Millainen kompromissi tähän? Miehellä ja mulla pattitilanne
Mulla on aamulla aikainen herätys, miehellä vapaapäivä.
Mun piti mennä nukkumaan jo kymmeneltä, mutta en ole mennyt, koska tiedän, etten saa nukuttua koska mieheni päätti katsella olkkarissa leffaa ja valvoa, eihän hänen tarvitse herätä aamulla.
Ongelman tästä tekee se, että olen toivottoman huono-uninen, en saa nukuttua kun mies katsoo televisiota (vaikka katsoo hiljaisella) vaikka ovi on makkariin kiinni, kuulen kuitenkin ja en saa unta/tai jos saan, heräilen ihan vaan siihen että mies liikkuu asunnossa, esim. olkkarista vessaan tai keittiöön tms. ja sen jälkeen taas pyörin sängyssä.
Kuulokkeet on hankittu telkkaria varten, mutta ei mies niitä käytä, eivätkä ne kaikkia ongelmia poistakaan, eli siis jos hän liikkuu, herään kuitenkin.
Mies ei tajua laisinkaan, että olen vakavissani, on vaan sitä mieltä että "pää tyynyyn vaan ja alat nukkumaan" joo, olisikin noin helppoa.. no hänelle kyllä onkin, ei sitten tajua että meitä huono-unisiakin ON.
Eli tässä mä nytkin valvon, ihan turha mennä pyörimään sänkyyn. Ja odotan että mies tulee nukkumaan. Ja tiedän, että aamuherääminen ja koko seuraava päivä tulee olemaan mulle aivan tuskaa.
Ideoita?
Kommentit (94)
että jos tv on ihan äänettömällä, pystytkö silti nukahtamaan? Mulla on samanlainen ongelma, enkä pysty nukahtamaan vaikka kaikki valot on pois ja tvkin äänettömällä, koska kuulen sen edelleen, koska siitä lähtee sellainen ei ehkä ääni vaan enemminkin värinä, jonka kuulen. Mies ei tätä tietenkään ymmärrä, eikä varmasti kuule sitä ääntä. Oletko samanlainen?
Toinen juttu on se, että en vaan pysty nukahtamaan, jos tiedän että mies on jossain muualla talossa kuin siinä vieressä :( mutta ei silläkään saa mitään sympatiaa, jos tv:stä tulee jotain mielenkiintoista.
Ja ainakin joihinkin nukahtamislääkkeisiin voi jäädä koukkuun, jos ei fyysiseen niin sitten psyykkiseen (ei "uskalla" mennä nukkumaan ilman, kun pelottaa ettei uni tule... ja sitten pitää ottaa lääke varmuuden vuoksi)
plus vielä se, että tietokoneen hurina on sellainen joka estää unensaannin.
Kesällä kun on kuuma, meillä oli yöllä tuuletin makkarissa (mies halusi) mutta mun oli pakko viedä se pois ja valita mielummin hikisenä nukkuminen, kuin ei nukkumista lainkaan. Vaikka tuuletin oli hiljaisimmillaan.
ap
muuten nukahtamislääkkeet on todella jees :)
Mä odotan innolla, että muutetaan isompaan asuntoon joskus, ja saadaan sitten makuuhuone kauemmas olohuoneesta (nyt ne on saman seinän molemmin puolin), josko se sitten auttais :)
että jos tv on ihan äänettömällä, pystytkö silti nukahtamaan? Mulla on samanlainen ongelma, enkä pysty nukahtamaan vaikka kaikki valot on pois ja tvkin äänettömällä, koska kuulen sen edelleen, koska siitä lähtee sellainen ei ehkä ääni vaan enemminkin värinä, jonka kuulen. Mies ei tätä tietenkään ymmärrä, eikä varmasti kuule sitä ääntä. Oletko samanlainen?
Toinen juttu on se, että en vaan pysty nukahtamaan, jos tiedän että mies on jossain muualla talossa kuin siinä vieressä :( mutta ei silläkään saa mitään sympatiaa, jos tv:stä tulee jotain mielenkiintoista.
Ja ainakin joihinkin nukahtamislääkkeisiin voi jäädä koukkuun, jos ei fyysiseen niin sitten psyykkiseen (ei "uskalla" mennä nukkumaan ilman, kun pelottaa ettei uni tule... ja sitten pitää ottaa lääke varmuuden vuoksi)
plus vielä se, että tietokoneen hurina on sellainen joka estää unensaannin.
Kesällä kun on kuuma, meillä oli yöllä tuuletin makkarissa (mies halusi) mutta mun oli pakko viedä se pois ja valita mielummin hikisenä nukkuminen, kuin ei nukkumista lainkaan. Vaikka tuuletin oli hiljaisimmillaan.
ap
+ kodinkoneiden ja muiden laitteiden merkkivalot! En ymmärrä, miks niitä pitää olla. Irrottelen sitten töpseleitä iltaisin seinistä tai laitan valojen eteen jotain, ettei ne loista ja häiritse... Pitäis varmaan hankkia joku äänieristetty uniarkku että sais nukuttua rauhassa, ja että muutkin sais rauhan...
t. 22
olet kokeillut jo kaikki keinot, mitä tässäkin ketjussa on kerrottu ja sen lisäksi kaikki mitä netissä esim. suositellaan, niin kyllä sun seuraava paikka on sit lääkäri. Ei tuo ole enää missään mielessä normaalia. Se, että sun ongelmasi rajoittaa muun perheen elämää radikaalisti (määrää esim miehen nukkumaanmenoajan) on sellainen asia, että sun on vaan mentävä sinne lääkäriin ja hoidettava itsesi kuntoon. Ei tuo ole enää tervettä.
1. Et voi vaatia miestä olemaan hiljaa paikallaan sängyssä jos sinulla aikainen herätys. Hän saa elää kotonaan normaalisti vaikka sinä et saisi unta, koska sinä olet se jolla on ongelma. Normaali ihminen kykenee nukkumaan vaikka joku vessassa yöllä kävisikin jne.
2. Unilääkkeisiin jää koukkuun aika helposti, mutta NUKAHTAMISlääkkeisiin ei jää. Unilääkkeillä menee "taju pois" ja nukahtamislääkkeet vain rentouttavat, eli auttavat unen kiinni saamisessa, suosittelen hankkimaan näitä!
3. Kannattaa miettiä mitä tekee 2h ENNEN nukkumaan menoa, itselläni esim. niin, että jos aikainen herätys ja ajattelen että viimeistään esim. klo 24.00. mennessä olisi hyvä nukkua (että ehtii sen 6h nukkua mikä ok, olen illanvirkku) niin VIIMEISTÄÄN klo 22.00. olen sängyssä lukemassa jotain "tylsää" kirjaa (jos liian hyvä ei lukemista malta lopettaa;) ja en mene klo 20.00. jälkeen tietokoneelle, koska olen havainnut että koneella jos olen niin en pariin tunttin sen jälkeen saa unta.
Haluat mieheltä joustoa että se tulee nukkumaan ajoissa... Mutta entäs jos/kun sitä ei väsytä? Vaadit sitä makaamaan siinä vieressäsi hiljaa jotta sä saisit nukuttua??? Come on... Mikä se sun jousto sitten on? Ei tohon vaan ole olemassa mitään kompromissia.
Mä olen myös huonouninen ja en saa unta kun mun mies kuorsaa. Ehkä mun pitäis käskeä sen olla hereillä? Samoin en saa unta kun herään johonkin, vaikka sitten omaan vessahätääni. Elämä on.
Sen, jonka tarttee mennä ajoissa nukkumaan, pitää vaan kestää se että muut ei ehkä mene. Ongelmahan on vain sinun, ei sun miehen.
Toimii aina itsellani. Niin, ja kuulokkeet sinne olohuoneen puolelle, parantavat leffanautintoa (itse saan enemman irti vivahteista, eika tule kuunneltua liian kovalla). Langattomat varsinkin oikein nerokkaat, liikkumavapaus sailyy
Rentoutumisharjoituksia kannattaa tehdä ja vaikka et saisi nukuttua, niin nämä harjoitukset ovat hyväksi.
Mä luulen, että nyt suurin ongelma on se että TIEDÄT miehen olevan siellä hereillä. Et saa ajatusta päästäsi pois ja et ole tyytyväinen & rento ennen kuin miehesi tulee nukkumaan. Sinua vähän kiukuttaa se, kun mies ei pistä kuulokkeita korville ja ei vaan suostu tulemaan nukkumaan, koska SINUN PITÄÄ NUKKUA.
Jotenkin ajattelen niin tylsästi, että et ehkä ole riittävän väsynyt nukkuaksesi. Tällaisina päivinä kai kannattaisi sitten käydä jo hyvissä ajoin lenkillä tai salilla rehkimässä, jotta yöllä uni illalla tulisi.
touhuilla ennen nukkumaanmenoa yms.
Jotenkin vaan tuntuu hullulta, että menisin lääkäriin ja söisin sitten jotain lääkkeitä loppuikäni... kun ongelmani korjaantuisi luonnollisesti vaan sillä, että mies ja muut meillä suostuisivat niinä iltoina, kun mulla on aikainen herätys, menemään nukkumaan noin kymmeneltä.
Mutta kiitos kuitenkin kommenteistanne, ja kohtalotoverille sympatiat!
Nyt lähden lukemaan ja odotan, että leffa loppuu ja mies tulee nukkumaan.
ap
Sitten katsoin muut viestit ja tulin siihen tulokseen, että AP on kyllä aika mahdoton tapaus.
Maailma ei pyöri ap:n navan, heräilyjen ja nukkumisen, ympärillä. Teillä ei taida olla lapsia? Mitenhän sitten kävisi jos olisi lapsi valvottamassa...
Sori vaan, mutta olet tosiaan kohtuuton.
Hyvää yötä!
2. Unilääkkeisiin jää koukkuun aika helposti, mutta NUKAHTAMISlääkkeisiin ei jää. Unilääkkeillä menee "taju pois" ja nukahtamislääkkeet vain rentouttavat, eli auttavat unen kiinni saamisessa, suosittelen hankkimaan näitä!
Käsittääkseni tuokin on ihan henkilökohtaista. Unilääkkeisiin toki voi jäädä helpommin koukkuun, kuin nukahtamislääkkeisiin, mutta ei ne nukahtamislääkkeetkään mitään täysin ongelmattomia ole, niihin jää mahdollisesti ennemminkin psyykkisesti koukkuun, mikä ei ole yhtään mukavampaa kuin fyysinenkään kiinni jääminen. Myös joillain nukahtamislääkkeillä saa "tajun pois", riippuu ihan siitä toleranssista yms. kuinka pitkään lääkettä on käyttänyt. Ja nää on ihan mun henk.koht kokemuksia, joillain voi olla toisin, mutta tarkoitan vaan, ettei kannata yleistää, etteikö nukahtamislääkkeillä olisi samoja haittavaikutuksia kuin unilääkkeillä, riippuen täysin niitä käyttävän henkilön sisäisestä kemiasta. Itse en tällä kokemuksella unilääkkeitä edes uskaltaisi kokeilla kovin heppoisin perustein, kun jo nukahtamislääkkeet toimii noinkin tehokkaasti.
T. 22
ap:lla olisi tarvetta nukahtamislääkkeille kuin silloin tällöin, kun on aikaisempi herätys. Itsehän hän korostaa, kuinka vain silloin vaatisi miestä nukkumaan aikaisin. Eli mikäs riski siinä on jäädä koukkuun, jos vain harvakseltaan niitä tarvitsee?
Mulla on aamulla aikainen herätys, miehellä vapaapäivä.
Mun piti mennä nukkumaan jo kymmeneltä, mutta en ole mennyt, koska tiedän, etten saa nukuttua koska mieheni päätti katsella olkkarissa leffaa ja valvoa, eihän hänen tarvitse herätä aamulla.
Ongelman tästä tekee se, että olen toivottoman huono-uninen, en saa nukuttua kun mies katsoo televisiota (vaikka katsoo hiljaisella) vaikka ovi on makkariin kiinni, kuulen kuitenkin ja en saa unta/tai jos saan, heräilen ihan vaan siihen että mies liikkuu asunnossa, esim. olkkarista vessaan tai keittiöön tms. ja sen jälkeen taas pyörin sängyssä.
Kuulokkeet on hankittu telkkaria varten, mutta ei mies niitä käytä, eivätkä ne kaikkia ongelmia poistakaan, eli siis jos hän liikkuu, herään kuitenkin.
Mies ei tajua laisinkaan, että olen vakavissani, on vaan sitä mieltä että "pää tyynyyn vaan ja alat nukkumaan" joo, olisikin noin helppoa.. no hänelle kyllä onkin, ei sitten tajua että meitä huono-unisiakin ON.
Eli tässä mä nytkin valvon, ihan turha mennä pyörimään sänkyyn. Ja odotan että mies tulee nukkumaan. Ja tiedän, että aamuherääminen ja koko seuraava päivä tulee olemaan mulle aivan tuskaa.
Ideoita?
Ratkaisu ongelmaan on mp3-soittimesta kuunneltavat äänikirjat. Hommaa mahdollisimman ergonomiset nappikuulokkeet. Illalla sänkyyn pötköttelemään ja kuuntelemaan jotakin äänikirjaa (ei liian mielenkiintoista mutta ei liian tylsääkään) ja hups, hetken päästä nukut. Toimii ainakin mulla. Oletan tehon perustuvan siihen, että ylimääräiset ajatukset lakkaavat pyörimästä päässä kun keskittyy kuuntelemaan ja tällöin kroppa ja mieli pääsevät rentoutumaan. Tietty osansa voi olla siinäkin, että mulle on luettu lapsena aina iltasatu, olen siis tottunut nukahtamaan kuunnellessani.
Olen huonosti nukahtava ja herkkäuninen itsekin ja toisen valvominen todella häiritsee ja ärsyttää. Vertaisin itselläni siihen, että odottelisi teiniä kotiin kaupungilta tmv. Ei vain pysty nukahtamaan (paitsi harvoin aivan äärimmäisen väsyneenä).
Perheellä jossa ei käydä vuorotyössä tmv, pitää mielestäni olla suunnilleen samanlainen elämänrytmi. Yökukkuminen kostautuu aina aamulla. Esimerkiksi meillä ei kumpikaan sitten pääse ylös virkeänä, ajoissa tai lapsiystävällisenä. Valvominen kostautuu myös lapsille.
Meillä ehditään lastenhoidolta ja kotitöiltä muutenkin nukkumaan aikaisintaan puoliltaöin, jos siinä sitten surffaa tai katselee televisiota aamuyön puolelle niin ei ole herkkua herätä seiskalta uuteen päivään... Lasten takia se yörauha on annettava yöaikaan, ilman lapsia kukkuisin todellakin itse etulinjassa - ihan tappiin asti.
Käsittääkseni tuokin on ihan henkilökohtaista. Unilääkkeisiin toki voi jäädä helpommin koukkuun, kuin nukahtamislääkkeisiin, mutta ei ne nukahtamislääkkeetkään mitään täysin ongelmattomia ole, niihin jää mahdollisesti ennemminkin psyykkisesti koukkuun, mikä ei ole yhtään mukavampaa kuin fyysinenkään kiinni jääminen. Myös joillain nukahtamislääkkeillä saa "tajun pois", riippuu ihan siitä toleranssista yms. kuinka pitkään lääkettä on käyttänyt. Ja nää on ihan mun henk.koht kokemuksia, joillain voi olla toisin, mutta tarkoitan vaan, ettei kannata yleistää, etteikö nukahtamislääkkeillä olisi samoja haittavaikutuksia kuin unilääkkeillä, riippuen täysin niitä käyttävän henkilön sisäisestä kemiasta. Itse en tällä kokemuksella unilääkkeitä edes uskaltaisi kokeilla kovin heppoisin perustein, kun jo nukahtamislääkkeet toimii noinkin tehokkaasti.
T. 22
säännöllisen epäsäännöllisesti. Pienin takuuvarmasti, kaksi seuraavaa vaihtelevasti. Molemmat vanhemmat juuri nyt kotona.
T. Se eri mieltä oleva
Nuku eri huoneessa. Onko mitään paikkaa? Työhuone tms. Ehkä et sitten jää alitajuisesti odottamaan, että miehesi tulee nukkumaan.
kun alkaa pitämään päiväkirjaa nukkumisistaan.
Ekana viikkoina nukkuu vain 6 h. Vaikka muut menisivät nukkumaan kympiltä, menee itse nukkumaan kun kello on 00. Ja ylös kello 6:00 vaikka kuinka väsyttäs.
Sitä viikko ja sitten nukkumaan kello 22 ja herätys kello 6:00.
Jne...
Kyllä sitä nukkuu kolmantena viikkona jo ihan mukavasti 22-07. Voin taata. Ja kun se unirytmi tulee säännölliseksi on nukkuminen helppoa.
On ihan tutkittu juttu joten kannattaa kysellä lääkäristä...
Ja kannattaa myös katsoa ettei ilalla syö mitään proteiini tai kofeiinipitoista, se virkistää. Hiilihydraatit väsyttävät.
Ruoka ja uniremontti:) Tsemppiä!
Saa luontaistuotekaupoista, ei koukuta. Otetaan pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.
Voiko asuntonne huonejärjestystä jotenkin muuttaa? Sinulle oma nukkumistila mahd. kauas kaikista muista?
Onko korvatulppia eri mallisia, eri materiaaleja - jos on, oletko kokeillut kaikkia?
Entä rentoutuskasettien kuuntelu - valaiden laulua ja tuulen suhinaa, joka hukuttaa muut äänet? :)