Poikani erotettiin TET-harjoittelupaikasta kun myöhästyi 45 minuuttia!
Ja tämä tapahtui vain yhtenä päivänä. Olivat vaan sanoneet pojalle, että Tet-harjoittelu loppui siihen ja ilmoittaneet koululle saman asian. Nyt poika joutuu menemään sitten ensi viikolla kouluun takaisin 8. luokan tunneille. Poika on siis 9. luokalla ja TET olisi ollut 2-viikkoinen. Mielestäni naurettavaa tällainen jos harjoittelija nyt yhden kerran myöhästyy niin potkaistaan pihalle.
Kommentit (135)
45 min? Ihan oikein, että antoivat potkut.
Vierailija kirjoitti:
43: Eikö tunnollisella oppilaalla ole koskaan mitään yllätyksiä aamulla? En oikein usko että ikinä ei tulis tilannetta jossa myös tunnollinen oppilas myöhästyy. Ja toisekseen jos kaikki myöhästyjät potkittaisiin pois töistä niin eihän kohta olis porukkaa ollenkaan. Mielestäni pelkkä myöhöstys ole syy potkuihin, jos ei ole osoittaa sitä tahalliseksi.
Teille myöhästyjille tulee varmaan yllätyksenä se, että 99 oppilasta sadasta ei milloinkaan myöhästy. Sen sijaan nämä aktiivimyöhästelijät tulevat tavallisesti joko joka ikinen päivä 20 minuuttia myöhässä ilman mitään selityksiä tai anteeksipyyntöjä (siihen mennessä on ehditty tarkistaa läksyt ja selittää uusi asia ja on jo siirrytty tekemään tehtäviä, ja minä en todellakaan ala selittää kaikkea uudelleen sille myöhästyjälle) tai sitten he tulevat muutaman kerran viikossa useita tunteja myöhässä, voivat tulla vaikka vasta suoraan ruokailuun.
Peruskoulu on siitä veikeä paikka, että sieltä ei voi irtisanoa kuten tet-paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä palkkasin kerran nuoren.
Koitti ensimmäinen työpäivä.
Avasin liikkeen, odettelen, teen valmistelut liikkeen avaamiseksi.
Nuori tulee purkkaa jauhaen ja sanoo bussi oli myöhässä.
Sanoin: tämä oli nyt tässä, et saa paikkaa.
Olinko kohtuuton?
Varsinkin se purkan jälttäminen ja välinpitämätön äänensävy..saivat ärsyyntymään
Yrittäjä
Oikein teit. Puolison työpaikalla oli kerran tet-nuori, joka tuli aamulla myöhässä ja oli ruokatunnilla pari tuntia, ja paikalla ollessa tuijotteli kännykkää. Työnantaja sanoi siinä kohtaa, että jos työnteko ei ala maistua, voi mennä tuosta ovesta ulos ja olla avaamatta sitä enää. Nuori valitsi lähtemisen.
Niin myöhästyi minunkin teini kerran ja ihan vahingossa. Tunnollinen tyyppi ja tajusi reippaasti pahoitella. Ei siitä mitään seurannut ja hyvät arviot sai. Joskus sillekin tunnollisellekin voi käydä yllätys. Mutta en usko että vain myöhästys ollut syy lopettamiseen aloittajan pojalla.
Niin myöhästyi minunkin teini kerran ja ihan vahingossa. Tunnollinen tyyppi ja tajusi reippaasti pahoitella. Ei siitä mitään seurannut ja hyvät arviot sai. Joskus sillekin tunnollisellekin voi käydä yllätys. Mutta en usko että vain myöhästys ollut syy lopettamiseen aloittajan pojalla.
Onhan tuo aika iso myöhästyminen. Ja jos harjoittelupäiviä on yhteensä 10, myöhästyminen yhtenä päivänä tarkoittaa että hän on myöhästynyt suhteellisesti ajateltuna aika paljon. Harva meistä haluaisi katsella kollegaa, joka myöhästyy 10% ajasta.
Työelämässä myöhästely ei sovi, eli siinä mielessä hän sai todella tutustua työelämään. (Joku tulee tähän kuitenkin kertomaan joustavasta työajasta. No siinäkin on yleensä rajat, minkä lisäksi oikeassa työelämässä on useammin palavereja ja deadlineja joista ei voi myöhästyä).
Vierailija kirjoitti:
oikeassakin työelämässä tuollaista sattuu että myöhästyy, ja nimenomaan nukkuu pommiin....Jos poika ilmoitti työpaikalle, siis soitti että näin päässyt käymään pitäisi mielestäni olla aivan ok....Aika ihmeellistä toimintaa, kun kyseessä kuitenkaan ei ole mikään palkallinen tyyppi vakisuhteessa....eikä heitäkään noin kohdella....
asiallinen pieni puhuttelu olisi voinut olla paikallaan...
Nukuin peruskoulussa kerran pommiin, lukiossa myöhästyin muutaman kerea koska vr jumitti raiteille tuntikausiksi, työelämässä olen ollut yli 10 vuotta enkä kertaakaan myöhästynyt. Sitä myöhästelyä tuntuu sattuvan aina samoille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Minun tyttäreni on ollut koko kahdeksanvuotise kouluaikansa aikana poissa koulusta yhden päivän ja sekin vatsataudin takia.
Ja tämä tyttö myöhästyi kerran tunnin, koska minä mokasin päivän. Eli herätin lapsen tuntia liian myöhään, koska pitkän viikonlopun jälkeen herätin lapsen maanantai-aikataulun mukaan. Myöhästyin itsekin palaverista sinä aamuna. Ikinä en samanlaista mokaa ole muulloin tehnyt.
Kyllä tunnollisille lapsille ja vanhemmillekin niitä lipsuja joskus voi sattua. Ei se ole pelkästään huolettomien etuoikeus =)
Vierailija:
Kummallista kyllä, niitä yllätyksiä ei tule.
Eikä niitä tule minullekaan, jonka opettajana täytyy olla paikalla joka aamu minuutilleen, vaikka lapset on saatava hoitoon sitä ennen. Nyt olen hoitovapaalla.
Herätit? Kyllä minä ainakin käytin itse herätyskelloa jo ihan eskarin lopussa, ei se ole vaikeaa.
Voihan se olla et myöhästyminen oli vain annettu "syy" loppumiselle, mut todellinen syy on sit ollut jotain muuta.
Ehkä olisi ollut riittävä puhuttelu ja sääntöjen kertaus pojalle ja tehnyt vaaditut tunnit pitempään sinä päivänä . Mutta joka työpaikalla omat työohjeet. Nyt kannattaa hänen laittaa herätys ääni kovemmalle ja varmuudeksi useampi aika jos painaa eka herätyksen unissaan pois päältä. Oppia ikä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija:
aika varmalla todennäköisyydellä hän on myös koulusta myöhästelijä, vai? Ja vanhemmilla kun on tuollainen asenne (ei niin vakavaa!!!) niin annatte todella huonot eväät lapsellenne tulevaisuutta varten. Saa siinä sitten opet koulussa yrittää sanoa että peruskoulun jälkeen ei ole kukaan enää perään kattomassa, jatkokoulutuspaikoista (/töistä) tippuu pois jos ei hoida hommiaan täsmällisesti ja luotettavasti!!!
T. ope
Kannattaa selvittää mitkä ovat ne oikeat syyt tuon jakson lopettamiseen, poikasi ei välttämättä ole kertonut kaikkea. Huomaahan sen heti että on tottunut että äiti järjestää, täälläkin olet heti vaahtoamassa asiasta ilman että tarkistat kaikkia tosiseikkoja. Poikasi kertoikin vasta tänään, ei kuulosta oikein sellaiselta että osaisi ottaa vastuuta teoistaan reippaasti.
Juuri noin. TEttiläinen laitettiin meiltä pihalle, kun selasi aivan koko ajan kännyään ja työt jäi puoliksi tekemättä. Kaksi kertaa asiasta huomautettiin, kolmannella kerralla kun taas oli känny kädessä, siihen loppui.
No, poika on toivottavasti aikuiseksi kasvettuaan opiskellut ammatin ja työllistynyt. Eiköhän parissa vuosikymmenessä ole oppinut heräämään ajoissa töihinkin.
On tämä poitsukin jo reilusti yli 30. Toivottavasti otti opikseen.
Hullua ajatella miten vauva palstan ensimmäisten mammojen lapset ovat jo aikuisuuden kynnyksellä tai jo aikuisia.
Minun firmassani on 1-4 TET-harjoittelijaa vuodessa. Olen kertonut heille säännöt (ajoissa paikalla, annetut tehtävät tehdään, asiakkaiden aikana näytetään skarpilta) ja seuraukset (jos ei nappaa, takaisin kouluun) sääntöjen noudattamatta jättämisestä. Lähes kaikki ysiluokkalaiset pystyvät noudattamaan ohjeitani, kaksi tettiläistä olen joutunut lähettämään kesken pois (toinen myöhässä, toinen varasti).
Mielestäni harjoittelijoille pitää antaa todellinen kuva työelämästä, eli pomon sääntöjä noudatetaan. jos ei napaa, voi ryhtyä yrittäjäksi tai työttämäksi.
No, ei se vakavaa ole, kyllä se siitäå, toivottavasti!
Kasvaessaan viisastuu. Nyt vaan murrosikä vaikuttaa kaikkeen ja moni muu asia. Kannattaa jutella nuorukaisen kanssa vastuusta ja muusta elämän realiteeteistä.
45min! Pitäis olla hyvä syy. Auton rengas puhkesi. Bussin moottori hajosi. Juna ajoi lehmään. Ja heti soitto että pahoittelen olen jumissa täällä jossakin.
Jos ajattelee positiivisesti niin nytpä oppi nuori oikein hyvin työelämän sääntöjä. Toivottavasti muistss.
No on tuo aika sairasta. Itse olen ollut myöhässä 45 minuuttia vähintään joka viikko viimeisen 15 vuoden aikana. Sairaana en tosin ole ollut kuin joskus jouluna tai juhannuksena, kun ei ole ollut työpäivä.
Olen ollut 6 vuotta nykyisessä työpaikassani ja myöhästynyt kerran 15 minuuttia sen vuoksi, että auto jäi työkohteen pihaan kiinni lumeen. Ei ole normaalia että myöhästytään ensimmäisinä päivinä kolme varttia ilman mitään hyvää syytä. TET-harjoittelu on harjoittelua työelämää varten ja nyt poika sai potkut, eli oppi yhden kulman työelämästä siinäkin.