Millainen kompromissi tähän? Miehellä ja mulla pattitilanne
Mulla on aamulla aikainen herätys, miehellä vapaapäivä.
Mun piti mennä nukkumaan jo kymmeneltä, mutta en ole mennyt, koska tiedän, etten saa nukuttua koska mieheni päätti katsella olkkarissa leffaa ja valvoa, eihän hänen tarvitse herätä aamulla.
Ongelman tästä tekee se, että olen toivottoman huono-uninen, en saa nukuttua kun mies katsoo televisiota (vaikka katsoo hiljaisella) vaikka ovi on makkariin kiinni, kuulen kuitenkin ja en saa unta/tai jos saan, heräilen ihan vaan siihen että mies liikkuu asunnossa, esim. olkkarista vessaan tai keittiöön tms. ja sen jälkeen taas pyörin sängyssä.
Kuulokkeet on hankittu telkkaria varten, mutta ei mies niitä käytä, eivätkä ne kaikkia ongelmia poistakaan, eli siis jos hän liikkuu, herään kuitenkin.
Mies ei tajua laisinkaan, että olen vakavissani, on vaan sitä mieltä että "pää tyynyyn vaan ja alat nukkumaan" joo, olisikin noin helppoa.. no hänelle kyllä onkin, ei sitten tajua että meitä huono-unisiakin ON.
Eli tässä mä nytkin valvon, ihan turha mennä pyörimään sänkyyn. Ja odotan että mies tulee nukkumaan. Ja tiedän, että aamuherääminen ja koko seuraava päivä tulee olemaan mulle aivan tuskaa.
Ideoita?
Kommentit (94)
Jotenkin vaan tuntuu hullulta, että menisin lääkäriin ja söisin sitten jotain lääkkeitä loppuikäni... kun ongelmani korjaantuisi luonnollisesti vaan sillä, että mies ja muut meillä suostuisivat niinä iltoina, kun mulla on aikainen herätys, menemään nukkumaan noin kymmeneltä.
ap
Ehkä sä voisit suostua ottamaan nukahtamislääkkeen niinä iltoina, kun sulla on aikainen herätys....
voi vaatia miestä lopettamaan elämistä, vaikka sinä olet huonouninen. Jos et opi nukkumaan korvatulpat korvissa (onhan ne tulpat tehty sinulle, etkä pelkkiä halpamalleja ole kokeillut?), niin muutto on edessä.
Vaihdatte niin isoon asunnon, että makuuhuoneen ja oleskelutilojen väliin jää joko vähintään kaksi ovea tai ovat eri kerroksissa.
Uni- tai nukahtamislääkkeitä ei tuon ongelman vuoksi kenenkään kannata syödä, herkkäunisuus ei kuitenkaan ole mikään sairaus.
voit ylipäätään nukkua miehesi vieressä? Etkö herää siihen, kun miehesi kääntyilee? Jos heräät siihenkin kun lapsesi nousee sängystä ylös.. Eikö sekin häiritsisi, jos miehesi tulisi vierellesi yrittämään nukahtamista ja pyörisi ja hyörisi äärettömästi siinä.
Onko tässä enemmänkin ongelmana "kontrollifriikkiys"?
että jos tv on ihan äänettömällä, pystytkö silti nukahtamaan? Mulla on samanlainen ongelma, enkä pysty nukahtamaan vaikka kaikki valot on pois ja tvkin äänettömällä, koska kuulen sen edelleen, koska siitä lähtee sellainen ei ehkä ääni vaan enemminkin värinä, jonka kuulen. Mies ei tätä tietenkään ymmärrä, eikä varmasti kuule sitä ääntä. Oletko samanlainen?
Toinen juttu on se, että en vaan pysty nukahtamaan, jos tiedän että mies on jossain muualla talossa kuin siinä vieressä :(
tosin tuolle äänelle en voi mitään, toisilla on vaan tarkempi ja herkempi kuulo kuin toisilla. Jos mies vaikka tulee nukkumaan ja unohtaa television päälle niin ihan samalla tavalla se "ääni" mua häiritsee, vaikka en tv:tä koekaan olevan tarpeen kontrolloida sen kummemmin...
Toisekseen, meillä myös miehellä on joku ongelma nukahtamisen suhteen, hän kun yleensä nukahtaa sohvalle, lähes poikkeuksetta joka ilta, jos olohuoneeseen jää tv:tä katsomaan. Ei oikein siis tunnista sitä, milloin olisi järkevää siirtyä sänkyyn asti nukkumaan. Mistä sitten aiheutuu se, että vaikka mies jo nukkuu, tv on päällä, ja sen ääni häiritsee minua. Oman uneni takia mun on siis pakko paimentaa miestä nukkumaan, kun ei se itse tajua ajoissa mennä petiin. Eikä sillä ole mitään ongelmia nukahtaa sänkyyn, sen kun sinne saa ja vaikka vähän valittaisikin ettei uni tule niin yleensä alle 5 min päästä on unten mailla :) nyt varmaan joku av-mamma keksii nerokkaasti, että eihän se mies tietenkään halua nukkua tällaisen kontrollifriikin vieressä kun aina nukahtaa mieluummin sohvalle, mutta luulisin, että ongelma on enemmänkin siinä, että toinen on vaan niiiiiiin väsynyt, ettei voi tuolle mitään eikä ehdi toimia ennen kuin uni tulee. Parkahan se on :)
meillä ongelmana miehen 2 x vko liikuntaharrastus joka loppuu vasta klo 22, eikä hän sen jälkeen pysty heti menemään nukkumaan. Itse herään joka arkiaamu klo 6 töihin. Nykyään otan suosiolla nukahtamislääkkeen tuollaisina iltoina, jos tiedän, että seuraavana päivänä on jotain tärkeää, tai sitten selviydyn seuraavasta päivästä väsyneenä. En vaan pysty nukahtamaan, jos toinen vielä valvoo. Sama kyllä silloinkin kun mies on jossain reissussa, on vaikea saada unen päästä kiinni, kun toinen ei ole siinä vieressä. Yleensä mennään yhtä aikaa nukkumaan.
Vallankäytöstä on kyse.
Ei toiselle voi sanoa että teet nyt näin ja noin!
Jos mies on eri huoneessa ja katselee hiljemmalla telkkaa niin siinä on jo joustoa. Seuraava jousto on eri asunto!
Ei tulisi pieneen mieleen lähteä määräilemään muita noin, sinä olet ihan kamala määräilijä.
Ymmärrän: "Et saa unta" mutta normaalia toi ei ole. Sinulla on ongelma jos perheen muitten ihmisien paikka on elää ilman normaalia ääntä.
Mene lääkäriin, jos et uskalla kokeilla unilääkkeitä niin mietitte vaihtoehtoja. Sitä ennen sää sitten vaan taistelet, koska kaikillä muilla on oikeus niin katsella myöhäiselokuvaa tai käydä pissalla. Jos se sinut herättää etkä saa enää unta, ei puhuta muusta kuin siitä että se sinun unettomuus pitää hoitaa.
Kaikilla muilla on oikeus omiin puuhiinsa joka on osa elämää, et sinä vaan saa määrätä.
kaikkien kannalta, että SINÄ otat nukahtamislääkkeen niinä iltoina kun sulla on aikainen herätys?
t. uniongelmaisen vaimo, jonka mies käyttää noita nukahtamislääkkeitä tarvittaessa.
Oon muuten välillä joutunut nukuttamaan miestäni, mutta onhan se nyt sairas kuvio pidemmän päälle, maata nyt aikuisen ihmisen vieressä pimeässä likkumatta täysin virkeänä.
Jotenkin vaan tuntuu hullulta, että menisin lääkäriin ja söisin sitten jotain lääkkeitä loppuikäni... kun ongelmani korjaantuisi luonnollisesti vaan sillä, että mies ja muut meillä suostuisivat niinä iltoina, kun mulla on aikainen herätys, menemään nukkumaan noin kymmeneltä.
sä et HALUA nukahtaa, jos mies ei ole siinä vieressä. Kuulostaa tutulta. Haluat kontrolloida miestäsi ja olla varma, että tiedät mitä hän tekee silloin kun sinä nukut (=nukkuu).
Ap ON eri huoneessa, ettekö osaa lukea?
Ehdotin erillään nukkumista, sain tuollaisen järkevän kommentin. Eli jos on tilaa, ap voisi nukkua eri huoneessa kuin mies. Ymmärsin kyllä ettei tv ole makuuhuoneessa...
Meillä tämä on ollut toimiva ratkaisu.
Ota käyttöön piikkimatto nukkumaan mennessä niin rentoudut ja saat paremmin unen.
Se kun puolisoni määräilee nukkumaanmenoajoistani ja väittää ettei pysty nukahtamaan, vaikka makuuhuoneen ovi on kiinni ja itse olen katsomassa televisiota aivan hiljaisella äänellä. Väittää myös että herää siihen jos liikun asunnossa.
Olihan tämä se "mikä sinua ärsyttää puolisossasi, miehetkin saa vastata"-ketju?
niin et kuule rasahdustakaan muista huoneista tulevista äänistä.
ettei mikään äänieristetty makuuhuone ole ratkaisu. Fakta on se, että ihmisen pitää PYSTYÄ nukkumaan vaikka vähän "ääniä" kuuluukin, esim. puut havisevat, tuulee, sataa vettä, tai mies tekee voileivän, juo vettä, katsoo hiljaiselle tv:tä ja niin edelleen. Ap ei muutenkaan suostu miettimään mitään mitä HÄN ITSE voisi asialle tehdä, ainoa "kompromissi" olisi se että mies makaisi liikkumattomana ap:n vieressä silloin kun ap:lla aikainen herätys. Ja tuohan on aivan täysi mahdottomuus!
Yksi syy "unettomuuteen" ehkä on sekin, että jos aamuherätyksiä harvakseltaan, niin ne eivät sovi ap:n rytmiin. Mutta tekisin niin, että menisin sinne lääkäriin ja hankkisin melaniini- tai nukahtamislääkereseptin. Lisäksi kannattaa miettiä omille korville muotoiltuja korvatulppia, (tosin tässä ei varmaankaan ole kyse siitä ettei ole hiljaista vaan vallankäytöstä...) ja tekisin KAIKKENI jotta MINÄ voisin parantaa unettomuuteni, enkä sälyttäisi vastuuta ja syyllisyyttä siitä miehelle.
Juu, ja itsekin olen unettomuudesta kärsinyt masennuksen yhteydessä. Saatoin helposti valvoa parikin vuorokautta putkeen, mutta jossain vaiheessa sitä sitten nukkui. Kuka tahansa selviää yhden työpäivän nukkumatta, kun pääsee kotiin voi ottaa päiväunet TAI lykätä nukkumaan menoa mahdollisimman myöhäiseksi, jos menee esim. klo 21 nukkumaan niin taatusti nukkuu hyvin.
ymmärrän täysin harmisi, mutta ymmärrän täysin myös miestäsi, sillä olen itse todella iltavirkku (kymmeneltä nukahtaminen olisi tosi vaikeaa, makaisin varmaan pari tuntia valveilla), mutta tarvitsen myös paljon unta enkä tiedä pahempaa kuin maata hereillä kun kerrankin saisi nukkua. Eli todella vaikea keksiä tuohon mitään kompromissia.
Sinuna kokeilisin sitkeästi korvatulppia ja ehkä nukahtamislääkettä, miehenä ehkä lähtisin esim. lenkille siksi aikaa että nukahtaisit kunnolla ja sitten katsoisin tv:tä kuulokkeet päällä. Mutta ilmeisesti heräisit sitten oven kolahdukseen, suihkuun jne.? Minusta mies voisi joustaa joskus tuollaisessa tilanteessa (voisitko selittää kärsivällisesti, miten tärkeä asia on sinulle, ja myöntää, että se vaatii mieheltä paljon). Mutta ymmärrän myös, että mies ei halua kovin usein joustaa (lapsiperheessä omaa rauhallista aikaa on harvoin, ja jos on iltavirkku niin tylsäähän se on pyöriä sängyssä), ja kuulostaa kyllä valitettavasti siltä, että olet epänormaalin herkkä nukkuja, eli ongelman ratkaisussa sinun pitäisi mielestäni joustaa enemmän.