Avovaimo! Etkö avioidu, koska ajattelet löytäväsi paremman miehen?
Ja silloin voi helposti jättää. Lapsia naiset tekevät välittämättä miesten haluamisista ja tunteista. Kun kello tikittää niin isäksi käy se joka tielle sattuu. Vai?
Kommentit (339)
Asuin itsekin avoliitossa ennen nykyistä miestäni. Mieleeni ei tullut edes mennä naimisiin. Ei miehellekään. Hauskaa oli asua se aika yhdessä kuin juttua kesti. 5 vuotta asuttiin yhdessä ja sitten erottiin, koska totesimme, että emme halua lapsia toisiemme kanssa ja juttu ei tunnu juuri siltä oikealta.
Kun tapasin nykyisen mieheni, en epäröinyt hetkeäkään kun hän kysyi, haluanko naimisiin hänen kanssaan. Hän tuntui juuri siltä, kenen kanssa haluan jakaa ne vastamäetkin ja elää yhdessä.
En ole avoliittoja vastaan. Tiedän minäkin pari työkaveria, jotka ovat asuneet yhdessä yli 10 vuotta ja heillä on lapsia ja hyvin menee.
Mutta sellaista avovaimoa en tiedä yhtään, ketä mies olisi kosinut ja nainen olisi kieltäytynyt ehdottomasti ja halunnut asua avoliitossa ja tehdä lapsia avoliitossa. Eli tämä on se pointti.
Eli voisiko tähän ketjuun tulla joku avoliittolainen kertomaan, mitä mies tykkäsi siitä kun kosi ja te kieltäydyitte ja sanoitte ehdoin tahdoin haluavanne asua avoliitossa, vaikka teillä on yhteisiä lapsia.
Yleensä puhutte, että avoliitto on yhteinen päätös. Eli mieskään ei ole halunnut naimisiin.
Mutta miten sitten jos mies haluaa ehdottomasti naimisiin ja te ette, mutta silti haluatte elää loppuelämän yhdessä. Näitä tarinoita olisi mielenkiintoinen lukea. En nimittäin tiedä yhtään sellaista tapausta. Yleensä se menee niin, että yhdessä kannatetaan avoliittoa tai mies ei halua naimisiin. Tai mies ei halua naimisiin ja on pakko opetella kannattamaan avoliittoa jos meinaa miehen kanssa elää.
Mutta en myöskään ymmärrä heitä, jotka vänkäävät siitä, että ovatko avoliittolaiset samalla viivalla naimisissa olevien kanssa. Eivät ole (yhteiskunnan, ympäristön tai lainsäädännön silmissä). Jokainen itse tietää, onko onnellinen parisuhteessaan, on sitten avo- tai avioliitossa.
Joku aiemmin kirjoitti, että hänelle avioliitto on pyhä. Ajattelen samoin. Elin avoliitossa exän kanssa vuosia, mutta en suostunut hänen kosintaansa, vaan jätin hänet kosinnan jälkeen tajuttuani, että hän ei ole minulle se paras mahdollinen mies. Nyt olen naimisissa sen miehen kanssa, jonka kanssa haluan vanheta. Itse heittäydyin avoliittoon huomattavasti kevyemmin perustein kuin avioliittoon, joten minulle vasta avioliitto on Se Sitoutuminen.
Tiedän myös pariskuntia, jotka ovat olleet vuosikymmeniä avoliitossa, enkä yhtään epäile, etteikö heillä rakastettaisi ihan yhtä lailla! Minusta tässä keskustelussa ovat hyökänneet (ja vielä melko lapsellisin asein) nimenomaan avokit. Puhutaan siitä, että mies ei muutoin tunnustaisi lastaan (wtf?) ja muita omituisuuksia.
Olen sitä mieltä, että mikäli joku ei halua avioon, niin sitten ei halua -siihen voi olla lukuisiakin syitä. Itselleni ainoa syy olla menemättä naimisiin olisi ollut se, että en usko ko. suhteeseen -tämä ei tarkoita, ettenkö ymmärtäisi, että muilla ne syyt voivat olla muunlaisiakin.
Kyse on siitä, haluaako mies jakaa naisen kanssa parisuhteen virallisesti vai haluaako jatkaa ns. poikamieselämää.
Mitenkäs vuosikymmeniä parisuhteessa naisen kanssa saman katon alla asuva mies on poikamies?
Kyse on siitä, haluaako mies jakaa naisen kanssa parisuhteen virallisesti vai haluaako jatkaa ns. poikamieselämää. Jos nainen haluaa samaa niin asia on ok. Mutta silloin täytyy hyväksyä, että eron tullessa mies vie kaiken, mikä on hänen nimillään. Ja jos mies kuolee aiemmin, lapset perii ja leskenä et saa matkaasi kuin omilla nimillä olevan omaisuutesi. Toisaalta on turha vinkua myös, että avoliitto on liitto. Se ei ole virallinen liitto vaan kämppisasumista, missä saattaa olla yhdessä tehtyjä lapsia. Jos se sopii niin ok. Mutta on turha yrittää avokkina leikkiä, että olisi naimisissa. Yleensä nämä avovaimot kokevat kamalan tarpeellisiksi vakuuttaa, että kyllä mies mua rakastaa aidosti, vaikka ei halua mua aviovaimoksi. Me ollaan ihan kunnolla yhdessä. Jos olette onnellisia kämppiselämässä niin asiassa ei pitäisi olla sen kummempaa vakuuttamista.
naisen pitää haluta naimisiin, että se olisi ns. kunnon nainen. Miksi vielä nykypäivänä naisen arvo mitataan sillä, että pääseekö hän naimisiin ja kenen kanssa??
Mihin tarvitset miehen nimissä olevaa omaisuutta? Miten olet huolehtinut siitä, että sinä pärjäät ja elätät itsesi? Vai elätkö miehesi rahoilla?
Mutta sellaista avovaimoa en tiedä yhtään, ketä mies olisi kosinut ja nainen olisi kieltäytynyt ehdottomasti ja halunnut asua avoliitossa ja tehdä lapsia avoliitossa. Eli tämä on se pointti.
Eli voisiko tähän ketjuun tulla joku avoliittolainen kertomaan, mitä mies tykkäsi siitä kun kosi ja te kieltäydyitte ja sanoitte ehdoin tahdoin haluavanne asua avoliitossa, vaikka teillä on yhteisiä lapsia.
Mieheni kysyi minulta aikoinaan, haluaisinko mennä naimisiin. Minä sanoin, ettei se ole tarpeen. Mies sanoi, että jatketaan sitten entiseen malliin. Olemme nyt olleet yhdessä 25 vuotta. Mitä muuta haluat tietää?
Mitä tarkoitat? "Eli halutaan haukata kakkua ja säästää sitä"
Sama ne kaikki "rusinat pullasta" -juttua jankkaavat tyypit - mitä oikein tarkoitatte?
= Halutaan uutta lainsäädäntöä, jossa avoliitossa oleville järjestellään uusia oikeuksia esimerkiksi omaisuuden ositukseen erotapauksessa, vaikka nämä oikeudet saa yksinkertaisella toimenpiteellä eri avioitumalla.
Mies on kosinut minua romanttisesti polvillaan, myös ns. järkevästi keskustellen. Sanoin hänelle, etten halua naimisiin. En näe mitään syytä miksi minun pitäisi mennä naimisiin. Mies haluaisi ja haluaisi jopa pitää ns. kunnon häät ruokineen ja tansseineen. Se olisi pahin painajaiseni. En voi sietää ajatusta, että naimisiin pitää mennä.
Haluan vanheta yhdessä miehen kanssa. Rakastan häntä syvästi ja olemme sitoutuneet toisiimme ja perheeseemme. Olemme sopineet, ettemme tule eroamaan niin kauan kuin meillä on alaikäinen lapsi. En halua miehen sukunimeä, enkä omaisuutta. Minulla on kylliksi omaa rahaa ja mahdollisuus elättää itseni ja lapseni jos niikseen tulee. En usko avioliiton tässä vaiheessa tarjoavan minulle mitään. Meillä on yhteinen lapsi, joka perii isänsä, jos isä kuolee. Voi olla, että tulen jossain vaiheessa muuttamaan mieltäni, mutta uskon vakaasti, että mies on sanansa mittainen mies ja kunnioittaa päätöstäni sekä haluani. En usko sen vähentävän miehen rakkautta minuun tai lapseen.
= Halutaan uutta lainsäädäntöä, jossa avoliitossa oleville järjestellään uusia oikeuksia esimerkiksi omaisuuden ositukseen erotapauksessa, vaikka nämä oikeudet saa yksinkertaisella toimenpiteellä eri avioitumalla.
ja miten sinulle ylipäätään kuuluu se, miten muut oikeutensa hankkivat?
Joku sanoi että "talo ostettiin molempien nimiin että siitä ei ole huolta". No kuule, jos puolisosi kuolee niin miehesi SUKULAISET perivät puolet teidän talostanne. On se vähän eri juttu kun että on naimisissa...Ja kuolla voi vaikka kauppamatkalla autokolarissa joten kyllä nuortenkin pitää ottaa nämä jutut huomioon.
Mutta mun puolesta voi elää niin kuin itse haluaa, omalle siskolleni ja veljelleni kyllä suosittelen että sitten kun omaisuutta hankitaan niin naimisiin vaan...
Nainen haluaa uuden lainsäädännön, millä miehen on pakko jos muuttaa yhteiseen asuntoon.
Aika moni mies aikoo erota avokistaan jos uusi lainsäädäntö tulee voimaan. Näin luin eräältä toiselta palstalta, missä miehiä on kirjoittajista enemmistö.
Joku sanoi että "talo ostettiin molempien nimiin että siitä ei ole huolta". No kuule, jos puolisosi kuolee niin miehesi SUKULAISET perivät puolet teidän talostanne. On se vähän eri juttu kun että on naimisissa...Ja kuolla voi vaikka kauppamatkalla autokolarissa joten kyllä nuortenkin pitää ottaa nämä jutut huomioon. Mutta mun puolesta voi elää niin kuin itse haluaa, omalle siskolleni ja veljelleni kyllä suosittelen että sitten kun omaisuutta hankitaan niin naimisiin vaan...
Ihan samalla tavalla sen miehesi puolikkaan talosta perivät hänen vanhempansa, jollei teillä ole keskinäistä testamenttia.
Siksi, että se on naurettavaa. Kun mies ei halua sitoutua naiseensa
Nainen haluaa uuden lainsäädännön, millä miehen on pakko jos muuttaa yhteiseen asuntoon.
Aika moni mies aikoo erota avokistaan jos uusi lainsäädäntö tulee voimaan. Näin luin eräältä toiselta palstalta, missä miehiä on kirjoittajista enemmistö.
Vai että ihan keskustelupalstalta luit! Joillakin netin treffipalstoilla pyörii hyvin paljon aviomiehiä - teetkö siitäkin samanlaisia yleistyksiä?
taloon asumisoikeutta. Eli lapset perii puolet ja toinen saa oman osuutensa. Ihan sama, onko avoleski mies vai nainen.
Jos lapset haluavat rahansa talosta pois, avolesken on se pantava myyntiin tai lunastettava itselleen.
Joku sanoi että "talo ostettiin molempien nimiin että siitä ei ole huolta". No kuule, jos puolisosi kuolee niin miehesi SUKULAISET perivät puolet teidän talostanne. On se vähän eri juttu kun että on naimisissa...Ja kuolla voi vaikka kauppamatkalla autokolarissa joten kyllä nuortenkin pitää ottaa nämä jutut huomioon.
Mutta mun puolesta voi elää niin kuin itse haluaa, omalle siskolleni ja veljelleni kyllä suosittelen että sitten kun omaisuutta hankitaan niin naimisiin vaan...
Siksi, että se on naurettavaa. Kun mies ei halua sitoutua naiseensa
Vai että ihan keskustelupalstalta luit! Joillakin netin treffipalstoilla pyörii hyvin paljon aviomiehiä - teetkö siitäkin samanlaisia yleistyksiä?
Mitä ihmettä
On täysin turhaa nikkaroida lakipykäliä niin, että avoliittolaiset saisivat kaikki avioliiton edut muttei velvollisuuksia. Se on pelkkää rusinoiden kaivelua pullasta.
ovat ne avioliiton velvollisuudet, joita avoliitossa ei ole? Nythän päinvastoin on niin, että avoparilla on VAIN vevollisuuksia, mutta ei lainkaan oikeuksia. Eli sitten pitäisi joko antaa vaoparillekin jotain oikeuksia tai sitten poistaa ne velvollisuudet - esim. avoparin katsotaan kuitenkin olevan samaan taloutta ja elättävän toisiaan ja jopa toistensa lapset esim. Kela-etuuksista päätettäessä.
Avioliiton merkittävimmät yhteiskunnalliset vaikutukset ovat aviopuolison elatusvelvollisuus ja oikeus hoitaa toisen asioita toisen ollessa estynyt. Lisäksi puolisolla on oikeus estää omaisuuskauppoja, oikeus leskeneläkkeeseen ja vapautus eräisiin asumissuhteista johtuviin sosiaalitukialennuksiin.
Hei avioliitossa asuva, jolla ei ole lapsia
Joku sanoi että "talo ostettiin molempien nimiin että siitä ei ole huolta". No kuule, jos puolisosi kuolee niin miehesi SUKULAISET perivät puolet teidän talostanne. On se vähän eri juttu kun että on naimisissa...Ja kuolla voi vaikka kauppamatkalla autokolarissa joten kyllä nuortenkin pitää ottaa nämä jutut huomioon. Mutta mun puolesta voi elää niin kuin itse haluaa, omalle siskolleni ja veljelleni kyllä suosittelen että sitten kun omaisuutta hankitaan niin naimisiin vaan...
Ihan samalla tavalla sen miehesi puolikkaan talosta perivät hänen vanhempansa, jollei teillä ole keskinäistä testamenttia.
Jos on aviopari, jolla ei ole lapsia, ja toinen puoliso kuolee, leski perii kuolleen puolikkaan asunnosta. Oman puolikkaansahan hän saa tietysti pitää muutenkin.
maksetaan veroissa. Tärkeämpiäkin asioita olisi säädettäväksi vaikka miten paljon. Oletusarvoisesti osa ihmisiä on tyhmiä eivätkä ota selville asioita, eikä yhteiskunnan kuulu kaikkia mahdollisia tyhmyyden muotojen seurauksia eliminoida vääntämällä vaivalla lakeja ja asetuksia, joiden ainoa tarve on hyysätä tyhmiä. Tyhmyydestä saa sakottaa ja eiköhän läksynsä opi, kun maksaa oppirahat.
No kerropa, miten tämä on sinulta pois
tätä keskustelua lukiessani tulen siihen tulokseen, että palstalaisista suurimman osan on syytä pysyä aviossa. Olette miehistänne taloudellisesti riippuvaisia, joten turvatkaa oikeutenne. Mutta älkää myöskään haukkuko niitä, jotka tulevat toimeen myös omillaan - ilman miehen tuomaa turvaa.
Luulin, että nyky-yhteiskunnassa naiset ovat itsenäisempiä ja naiset arvostavat itseään muutenkin kuin miehen sormustuksen kautta. Kamala ajatus, että nainen ei kelpaa miehelle muuten kuin avioliiton kautta, eikä halua olla hänelle uskollinen.
Täytyy sanoa, että itse liikun hyvin erilaisissa piireissä kuin täällä palstailevat. Tasa-arvoisissa piireissä, jossa nainen on yhtä arvokas kuin mies ja tulee toimeen aivan yhtä hyvin kuin miehensä, jolloin ratkaisut ovat vapaita.
Pelottava lukea tätä keskustelua, kuinka naiset ovat huonossa asemassa edelleen yhteiskunnassamme. Todellakin lämpimästi suosittelen naimisiinmenoa suurimalle osalle palstalaisille, jos todellakin haluatte noiden miestenne kanssa yhteiselämän.
maksetaan veroissa. Tärkeämpiäkin asioita olisi säädettäväksi vaikka miten paljon. Oletusarvoisesti osa ihmisiä on tyhmiä eivätkä ota selville asioita, eikä yhteiskunnan kuulu kaikkia mahdollisia tyhmyyden muotojen seurauksia eliminoida vääntämällä vaivalla lakeja ja asetuksia, joiden ainoa tarve on hyysätä tyhmiä. Tyhmyydestä saa sakottaa ja eiköhän läksynsä opi, kun maksaa oppirahat.
No kerropa, miten tämä on sinulta pois
Olla laitonta!! Sehän se vasta typerää onkin, koska naiset eivät huolehdi itsestään, eikä omista menoista. No, onneksi sentään tyhmyydestä sakotetaan ja sinun miehesi lähtee jonkun viisaamman matkaan.
tätä keskustelua lukiessani tulen siihen tulokseen, että palstalaisista suurimman osan on syytä pysyä aviossa. Olette miehistänne taloudellisesti riippuvaisia, joten turvatkaa oikeutenne. Mutta älkää myöskään haukkuko niitä, jotka tulevat toimeen myös omillaan - ilman miehen tuomaa turvaa. Luulin, että nyky-yhteiskunnassa naiset ovat itsenäisempiä ja naiset arvostavat itseään muutenkin kuin miehen sormustuksen kautta. Kamala ajatus, että nainen ei kelpaa miehelle muuten kuin avioliiton kautta, eikä halua olla hänelle uskollinen. Täytyy sanoa, että itse liikun hyvin erilaisissa piireissä kuin täällä palstailevat. Tasa-arvoisissa piireissä, jossa nainen on yhtä arvokas kuin mies ja tulee toimeen aivan yhtä hyvin kuin miehensä, jolloin ratkaisut ovat vapaita. Pelottava lukea tätä keskustelua, kuinka naiset ovat huonossa asemassa edelleen yhteiskunnassamme. Todellakin lämpimästi suosittelen naimisiinmenoa suurimalle osalle palstalaisille, jos todellakin haluatte noiden miestenne kanssa yhteiselämän.
Kiitos siitä!!
Mutta en myöskään ymmärrä heitä, jotka vänkäävät siitä, että ovatko avoliittolaiset samalla viivalla naimisissa olevien kanssa. Eivät ole (yhteiskunnan, ympäristön tai lainsäädännön silmissä). Jokainen itse tietää, onko onnellinen parisuhteessaan, on sitten avo- tai avioliitossa.
Joku aiemmin kirjoitti, että hänelle avioliitto on pyhä. Ajattelen samoin. Elin avoliitossa exän kanssa vuosia, mutta en suostunut hänen kosintaansa, vaan jätin hänet kosinnan jälkeen tajuttuani, että hän ei ole minulle se paras mahdollinen mies. Nyt olen naimisissa sen miehen kanssa, jonka kanssa haluan vanheta. Itse heittäydyin avoliittoon huomattavasti kevyemmin perustein kuin avioliittoon, joten minulle vasta avioliitto on Se Sitoutuminen.
Tiedän myös pariskuntia, jotka ovat olleet vuosikymmeniä avoliitossa, enkä yhtään epäile, etteikö heillä rakastettaisi ihan yhtä lailla! Minusta tässä keskustelussa ovat hyökänneet (ja vielä melko lapsellisin asein) nimenomaan avokit. Puhutaan siitä, että mies ei muutoin tunnustaisi lastaan (wtf?) ja muita omituisuuksia.
Olen sitä mieltä, että mikäli joku ei halua avioon, niin sitten ei halua -siihen voi olla lukuisiakin syitä. Itselleni ainoa syy olla menemättä naimisiin olisi ollut se, että en usko ko. suhteeseen -tämä ei tarkoita, ettenkö ymmärtäisi, että muilla ne syyt voivat olla muunlaisiakin.