Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokseenkin hassua,anoppi pyysi lapsemme hoidosta 150e/2vko

Vierailija
20.12.2010 |

Eli n. puolet kotihoidontuesta. Hoiti 2 viikkoa lastamme kun minun oli pakko olla eräällä kurssilla. Muuten lapsi on kotihoidossa. Anoppi on vireä 63v eläkeläinen, terve, ja itse ehdotti että hän voi hoitaa lasta. Tuli jotenkin hassu olo kun hän sanoi että voisi ottaa palkkaa tuosta. Kun kysyin sopivaa summaa niin ehdotti itse tuota 150e kahdesta viikosta, eli puolet kotihoidontuesta (eli siis yht. 8 hoitopäivää koska hoitoa oli 4 pv viikossa).

Anopilla kaksi tytärtä eikä kummallakaan ole lapsia.. tuli vaan mieleen, että heiltä ei varmasti pyytäisi palkkaa. Mutta pojaltaan ja pojan vaimolta kyllä. Hassua. Mutta maksamme kyllä mukisematta, kyllä jo aiemmin kovasti kiiteltiin anoppia mutta tää rahahomma tuli yllätyksenä, varsinkin kun itse tarjoutui hoitamaan.

No, sain käytyä kurssini ja lapsi tuli hoidettua...

Kommentit (195)

Vierailija
121/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkä edes vaatisi ruoasta maksua tms.

On niin ihana kun ihmisillä on niin lämmin mieli ja avoin sydän.

maksaisin ammatti-ihmisille lapsenhoidosta kuin isovanhempaa kiusasin... On täysin eri asia pyytää isovanhempaa vastaamaan lapsen hoidosta säännöllisesti ja sopia korvauksesta. Ei kukaan ole väittänytkään kai, että vastentahtoista isovanhempaa pitää väkisin ja ilmaiseksi pakottaa hoitamaan lastenlapsia. ;) Ap:n tapauksessa anoppi sitä paitsi tarjosi itse apuaan. En minä ainakaan kehtaisi esim. sanoa ystävälleni, että hei voisin kuule hoitaa lastasi kun sulla on muuta menoa ja sitten jälkikäteen sanoa, että se oli sitten 200 euroa kiitos. Tai sanoa vanhemmilleni, että juu lähden kyllä sinne sairaalakeikalle, mutta tekee sit viiskymppiä. Heh, kaikkea kanssa. ;)

Vierailija
122/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmiltaan "bensarahaa" kun kuskaavat heitä.

Eli ap.kin on taatusti käsi ojossa siinä vaiheessa kun tulee aika omaa äitiään tai anoppiaan auttaa. Vanhukset maksaa pienestä eläkkeestä lapsilleen besarahaa kun joutuvat heitä joskus kuskaamaan.

Mutta kulutetaan ensin vanhukset loppuun. Hoidatetaan heillä lapsenlapset ilmaiseksi ja odotetaan perintöjä ja jätetään sitten yksin kuolemaan.

Näitä ap.n kaltaisia hemmoteltuja prinsessoja ja kitisijöitä on nykymaailma pullollaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmiltaan "bensarahaa" kun kuskaavat heitä. Eli ap.kin on taatusti käsi ojossa siinä vaiheessa kun tulee aika omaa äitiään tai anoppiaan auttaa. Vanhukset maksaa pienestä eläkkeestä lapsilleen besarahaa kun joutuvat heitä joskus kuskaamaan. Mutta kulutetaan ensin vanhukset loppuun. Hoidatetaan heillä lapsenlapset ilmaiseksi ja odotetaan perintöjä ja jätetään sitten yksin kuolemaan. Näitä ap.n kaltaisia hemmoteltuja prinsessoja ja kitisijöitä on nykymaailma pullollaan.

..palstan mt-mummeli vauhdissa taas, jaksaa kommentoida joka ikistä keskustelua.

Vierailija
124/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voisin kuule hyvinkin ottaa ystäväni lapset hoitoon kahdeksikin viikoksi. En ole niin pikkurahan tarpeessa, että määrittelisin palkkaa 8pv:n hoidosta tai edes siitä kahdesta viikosta, tai korvauksia ruokakustannuksista. Ruoka- tai muutkaan kulut eivät pikkulapsen kohdalla ole mitenkään päätä huimaavat, että se olisi meillä konkurssin paikka. ;D Ja sen lisäksi, luultavasti ystävällä (tai sukulaisella) olisi hyvä syy pyytää apua, jos menisi kurssille, töihin tai haluaisi vaikka viettää puolison kanssa lomaa eikä muita hoitopaikkavaihtoehtoja olisi. Väliaikaistahan se vain olisi ja omaan ajatusmaailmaan kuuluu, että jos voin auttaa, sen myös teen. Mulla on siitä hieno tukiverkko, että avunanto on yleensä vastavuoroista. Yleensä kun pyyteettömästi jotain tekee tai antaa, saa myös takaisin. Kannattaa kokeilla. ;) Jos tilanne taas olisi se, että olisin estynyt auttamaan tai muusta syystä en haluaisi, sanoisin sen suoraan.

Ja en, en tosiaan kuuluu niihinkään mammoihin, jotka ovat isin ja äidin, saati appivanhempien kukkarolla pyytämässä bensarahaa tai taloudellista avustusta. Kyllä ilomielin auttaisin vanhempianikin taloudellisesti, jos tarvis olisi. Kyse onkin siitä, että vanhemmilleni ei tulisi mieleenkään pyytää rahaa siitä, että ovat muutaman päivän lapsenlapsensa kanssa. Heh todellakin, kaikkea kanssa.

Vierailija
125/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin otti todella vähän. Paljon kalliimpaa olisi ollut, jos olisit jotunut ulkopuoliselle viemään. Eihän tuosta tule päivää kohti kuin 18,75€. Eli tuntipalkaksi vain muutama hassu euro!

Vierailija
126/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut maksamaan isomman summan.

Isovanhemmilla (ei edes sillä vihatulla anopilla) ei ole mitään velvollisuutta hoitaa lapsenlapsia ilmaiseksi.

Tämä palsta on saanut minut vihaamaan tulevia miniöitä jo valmiiksi. Onneksi on tyttö, jota voi sitten suosia ihan rauhassa.

Poikalasten äideille muuten vinkiksi. Tehkääpä muuten nyt jo valmiiksi sellainen testamentti, ettei tulevilla miniöillä ole mitään osaa eikä arpaa teidän omaisuuteenne.

Vierailija
127/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eriasia, jos ne lastenlapset ovat silloin tällöin hoidossa. Tunnen yhden politiikkaan pyrkivän vosun, jonka motto on se, että lapsia hoidetaan itse kotona. Sama eukko on hoidattanut esikoisensa lähes jokainen pe-ilta-su-ilta vanhemmillaan ja nyt esikoinen asuu akansiskolla. Mitään korvauksia ei lastensa hoidosta ole koskaan maksanut.

Vierailija
128/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joka kerta maksanut vanhemmilleni jotakin kun ovat lapsiani hoitaneet. Olen vienyt isälle konjakkipullon, ommelut äidille verhot yms.

Ihan raakaa rahaa en ole antanut vaan jonkun tavaran tai palveluksen.

Minusta SE ON ihan normaalia.

Omituista on jos lapset olettavat saavansa vanhemmiltaan palveluksia ihan ilmaiseksi. Eikö avun kuuluisi olla perhepiirissäkin vastavuoroista?

Vierailija
129/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, ettei ap:n perheessä näin toimita? Nyt puhuttiikin siitä, että anoppi pyysi JÄLKIKÄTEEN rahaa, vaikka oli itse tarjoutunut hoitamaan lapsenlastaan? Kyllä ainakin itse ilmoitan etukäteen, että palveluni ovat maksullisia, jos aion niistä veloittaa. ;D 150 euroa on pikkusumma. Itse olisin varmaankin vaikka kustantanut anopille kylpyläviikonlopun kiitokseksi tuosta hyvästä tai muuta mieleistä, mutta hieman menisi maku, että jos jälkikäteen pyytäisi rahaa. Voisi sanoa ihan suorana, että rahan tarpeessa, tekisin tilisiirron. ;)

Vierailija
130/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei meille tullut kyllä mieleen etukäteen kysyä, haluaako anoppi rahallista korvausta. Etenkin mieheni on sitä paitsi vähän väliä auttanut anoppia (tuonut milloin maitopurkkeja kaupasta, siirrellyt huonekaluja, tiputellut lumet katolta, kantanut painavia ostoksia, koonnut tavaroita), eikä me tai mies olla pyydetty tietenkään maksua häneltä. Jos isovanhemmat itse ehdottavat että voivat hoitaa lapsia vaikka viikonlopun, niin kaikki muut AV-palstalaisetko tajuaa siinä vaiheessa kysyä haluaako he rahallista korvausta? Just. Ei mulle tullut jostain syystä mieleen. Ehkä sitten olisi tullut, jos anoppi olisi vielä työelämässä ja vartavasten jättäytyisi hoitamaan lastamme tms..

Ihanaa teillä joillakin, kun isovanhemmat selvästi HALUAA olla lastenlastensa kanssa.. se on arvokasta nykyään :)

Vierailija
131/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, ettei ap:n perheessä näin toimita? Nyt puhuttiikin siitä, että anoppi pyysi JÄLKIKÄTEEN rahaa, vaikka oli itse tarjoutunut hoitamaan lapsenlastaan? Kyllä ainakin itse ilmoitan etukäteen, että palveluni ovat maksullisia, jos aion niistä veloittaa. ;D 150 euroa on pikkusumma. Itse olisin varmaankin vaikka kustantanut anopille kylpyläviikonlopun kiitokseksi tuosta hyvästä tai muuta mieleistä, mutta hieman menisi maku, että jos jälkikäteen pyytäisi rahaa. Voisi sanoa ihan suorana, että rahan tarpeessa, tekisin tilisiirron. ;)

Jälkikäteen mekin se usein sovitaan esim. toi verhojen ompelu. Isä kerran sanoi, että tuo palkaksi sitten konjakkipullo.

Tuommosta se sitten on kun eri perheiden tavat ja odotukset kohtaavat. Ehkä olisi ap:n miehen pitänyt hoitaa se maksupuoli kun kerran hänen äidistään oli kyse ja varmaan paremmin tiesi mikä on äitinsä tyyli.

Vierailija
132/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei meille tullut kyllä mieleen etukäteen kysyä, haluaako anoppi rahallista korvausta. Etenkin mieheni on sitä paitsi vähän väliä auttanut anoppia (tuonut milloin maitopurkkeja kaupasta, siirrellyt huonekaluja, tiputellut lumet katolta, kantanut painavia ostoksia, koonnut tavaroita), eikä me tai mies olla pyydetty tietenkään maksua häneltä. Jos isovanhemmat itse ehdottavat että voivat hoitaa lapsia vaikka viikonlopun, niin kaikki muut AV-palstalaisetko tajuaa siinä vaiheessa kysyä haluaako he rahallista korvausta? Just. Ei mulle tullut jostain syystä mieleen. Ehkä sitten olisi tullut, jos anoppi olisi vielä työelämässä ja vartavasten jättäytyisi hoitamaan lastamme tms..

Ihanaa teillä joillakin, kun isovanhemmat selvästi HALUAA olla lastenlastensa kanssa.. se on arvokasta nykyään :)

Etenkin jos on kyse mun anopistani, niin varovaisempi olisin odottamaan ilmaista hoitoa. Olisin heti tarjonnut rahaa tai jotakin, ettei edes tuollaista tilannetta olisi syntynytkään.

No nyt tiedät seuraavalla kerralla, että anoppisi odottaa palkkaa. Oppia ikä kaikki.

Vierailija
133/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyse ihan normaalista vastavuoroisuuden periaatteesta. Kukin auttaa missä pystyy ja tekee sen minkä taitaa parhaiten. Ap:n tapauksessa näin ei ollut. En ymmärrä miten joidenkin on niin vaikea tajuta, mikä tässä hiertää... Meillä on ammattilastenhoitaja, joten tiedän hyvin mitä yksityisen palvelut maksavat ja käytänkin niitä normaalisti. Jos joskus tarvitsisin lastenhoitoapua isovanhemmilta, olisi aika hämmästynyt että siitä pyydetään jälkikäteen rahaa... ;) Olisi jäänyt pahasti huomaamatta, että vanhempani tai anoppi ovat rahapulassa.

Vierailija
134/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuulutan myoskin sen vastavuoroisuuden nimeen. Meilla mummo auttaa joskus lastenhoidossa ja me autellaan aika monissa muissa asioissa mummoa. Aika hassua se olisi jos taytyisi alkaa makselemaan.

Todellako on normaalia pyytää rahaa siitä, että hoitaa lapsenlapsiaan?? o_o No joo. Mä en ymmärrä tota. Jos oisin kotona, niin voisin ilmaseks hoitaa vaikka kummilasta ton 8pvää. Enkä ees pyytäis mitään rahaa! Kun mun mielestä toi on jo jotenkin kieroa. Mitäs te, joiden mielestä on normaalia maksaa mummolle palkkaa: otatteko mummolta rahaa, kun miehenne asettaa hänelle hyllyn tai hoidatte pihahommat? Pyydättekö palkkaa siitäkin, että korjaatte tietokonevian tai viette/haette sairaalaan? Mitä teidän mielestä on sukulaisuus ja lähimmäisrakkaus? Vastavuoroisuus? Meillä mummot hoitaa ILMAISEKSI lapsenlapsia. Lapsen lapset viihtyy mummolassa. Ja merkkipäivänä kannustamme muistamaan mummoja: tekevät kortin ja valitsevat konvehtirasia tai jonkun muun lahjan kaupasta mikä on ihan lapselta itseltään. He myös auttavat mummoja siellä käydessään: lakaisevat lattiaa, keräävät marjoja, lukevat lehteä jne. Että kyllä se on lastenkin taholta antamista. Ja nämä lämpöiset välit mummiin syntyi jo silloin taaperoiässä, kun heidän perään piti kovasti katsoa ja hoitaminen oli varmasti raskaampaa. Silti. Rahaa? Lapsenlapsien hoidosta? Mä teen anopin ikkunoitten pesut ja mies vaihtaa renkaat. Ei semmosesta oo ikinä edes tullut pieneen mieleen pyytää mitään rahaa. Niinkuin ei lukuisista muistakaan jutuista mitä tehdään ystävien/sukulaisten hyväksi. Palveluksia ja vastapalveluksia. Nykyaikana vaan kaikki pitäisi rahallistaa ja avun pyytäminen on väärin ja vierasta. Että eihän omat vanhemmat ole mikään sosiaalitoimisto joka auttaa 8päivän ajan, että saa kurssin suoritettua loppuun! Just just...

Vierailija
135/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki isovanhemmat on jotakin kansaneläkkeen (onko sellainen vielä, aivan sama...) piirissä kituuttavia sossun asiakkaita.

Kellekään ei tule mieleen, että he olisivat olleet ihan TÖISSÄ, josta on jotain voinut jäädä säästöönkin sekä nyt he saavat ok eläkettä. Esim. appiukkoni saa eläkettä 6000€/kk. Eli appivanhemmat ei koskaan ikuna kuuna päivänä missään tapauksessa ottaisi missään tilanteessa meiltä rahaa.

Vierailija
136/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntui oudolta se, että mummo, jolla kerrankin mahdollisuus viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa haluaa palkaksi rahaa, kun tuona aikana ei kuitenkaan olisi esim. ollut töissä tms.. Päivät ei myöskään ollut kuin 6-7h eli ei ihan mahdottomia, ja tuosta ajasta lapsi nukkuu lyhyet päikkärit. Siis tuli vaan sellainen olo, että mummo ei kuitenkaan oikeasti halunnut hoitaa lastamme. Asuu velattomassa talossa jne. joten siitä ei voi olla kyse, ettäkö olisi pakko saada lisäansiota. Ja uskon että on paljon isovanhempia jotka ei pyytäisi rahaa oman lapsenlapsensa hoidosta, kun kyse on kahdeksasta päivästä, ei kuukausista tai useista viikosta. ap

tyyppi, joka pyrkii kaikesta saamaan taloudellista etua. Näitä ihmisiä kyllä on olemassa. Onko anoppi muutenkin käytökseltään sellainen, että kaikessa on rahalaskelmat mukana. Ja tämä ei siis johdu mistään köyhyydestä vaan rahanahneudesta. Yleensä tällaiset ovat ainakin pikkuvarakkaita, muttaomasta mielestään köyhiä.

Vierailija
137/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitamaan ja anoppi suostuu, jos ehtii. Kyseessä pienet lomareissut. Jätän aina käyttörahaa anopille 100-200€, ja tuon runsaat tuliaiset (hajuvesi, viskipullo, herkkuja) tai vien syömään kunnolla. Yleensä käyttörahat löytyy keittiön kaapista, korkeintaan kiskarahat on menneet. Anoppi ei halua palkkaa, mutta tulee mielellään kun tietää että arvostamme apua tosissamme.

Tilanne voisi olla toisin, jos rahaa ei jätettäisi, tuliaisia ei tulisi jne. Minusta minulla avun pyytäjänä on velvollisuus tarjota myös korvausta. Voihan se olla, että ap:n anoppi on kyllästynyt olemaan itsestäänselvä lapsenvahti, ja pyysi siksi asiallisen korvauksen.

Yleensäkin ainakin minulle on selvää, että jos joku tarjoaa minulle apuaan missä tahansa hommassa, kysyn aina että voinko vuorostani jotenkin auttaa tai korvata. Yleensä pelkkä kysyminen riittää, mutta se osoittaa että toista ei pidetä itsestäänselvyytenä.

Vierailija
138/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellekään ei tulisi edes mieleen esittää tällaista vaihtoehtoa, hyvä kun isovanhemmat kerran vuoteen kylässä käyvät. Jos hoitaisivat, luulen, että tarjoaisimme siitä rahaa. Maksamme siitä sisaruksillemmekin. Mikäs sen mukavempaa taskurahaa opiskelijalle/eläkeläiselle tmv.

Vierailija
139/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs sen mukavempaa taskurahaa opiskelijalle/eläkeläiselle tmv.

Nyt repesin: "taskurahaa eläkeläiselle"

=DDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
140/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat siitä kotitalousvähennyksen kun maksat palkkana tehdystä työstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan