Jokseenkin hassua,anoppi pyysi lapsemme hoidosta 150e/2vko
Eli n. puolet kotihoidontuesta. Hoiti 2 viikkoa lastamme kun minun oli pakko olla eräällä kurssilla. Muuten lapsi on kotihoidossa. Anoppi on vireä 63v eläkeläinen, terve, ja itse ehdotti että hän voi hoitaa lasta. Tuli jotenkin hassu olo kun hän sanoi että voisi ottaa palkkaa tuosta. Kun kysyin sopivaa summaa niin ehdotti itse tuota 150e kahdesta viikosta, eli puolet kotihoidontuesta (eli siis yht. 8 hoitopäivää koska hoitoa oli 4 pv viikossa).
Anopilla kaksi tytärtä eikä kummallakaan ole lapsia.. tuli vaan mieleen, että heiltä ei varmasti pyytäisi palkkaa. Mutta pojaltaan ja pojan vaimolta kyllä. Hassua. Mutta maksamme kyllä mukisematta, kyllä jo aiemmin kovasti kiiteltiin anoppia mutta tää rahahomma tuli yllätyksenä, varsinkin kun itse tarjoutui hoitamaan.
No, sain käytyä kurssini ja lapsi tuli hoidettua...
Kommentit (195)
että anoppini/äitini pyytäisi moisia summia lapsenhoidosta. Eli ei siis pyydä mitään, minä itse maksan jos/kun haluan omalla tavallani ja lisäksi olen aina apuna heille kun sitä tarvitsevat.
Vuoroin vieraissa, mutta ei lastenlastenhoidosta kuulu/pidä maksaa palkkaa.
niin summat on ihan taivaallisia. Kerran raaskin ottaa omalle lapselle la klo 9.00 - su klo 18.00 lasku vähän yli 1000 eur. Ok saan siitä kotitalousvähennyksen, mutta summa on kuitenkin ensin maksettava ja sitten se palautuu seuraavan vuoden verotuksessa.
että on olemassa hirveän erilaisia kulttuureja ja tapoja hoitaa mummujen ja lastelasten välinen kanssakäyminen.
Toisten mieistä lastenhoito on hyväksikäyttöä ja riistoa. Useammat mainostavat, että "lapseni ei ole koksaan ollut hoidossa isovanhemmilla." Itse enä näe siinä mitään leuhkimisen arvoista, mutta kukin tyylillään.
Toisilla sitten ihan päinvastainen linja.
Mummuja ja pappoja on erilaisia - monet ovat yhä työssä, raskaassakin. Toiset taas ovat vanhoja ja raihnaisia. Ei voi velvoittaa kaiken maailman mummuja lastenhoitoon.
Valitettavasti on niin, että jos isovanhemmat eivät vietä lapsen kanssa aikaa, kun tämä on pieni, eivät lapset myöskään piittaa isovanhemmista näiden homehtuessa vanhainkodissa vuositolkulla.
Minulla on elossa molemmat mummut. Toinen hoiti minua ja veljeäni paljon pikkulapsena, oli tosin vielä työssä (raskaassa ja huonopalkkaisessa - silti ei ottanut koskaan rahaa, vaan HALUSI ennemminkin ostella meille kaikkea). Yhäkin olen tosi läheinen mummun kanssa. Apuani tarjoan hänelle usein, joskin hän edelleenkin haluaa pärjäillä itse. Toinen mummuni oli huonojalkainen, vanha ja väsynyt. Olin sielläkin silloin tällöin, mutta läheistä suhdetta ei syntynyt. Se ei ollut mitenkään mummun vika, mutta niin se vaan menee.
Me ei kyllä maksettu mitään äidilleni kun hän työssäkäyvänä hoiti meidän lapsia ulkomaanmatkan (viikko) ajan. Lapset olivat toki jo isoja, esikoulussa ja koulussa joten tehtävänä oli viedä pienempi päiväkotiin ja laittaa ruoat yms. Jätettiin tietysti ruokarahat ja äitini autottomana pääsi autollamme töihin (tankkikin oli täynnä lähtiessämme). Ei hän kuitenkaan mitään rahaa tästä halunnut vaan mielellään vietti vapaa-aikansa lastenlasten kanssa. Olipa vielä ylpeä siitä että juuri häntä pyydettiin.
Ap:n anoppi ei joutunut edes kaupassa käymään vaan muutamia tunteja vietti aikaansa päivällä lapsen kanssa. Ei edes tuloja menettänyt. En kyllä päästäisi enää lasta moiselle mummolle.
siellä hoidossa. Olen sen nähnyt kun isäni antoi rahaa ja sanoi, että tässä on vielä lisäksi ruokarahaa.
Minusta se oli ihan ok. Onhan lapsen hoitamisesta VAIVAA! Ei se ole pelkkä ilo. Ok, tunnin parin leikkiminen kerran kuussa lapsen kanssa menee vielä ilosta mutta muu onkin sitten jo ihan työtä. Väsyn mä omien lastenikin hoitamiseen aika ajoin, ymmärrän ihan hyvin, että lastenhoidosta on maksettava korvaus sukulaisellekin.
Ehdottiko ap ollenkaan maksua tai muuta korvausta anopille? En huomannut missään mainintaa siitä.
Ilman muuta hänen olisi kuulunut ITSE sanoa siitä.
TUohan on monen pph:n kuukausipalkka!
niin summat on ihan taivaallisia. Kerran raaskin ottaa omalle lapselle la klo 9.00 - su klo 18.00 lasku vähän yli 1000 eur. Ok saan siitä kotitalousvähennyksen, mutta summa on kuitenkin ensin maksettava ja sitten se palautuu seuraavan vuoden verotuksessa.
Me ei kyllä maksettu mitään äidilleni kun hän työssäkäyvänä hoiti meidän lapsia ulkomaanmatkan (viikko) ajan. Lapset olivat toki jo isoja, esikoulussa ja koulussa joten tehtävänä oli viedä pienempi päiväkotiin ja laittaa ruoat yms. Jätettiin tietysti ruokarahat ja äitini autottomana pääsi autollamme töihin (tankkikin oli täynnä lähtiessämme). Ei hän kuitenkaan mitään rahaa tästä halunnut vaan mielellään vietti vapaa-aikansa lastenlasten kanssa. Olipa vielä ylpeä siitä että juuri häntä pyydettiin. Ap:n anoppi ei joutunut edes kaupassa käymään vaan muutamia tunteja vietti aikaansa päivällä lapsen kanssa. Ei edes tuloja menettänyt. En kyllä päästäisi enää lasta moiselle mummolle.
Ihan outoa minusta, että isoäidin täytyy haluta olla lastenlasten kanssa vapaa-aikansa, mutta vanhemmille se ei olekaan tärkeää, he voivat lähteä ilman lapsia ulkomaille.
Miksi ihmeessä vanhempien vapaa-ajan tulee olla omaa aikaa, isovanhempien vapaa-aika on sopivaa lastenlasten hoitamiselle?
että on olemassa hirveän erilaisia kulttuureja ja tapoja hoitaa mummujen ja lastelasten välinen kanssakäyminen. Toisten mieistä lastenhoito on hyväksikäyttöä ja riistoa. Useammat mainostavat, että "lapseni ei ole koksaan ollut hoidossa isovanhemmilla." Itse enä näe siinä mitään leuhkimisen arvoista, mutta kukin tyylillään. Toisilla sitten ihan päinvastainen linja. Mummuja ja pappoja on erilaisia - monet ovat yhä työssä, raskaassakin. Toiset taas ovat vanhoja ja raihnaisia. Ei voi velvoittaa kaiken maailman mummuja lastenhoitoon. Valitettavasti on niin, että jos isovanhemmat eivät vietä lapsen kanssa aikaa, kun tämä on pieni, eivät lapset myöskään piittaa isovanhemmista näiden homehtuessa vanhainkodissa vuositolkulla. Minulla on elossa molemmat mummut. Toinen hoiti minua ja veljeäni paljon pikkulapsena, oli tosin vielä työssä (raskaassa ja huonopalkkaisessa - silti ei ottanut koskaan rahaa, vaan HALUSI ennemminkin ostella meille kaikkea). Yhäkin olen tosi läheinen mummun kanssa. Apuani tarjoan hänelle usein, joskin hän edelleenkin haluaa pärjäillä itse. Toinen mummuni oli huonojalkainen, vanha ja väsynyt. Olin sielläkin silloin tällöin, mutta läheistä suhdetta ei syntynyt. Se ei ollut mitenkään mummun vika, mutta niin se vaan menee.
Isoisäni ei ikinä hoitanut minua tai sisaruksiani, ei oikeastaan edes huomannut meitä. Ja kas, kaikki me neljä (siis minä ja sisarukseni) vierailemme isoisällä säännöllisesti, käytämme kaupassa tarvittaessa jne. Vaikka hän ei ole ikinä meidän kanssamme aikaa viettänyt, kun olimme pieniä.
Vanhainkodeissa on satoja mummoja, joilla on ensin pitkä työura ja siihen päälle 10-20 vuotta lastenlasten hoitamista. Heitä käy katsomassa vanhat työkaverit, ei lapset tai lastenlapset.
että on olemassa hirveän erilaisia kulttuureja ja tapoja hoitaa mummujen ja lastelasten välinen kanssakäyminen.
Toisten mieistä lastenhoito on hyväksikäyttöä ja riistoa. Useammat mainostavat, että "lapseni ei ole koksaan ollut hoidossa isovanhemmilla." Itse enä näe siinä mitään leuhkimisen arvoista, mutta kukin tyylillään.
Toisilla sitten ihan päinvastainen linja.
Mummuja ja pappoja on erilaisia - monet ovat yhä työssä, raskaassakin. Toiset taas ovat vanhoja ja raihnaisia. Ei voi velvoittaa kaiken maailman mummuja lastenhoitoon.
Valitettavasti on niin, että jos isovanhemmat eivät vietä lapsen kanssa aikaa, kun tämä on pieni, eivät lapset myöskään piittaa isovanhemmista näiden homehtuessa vanhainkodissa vuositolkulla.
Minulla on elossa molemmat mummut. Toinen hoiti minua ja veljeäni paljon pikkulapsena, oli tosin vielä työssä (raskaassa ja huonopalkkaisessa - silti ei ottanut koskaan rahaa, vaan HALUSI ennemminkin ostella meille kaikkea). Yhäkin olen tosi läheinen mummun kanssa. Apuani tarjoan hänelle usein, joskin hän edelleenkin haluaa pärjäillä itse. Toinen mummuni oli huonojalkainen, vanha ja väsynyt. Olin sielläkin silloin tällöin, mutta läheistä suhdetta ei syntynyt. Se ei ollut mitenkään mummun vika, mutta niin se vaan menee.
Minustakin on lähinnä surullista jos joku kehuskelee sillä, että ikinä ei ole ollut lapset hoidossa isovanhemmilla. Että jos itse olen ne tehnyt, niin itse ne hoidan. Kamalan itseriittoista. Ja kyllä se on pois myös niiltä lapsilta.
Minua on oma mummoni hoitanut todella paljon kun olin pieni. Oli itse asiassa isovanhempien hoidossa 2-vuotiaaksi asti kunnes sitten menin perhepäivähoitajalle. Myös muutenkin vietin paljon aikaa lapsena mummon kanssa. Hänen kanssaan olikin aina todella hyvät välit. Kun mummo vanhentui eikä enää jaksanut tehdä itse kaikkea, niin minäkin, vanhempieni lisäksi, kävimme paljon auttamassa siivoamisessa ja kaupassa käynnissä jne. Näin sitä sitten "maksettiin" takaisin niitä vuosia kun mummo minua hoisi.
Toista mummoa en kovin usein nähnyt. Eipä tuon kanssa minkäänlaisia välejä edes syntynyt. Oli mummoni vain nimellisesti.
Onneksi omien lapsien isovanhemmat ovat sellaisia, että mielellään hoitavat ja suuttuisivat kovasti jos rahaa heille tarjoaisi. Kyllä se "maksu" tulee sitten muulla tavoin kun autamme heitä milloin missäkin.
Olet uraa tekevä äiti.Sulla on rahaa.
Minusta tuntui oudolta se, että mummo, jolla kerrankin mahdollisuus viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa haluaa palkaksi rahaa, kun tuona aikana ei kuitenkaan olisi esim. ollut töissä tms.. Päivät ei myöskään ollut kuin 6-7h eli ei ihan mahdottomia, ja tuosta ajasta lapsi nukkuu lyhyet päikkärit. Siis tuli vaan sellainen olo, että mummo ei kuitenkaan oikeasti halunnut hoitaa lastamme. Asuu velattomassa talossa jne. joten siitä ei voi olla kyse, ettäkö olisi pakko saada lisäansiota. Ja uskon että on paljon isovanhempia jotka ei pyytäisi rahaa oman lapsenlapsensa hoidosta, kun kyse on kahdeksasta päivästä, ei kuukausista tai useista viikosta. ap
tyyppi, joka pyrkii kaikesta saamaan taloudellista etua. Näitä ihmisiä kyllä on olemassa. Onko anoppi muutenkin käytökseltään sellainen, että kaikessa on rahalaskelmat mukana. Ja tämä ei siis johdu mistään köyhyydestä vaan rahanahneudesta. Yleensä tällaiset ovat ainakin pikkuvarakkaita, muttaomasta mielestään köyhiä.
AP:lla oli mahdollisuus hankkia hoitaja muualta, mutta koska se maksaa, ei ahne ja pihi ap tehnytkään niin vaan päätti käyttää hyväkseen isoäitiä. Näin hän säästi useita satoja euroja, mutta kehtaa ruikuttaa sitä, että isoäiti ei ollutkaan orja.
kahta viikkoa kenellekään. Tunkisin omalle äidillenikin vähintään parisataa euroa palveluksesta.
Olisit tyytyväinen, että lapsesi sai tutun hoitajan. Vieraasta hoidosta olisit maksanut vielä paljon enemmän.
minun äitini on hoitanut ja kasvattanut minut ja pikkuveljeni, ei hänellä ole velvollisuutta hoitaa minunkin lapsiani.
Ei kai hänellä siihenkään olisi pakkoa ollut, olisihan hän voinut antaa teidät pois? Jostain syystä kuitenkin hoisi, olisikohan rakkaudesta? Rakkautta minä nimittäin olen tähän asti luullut motiiviksi sillekin kun isovanhemmat hoitavat lapsenlapsia. Olinkin väärässä, nykyään se motiivi on raha. P.S. Olen muuten sitä mieltä että lasten tekeminen sisältää jo oletuksena sen hyväksymisen että tulevaisuudessa tulee ehkä myös niitä lastenlapsia. Eli tavallaan sitoudut koko pakettiin kun sen oman muksun pusaat.
pitää kysyä isovanhemnpien lupa! jos siis olettaa, että nämä joutavat hoitajiksi.
kerrannaisvaikutus :)
Että jos ne isovanhemmat ovat itse saaneet lastenhoitoapua vanhemmiltaan, he myös pitävät ihan normaalina sitä, että hoitavat omia lapsenlapsiaan.
Me olemme siskoni kanssa olleet pienenä tosi paljon hoidossa isäni vanhemmilla. Enemmän halu tähän lähti kuitenkin isovanhemmilta kuin vanhemmiltani. Apu oli kuitenkin merkittävä, koskaan ei tarvinnut miettiä meidän pikkukoululaisten kesähoitoa jne.
Omat vanhempani samoin appivanhemmat hoitavat meidän ja sisarustemme lapsia aina kuin vain mahdollista ja usein pyytävät lapsia sinne lomilla. Emme maksa hoidosta ellei tule jotain ihan ekstrakuluja, on vaikka sovittu että äitini ostaa lapsellemme Helsingistä jotain sellaista mitä ei kotikaupungistamme saa. Jos menevät esim. teatteriin, isovanhemmat ostavat liput (tällöin teatteriin meno siis tapahtuu isovanhempien aloitteesta ja halusta)
Me sitten taas huolehdimme mökistä, veneen vesillelaskusta ja nostosta, remonttitöistä, leskeksi jääneen mummon auton huolloista, renkaidenvaihdosta, tietoliikenneongelmista ja muista teknisistä probleemeista jne.
lapset ovat 4 pv/vko perhepäivähoidossa ja 1 pv/vko mummolla (anopillani) hoidossa, joka on osa-aikaeläkkeellä. Tätä on jatkunut nyt kaksi vuotta. Lapset ovat 3- ja 4-vuotiaita. Mummo ei ole koskaan pyytänyt rahaa, enemmänkin odottaa ja kyselee innolla, milloin lapset taas tulevat. Enkä todellakaan tee lapsille eväitä mummolaan, syövät siellä aamupuuron, lounaan (minäkin käyn joskus siellä lounaalla kun lapset ovat hoidossa) ja välipalan.
Näin meillä maalla...
joutuu antamaan puolet rahastaan isovanhemmalle satunnaisen hoidon takia. Kotiäidit ovatkin niin ahneita ja suurituloisia, että huhhuh.
taisi olla jossain talousahdingossa ja kiperässä rahapulassa keksi tällaisen keinon ansaita edes vähän. Jos itse ensin tarjoutui hoitamaan ja sitten "ihan sillain ohimennen jos jotain palkkaa saisi" ja summakin oli valmiiksi mietitty.
Ja juu näitä kruunun kiillottajia kyllä löytyy,jotka hoitavat lapsensa itse ja menevät läpi vaikka harmaan kiven, eivätkä heitä toisten (esim. isovanhempien) niskaan. Sitten tullaan leuhkimaan,että "mun lapseni olikin 10v ennen kuin edes tapasi isovanhempiaan, koska minä olen vastuullinen äiti ja hoidan lapseni itse!!" :D :D
Kyllä mun lapseni isovanhemmat ainakin ihan itse haluavat olla lapseni kanssa ja pyytelevät välillä pariksi tunniksi kanssaan touhuamaan. En kieltäydy sen takia,että minä hänet olen tehnyt ja minä myös hoidan.
joutuu antamaan puolet rahastaan isovanhemmalle satunnaisen hoidon takia. Kotiäidit ovatkin niin ahneita ja suurituloisia, että huhhuh.
No pitänee sitten muistaa, että en maksa meidän siivoojalle puolen kuun palkkaa. Sanon, että hän on ahne, kun vaatii satunnaissiivouksesta rahaa.
No pitänee sitten muistaa, että en maksa meidän siivoojalle puolen kuun palkkaa. Sanon, että hän on ahne, kun vaatii satunnaissiivouksesta rahaa.
Ei tarvine olla einstein tajutakseen palkatun siivoojan ja mummon eron näissä asioissa. Mutta eihän täällä palstalla nyt kamalan älykästä väkeä ikinä olekaan pyörinyt.
on aika pitkä aika ja työrupeama enkä pitäisi sitä "normaalina" lapsen ja isovanhemman välisenä jaettuna aikana, vaan työnä. Eri asia olisi, jos lapsi olisi silloin tällöin mummin luona päivän tai kaksi.
Jotain vastalahjaa tuollaisesta olisi minusta soveliasta antaa, eikä pitää sitä etuoikeutena. Maksuasiasta tai korvauksesta olisi toki pitänyt sopia etukäteen.