Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset ihmettelevät, jos (haluaa) imettää 1-1½ -v. taaperoa?

Vierailija
11.01.2011 |

Miksi se on muka niin väärin???

Kommentit (152)

Vierailija
1/152 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisittepa nähneet sen ihanan hymyn, jonka maitohetki sai aikaan!

Aika pervoa ja yököttävää, eikö?

Vierailija
2/152 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikella on aikansa ja lapsen kehityksen kannalta ei niin hyvä pitkittää vauva vaihetta kun ei enää vauva ole. Iänmukaiset haasteet vie kehitystä eteenpäin juuttuminen kiinni varhaiseentyydytykeseen on ehkä äidille tärkeämpää kuin lapselle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/152 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysimettänyt 1-asti ja vasta sitten pikkuhiljaa alkanut tarjoamaan muuta. Imetys antaa parhaan ravinnon, sillä lapsi moninkertaistaa painonsa. Tiedän lapsia, jotka ovat saaneet lähes pelkästään rintamaitoa 2 vuotiaaksi asti ja ovat todella hyvin kehittyneitä ja terveitä. Yleensä äidin ruokavaliokin ollut todella ravintorikas, mm. raakaruokaa.

Vierailija
4/152 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikella on aikansa ja lapsen kehityksen kannalta ei niin hyvä pitkittää vauva vaihetta kun ei enää vauva ole. Iänmukaiset haasteet vie kehitystä eteenpäin juuttuminen kiinni varhaiseentyydytykeseen on ehkä äidille tärkeämpää kuin lapselle?

Lapsen kehitys ei pitkästä imetyksestä kärsi, päinvastoin!

Vierailija
5/152 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että imetys oikeasti kuuluisi vain vauvavaiheeseen. En ole eläissäni törmännyt tutkimustietoon, jonka mukaan lapsen fyysinen, psyykkinen tai sosiaalinen kehitys jäisi junnaamaan tai hidastuisi yli vuoden ikään jatkuvan imetyksen vuoksi. Imetyksen loppuminen tiettyyn ikään (esim. siihen vuoteen) mennessä ei ole mikään iän mukainen kehityksen haaste.

Vierailija
6/152 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että imetys oikeasti kuuluisi vain vauvavaiheeseen. En ole eläissäni törmännyt tutkimustietoon, jonka mukaan lapsen fyysinen, psyykkinen tai sosiaalinen kehitys jäisi junnaamaan tai hidastuisi yli vuoden ikään jatkuvan imetyksen vuoksi. Imetyksen loppuminen tiettyyn ikään (esim. siihen vuoteen) mennessä ei ole mikään iän mukainen kehityksen haaste.

Kyllä vaan on tutkimusta.Ihmisen kehitys lapsuudessa käy läpi erilaisia vaiheita joissa tietyt kehitysaskelee kuuluvat tiettyyn kehitysvaiheeseen.Varhaisesta tyydytykesetä ja symbioosista luovutaaan asteittain. Kun vauvaikään liittyvistä tyydytyksen lähteistä luovutaan silloin annetaan sijaa kehittyneimmille tyydytyslähteille, joissa otetaan askeleita itsenäisyyteen ja jätetään taakse vauva iän symbioottinen suhde äitiin.Luopuminen on vaikeata mutta sitä se lapsen kasvu on.

Vierailija
7/152 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan on tutkimusta.Ihmisen kehitys lapsuudessa käy läpi erilaisia vaiheita joissa tietyt kehitysaskelee kuuluvat tiettyyn kehitysvaiheeseen.Varhaisesta tyydytykesetä ja symbioosista luovutaaan asteittain. Kun vauvaikään liittyvistä tyydytyksen lähteistä luovutaan silloin annetaan sijaa kehittyneimmille tyydytyslähteille, joissa otetaan askeleita itsenäisyyteen ja jätetään taakse vauva iän symbioottinen suhde äitiin.Luopuminen on vaikeata mutta sitä se lapsen kasvu on.

tai ihan kirjallisuusviittauskin riittää. Olen kovin kiinnostunut aiheesta ja lukenutkin siitä paljon, enkä ole aiheeseen liittyvissä tutkimuksissa/kirjallisuudessa törmännyt väitteeseen, että imetyksen lopettaminen iässä x olisi lapsen psyykkisen kehityksen kannalta tarpeellista tai hyväksi. Tällä siis tarkoitan nykyaikaista tutkimusta enkä mitään ylpönaikaista aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.

Totta on, että rinnasta luopuminen on yksi askel kohti itsenäisyyttä, mutta ei sille ole mitään ikärajaa olemassa, vaan sen voi tehdä myös lapsentahtisesti. Se, että äiti aktiivisesti vieroittaa lapsen rinnalta ei ole lapsen kehityksen kannalta mitenkään tarpeellista.

Vierailija
8/152 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan sisällöistä ja merkityksistä. Varmasti on olemassa äitejä, jotka käyttävät imetystä omien tarpeidensa ajamiseen. On myös äitejä, jotka käyttävät lapsen harrastuksia omien tarpeidensa ajamiseen. Onko tällöin lapsen harrastaminen AINA äidin tarpeiden tyydyttämistä?

Halusiain kysyä näiltä asiaan kovin dogmaattisesti suhtautuvilta, että onko teistä todellakin AINA yli tietynikäisten imetys säidin tarpeiden tyydyttämistä seksuaalisesti tai muuten? Voisiko mitenkään olla niin, että niin VOI olla, muttei ole aina tai edes usein. Jos vastaatte että näin on aina, niin sitten myös kehitysmaiden hyvin pitkään (4-5-vuotiaiksi usein) imettävät äidit siis ajavat omia seksuaalisia tarpeitaan..

Vierailija
9/152 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi oli 11,5 kk vanha. Kävin ekalla työviikolla työpaikkalääkärillä hoitamassa rokotuseni kuntoon ja lääkäri ihmetteli, että miten voin imettää noin vanhaa. Lopetin imetyksen siihen päivään. Ei lapsi enää rintamaitoa siinä vaiheessa tarvinnut, kun söikin jo monipuolisesti ja ihan oikea maitokin maistui nokkamukista.

varsin typerä lääkäri, tarkemmin TÖRKEÄ.

huhhei

Vierailija
10/152 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole väärin, ei tosiaan.

Se on päinvastoin oikein niin kauan kuin vauva/taapero sitä haluaa (ja äiti jaksaa)

Vierailija
11/152 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minun puolestani tästä kommentista!! Olen aivan samoilla linjoilla tämän asian kanssa!

Itse olen saanut halventavia katseita sukulaisilta (miehen puolelta), vaikka en muiden edessä imetäkkään, ja tekivät minusta pahiksen kun jaksoin imettää, ja käydä pitkän taistelun imetyksen onnistumiseksi, ja heidän tyttärensä lopetti imetyksen kun vauva oli nelikuinen (kun maito "loppui", alkoi baarissa ravaamiset)...

Terv. Äiti joka (nukkumaan mennessä) imettää edelleen, tytär 12/08 =)

Vierailija
12/152 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole väärin, ei tosiaan.

Se on päinvastoin oikein niin kauan kuin vauva/taapero sitä haluaa (ja äiti jaksaa)

Mutta tutinpoisto se on sitten ehdottoman tärkeä juttu mahdollisimman nopeasti sen jälkeen kun lapsi tätyttänyt vuoden.Tätä mieltä ollaan varsin yleisesti.Eikö mitään yhteyttä nähdä näiden asioiden välillä?

Vierailija
13/152 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen "1-vuotiaan imetys on oksettavaa" ajatus, se jos mikä on LUONNOTONTA! Tutkimusten mukaan ihmisen luonnollinen vieroittautumisikä on 2-7v. Ja tuo, että WHO:n suositukset ei päde Suomessa, ei nyt ihan pidä tässä paikkaansa. Miksi muuten esim. ÄITIYSPAKKAUSESSA tulleessa (2010 vuoden) imetysoppaassa sanotaan näin: "Äidinmaito tarjoaa isommallekin lapselle täysipainoista ravintoa ja tärkeitä vasta-aineita. Äidinmaidon koostumus ei juurikaan muutu, vaikka imetys jatkuisi vuosia. Ei ole olemassa ikää, jossa lapsi olisi pakko vieroittaa tai jossa imetyksestä olisi haittaa. Yleensä lapset vieroittuvat itsestään 2-4 vuoden iässä." Itse imetän noin puolitoistavuotiasta poikaani ja lastenneuvolassa asiaa on pidetty pelkästään hyvänä. Samoin allergialääkäri ja tavallinen terveyskeskuslääkäri pitivät imetystä hyvänä asiana. Erityisesti kun poikani on hengenvaarallisesti maidolle allerginen, joten lehmänmaito ei tule kysymykseenkään. Soijamaitoa tarjoan kyllä hänelle joka ruualla ja syö siis ihan kunnon kiinteää ruokaa, mutta juo soijamaitoa niin vähän, ettei se todellakaan ole tarpeeksi. Kun 5dl päivässä pitäis juoda, että saa tarpeeksi kalsiumia ja poika juo ehkä sen yhden desin. Allergialääkäri sanoi, että äidinmaidosta saa kyllä tarpeeksi kalsiumia. Ja vasta-aineitahan siitä tosiaan saa, poikani ei ole koko elämänsä aikana ollut edes kuumeessa, josta lääkärit ovat meille sanoneet, että se on jo harvinaista. Ja tosiaan, tää nykyinen lyhyt imetys on tosiaan lähinnä vaan länsimaisten ja nykyajan juttu. Ennen vanhaan ja edelleen isossa osassa maailmaa lapsia imetetään myös taaperoina. Ja en tuomitse niitä, jotka lopettaa imetyksen aikaisin tai ei imetä ollenkaan, heillä on siihen varmasti syynsä. Mutta toivoisin, ettei myöskään minua tuomittaisi siitä, että imetän. Varsinkin kun kaikki neuvolassa ja terveydenhuollossa ja imetysoppaissa sanovat pitkää imetystä hyväksi asiaksi, niin ei paljoo jonkun yksittäisen ihmisen lapsellinen ja luonnosta kaukana oleva "imetys on oksettavaa" asenne hetkauta. Nykyaikana rinnat on vaan niin yliseksualisoitu, että niiden luonnollinen tarkoitus on jäänyt ihmisten mielissä vieraaksi. Ja by the way, itse en nauti edes siitä, jos mieheni koskettelee rintojani, enkä todellakaan saa mitään seksuaalista nautintoa imetyksestä. Ja joku vetosi siihen, että imetyksessä vapautuu samoja hormoneja kuin seksissä, mutta samoja hormoneja vapautuu synnytyksessäkin ja silti harva pitää synnytystä seksuaalisesti nautinnollisena kokemuksena...(Kopioin suoraan vastaukseni yhdestä saman aiheen ketjusta, kun en jaksa kirjoittaa uudestaan, eli älkää ihmetelkö jos siellä on välissä jotain joka ei tunnu liittyvän tähän ketjuun)

Ja tässä vielä pari linkkiä aiheesta: http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view…

ja pidempi juttu:

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa-perheille/vauv…

Vierailija
14/152 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttia imetään eri imemisotteella, kuin rintaa. Oma poikani ei ole koskaan osannut imeä tuttia, eikä tuttipulloa, vaikka molempia vauvana hänelle tarjosimme usein. Sen sijaan rintaa osaa imeä. Tuttia ei suositella yli 1v juuri sen erilaisen imuotteen takia, joka aiheuttaa purentavikoja. Rinnan imeminen ei niitä aiheuta ja siksi asiat ei liity toisiinsa.

Vierailija
15/152 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät itse viitsi imettää ja syödä terveellisesti.. imetys on raskasta, mutta antaa lapselle suojan. Minun neljä lastani ei ole kukaan sairastunut edes nuhaa alle 2 vuotiaana. Ovat kylläkin syöneet aina tuoretta ja itse tehtyä ruokaa ja maitoa suoraan tilalta. Tiesitkö, että mikro tekee ruoasta kuollutta ja piltit on kuollutta ruokaa? et varmaan.. Nykyajan äidit ei viitsi tehdä mitään, ei edes tuoretta ruokaa.. ja jos sitä niin sekin lämmitetään mikrossa, eli sekin kuollutta ruokaa.. MINÄ ITSE on nykyajan äitien ajatusmaailma. Miettikää.

Vierailija
16/152 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät itse viitsi imettää ja syödä terveellisesti.. imetys on raskasta, mutta antaa lapselle suojan. Minun neljä lastani ei ole kukaan sairastunut edes nuhaa alle 2 vuotiaana. Ovat kylläkin syöneet aina tuoretta ja itse tehtyä ruokaa ja maitoa suoraan tilalta. Tiesitkö, että mikro tekee ruoasta kuollutta ja piltit on kuollutta ruokaa? et varmaan.. Nykyajan äidit ei viitsi tehdä mitään, ei edes tuoretta ruokaa.. ja jos sitä niin sekin lämmitetään mikrossa, eli sekin kuollutta ruokaa.. MINÄ ITSE on nykyajan äitien ajatusmaailma. Miettikää.

Mitä on kuollut ruoka? Voitko selittää? En ymmärrä käsitettä.

Vierailija
17/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mielestäni tarpeetonta.

Vierailija
18/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pakko sanoa, että katsoin pitkään (ennen kuin sain ilmeeni hallintaan) tuttavan käydessä imettämään koulusta tullutta ekaluokkalaista. SE oli jo outoa!!

Vierailija
19/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

WHO:n suositus on 2 vuotiaaksi, muun ravinnon ohella. Itse imetin 1 v 9 kk, yöimetykset jäi viimeisenä. Lopetettiin silloin kun oli luontevaa. 1 v iässä lapsi ei ollut valmis lopettamaan. Huomasin kyllä että 1 vuoden jälkeen ei kannattanut puhua imetysvastaisille tutuille/sukulaisille mitään koko asiasta, olla ihan pokkana vaan. "Salaimettää" :)

Vierailija
20/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöhän sen ikäinen kaikenlaista muutakin, mutta on kyllä iso etu jos saa imetyksen kautta vielä päälle isotä määrät vitamiineja, mineraaleja ja vaikka mitä terveellisiä aineita;)