Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku antaa kiinteitä jo 4 kk vauvalle??

Vierailija
29.12.2010 |

En tajuu.. Siis jos imettää, miksi jotkut alkaa antamaan silti vauvalle soseita jo 4 kk iässä? Eihän se lapsi osaa vielä istua edes syöttötuolissa. Maidostahan lapsi saa kaiken tarvitsevansa ravinnon 6 kk ikäiseksi asti. Ei siitä soseesta ainakaan mitään sen kummempaa etua ole, jos maitoon verrataan. Ja jos antaa korvikemaitoa, ei soseet ole sen kummempaa tavaraa ravintoarvollisesti kun se korvikemaito.

Haluaisinkin kysyä teiltä soseita antavilta, että muuttuiko jokin oleelliseti parempaan, kun rupesitte antamaan soseita jo 4 kk ikäiselle vauvalle?

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

altistuminen lehmänmaidolle, viljoille ja jossain tutkimuksissa jopa marjoille voi lisätä riskiä 1-tyypin diabetekselle. Vieraat proteiinit saavaat lapsen elimistössä aikaan tulehdusreaktion ja elimistö saattaa hyökätä omia kudoksia vastaan.

<a href="http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkis…" alt="http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkis…">http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkis…;

En tiedä miksi puhutaan imetyksen/kiinteiden aikaisen aloituksen yhteydessä yleensä vain allergioista, kun pitkä imetys auttaa ehkäisemään monia muita vakavampia sairauksia tai vähentää niiden riskiä aikuisena (mm. rintasyövän riski vähenee tyttövauvoilla myöhemmin elämässä).

Oma tyttäremmekin testattiin syntymässään tuossa DIPP-tutkimuksessa, kysehän on tosiaan siitä, onko perinnöllistä riskiä sairastua 1-tyypin diabetekseen. Ns. normaalilapsen kohdalla ruokavalio ei tee mitään pelätyn kaltaista.

Vierailija
22/109 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk iässä aloitettiin kokeilemaan ja noin 4kk iässä aloitettiin päivittäin antamaan soseita. Hedelmillä aloitettiin ja helpotti kyllä kummasti arkea, vatsavaivat loppuivat siihen ja yöt nukuttiin paremmin. Harvemmin tarvitsi syöttää ja kovin tyytyväiseltä on tähän asti poika vaikuttanut. Kaikkiruokainen on meidän poitsu. En usko että 4kk meillä olisi millään pelkkä maito riittänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiessani tätä ja lukuisia muitakin viestiketjuja törmään samaan asiaan kaikissa. Osa kirjoittajista suhtautuu joihinkin asioihin mahdottoman ehdottomasti ja tulee vaikutelma että vain oma tekeminen tai mielipide on ainoa oikea. Kaikki lapset ovat erilaisia kuin myös vanhemmatkin...Toiset vauvat tarvitsevat paksumpaa ruokaa aikaisemmin, toisille riittää maito. Imetyksellä toki on paljon etuja ja maito on vauvan pääasiallinen ravinto, mutta jokaisella lienee syynsä ja perustelunsa toiminnalleen. Ei se määritä äitiä huonommaksi tai paremmaksi missä vaiheessa aloittaa lapselleen kiinteiden ruokien maistelun... Tämä viesti ei nyt viittaa mihinkään yksittäiseen kommenttiin vaan ihan yleisellä tasolla toivoisin vähän enemmän ymmärrystä ja vähemmän ehdottomuutta. Kokeumuksia ja vinkkejähän kannattaa tietenkin jakaa. Näissä vauva-asioissa, kuten kaikissa muissakin, valintansa on aina hyvä pystyä perustelemaan... :D

Vierailija
24/109 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun alussa neuvolassa KÄSKETTIIN antaa kiinteitä 3 kk iästä alkaen. Mun omassa neuvolakortissa lukee 3 viikon kohdalla, että appelsiinimehua voi antaa...

Vierailija
25/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskapuhetta sanon minä! Muutaman tuttavani ja oman esikoisen kohdalla soseet on aloitettu "suositusten mukaisesti" kolmen-neljän kuukauden iässä. Kaikilla näillä lapsilla on allergioita ja atooppinen iho.

Nuorimmaiseni, jotka ekasta virheestä opittuani imetin kuuden kuukauden ikään, tämän jälkeen maistiainen kerran päivässä hitaasti totutellen soseita jne. ovat täysin allergittomia ja iho on loistavassa kunnossa.

Vierailija
26/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskapuhetta sanon minä! Muutaman tuttavani ja oman esikoisen kohdalla soseet on aloitettu "suositusten mukaisesti" kolmen-neljän kuukauden iässä. Kaikilla näillä lapsilla on allergioita ja atooppinen iho.

Nuorimmaiseni, jotka ekasta virheestä opittuani imetin kuuden kuukauden ikään, tämän jälkeen maistiainen kerran päivässä hitaasti totutellen soseita jne. ovat täysin allergittomia ja iho on loistavassa kunnossa.

on kiinteät aloitettu 4kk:n iässä eikä kellään heistä ole allergiaa tms. Sattumaa? Ehkä. Vähän niin kuin tuttavillasi nuo allergiat.

Vierailija
27/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen olut jo 15 vuotta äiti, voin oman kokemukseni perusteella kertoa, että nämä suosituksethan vaihtelevat aika tiuhaan. Olen imettänyt elämästäni 5 vuotta, joten siitäkin jotakin tiedän. Ja vauvat ja niiden tarpeet ovat erilaisia. Lapsista kasvaa monella tyylillä terveitä ja tyytyväisiä.

Vierailija
28/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen olut jo 15 vuotta äiti, voin oman kokemukseni perusteella kertoa, että nämä suosituksethan vaihtelevat aika tiuhaan. Olen imettänyt elämästäni 5 vuotta, joten siitäkin jotakin tiedän. Ja vauvat ja niiden tarpeet ovat erilaisia. Lapsista kasvaa monella tyylillä terveitä ja tyytyväisiä.

Kun olen ollut jo 21 vuotta äiti, voin oman kokemukseni perusteella kertoa, että nämä suositukset ovat vaihtuneet matkan varrella huimat kaksi (2) kertaa.

Joskus tuossa vuoden 1990 tietymillä suositus vaihtui kolmesta kuukaudesta neljään kuukauteen. Sen jälkeen jossain kohtaa matkan varrella neljästä kuukaudesta 4-6 kuukauteen.

Eli ihan hurjasti on tosiaan juu vaihtelua ollut tässä matkan varrella. Huimat 2 kertaa on reilussa parissa kymmenessä vuodessa tuo suositus muuttunut.

Vierailija
29/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorimman kanssa 4kk ikäisenä neuvolan suosituksesta, jotta saatiin imetyskertoja vähän inhimillisemmiksi. Toimi. Imetän edelleen, lapsi 11kk.

Vierailija
30/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska pojan kasvutahti oli niin kova, ettei maito enää riittänyt pitämään suolen toimintaa yllä. Pojalla oli hirveät vatsavaivat ja kakkaa ei saatu pihalle vaikka kaikki mahdolliset keinot kokeiltiin. Lopulta aloitettiin luumulla ja ruusunmarjalla ja viikon kuluttua vatsa alkoi toimimaan taas säännöllisesti. Erittäin tyytyväisiä ollaan päätökseen ja pääasiahan on, että lapsi on tyytyväinen ja kasvaa.

Vierailija
31/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta luotan omaan kokemukseeni ennenkuin minkään tai kenenkään suosituksiin. Allergiat on kuitenkin todellinen riesa enkä toivoisi sitä riesaa kenellekään. On kamala katsoa esikoisen totuttelua elämään tuon inhottavan sairauden kanssa, joka rajoittaa niin paljon.

Tosiaan, vaikea sanoa mistä nuo allergiat oikeasti tulee jo pienille vauvoille. Siitä, että syö tai ei syö soseita, perimästä, ympäristöstä....

Mutta kommentoin vielä tuota syömisen ja makujen opettelun suhteen tärkeilijöitä: minun kaksi nuorimmaista on syöneet rintaa täysimetyksellä kuuden kuukauden ikään, jonka jälkeen aloittivat vasta maistelun. Ja oppivat syömään, nielemään, sietämään vahvojakin makuja ilman mitään ongelmia. Tissistä vieroittautuminen ei minusta ollut lainkaan ongelma, molemmat saivat tavallista kevytmaitoa siinä vuoden iässä nokkamukista (lopetin imetyksen hampaiden kasvun myötä).

Rintamaito kuitenkin sisältää erilaisia makuja ja vauva tottuu ruokien makuihin jo imiessään rintaa. Jos jollain lapsella on nielemisvaikeuksia, niin en jaksa uskoa, että sillä on mitään tekemistä sen kanssa milloin hän on alkanut saamaan ruokaa lusikalla...

Vierailija
32/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen ollut jo 21 vuotta äiti, voin oman kokemukseni perusteella kertoa, että nämä suositukset ovat vaihtuneet matkan varrella huimat kaksi (2) kertaa.

Joskus tuossa vuoden 1990 tietymillä suositus vaihtui kolmesta kuukaudesta neljään kuukauteen. Sen jälkeen jossain kohtaa matkan varrella neljästä kuukaudesta 4-6 kuukauteen.

Eli ihan hurjasti on tosiaan juu vaihtelua ollut tässä matkan varrella. Huimat 2 kertaa on reilussa parissa kymmenessä vuodessa tuo suositus muuttunut.

Vierailija
33/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kukaan kolmesta lapsestani ei ole allerginen millekään. Muut paitsi nuorin ovat silloisten suosituksien mukaan saaneet 3kk alkaen kiinteitä, imetetty on ohella heitäkin.

Vierailija
34/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus muuttui ihan muista syistä.

Suositus muuttui vuosien 1989 ja 1991 välillä :), muistan tämän siksi, että oli 4 kk toisen lapseni synnyttyä ja 3 kk esikoisen synnyttyä. Eikä tuossa vaiheessa Suomi liittynyt EU:hun.

Vierailija
35/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks mennään taas kohti sitä pikkuhiljaa...

t: äiti kolmella vuosikymmenellä =)

Vierailija
36/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks mennään taas kohti sitä pikkuhiljaa...

t: äiti kolmella vuosikymmenellä =)

Minäkin olen äiti kolmelta vuosikymmeneltä (1980-, 1990- ja 2000-luvuilla ovat lapseni syntyneet) ja jo toinen lapseni (1991 syntynyt) sai kiinteitä vasta 5 kk:n iässä. Koska siinä kohtaa oli suositus muuttunut 4 kk:n ikään ja lisäksi olin itse tutustunut asiaan paremmin.

Toki varmasti löytyi neuvoloista terveydenhoitajia, jotka suosittelivat toisin, mutta virallinen suositus muuttui jo aiemmin.

Vierailija
37/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen äiti kolmelta vuosikymmeneltä (1980-, 1990- ja 2000-luvuilla ovat lapseni syntyneet) ja jo toinen lapseni (1991 syntynyt) sai kiinteitä vasta 5 kk:n iässä. Koska siinä kohtaa oli suositus muuttunut 4 kk:n ikään ja lisäksi olin itse tutustunut asiaan paremmin.

Toki varmasti löytyi neuvoloista terveydenhoitajia, jotka suosittelivat toisin, mutta virallinen suositus muuttui jo aiemmin.

Koska esikoiselle aloitin suositusten vastaisesti 2 kk:n iässä, muillekin 3 kk:n...

Muistan hyvin nuo ajat.

Vierailija
38/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa todistettua totuutta täysimetyksen/aikaisin aloitettujen kiinteiden/myöhään aloitettujen kiinteiden ruokien vaikutuksesta allergioiden puhkeamiseen.

sen tiedän superallergikkolapsen äitinä että aikaisin aloitettu soseiden syönti ei olisi estänyt allergioiden puhkeamista, ne oli jo ensi viikkoina olemassa. Sitä en taas tiedä mikä vaikutus sillä olisi ollut tämän hetkiseen tilanteeseen (lapsella ikää 3 v).

Eipä kannata esittää totuuksina omia mielipiteitä taikka jonkun neuvolantädin jutustelua.

Vierailija
39/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä ressaa. Ohjeita yhtä paljon kun antajia. Eipä nuo mukulat siihen kuole. Sitterissä voi syöttää.. ja maistelu ei tarkoita että syötetään purkkitolkulla.

Vierailija
40/109 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus muuttui ihan muista syistä.

Suositus muuttui vuosien 1989 ja 1991 välillä :), muistan tämän siksi, että oli 4 kk toisen lapseni synnyttyä ja 3 kk esikoisen synnyttyä. Eikä tuossa vaiheessa Suomi liittynyt EU:hun.

silloin suositus 3kk meidän neuvolan mukaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä