Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on työskennellä maalarina?

Vierailija
09.01.2025 |

Mitkä ovat maalarin työn hyvät ja huonot puolet? Entä kannattaako kyseistä ammattia edes harkita, jos on tuoksuyliherkkä? Millainen on maalareiden työtilanne pk-seudulla? 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taide- vai talomaalareiden?

Vierailija
2/14 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talomaalareiden. :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut maalarin hommissa 20 vuotta. Minusta se on mukavaa työtä ja olen maalannut monia taloja ja asuntoja. Ekan talon maalasin  14 vuotiaana kesätöissä. Se oli kunnan omistama päiväkoti ja olin kaupungin teknisellä virastolla töissä ja pääsin sitten maalaamaan päiväkotia. Siinä menikin sitten kuukausi lähes.

Vierailija
4/14 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä harkitse jos on tuoksuille yliherkkyyttä. Voimakkaita hajuja kemikaalien takia. Hyviä puolia on ihan riittävä palkka, ja se että työt jäävä työpaikalle klo 15.30 jälkeen. Kivipölyn hengittäminen ehkä se huonoin puoli. Tällä hetkellä paljon työttömyyttä pk-seudulla, mutta yleensä osaavalle löytyy töitä. 

Vierailija
5/14 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan maalit ovat pääosin tuoksuttomia, ei niissä enää ole sellaisia liuottimia kuin esim. 50-70 vuotta sitten. Vanhempieni tuttu oli maalari ja liuottimet... no, kylmästi sanottuna aivot  liukenivat :(

Talomaalareille ja pintakäsittelijöille on aina töitä, jos ei hinnoittele itseään pihalle.

Vierailija
6/14 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudispuolella käytetään yleensä mietotuoksuisia akrylaatteja. Herkkä voi toki  niihin reagoida. Saneeraus kohteissa käytössä usein myös liuotepohjaiset alkydit ja öljyt. En suosittele herkälle. Julkisivutöissä saa olla raittiissa ilmassa, joten tuoksut ei niin paljon häiritse. Toki sielläkin käytetään usein liuotepohjaisia.

Vierailija
7/14 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen allerginen tai yliherkkä maalien liuottimille. 

Vaarana kivipöly. 

Vierailija
8/14 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä näkee työnsä tuloksen nopeasti, saa onnistumisen kokemuksia. Käytetäänkö nykyisin sellaista suihkumaalausta taloihin? AMerikassa olen nähnyt.

Vierailija
9/14 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut maalarin hommissa 20 vuotta. Minusta se on mukavaa työtä ja olen maalannut monia taloja ja asuntoja. Ekan talon maalasin  14 vuotiaana kesätöissä. Se oli kunnan omistama päiväkoti ja olin kaupungin teknisellä virastolla töissä ja pääsin sitten maalaamaan päiväkotia. Siinä menikin sitten kuukausi lähes.

1=yksi

2=pari

3=muutama

4=monta 

No eipä ole kiirettä pitänyt.

Vierailija
10/14 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan kauheelta työltä

Vierailija
11/14 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on tuntityötä, joskus saat tehdä töitä 12h työpäiviä ja sitten vapaata monta päivää putkeen.  Yleensä työskentelet rakennusliikkeessä ja maalarin tehtäviin voi kuulua myös tapetointi. 

Vaativaa hommaa, vaatii taiteellista silmää, vaikka työskentelet työselostuksen mukaan. 

Yliherkkyys ei ole hyväksi. Kaikki maalit tuoksuvat, työmateriaalit. 

Jos haluat maalarin ammatista saada leivän, toinen ammatti kannattaa opiskella rinnalle esim. laatoittaja, muurarin tai vastaava tutkinto. 

Ja korkean paikan kammoa ei saisi olla, sillä työssä joutuu olemaan korkeilla paikoissa esim. ulkona.

Vierailija
12/14 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirveitä juoppoja ainakin stereotyyppisesti :D

Vierailija
13/14 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä huono työtilanne,koska suhdanne herkkä, jos  rakennetaan vähän. Maalarin työ painottuu kesäaikaan, jolloin julkisivumaalaukset ja vastaavasti talvella sisätilat. 

Maalit ovat melkohajuttomia, mutta vanhoissa kohteissa entisten maalien poistossa käytetään kovia liuetteita. 

Vierailija
14/14 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi