Poikani erotettiin TET-harjoittelupaikasta kun myöhästyi 45 minuuttia!
Ja tämä tapahtui vain yhtenä päivänä. Olivat vaan sanoneet pojalle, että Tet-harjoittelu loppui siihen ja ilmoittaneet koululle saman asian. Nyt poika joutuu menemään sitten ensi viikolla kouluun takaisin 8. luokan tunneille. Poika on siis 9. luokalla ja TET olisi ollut 2-viikkoinen. Mielestäni naurettavaa tällainen jos harjoittelija nyt yhden kerran myöhästyy niin potkaistaan pihalle.
Kommentit (135)
Luulisi, että ekana työpäivänä nimenomaan pitäisi tärkeänä saapua ajoissa työpaikalle. Välinpitämätön, joten työnantaja teki oikein. Opetukseksi vastaisen varalle.
Mistä tiedät välinpitämättömästi? Jos kävi niinkun sanottiin?
Vierailija kirjoitti:
Ketju vuodelta 2006?
Miksi luulet, ettei tätä samaa ongelmaa ole olemassa ihan yhtä lailla tänä päivänäkin muiden kohdalla, vaikka ketjun aloittajan lapsi on jo täysi-ikäinen?
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika :( Ja sitten on ne kermaperseet, jotka on vanhempiensa yrityksissä ja perseilevät siellä tai tuskin edes menevät paikalle näyttäytymään.
Ne perseilevät myös koulussa, koska on takuutyö odottamassa isin pikkufirmassa. Jos minä olisin tuollaisen isä, ilmoittaisin, että koska ei osaa käyttäytyä koulussa ja mennä sinne ajoissa ja noudattaa sääntöjä, ei sovi myöskään minun firmaani töihin. Käskisin mennä opettelemaan työntekoa ensin johonkin toiseen firmaan,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika siis käyttää herätyskelloa. On oikein kovaääninen herätyskello, kännykässä on niin hiljainen se herätys, ettei siihen välttämättä heräisi.
No joka tapauksessa tänään soitin koululle ja selvisi, että työnantaja oli koulullekin sanonut syyksi vain tämän yhden myöhästymisen. Mitään muuta moitittavaa ei hänellä ollut, mutta sanoi, että pitävät tällaisissa tapauksissa " nollatoleranssia" eikä kuulemma herätyskellosta loppunut patteri ole riittävä syy myöhästymiseen.
Koululta kertoivat minulle, että myös he olivat ihmetelleet tätä työnantajaa, että tuolla tavalla yhdestä myöhästymisestä laittavat pihalle. Mutta sanoivat, että eivät voi mitään tehdä, että on työnantajan asia. Koululta kyselivät, että jos poika haluaisi tulla työharjoitteluun vielä koululle, mutta poika meni siis mielummin sinne oppitu
Työpaikalle tulemisen ajankohta sovitaan etukäteen ja se kirjataan yhdessä tehtyyn sopimukseen. Siinä lukee myös, jos pitää tulla jo aiemmin laittamaan vaatteita. Tet-paikan työaika sijoittuu yleensä klo 8-15 väliselle ajalle, vaikka kyseinen pulju olisikin auki jo aiemmin/myöhempään. Poikkeuksena voi olla se, että jokin firma ei ole auki kuin iltaisin tai jos on sovittu, että tekee pari pidempää päivää ja saa sitten yhden päivän vapaaksi.
Pojan TET harjoittelusta on jo kulunut tovi. Mitenhän aikuistuneella pojalla nyt menee?
Olin menossa töihin, kännykästä loppui akku, olin jo valmiiksi myöhässä niin otin saikkua. Sunnuntaina meni päivä kaljalla sen verran pitkään, että oli ihan hyvä ratkaisu. Kortin menetin jo aikoja sitten, ajelin kännissä. Äiti pesee pyykkini ja antaa viikkoraha. Mitä muuta haluat tietää? En myöskään käynyt armeijaa, kun tuo astma haittaa. Olen myös hieman ylipainoinen. Naisia on ollut, ovat vaan vähän kalliita. Menee aina min. 150€ kerta. Elo maksaa osan palkastani, joten hittoako tässä. Äidiltä jää sen verran perintöä, ettei tarvitse mennä riisto töihin kellottelemaan jatkossakaan. En ole saanut kouluja loppuun myöskään. Suomi on paska maa!
En itse antaisi ensimmäisellä kerralla potkuja, mutta pitäisin kovan puhuttelun. Jos tulisi toinen myöhästyminen, niin soitto kouluun ja keskustelua opettajan kanssa. Kolmas myöhästyminen olisi syy erottamiselle. Tietenkin hyväksyttävän syyn takia myöhästymistä ei lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Pojan TET harjoittelusta on jo kulunut tovi. Mitenhän aikuistuneella pojalla nyt menee?
Eduskunnassa. Kukaan ei kysele milloin tulet ja lähdet. Nelivuotinen sopimus kerrallaan eikä potkuja voi käytännössä antaa.
Oikein tehty työpaikan puolesta. 4-5min voi myöhästyä, mutta 45min on jo sellainen että ei tarttisi ainakaan omassa firmassa enää uudestaan tulla. Oppiipahan, että töihin mennään ajoissa.
Tuskin kerran myöhästyminen on se ainut syy. Mä kerran myöhästyin töistä n. 2h ja esimies vaan nauroi. Ja siis ihan nukuin van pommiin. Toki asia vois olla eri jos olisin jatkuvasti myöhässä mutta mä myöhästyn korkeintaan pari kertaa vuodessa jos sitäkään.
Sinne töihin mennään s*atana ajoissa!
Ihme pullamössöpoika, selkään sietäis saada
Hain nuorena lihatiskille töihin. Ymmärsin väärin haastattelukutsun ajan ja olin siis myöhässä. En saanut paikkaa. Olin kyllä tunnollinen, yrittäjä isän tuttu, mutta väärinkäsitys aiheutti sen, etten tätä työpaikkaa saanut. Toista mahdollisuutta en saanut. Tämä tapahtui 80-90-luvulla ja vieläkin hävettää ja muistaa tuon kauhean tapahtuman.
Vierailija kirjoitti:
Sinne töihin mennään s*atana ajoissa!
Ihme pullamössöpoika, selkään sietäis saada
Kokoomusnuori uhoaa, kun ei saanutkaan täydellistä työntekijää palkatta...
Mutta et ekasta myöhästymisestä anna potkuja sinäkään. Toivottavasti firmasi on jo konkassa, kuullostat tosi vittumaiselta työnantajalta.