Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokseenkin hassua,anoppi pyysi lapsemme hoidosta 150e/2vko

Vierailija
20.12.2010 |

Eli n. puolet kotihoidontuesta. Hoiti 2 viikkoa lastamme kun minun oli pakko olla eräällä kurssilla. Muuten lapsi on kotihoidossa. Anoppi on vireä 63v eläkeläinen, terve, ja itse ehdotti että hän voi hoitaa lasta. Tuli jotenkin hassu olo kun hän sanoi että voisi ottaa palkkaa tuosta. Kun kysyin sopivaa summaa niin ehdotti itse tuota 150e kahdesta viikosta, eli puolet kotihoidontuesta (eli siis yht. 8 hoitopäivää koska hoitoa oli 4 pv viikossa).

Anopilla kaksi tytärtä eikä kummallakaan ole lapsia.. tuli vaan mieleen, että heiltä ei varmasti pyytäisi palkkaa. Mutta pojaltaan ja pojan vaimolta kyllä. Hassua. Mutta maksamme kyllä mukisematta, kyllä jo aiemmin kovasti kiiteltiin anoppia mutta tää rahahomma tuli yllätyksenä, varsinkin kun itse tarjoutui hoitamaan.

No, sain käytyä kurssini ja lapsi tuli hoidettua...

Kommentit (195)

Vierailija
161/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja herättänyt näköjään paljon keskustelua (jota en kaikkea ehtinyt lukea). Oma veikkaukseni on, että anoppia jäi harmittamaan nimenomaan periaatekysymyksenä se, että ap ja miehensä nostavat kotihoidontukea vaikka eivät itse koko kuukautta hoitaneet lasta. Näitä periaatteen ihmisiä nimittäin on. Niinpä hän piti kohtuullisena ajatusta siitä, että osa tuesta kuuluu hänelle.

Vierailija
162/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutuu antamaan puolet rahastaan isovanhemmalle satunnaisen hoidon takia. Kotiäidit ovatkin niin ahneita ja suurituloisia, että huhhuh.

No pitänee sitten muistaa, että en maksa meidän siivoojalle puolen kuun palkkaa. Sanon, että hän on ahne, kun vaatii satunnaissiivouksesta rahaa.

Ei tarvine olla einstein tajutakseen palkatun siivoojan ja mummon eron näissä asioissa. Mutta eihän täällä palstalla nyt kamalan älykästä väkeä ikinä olekaan pyörinyt.

Oletko niitä, joiden mielestä perheyrityksessä ei tarvitse maksaa palkkaa, koska ollaan samaa perhettä ja ihan silkasta yhteisestä onnesta tehdään töitä? En ymmärrä, miksi palkatun siivoojan työ olisi yhtään sen arvokkaampaa kuin isoäidin tekemä työ.

Sinun ajatusmaailmasi mukaan naisen tultua isoäidiksi hän muuttuu lastensa ilmaiseksi kodinhoitajaksi. Ei ihme, että naisten palkat suhteessa miesten palkkoihin ei koskaan tule nousemaan, koska naiset kohtelevat muita naisia noin raukkamaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutuu antamaan puolet rahastaan isovanhemmalle satunnaisen hoidon takia. Kotiäidit ovatkin niin ahneita ja suurituloisia, että huhhuh.

No pitänee sitten muistaa, että en maksa meidän siivoojalle puolen kuun palkkaa. Sanon, että hän on ahne, kun vaatii satunnaissiivouksesta rahaa.

Ei tarvine olla einstein tajutakseen palkatun siivoojan ja mummon eron näissä asioissa. Mutta eihän täällä palstalla nyt kamalan älykästä väkeä ikinä olekaan pyörinyt.

Vierailija
164/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen että palkkaisi jonkun siivoamaan kotia. Huhhuh. Ei teillä häävit suhteet ole omiin sukulaisiinne...

Vierailija
165/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän tiedän, ei voi olettaa että isovanhemmat hoitaa, heillä on oma elämänsä yms. Mutta jos isovanhempi itse ehdottaa hoitavansa ja vielä noin lyhyen ajan, siis ettei ole kuukausikaupalla, on mun mielestä 150 euroa iso summa. Tottakai viedään hoitoon ruuat mukana yms. mun mielestä tuollainen kuuluu kategoriaan "muiden auttaminen." meillä mummo auttaa silloin tällöin hoidossa (ei usein) ja itsekin autan muita, jos tarviivat lastenhoitoapua. ei ole ikinä tullut mieleen, että ottaisin siitä jotain korvausta.

Mä en voisi kuvitellakaan että äitini/anoppini ottaisi rahaa lastenlasten hoidosta. Ja itse aion olla samanlainen mummi itsekin

Vierailija
166/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan siitä, että hän itse tarjoutui hoitamaan eikä siinä vaiheessa sanonut, että haluaa maksun.

Vähän sama juttu, kuin että sanoisin kaverilleni jolla on monta lasta ja kämppä sekaisin, että mä voin tulla auttamaan sua joulusiivouksessa.

Tekisin niin ja sitten kun työ on tehty, ilmoittaisin että tää sitten muuten maksoi 50 euroa.

Maksuista ym. pitäisi sopia etukäteen, varsinkin jos itse tarjoaa apuaan, pitäisi kertoa jos haluaa siitä palkan!

Vierailija
167/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oli kurssilla kahdeksana päivänä noin seitsemän tuntia, siitä kertyi anopille 56 tuntia lapsenhoitoa. Kuukaudessa on 720 tuntia eli äiti vietti lapsensa kanssa loput 664 tuntia. Puolet kotihoidontuesta on siis melkoisen liioiteltu palkkio mummolle.

Muutenkin, mitätön tuki, reilu 300 euroa menee kyllä aika kepeästi ihan vain lapsen tarpeisiin, että on sikäli anopilta kyseenalaista heikentää lapsenlapsensa taloustilannetta vaatimalla rahaa.

Ihan perseestä toi anopin toiminta ja nää jotkut kirjoitellut, sympatiat sulle ap.

Vierailija
168/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka tekevät ylläpitosiivousta esim. 1krt/vko ja suursiivouksen (ikkunat, yläpölyt jne.) 2krt/vuosi TEKEVÄT SÄÄNNÖLLISTÄ SOVITTUA TYÖTÄ. Siinä ei ole mitään satunnaista. Siitä myös laaditaan etukäteen sopimus, josta näkyy mitä kaikkea siivoukseen kuuluu: esim pestäänkö vauvan istuin ruokajäämistä tai putsataanko uuni ja mikro sisältä tms. sekä työhön käytetty tuntimäärä, siivousvälineet ja siivoojan palkka.

Jos mummi ehdottaa, että hoitaa lastenlastaan miniän kurssin ajan (joka kestää kaksi viikkoa ja josta olisi ehkä voinut kieltäytyä, jos lastenhoitajaa tuolle ajalle ei olisi saanut), niin hoito on satunnaista. Se ei ole vakio, että lapsi on hoidossa joka vuosi tuon kaksi viikkoa jonkun tietyn kurssin ajan.

Kun mummi jälkeenpäin pyysi rahaa, vaikka siitä ei alunperin oltu sovittu, niin tämä ei pohjaudu mihinkään sopimukseen. 150euroa pikkulapsen vanhemmiltä, joista toinen on hoitovapaalla on aika paljon. Itselleni se ei ainakaan todellakaan ole mikään pikkusumma. Olisin todennäköisesti joutunut pyytämään osamaksusuunnitelmaa voidakseni maksaa takaisin tuon summan (tosin minulla onkin kolme lasta, asuntolainaa, paljon kotoa poissa työn takia oleva mies sekä kaksi autoa, jotka verottavat yhteistä talouttamme aika lailla. Vaikka perusjuttuihin on hyvin varaa, niin 150euron heitto taloudessa ei kyllä tuosta noin vaan neuvottelematta onnistuisi. Tuon tajuaa onneksi lastemme isovanhemmatkin.)

Eli jos haluaa työllistää ihmisen maksaen hänelle palkkaa, niin asiasta kannattaa sopia etukäteen.

Olen joskus töissä ollessani pyytänyt äitiäni tekemään luonani ylläpitosiivouksen (hänellä on siivousalan yritys) ja maksanut hänelle tästä 50e (pimeästi! Hyi kamalaa! ;D ). Eli äiti tuli itse tekemään siivouksen: vei matot ulos jne.. Jätin pöydälle tuon 50euroa häntä varten.

Vierailija
169/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrannaisvaikutus :) Että jos ne isovanhemmat ovat itse saaneet lastenhoitoapua vanhemmiltaan, he myös pitävät ihan normaalina sitä, että hoitavat omia lapsenlapsiaan. Me olemme siskoni kanssa olleet pienenä tosi paljon hoidossa isäni vanhemmilla. Enemmän halu tähän lähti kuitenkin isovanhemmilta kuin vanhemmiltani. Apu oli kuitenkin merkittävä, koskaan ei tarvinnut miettiä meidän pikkukoululaisten kesähoitoa jne. Omat vanhempani samoin appivanhemmat hoitavat meidän ja sisarustemme lapsia aina kuin vain mahdollista ja usein pyytävät lapsia sinne lomilla. Emme maksa hoidosta ellei tule jotain ihan ekstrakuluja, on vaikka sovittu että äitini ostaa lapsellemme Helsingistä jotain sellaista mitä ei kotikaupungistamme saa. Jos menevät esim. teatteriin, isovanhemmat ostavat liput (tällöin teatteriin meno siis tapahtuu isovanhempien aloitteesta ja halusta) Me sitten taas huolehdimme mökistä, veneen vesillelaskusta ja nostosta, remonttitöistä, leskeksi jääneen mummon auton huolloista, renkaidenvaihdosta, tietoliikenneongelmista ja muista teknisistä probleemeista jne.

Vierailija
170/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vaikka ne isovanhemmat olisi kuinka hoitaneet lapsenlapsiaan, saavat he maata homehtua siellä vanhainkodissa yksinään. Ja aika yleistä näkyy olevan, että juuri niiden vanhemmat ne onkin yksin, joiden lapset on hoidattaneet lapsensa vanhemmillaan.

Eli älkää kuvitelkokaan, että jos hoidatte lapsenlapsianne ilmaiseksi maailman tappiin, he vierailevat luonanne. Saatte viettää sen vanhuuden ihan yksin siellä vanhainkodissa siitä huolimatta.

että on olemassa hirveän erilaisia kulttuureja ja tapoja hoitaa mummujen ja lastelasten välinen kanssakäyminen.

Toisten mieistä lastenhoito on hyväksikäyttöä ja riistoa. Useammat mainostavat, että "lapseni ei ole koksaan ollut hoidossa isovanhemmilla." Itse enä näe siinä mitään leuhkimisen arvoista, mutta kukin tyylillään.

Toisilla sitten ihan päinvastainen linja.

Mummuja ja pappoja on erilaisia - monet ovat yhä työssä, raskaassakin. Toiset taas ovat vanhoja ja raihnaisia. Ei voi velvoittaa kaiken maailman mummuja lastenhoitoon.

Valitettavasti on niin, että jos isovanhemmat eivät vietä lapsen kanssa aikaa, kun tämä on pieni, eivät lapset myöskään piittaa isovanhemmista näiden homehtuessa vanhainkodissa vuositolkulla.

Minulla on elossa molemmat mummut. Toinen hoiti minua ja veljeäni paljon pikkulapsena, oli tosin vielä työssä (raskaassa ja huonopalkkaisessa - silti ei ottanut koskaan rahaa, vaan HALUSI ennemminkin ostella meille kaikkea). Yhäkin olen tosi läheinen mummun kanssa. Apuani tarjoan hänelle usein, joskin hän edelleenkin haluaa pärjäillä itse. Toinen mummuni oli huonojalkainen, vanha ja väsynyt. Olin sielläkin silloin tällöin, mutta läheistä suhdetta ei syntynyt. Se ei ollut mitenkään mummun vika, mutta niin se vaan menee.

Minustakin on lähinnä surullista jos joku kehuskelee sillä, että ikinä ei ole ollut lapset hoidossa isovanhemmilla. Että jos itse olen ne tehnyt, niin itse ne hoidan. Kamalan itseriittoista. Ja kyllä se on pois myös niiltä lapsilta.

Minua on oma mummoni hoitanut todella paljon kun olin pieni. Oli itse asiassa isovanhempien hoidossa 2-vuotiaaksi asti kunnes sitten menin perhepäivähoitajalle. Myös muutenkin vietin paljon aikaa lapsena mummon kanssa. Hänen kanssaan olikin aina todella hyvät välit. Kun mummo vanhentui eikä enää jaksanut tehdä itse kaikkea, niin minäkin, vanhempieni lisäksi, kävimme paljon auttamassa siivoamisessa ja kaupassa käynnissä jne. Näin sitä sitten "maksettiin" takaisin niitä vuosia kun mummo minua hoisi.

Toista mummoa en kovin usein nähnyt. Eipä tuon kanssa minkäänlaisia välejä edes syntynyt. Oli mummoni vain nimellisesti.

Onneksi omien lapsien isovanhemmat ovat sellaisia, että mielellään hoitavat ja suuttuisivat kovasti jos rahaa heille tarjoaisi. Kyllä se "maksu" tulee sitten muulla tavoin kun autamme heitä milloin missäkin.

Vierailija
171/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tosiaan jotkut vertaavat palkattua siivousapua ja mummon itsensä tarjoamaa hoitoapua toisiinsa. Ja väittävät, että asia on suoraan verrannollinen toisiinsa. Ja että jos näin muka ei ole, niin sitten kannattaa naisten ilmaista orjuuttamista, suurin piirtein.

Teillä tosiaan on ihan sairas suhtautuminen sukuun ja elämään. Onneksi omassa, eikä miehen suvussa, löydy tuollaisia kapakaloja, joiden lämpimin kohta kropassa taitaa olla aivot silloin kun lasketaan, että kuka hyötyy ja eniten missäkin tilanteessa.

Vierailija
172/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää anoppi maksaa siitä että häntä käydään katsomassa vanhainkodissa, 20 €/kerta???

Täysin käsittämätöntä että haluaa rahaa, en kyllä kävis tuollaisen jälkeen enää edes kylässä jos rahalla mitataan näitä asioita, varsinkin kun mitään kuluja hänelle ei syntynyt lapsesi hoidosta, sairasta suoraan sanoen!

Vierailija
173/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä, että isovanhempien oletetaan hoitavan lapsenlapsiaan pyyteettömästi ja ilmaiseksi mutta kuinka moni hoitaa näitä isovanhempia sitten kun ovat siinä kunnossa, että hoitoa oikeasti tarvitsevat? Ottamassa ollaan mutta mitään ei anneta takaisin!

Vierailija
174/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes tullut mieleen, että olisi jotenkin korvannut anoppinsa vaivannäön. Siksi aki anopin piti palkkaa pyytää kun ei ap muuten ymmärtänyt.

Ei se, että ehdottaa itseään apuun sitä tarkoita, ettei se avun saaja siitä avusta sitten voisi kiittää palkkion muodossa. Kyllähän mäkin olen kaupannut itseäni työntekijäksi vaikka kuinka moneen paikkaan mutta en mä ilmaiseksi silti sinne menisi töitä tekemään.

Ehkä ap:n anoppi halusi ilmoittaa, että hän on vapaa hoitamaan mutta olisi kyllä mielellään halunnut siitä kuitenkin korvauksen.

Vierailija
175/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes tullut mieleen, että olisi jotenkin korvannut anoppinsa vaivannäön. Siksi aki anopin piti palkkaa pyytää kun ei ap muuten ymmärtänyt. Ei se, että ehdottaa itseään apuun sitä tarkoita, ettei se avun saaja siitä avusta sitten voisi kiittää palkkion muodossa. Kyllähän mäkin olen kaupannut itseäni työntekijäksi vaikka kuinka moneen paikkaan mutta en mä ilmaiseksi silti sinne menisi töitä tekemään. Ehkä ap:n anoppi halusi ilmoittaa, että hän on vapaa hoitamaan mutta olisi kyllä mielellään halunnut siitä kuitenkin korvauksen.

Vierailija
176/195 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap on kumma kun se ei edes KYSYNYT.

Mä kysyn joka kerta äidiltäni, että mitä olen velkaa vaikka yleensä se on niin päin, että äitini avustaa mua rahallisesti.

Alkeellisimpiinkin käytöstapoihin kuuluu kysyä, että hoitaako toinen hyvää hyvyyttään ilmaiseksi vai olisiko se kuitenkin vaivan palkkaa halunnut.

Vierailija
177/195 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyytyväinen kun halvalla selvisit... jos oisit vieny kunnalliseen hoitoon oisit miinuksella, kun kht pois ja vielä hoitomaksukin maksettavana....nyt jäit 150 e plussalle

Vierailija
178/195 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoppi riensi apuun, kun sulle tuli menoa? Ei isovanhemmilla ole minkään velvollisuus olla ilmaishoitajina. Eikä tuosta anopille kovin suuri tuntiliksa edes tullut.

Olisit sitten palkannut ulkopuolisen hoitajan, jos tuo niin ahdisti maksaa anopille.

Vierailija
179/195 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos anopin eläke ei ole kovin suuri... Kyllä periaatteessa noin pitkästä hoitojaksosta voi hieman kulukorvaustakin antaa, ei tuota vielä palkaksi voi väittää. tuo on kuitenkin alle 20 e päivä, etkä olisi saanut MLLn hoitajan kuin kolmeksi tunniksi päivässä tuolla hinnalla.

Ehkä sun ei kannata vielä miettiä maksaako tyttäret aikanaan...

Vierailija
180/195 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon pitäisi kyllä hoitaa lapsenlapsiaan rakkaudesta, ei rahasta. Tietysti jokin kulukorvaus tai vaikka bensaraha voi joskus olla ok. Anoppisi ei näköjään ymmärrä olla kovin kiitollinen lapsenlapsesta tai on sitten aikamoisen köyhä. meillä mummot eivät ole paljon lapsia hoitaneet, kylässä lähinnä käyty. pari kertaa parin päivän hoidosta olen tarjonnut bensarahaa, koska matka on ollut pitkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi