä, enkä millään jaksanut uskoa että kyllä se tästä joskus, vaikka kokemustakin oli jo esikoisesta. Joten, tsemppiä vaan. Joskus koittaa se aamu että pikkuinen on nukkunut koko yön. Aikamoista uhrautumista se tietty on mutta ne on niin vähän aikaa pieniä nuo lapsukaiset. On tässä vielä koko loppuelämä aikaa nukkua.

Vierailija
132/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran kokenut palstailija, etten ihan herkästi provoista hermostu. Pidettäisiinkö kuitenkin tämä ketju asialinjalla ja harrastettaisiin sitä kuuluisaa luetun ymmärtämistä. :) ap

Entä, jos olisit tehnytkin ohjeiden mukaan? Olisit saanut kunnon unia nukkuvan lapsen, mutta osa äideistä ei kestä sitä, että lapsesta ei ole vaivaa.

Ei lapsia muuten tarvitse unikouluttaa lainkaan, jos alusta alkaen tekee selväksi, että voit nukkua rauhassa, mitään hätää ei ole. Lapset (terveet) nukkuvat yönsä, jos vanhemmat siihen antavat mahdollisuuden.

Vierailija
133/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on vauva joka syö vähintään kaks kertaa yössä (imetän). Mua ollaan jatkuvasti neuvomassa kuinka täytyy lopettaa yösyötöt. Sellainenkin yhden lapsen äiti neuvoo tässä asiassa, jonka unikoulutettu lapsi kaksivuotiaana edelleen herättää äitiään kolmasti yössä. Mutta hänen lapsensa ei saa maitoa yöllä, muuten vaan herättää. Siellä se sitten menee toiseen huoneeseen "tassuttelemaan".

Ei ole järkeä ei. Mulle on aivan sama jos se vauva jokatapauksessa valvottaa, että miksi se valvottaa. Miksen siis nukkuisi paremmin maitoa tarjoten? Yhtään lasta en ole unikouluttanut mutta kaikki lapset on parivuotiaina nukkuneet läpi yön.

Vierailija
134/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran kokenut palstailija, etten ihan herkästi provoista hermostu. Pidettäisiinkö kuitenkin tämä ketju asialinjalla ja harrastettaisiin sitä kuuluisaa luetun ymmärtämistä. :) ap

Entä, jos olisit tehnytkin ohjeiden mukaan? Olisit saanut kunnon unia nukkuvan lapsen, mutta osa äideistä ei kestä sitä, että lapsesta ei ole vaivaa.

Ei lapsia muuten tarvitse unikouluttaa lainkaan, jos alusta alkaen tekee selväksi, että voit nukkua rauhassa, mitään hätää ei ole. Lapset (terveet) nukkuvat yönsä, jos vanhemmat siihen antavat mahdollisuuden.

mutta tällaiset besserwisserien "kaikki lapset kyllä nukkuvat, kunhan vanhemmat vain toimivat oikein" -niputukset saavat vereni kiehumaan. Kun et selvästikään tiedä asiasta mitään, niin pidä typerät ajatuksesi omana tietonasi, jookos?

Vierailija
135/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittävää kuvitella, että koska omat lapset nukkuvat hyvin, niin kaikki nukkuvat. Kylläpä olet erinomainen.

Ehkäpä minun lapseni ei sitten nuku hyvin, koska olen alusta asti kertonut hänelle, että maailmanloppu on tulossa, ei saa nukkua. Ja koko ajan olen käynyt herättelemässä, ettei vaan nukkuisi liian hyvin. Minusta kun on niin kivaa valvoa.

Et taida olla ihan laatikon terävin veitsi?

Vierailija
136/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkavat nukkua yönsä läpi usein jo 3-4 yön jälkeen. Ap kertoi, että vauva heräili vielä viikkojenkin päästä ja oli aamuisin väsynyt, ja että sen jälkeen ap alkoi imettää aamuyöstä.

Kyllä tästä on aika loogisesti vedettävä se johtopäätös, ettei unikoulu toiminut heillä - eikä sitä johtopäätöstä, että ap olisi tehnyt jotain väärin.

Jos joku väittää vastaan, niin perustelkoon kunnolla.

Vierailija
137/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiasta sanotaan niin heti on riehuja, jos omaa eri mielipiteen ;=)

Vierailija
138/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset (terveet) nukkuvat yönsä, jos vanhemmat siihen antavat mahdollisuuden.

Terve pikkulapsi ei tarvitse samanlaista unta kuin aikuinen. Et tainnut tietää sitä? Unikoulu on aikuislähtöistä, terve lapsi ei kärsi tunnin-parin välein heräilystä. Kannattaa perehtyä aiheeseen. Aikuinen sen sijaan tarvitsee pidempijaksoista unta saavuttaakseen ns. syvän unen vaiheen, mutta vauvat eivät tarvitse. Heidän unisyklinsä voivat olla vain 45 minuuttia. Herättyään koko yön tämän 45 minuutin välein vauva on silti pirteä ja iloinen. Äidin jaksamisella noita unikouluja voi perustella, mutta vauvan jaksamisen kanssa sillä ei ole MITÄÄN tekoa.

Vierailija
139/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkavat nukkua yönsä läpi usein jo 3-4 yön jälkeen. Ap kertoi, että vauva heräili vielä viikkojenkin päästä ja oli aamuisin väsynyt, ja että sen jälkeen ap alkoi imettää aamuyöstä.

Kyllä tästä on aika loogisesti vedettävä se johtopäätös, ettei unikoulu toiminut heillä - eikä sitä johtopäätöstä, että ap olisi tehnyt jotain väärin.

Jos joku väittää vastaan, niin perustelkoon kunnolla.

t. toinen ap:n puolustaja

Vierailija
140/209 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos olisit tehnytkin ohjeiden mukaan? Olisit saanut kunnon unia nukkuvan lapsen, mutta osa äideistä ei kestä sitä, että lapsesta ei ole vaivaa. Ei lapsia muuten tarvitse unikouluttaa lainkaan, jos alusta alkaen tekee selväksi, että voit nukkua rauhassa, mitään hätää ei ole. Lapset (terveet) nukkuvat yönsä, jos vanhemmat siihen antavat mahdollisuuden.

mutta tällaiset besserwisserien "kaikki lapset kyllä nukkuvat, kunhan vanhemmat vain toimivat oikein" -niputukset saavat vereni kiehumaan. Kun et selvästikään tiedä asiasta mitään, niin pidä typerät ajatuksesi omana tietonasi, jookos?

Olen aina ihmetellyt äitejä, jotka väittävät, että terve lapsi valvottaa heitä öisin ja he ovat rättiväsyneitä ja haluavat edes joskus nukkua. Samaan syssyyn he muistavat väittää, että unikouluista ei ole mihinkään. NO ei varmaan olekaan, jos keksitään sata syytä, miksi ei viitsitä noudattaa saatuja ohjeita.

Antaa sen lapsen valvottaa, ei se minulta ole pois. En vain jaksa kuunnella tätä ainaista valitusta lapsen unista, jos ei lapselle anneta mahdollisuutta nukkua vaan tungetaan joka inahduksesta tissi suuhun. 8kk ikäiselle! Haloo!