Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku antaa kiinteitä jo 4 kk vauvalle??

Vierailija
29.12.2010 |

En tajuu.. Siis jos imettää, miksi jotkut alkaa antamaan silti vauvalle soseita jo 4 kk iässä? Eihän se lapsi osaa vielä istua edes syöttötuolissa. Maidostahan lapsi saa kaiken tarvitsevansa ravinnon 6 kk ikäiseksi asti. Ei siitä soseesta ainakaan mitään sen kummempaa etua ole, jos maitoon verrataan. Ja jos antaa korvikemaitoa, ei soseet ole sen kummempaa tavaraa ravintoarvollisesti kun se korvikemaito.

Haluaisinkin kysyä teiltä soseita antavilta, että muuttuiko jokin oleelliseti parempaan, kun rupesitte antamaan soseita jo 4 kk ikäiselle vauvalle?

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen äiti kolmelta vuosikymmeneltä (1980-, 1990- ja 2000-luvuilla ovat lapseni syntyneet) ja jo toinen lapseni (1991 syntynyt) sai kiinteitä vasta 5 kk:n iässä. Koska siinä kohtaa oli suositus muuttunut 4 kk:n ikään ja lisäksi olin itse tutustunut asiaan paremmin.

Toki varmasti löytyi neuvoloista terveydenhoitajia, jotka suosittelivat toisin, mutta virallinen suositus muuttui jo aiemmin.

Koska esikoiselle aloitin suositusten vastaisesti 2 kk:n iässä, muillekin 3 kk:n...

Muistan hyvin nuo ajat.

Vaan en löytänyt.

Minäkin muistan nuo ajat. Koska kakkoselle aloitettiin silloisten suositusten vastaisesti 5-kuisena kiinteät ;-)

Vierailija
42/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin muistan nuo ajat. Koska kakkoselle aloitettiin silloisten suositusten vastaisesti 5-kuisena kiinteät ;-)

kun Suomi liittyi EU:hun ja jopa oma terkkarini sanoi sen olevan EU-direktiivi.

Totta tai ei tuo EU-juttu, mutta vuosiluku oli todellakin -94-95.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen olut jo 15 vuotta äiti, voin oman kokemukseni perusteella kertoa, että nämä suosituksethan vaihtelevat aika tiuhaan. Olen imettänyt elämästäni 5 vuotta, joten siitäkin jotakin tiedän. Ja vauvat ja niiden tarpeet ovat erilaisia. Lapsista kasvaa monella tyylillä terveitä ja tyytyväisiä.

Kun olen ollut jo 21 vuotta äiti, voin oman kokemukseni perusteella kertoa, että nämä suositukset ovat vaihtuneet matkan varrella huimat kaksi (2) kertaa.

Joskus tuossa vuoden 1990 tietymillä suositus vaihtui kolmesta kuukaudesta neljään kuukauteen. Sen jälkeen jossain kohtaa matkan varrella neljästä kuukaudesta 4-6 kuukauteen.

Eli ihan hurjasti on tosiaan juu vaihtelua ollut tässä matkan varrella. Huimat 2 kertaa on reilussa parissa kymmenessä vuodessa tuo suositus muuttunut.

Onneks mennään taas kohti sitä pikkuhiljaa...

t: äiti kolmella vuosikymmenellä =)

että eu:iin liittymisen myötä direktiivin takia valmisruokapurkkeihin 3kk muutettiin 4kk:een

olisko ollut 1995

Vierailija
44/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se ikäraja sosepurkeissa ei riipu EU-direktiiveistä, samoin kuin ei myöskään suositus kiinteiden aloittamisesta.

Kiinteiden aloittamisesta annettava suositus Suomessa tulee Suomen sosiaali- ja terveysministeriöltä. Ei siis EU:lta mitenkään.

Vierailija
45/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 4-6 kuuhun muuttui imetyssuositus vuonna 1997:

"vuodelta 1997 peräisin oleva suomalainen suositus täysimettää 4-6 kuukautta"

Lähden on imetyksen tuki ry:n sivu nyt tällä kertaa, tuossa kerrotaan vuoden 2004 muuttuneesta suosituksesta: http://www.imetys.fi/itu/imetyssuositus2004.php

Tältä pohjalta rohkenen epäillä, että suositus nousi kolmesta neljään kuukauteen ennen vuotta 1995 :), koskapa muuttui uudestaan vuonna 1997.

t. se tästä selittänyt, joka ei muista numeroaan

p.s. meillä esikoinen sai kiinteitä 3 kk:n iässä silloisen suosituksen mukaan, 2. lapsi puolestaan 5 kk:n iässä ja kuopus vuorostaan nelikuisena, koska selkeästi halusi käteensä ruokaa - minkä kerroin jossain tuolla jo aiemmin.

Vierailija
46/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
47/109 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin täysimettänyt puoleen vuoteen jos nännit kestäis. Itse aloitettiin kiinteiden maistelun nelikuisena imetysvaikeuksien vuoksi. Ekat kaksi kuukautta nännit oli verellä, antibiootin myötä saatiin nännit kuntoon, mutta imetys sattuu edelleen, vaikka pian viisi kuukautta on imetetty. Imuotteet on moneen kertaan tarkastettu. Nännien iho ei vaan kestä sitä, vaikka maito riittäis ja tyttö kasvaa hyvin. Aloitin soseet mahdollisimman pian siksi, että alkumaisteluiden jälkeen mahdollisimman pian kiinteet alkais vähentämään imetyskertoja.

Vielä ei ole mitään muutosta tapahtunut, me vasta maistellaan pieniä määriä kolmatta viikkoa. Rintamaito on edelleen pääravinto. Nyt kun parin suht kivuttoman imetyspäivän jälkeen nännit on taas ihan hellänä ja kipeenä, ajattelin vähentää imetystä ja siirtyä korvikkeeseen. En kestä tätä rääkkiä enää, vaikka nautinkin silloin jos päivässä edes yksi kivuton imetyskerta on.

Vierailija
48/109 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja pitää edelliseen viestiin vielä lisätä, että vaikka vauva ei nelikuisena vielä istukaan, niin todella kiinnostunut ruoasta se kyllä on. Katselee ja ihmettelee kun muut syö ja tosi mielellään maistelee itsekin. Helposti uppois enemmänkin sosetta, mutta en ole uskaltanut antaa kun sanottiin, että pari teelusikallista kerralla. JOskus annan puolikin desiä kun niin mielellään vauva tuntuu syövän.

Niin ja neuvolatätikin suositteli aloittamaan soseet nelikuisena, vaikka maito riittäis. Hän tietää mun imetysongelmat ja on tukenut mua loistavasti imetykseen.

Vierailija
49/109 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2010 klo 17:30"]

Mä annoin heti kun 4-kk tuli täyteen, koska neuvolassa oltiin jo aika huolestuneita painonkehityksestä (jota ei siis ollut). Rintamaidon jälkeen jouduin usein antamaan lisämaitoa, ja siitä huolimatta tyttö heräili öisin parin tunnin välein syömään, mutta ei juuri kasvanut. Hän painoi 4-kuisena 5,5 kg (syntyessään 3,2). Neuvolassa neuvoivat kokeilemaan kiinteitä, ja vauvalle maistuikin ne heti! Ja kun kysyit, että mitä kiinteiden antaminen muutti, niin me aloimme niiden ansiosta pitkästä aikaa nukkua öisin, ja painonkehitys nousi vihdoin käyrille!

Ymmärrän, että jos oman vauvan kanssa kaikki menee tarpeeksi hyvin, voi olla vaikea ymmärtää toisten valintoja, mutta jos oma vauvasi itkisi vähän väliä nälkäänsä niin ettei edes öisin saa nukuttua, niin aivan varmasti kokeilisit kaikkia keinoja, kunnes joku tehoaisi.

[/quote]

Vaikka on pari vuotta vanha juttu jo, mun on ihan pakko kommentoida tähän.. Meidän nelikuinen tyttö painoi syntyessään vajaat 3,2kg ja nyt 5,6kg ja hän on kasvanut ihan käyrillä. Joten mikä on tämä huolestuneisuus painonnoususta, "jota ei ollut"? :D

Vierailija
50/109 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kato ku.. lapset on erilaisia ja maito on erilaista eri äideillä. Meillä loppui kasvu vajaa 3kk iässä ja vaihtoehtoina oli kuukauden odottelun jälkeen aloittaa kiinteät tai lähtea sairaalaan testeihin miksi kasvu loppui. Otin sit mielummin ne kiinteät kuin lähdin ehdoin tahdoin piikittämään lastani sairaalaan. Ja kas: kasvu alkoi uudelleen. Ja kun tämän on toistanut kolme kertaa, huomaa, että ei ne kiiteät ehkä niin paholaisesta olekaan. Kuopuskin nyt 5,5v ei mitään allergioita yms korvatulehduksia löydy ja painokin on miinuskäyrällä.

Eli suomeksi, kaikilla ei yksinkertaisesti maito ole niin hyvälaatuista, että se riittäisi ravinnoksi sille vauvalle pelkästään ekat 6 kuukautta.

Vierailija
51/109 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2010 klo 16:41"]

En tajuu.. Siis jos imettää, miksi jotkut alkaa antamaan silti vauvalle soseita jo 4 kk iässä? Eihän se lapsi osaa vielä istua edes syöttötuolissa. Maidostahan lapsi saa kaiken tarvitsevansa ravinnon 6 kk ikäiseksi asti. Ei siitä soseesta ainakaan mitään sen kummempaa etua ole, jos maitoon verrataan. Ja jos antaa korvikemaitoa, ei soseet ole sen kummempaa tavaraa ravintoarvollisesti kun se korvikemaito.

Haluaisinkin kysyä teiltä soseita antavilta, että muuttuiko jokin oleelliseti parempaan, kun rupesitte antamaan soseita jo 4 kk ikäiselle vauvalle?

[/quote]

Vuosia vanha ketju, mutta pakko vastata, vaikka omat lapset eivät ole vuosiin olleet enää vauvoja. Kaksi kertaa soseiden varhainen aloitus on johtanut varhaiseen yösyöttöjen poisjääntiin ja täten virkeämpiin vanhempiin. Ja kyllä, minua ne yöimetykset rassasivat, vaikka kaikkia ehkä eivät.

Vierailija
52/109 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2010 klo 16:57"]

Olen siis pilannut lapseni jo vähän yli kolmikuisena antamalla periksi :P

(Silloin suositus oli 4 kk, joten pilallehan tuo olisi mennyt joka tapauksessa)

Kun lapsi oli ruokapöydässä sylissä, niin noilla main alkoi vahtia joka suupalaa kuin haukka ja aukaisi suunsa aina lusikan kulkiessa ohi. Tulkitsin, että halusi maistaa (toinen tulkinta voisi tietysti olla, että matki vain näkemiään naamanilmeitä). Annoin sitten maistiaisia kun toinen pyysi, ja tykkäsihän se!

Juu en antanut sitä kermakakkua vaan perunaa. Huijasin viatonta lasta...

[/quote]

Joo lapsi halusi. Aiotko lapsen kasvaessa myös antaa lapselle kaiken mitä haluaa? Lapsi ei välttämättä tiedä omaa parastaan ja siksi lapsella on vanhemmat, jotka päättävät. Annatko lapselle myös alkoholia jos hän vanhempana haluaa sitä? Karkkia jo pienenä?

Vierailija
53/109 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama meillä, olen antanut lapsille, jopa keskosena syntyneille kaksosille kiinteää 3kk ikäisestä, ihan sen takia että heillä on ollut nälkä, pienikokoisena tarvitsivat enemmän ruokaa kasvaakseen, ja iltapuuron/vellin jälkeen uni maittoi, ei tarvinnut enää yöllä syöttää.

Eikä muuten kellään ole mitään allergioita, eikä ole itsellänikään, minä olen myös vetänyt jo banaanin 3kk vanhana.

Mieti nyt ap itsekin että jos kasvaa kovaa ja liikkuu paljon, eli energian kulutus on kova, minkälaista on kun saa vaan laihaa maitoa, maha ei ole täynnä kuin hetken.

Vierailija
54/109 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 22:11"]

Me annettiin vasta puolen vuoden ikäiselle kiinteitä, mutta olen harmitellut, ettei annettu jo aiemmin. Mikään ruoka ei maistunut ennen kuin vasta vuoden iässä, kun lopetin imettämisen (tuli ilmeisesti sitten nälkä). Elämä helpottui kiinteistä niin paljon, että mahdollisen toisen lapsen kohdalla aloitamme kiinteät jo aiemmin, jotta olisi pidempi aika totutella niiden makuun. Sitä paitsi joillakin vauvoilla on ns. herkkyyskausi kiinteille tuossa 4 kk iässä. Esikoisen kanssa me missattiin se.

Ei siitä ole mitään haittaa, jos aloittaa maistelun jo aiemmin. Voi sitten edetä hissuksiin uusien makujen suhteen.

[/quote]       Ohi menevä herkkyyskausi kiinteiden aloituskselle 4kk iässä on kyllä on kyllä ihan myytti. On täysin yksilöllistä, miten innokkaasti vauva alkaa kiinteitä syödä. Toiset lapset on todella pieniruokaisia kiinteiden kanssa jopa kahden vuoden kieppeille, toisten lasten kanssa saisi ennemminkin rajoittaa juuri aloitettuja kiinteitä etteivät ne syrjäyttäisi rintamaitoa kokonaan. Itse en alkaisi 4kk iässä kiinteitä "varmuuden vuoksi" ja koska on muka joku ainutlaatuinen hetki oppia syömään kiinteitä. Sen sijaan, jos vauvan painokehitys vaarallisesti hidastuisi oikeasti kaikista imetyksen tehostamisyrityksistä huolimatta tai oma jaksaminen imetyksen kanssa alkaisi loppua niin aloittaisin kiinteät. Ei ole myöskään mitään kauheaa kiirettä saada kiinteiden lajeja ja määrää nopeasti ylös vaikka ne aloittaisi vasta 6kk iässä, eli sen takia ei tarvitse "aloittaa maistelua" jo 4kk iässä.

Se, että vauva innokkaasti seurailee toisten syömistä ei kerro mitään hänen painonkehityksestään eikä suoliston kypsyysasteesta. Seuraahan lapsi kaikkea muutakin arjessa tapahtuvaa: kännykkään puhutaan, terävällä veitsellä pilkotaan ruokaa...mutta näitä esineitä ei anneta vauvalle, vaikka seuraileekin kiinnostuneena. Äidin jaksaminen ja vauvan painonkehitys on sitten ihan eri syitä.

Vierailija
55/109 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja esikoiselle aloitettiin sen vuoksi. Hyvin sujui. Kakkonen ei syönyt soseita juuri lainkaan, joten alettiin antaa niitä vasta isompana, vaikka kokeiltiin jo tuolloin. Kolmonen aloitti nelikuiselta, kun vaikutti ihan sosepojalta.

Mutta, hommaahan siinä toki on, eikä noin pienillä tarvitse soseita kuskailla. Jos on jossain reissussa, antaa pelkkää maitoa.

Vierailija
56/109 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kaikille viidelle. Ja muuttui paremmaksi, yöt alkoi mennä 1-2 syönnillä aiemman monen sijaan, puolivuotiaana söivät jo kaikkea nirpostelematta (toisin kuin muutamat 6kk täysimeteyt jotka eivät ole meinanneet oppia syömään kunnolla pitkään aikaan). Muutenkin tosi tyytyväiset ja terveet lapset:) Isokokoisilla lapsilla oli oieasti NÄLKÄ jota ei maito kauan loitolla pitänyt. Tai tietenkin saan kuulla olleeni laiska äiti joka ei enää 3kk jälkeen viitsinyt imettää aprin tunnin välein:D

Vierailija
57/109 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kaikille viidelle. Ja muuttui paremmaksi, yöt alkoi mennä 1-2 syönnillä aiemman monen sijaan, puolivuotiaana söivät jo kaikkea nirpostelematta (toisin kuin muutamat 6kk täysimeteyt jotka eivät ole meinanneet oppia syömään kunnolla pitkään aikaan). Muutenkin tosi tyytyväiset ja terveet lapset:) Isokokoisilla lapsilla oli oieasti NÄLKÄ jota ei maito kauan loitolla pitänyt. Tai tietenkin saan kuulla olleeni laiska äiti joka ei enää 3kk jälkeen viitsinyt imettää aprin tunnin välein:D

Vierailija
58/109 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmille (pulloruokituille) lapsille alettu antamaan soseita 3-4kk:n iässä (ja ihan neuvolan siunauksella). Maitoa meni niin paljon, ettei kauheasti ollut vaihtoehtoja. Soseiden myötä ruokailuvälit pitenivät ja lapset olivat selvästi tyytyväisempiä. Yöunien kannalta sillä ei ollut mitään merkitystä, koska esikoinen oli jo vajaan parin kuukauden ikäisestä lähtien nukkunut täysiä öitä ja kuopus viikon ikäisestä.

Molemmat kasvaneet hyvin eikä ole allergioita tai mitään muuta vastaavaa ollut.

Vierailija
59/109 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis pilannut lapseni jo vähän yli kolmikuisena antamalla periksi :P

(Silloin suositus oli 4 kk, joten pilallehan tuo olisi mennyt joka tapauksessa)

Kun lapsi oli ruokapöydässä sylissä, niin noilla main alkoi vahtia joka suupalaa kuin haukka ja aukaisi suunsa aina lusikan kulkiessa ohi. Tulkitsin, että halusi maistaa (toinen tulkinta voisi tietysti olla, että matki vain näkemiään naamanilmeitä). Annoin sitten maistiaisia kun toinen pyysi, ja tykkäsihän se!

Juu en antanut sitä kermakakkua vaan perunaa. Huijasin viatonta lasta...

Vierailija
60/109 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin omalleni kiinteitä jo 3 kk iässä, saa vapaasti kauhistella. Yöt paranivat siten, että yösyötöt jäivät kokonaan pois 4 kk iässä, eivätkä tulleet missään vaiheessa takaisin.

Mulla on myös tutuissa noita jotka eivät meinaa saada lapsiaan syömään mitään kiinteää vielä lähemmäs vuoden ikäisenäkään, kun ovat täysimettäneet sen 6 kk. Ja sitten lapsi roikkuu tississä kaiket yöt ja äiti on uupunut kun ei saa nukkua. Pahimmassa tietämässäni tapauksessa lapsen paino romahti ja hän sai eräänlaisen ihottuman aliravitsemuksen vuoksi. Että aion kyllä hyvissä ajoin antaa kiinteitä seuraavallekin lapselle, ettei vaan käy noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi