Poikani erotettiin TET-harjoittelupaikasta kun myöhästyi 45 minuuttia!
Ja tämä tapahtui vain yhtenä päivänä. Olivat vaan sanoneet pojalle, että Tet-harjoittelu loppui siihen ja ilmoittaneet koululle saman asian. Nyt poika joutuu menemään sitten ensi viikolla kouluun takaisin 8. luokan tunneille. Poika on siis 9. luokalla ja TET olisi ollut 2-viikkoinen. Mielestäni naurettavaa tällainen jos harjoittelija nyt yhden kerran myöhästyy niin potkaistaan pihalle.
Kommentit (135)
Vierailija:
Eikä niitä tule minullekaan, jonka opettajana täytyy olla paikalla joka aamu minuutilleen, vaikka lapset on saatava hoitoon sitä ennen. Nyt olen hoitovapaalla.Jostain syystä ne ovat tietyt ihmiset, joilla näitä yllätyksiä sattuu, ja kuten sanoin, näille samoille sattuu sitten paljon muutakin, mikä estää asiallisen työskentelyn koulussa. Ja siis luultavasti myös tet-paikassa.
Oikeasti teet palveluksen lapsellesi, jos lakkaat pitämästä tällaisia sattumuksia normaaleina. Siis tietenkin asiat annetaan anteeksi, mutta että niitä ei noin vain hyväksytä.
Sulla on työpaikka ja koti samassa talossa? Et käytä julkisia, omaa autoa, etkä joudu liikkumaan muiden ihmisten seassa? Kun ihan satavarma fakta on, että SINÄ et voi AINA vaikuttaa asioiden kulkuun ja näin niitä myöhästymisiä voi tulla. Ja jos et hoitovapaan aikana mitään opi, kannattaa ehkä miettiä alan vaihtoa? Olisipas aika kamalaa olla oppilaana, opettajalla, joka on sitä mieltä, että mitään ei voi koskaan tapahtua!
45: kyllä meillä opekin saattoi myöhästyä ja olen ollut itsekin paikkaamassa myöhästynyttä opea. Kyllä voi tulla yllätyksiä kelle vaan. Vaikkei sulle oliskaan.
olin silti noin kerran viikossa myöhässä, joten väitänpä että olet väärässä. Läksyt mulla ei olleet koskaan hoitamatta, mutta armottoman aamu-uninen olin ja olen edelleen. Onneksi on nyt liukuva työaika.
Sitäpaitsi myöhästymiseen ei vaadita muuta kuin että bussi on myöhässä, juna juuttuu raiteelle...ja tämä ei ole mitenkään harvinaista pääkaupungissa.
Ap, minusta oli aika kohtuuton reaktio, mutta olisiko taustalla muutakin?
Mutta ne oikeasti, kyllä suurin osa koululaisista pystyy käymään vuosia koulua niin että ovat joka aamu paikalla siinä missä pitääkin. Se että jos kerran yläasteella myöhästyy on täysin eri asia kuin ' silloin tällöin' . Silloin asenne on jo se, että ei sillä väliä.
Lähinnä tästä asenteesta olen huolissani, koska se ei elämässä pitkälle kanna, jos omat mokat ovat pieniä juttuja, ja äiti ei hyväksy työnantajan tiukkuutta. Minä en myöhästele töistä, ja uskon kyllä, että jos koeajalla näitä myöhästymisiä tulee, niin ei se työsuhde oikeastikaan jatku.
AINA myöhässä.
Lähdin kouluun polkemaan noin kolmea minuuttia vaille ja olin koulussa 2-5min myöhässä joka ikinen aamu. Riippui aamunavauksesta myöhästyinkö vai en. Jos se ei ollut alkanut sai vielä mennä luokkaan ja ei tullut myöhästymismerkintää.
Töistä en ole kuitenkaan koskaan myöhästellyt.
Joku tiukkapipo opettaja siellä taas tehoilee. Tosin itselläni ei enää varsinkaan lukiossa ollut läheskään aina läksyt tehtynä. Paljon harrastavana ei yksikertaisesti ollut aikaa tehdä aina kaikkia opettajan määräämiä läksyjä. Eipä kyllä yläasteellakaan matematiikan läksyjä jaksanut tehdä, silti kokeiden keskiarvo oli yli 10 ja päättötodistuksessa komeili 10.
Vierailija:
olin silti noin kerran viikossa myöhässä, joten väitänpä että olet väärässä. Läksyt mulla ei olleet koskaan hoitamatta, mutta armottoman aamu-uninen olin ja olen edelleen. Onneksi on nyt liukuva työaika.Sitäpaitsi myöhästymiseen ei vaadita muuta kuin että bussi on myöhässä, juna juuttuu raiteelle...ja tämä ei ole mitenkään harvinaista pääkaupungissa.
Ap, minusta oli aika kohtuuton reaktio, mutta olisiko taustalla muutakin?
en tietenkään tarkoita sitä että kaiken pitää aina sujua täydellisesti. Mutta asenteissakin on eroja. Minulla on pitkä työmatka, joten varaan runsaasti aikaa siihen, olen koulussa etukäteen, mielellään esim 20 minuuttia ennen tunnin alkua aamulla, jotta minulla on aikaa selviytyä vastaan tulleista asioista. Ja kokemusta on vuosia ja lapsiakin monta. Minusta vaan minun kuuluu olla töissä ajoissa.
Ja oppilaita on erilaisia. Ei se, että peruskoulusta saa ysejä, tarkoita että työntekoon on välttämättä sopiva asenne. Jos on teoreettisesti lahjakas, saa ysin sieltä aika helpolla.
Minusta voi olla jämäkkä olematta hirviömäinen, ja toki myöhästymiset saa korvattua muilla töillä koulun jälkeen, enkä kanna mitään kaunaa näitä oppilaita kohtaan, ihan mukavia tyyppejä ovat. Kuitenkin, minusta vanhempien on hyvä tiedostaa jos lapsen suhde koulussa tai muualla työntekoon ei ole ihan kunnossa, koska tulevaisuuteen se joka tapauksessa vaikuttaa, oli lapsi sitten miten hauska tapaus tahansa.
Ja tietenkin, opettajan ja oppilaan välillä on paljon muutakin kuin myöhästelyt, ja kyllä jokaisen oppilaan kanssa löytyy positiivisia hetkiäkin, joten en harkitse alan vaihtoa. Minusta niin opettajuuteen kuin vanhemmuuteenkin kuuluu rajat, joista pidetään kiinni. Ja siitä huolimatta rakkaudella ei voi olla ehtoja.
Vahinkoja sattuu KAIKILLE. Jos on ensimmäistä kertaa työelämässä, niin ei välttämättä vielä ymmärrä kaikkea eikä ehkä tajua heti, että " olen myöhässä, nyt pitää soittaa työnantajalle" . On niin helppoa nyt jälkikäteen meidän sanoa, mitä pojan olisi pitänyt tehdä. Mistä te tiedätte yrittikö hän parhaansa? Mistä te tiedätte oliko kyseessä oikeasti vain valitettava vahinko?
Minä olen sitten ilmeisesti kiltti työnantaja, sillä minun mieleenikään ei tulisi, että potkisin ulos jonkun TET-harjoittelijan vain siksi, että hän kerran myöhästyy. Tuon ikäinen nuori ei välttämättä ota sitä minään opetuksena vaan järkyttyy ja pelästyy eikä välttämättä enää uskalla minkäänlaista kesätyötä ylipäänsä hakeakaan. He eivät ole vielä aikuisia, älkää unohtako sitä!
Se on tämä nykyajan curling-touhu kun lapset ei osaa itse mitään niin äiti tekee kaiken eteen. Siinä tulos.
Se on sitten huonon kasvatuksen tulos?!!!!! Ette voi olla tosissanne....
ap:lle ja hänen pojalleen YHDEN inhimillisen myöhästymisen takia.
Arvatkaa mille tuntui kerran, kun myöhästyin lukioaikana kerran ja ei opettaja ei ottanut kuuleviin korviinsakaan, kun kerroin, että bussi oli huonon kelin takia myöhässä. Ja koko kouluhistorian aikana oli varmaan 1. myöhästymiseni koulusta. Ei todellakaan voi yhdestä myöhästymisestä sanoa, että " pitää oppia vastuulliseksi ja ehtiä ajoissa" . Yksi myöhästyminen ei tee kenestäkään vastuuntunnotonta.
Vierailija:
Koulusta myöhästyminen " ei niin vakavaa" ?????Minkälaisen asenteen täsmällisyyteen oikein opetat pojallesi? Töissä ja koulussa ollaan ajallaan. Piste. Ei elämä suju oman mielen mukaan, vaan on noudatettava pelisääntöjä. Kaupassa ehkä joku oli ajoittanut omat työnsä siten, että opastaa poikaasi heti aamusta ja sitten hän odottelee 45 minuuttia turhaan!
Pidätkö huolta, että poikasi menee ajoissa nukkumaan? Jos poikasi on herännyt puoli tuntia työajan alkamisen jälkeen, on hän nukkunut reilusti yli tunnin pidempään, kuin olisi pitänyt!
työ elämään tutustumista, saipa poika opetuksen että ei töistä parane myöhästellä ;)
Pitäisi nyt edes työharjoittelupaikkaan mennä ajoissa.
Soita ja kysy. Varmaan kertovat huoltajalle mielellään jotta voit opastaa lastasi jatkossa. Jos ei ollut avulias tai teki muuta kuin käski?
Tietysti noin suuri myöhästyminen pitää tehdä sisään tai vähentää palkasta. Mielestäni työpaikalla on nyt ylireagoitu asiassa. Ilmoittihan lapsesi heti, että myöhästyy ja kertoi syyn?
Kai hänellä on kännykkä ja työpaikan yhteystiedot? Siltikin mielestäni työpaikan ylireagointia.
Tämä tapahtui perjantaina ja poika vasta nyt kertoi. t. ap
Eli kertomatta syytä. Puhelin on keksitty, että voi soittaa ja kertoa myöhästymisestä.
Minun tyttäreni on ollut koko kahdeksanvuotise kouluaikansa aikana poissa koulusta yhden päivän ja sekin vatsataudin takia.
Ja tämä tyttö myöhästyi kerran tunnin, koska minä mokasin päivän. Eli herätin lapsen tuntia liian myöhään, koska pitkän viikonlopun jälkeen herätin lapsen maanantai-aikataulun mukaan. Myöhästyin itsekin palaverista sinä aamuna. Ikinä en samanlaista mokaa ole muulloin tehnyt.
Kyllä tunnollisille lapsille ja vanhemmillekin niitä lipsuja joskus voi sattua. Ei se ole pelkästään huolettomien etuoikeus =)
Vierailija: