Jokseenkin hassua,anoppi pyysi lapsemme hoidosta 150e/2vko
Eli n. puolet kotihoidontuesta. Hoiti 2 viikkoa lastamme kun minun oli pakko olla eräällä kurssilla. Muuten lapsi on kotihoidossa. Anoppi on vireä 63v eläkeläinen, terve, ja itse ehdotti että hän voi hoitaa lasta. Tuli jotenkin hassu olo kun hän sanoi että voisi ottaa palkkaa tuosta. Kun kysyin sopivaa summaa niin ehdotti itse tuota 150e kahdesta viikosta, eli puolet kotihoidontuesta (eli siis yht. 8 hoitopäivää koska hoitoa oli 4 pv viikossa).
Anopilla kaksi tytärtä eikä kummallakaan ole lapsia.. tuli vaan mieleen, että heiltä ei varmasti pyytäisi palkkaa. Mutta pojaltaan ja pojan vaimolta kyllä. Hassua. Mutta maksamme kyllä mukisematta, kyllä jo aiemmin kovasti kiiteltiin anoppia mutta tää rahahomma tuli yllätyksenä, varsinkin kun itse tarjoutui hoitamaan.
No, sain käytyä kurssini ja lapsi tuli hoidettua...
Kommentit (195)
joten eiköhän tehdä sitten niin, että poistetaan kotihoidontuki kaikkine lisineen. Jos isovanhemmat hoitavat ilmaiseksi niin miksi vanhemmille pitää maksaa? Eivätkö he rakastakaan lasta ja halua olla tämän kanssa?
Siis jätetään maksamatta kotihoidontuki jos lapsi on joskus hoidossa? o_O Menikö sun kirjoitus väärään ketjuun?
niin miksi vanhemmille sitten maksetaan?
Kirjoitinko niin :) Yleensä on vain tapana keskustella raha-asiat etukäteen, eikä sitten jälkikäteen heitetä pommia eteen :)
Vai teetko sinä aina niin? Lupaat hoitaa ja jälkikäteen viskaat summan eteen ilman että siitä on neuvoteltu? :)
Ja eiköhän jokainen hoida lapsensa pääsääntöisesti itse, varmaan luitkin aloittajan ensimmäisenkin kirjoituksen? Hänkin taitaa hoitaa itse... No mutta helpottaahan se elämää jos annetaan isovanhempien hoitaa 24/7 :)
Kun teette hänen lumityöt, siiretelette painavat tavarat hänen puolestaan tai ihan mihin hän nyt vain apua tarvitsee.. Ilmaiseksi ei kannata auttaa. Voi ei mikä anoppi sinulla ap.
Itse käyn omalla mummolla siivoamassa 2 kertaa kuussa, leivon hänelle, mieheni tekee lumityöt yms.. Ja mitään en suostuisi ottamaan tuosta avusta!! Lähimmäisen rakkautta ja välittämistä.. Eikä mummo todella ottanut meidän kanssa vietetystä ajasta korvausta. Onneksi, olisi kurja kuulla jos mummo olisi kokenut yhdessä vietetyn ajan niin raskaaksi, että ihan palkkatyönä olisi sitä pitänyt.
Kyllä tosiaan on maailma muuttunut.. Ahneita ihmisiä maailma pullollaan. Huoh!!
kun hoiti lasta ympärivuorokautisesti. Plus jätin 100e ruokarahaa ja kaapit täyteen. Yhtään ei tuntunut huonolta, vain hyvältä. Enemmän olisin maksanut, muttei mummo huolinut.
Todellako on normaalia pyytää rahaa siitä, että hoitaa lapsenlapsiaan?? o_o
No joo. Mä en ymmärrä tota. Jos oisin kotona, niin voisin ilmaseks hoitaa vaikka kummilasta ton 8pvää. Enkä ees pyytäis mitään rahaa! Kun mun mielestä toi on jo jotenkin kieroa.
Mitäs te, joiden mielestä on normaalia maksaa mummolle palkkaa: otatteko mummolta rahaa, kun miehenne asettaa hänelle hyllyn tai hoidatte pihahommat? Pyydättekö palkkaa siitäkin, että korjaatte tietokonevian tai viette/haette sairaalaan?
Mitä teidän mielestä on sukulaisuus ja lähimmäisrakkaus? Vastavuoroisuus?
Meillä mummot hoitaa ILMAISEKSI lapsenlapsia. Lapsen lapset viihtyy mummolassa. Ja merkkipäivänä kannustamme muistamaan mummoja: tekevät kortin ja valitsevat konvehtirasia tai jonkun muun lahjan kaupasta mikä on ihan lapselta itseltään. He myös auttavat mummoja siellä käydessään: lakaisevat lattiaa, keräävät marjoja, lukevat lehteä jne. Että kyllä se on lastenkin taholta antamista. Ja nämä lämpöiset välit mummiin syntyi jo silloin taaperoiässä, kun heidän perään piti kovasti katsoa ja hoitaminen oli varmasti raskaampaa.
Silti. Rahaa? Lapsenlapsien hoidosta?
Mä teen anopin ikkunoitten pesut ja mies vaihtaa renkaat. Ei semmosesta oo ikinä edes tullut pieneen mieleen pyytää mitään rahaa. Niinkuin ei lukuisista muistakaan jutuista mitä tehdään ystävien/sukulaisten hyväksi. Palveluksia ja vastapalveluksia.
Nykyaikana vaan kaikki pitäisi rahallistaa ja avun pyytäminen on väärin ja vierasta. Että eihän omat vanhemmat ole mikään sosiaalitoimisto joka auttaa 8päivän ajan, että saa kurssin suoritettua loppuun! Just just...
joten eiköhän tehdä sitten niin, että poistetaan kotihoidontuki kaikkine lisineen. Jos isovanhemmat hoitavat ilmaiseksi niin miksi vanhemmille pitää maksaa? Eivätkö he rakastakaan lasta ja halua olla tämän kanssa?
Siis jätetään maksamatta kotihoidontuki jos lapsi on joskus hoidossa? o_O Menikö sun kirjoitus väärään ketjuun?
Kirjoitinko niin :) Yleensä on vain tapana keskustella raha-asiat etukäteen, eikä sitten jälkikäteen heitetä pommia eteen :) Vai teetko sinä aina niin? Lupaat hoitaa ja jälkikäteen viskaat summan eteen ilman että siitä on neuvoteltu? :) Ja eiköhän jokainen hoida lapsensa pääsääntöisesti itse, varmaan luitkin aloittajan ensimmäisenkin kirjoituksen? Hänkin taitaa hoitaa itse... No mutta helpottaahan se elämää jos annetaan isovanhempien hoitaa 24/7 :)
jos kerran lasten hoitaminen on ihana etuoikeus, josta yksikään isovanhempi ei ikinä halua luopua. Eikä isovanhemmille tarvitse maksaa euroakaan lastenlasten hoitamisesta, koska lasten seura on niin ihanaa.
Ap:lle pitää maksaa kotihoidontukea, eli miksi hänelle ei ole etuoikeus saada hoitaa lapsiaan? Miksi vain isoäitien pitää hoitaa ilmaiseksi, vanhemmille pitää maksaa?
Kun teette hänen lumityöt, siiretelette painavat tavarat hänen puolestaan tai ihan mihin hän nyt vain apua tarvitsee.. Ilmaiseksi ei kannata auttaa. Voi ei mikä anoppi sinulla ap.
Itse käyn omalla mummolla siivoamassa 2 kertaa kuussa, leivon hänelle, mieheni tekee lumityöt yms.. Ja mitään en suostuisi ottamaan tuosta avusta!! Lähimmäisen rakkautta ja välittämistä.. Eikä mummo todella ottanut meidän kanssa vietetystä ajasta korvausta. Onneksi, olisi kurja kuulla jos mummo olisi kokenut yhdessä vietetyn ajan niin raskaaksi, että ihan palkkatyönä olisi sitä pitänyt.
Kyllä tosiaan on maailma muuttunut.. Ahneita ihmisiä maailma pullollaan. Huoh!!
Oman mummoni luona käyn vieläkin auttamassa. Äitiäni ei tarvitse vielä auttaa, mutta anopin luona sitten myös auttelen :)
Paljonkohan pitäisi pyytää rahaa? Kesäisin pesen matot, talvisin tehdään lumityöt ja muutenkin autetaan kauppa-asioissa yms.
Kait tuosta jo hyvän korvauksen saisi?
Tällä missä asun o ihan tavallista, että isovanhemmat hoitaa lapsenlapsia. Satunnaisesti silloin tällöin tai säännöllisesti. Ihan yhtä tavallista on, että siitä maksetaan heille. Maksu riippuu hoitoajasta, isovanhempien eläkkeen suuruudesta ja vanhempien tulotasosta.
Meillä on täällä "adoptiomummo", jonka kanssa olemme sopineet tuntitaksan. Kupyydän häntä hoitamaan lapsia maksan tuon summan siltä ajalta kun hänen palveujaan tarvitsen. Usein hän jää yunniksi pariksi sovitun ajan jälkeenkin leikkimään lasten kanssa tai auttamaan kotitöissä, OMASTA HALUSTAAN, omalla ajallaan, ilman palkkaa. Lapseni ovat häneb luona välillä yökylässäkin ilman palkkaa, "mummo"-ajalla.
Monesti olen ihmetellytmiten voi olla suomalaisten vaikea käsittää, että sillä on eroa, pyydetäänkö isovanhempia hoitamaan lapsia, vai pyytävätkö isovanhemmat lapsia hoitoon! Heilläkin on oma elämä ja omat menot. Moniko teistä on valmis sovittamaan hoitojaksotisovanhempien kalenterin mukaan?
Kirjoitinko niin :) Yleensä on vain tapana keskustella raha-asiat etukäteen, eikä sitten jälkikäteen heitetä pommia eteen :) Vai teetko sinä aina niin? Lupaat hoitaa ja jälkikäteen viskaat summan eteen ilman että siitä on neuvoteltu? :) Ja eiköhän jokainen hoida lapsensa pääsääntöisesti itse, varmaan luitkin aloittajan ensimmäisenkin kirjoituksen? Hänkin taitaa hoitaa itse... No mutta helpottaahan se elämää jos annetaan isovanhempien hoitaa 24/7 :)
jos kerran lasten hoitaminen on ihana etuoikeus, josta yksikään isovanhempi ei ikinä halua luopua. Eikä isovanhemmille tarvitse maksaa euroakaan lastenlasten hoitamisesta, koska lasten seura on niin ihanaa.Ap:lle pitää maksaa kotihoidontukea, eli miksi hänelle ei ole etuoikeus saada hoitaa lapsiaan? Miksi vain isoäitien pitää hoitaa ilmaiseksi, vanhemmille pitää maksaa?
Todellako on normaalia pyytää rahaa siitä, että hoitaa lapsenlapsiaan?? o_o No joo. Mä en ymmärrä tota. Jos oisin kotona, niin voisin ilmaseks hoitaa vaikka kummilasta ton 8pvää. Enkä ees pyytäis mitään rahaa! Kun mun mielestä toi on jo jotenkin kieroa. Mitäs te, joiden mielestä on normaalia maksaa mummolle palkkaa: otatteko mummolta rahaa, kun miehenne asettaa hänelle hyllyn tai hoidatte pihahommat? Pyydättekö palkkaa siitäkin, että korjaatte tietokonevian tai viette/haette sairaalaan? Mitä teidän mielestä on sukulaisuus ja lähimmäisrakkaus? Vastavuoroisuus? Meillä mummot hoitaa ILMAISEKSI lapsenlapsia. Lapsen lapset viihtyy mummolassa. Ja merkkipäivänä kannustamme muistamaan mummoja: tekevät kortin ja valitsevat konvehtirasia tai jonkun muun lahjan kaupasta mikä on ihan lapselta itseltään. He myös auttavat mummoja siellä käydessään: lakaisevat lattiaa, keräävät marjoja, lukevat lehteä jne. Että kyllä se on lastenkin taholta antamista. Ja nämä lämpöiset välit mummiin syntyi jo silloin taaperoiässä, kun heidän perään piti kovasti katsoa ja hoitaminen oli varmasti raskaampaa. Silti. Rahaa? Lapsenlapsien hoidosta? Mä teen anopin ikkunoitten pesut ja mies vaihtaa renkaat. Ei semmosesta oo ikinä edes tullut pieneen mieleen pyytää mitään rahaa. Niinkuin ei lukuisista muistakaan jutuista mitä tehdään ystävien/sukulaisten hyväksi. Palveluksia ja vastapalveluksia. Nykyaikana vaan kaikki pitäisi rahallistaa ja avun pyytäminen on väärin ja vierasta. Että eihän omat vanhemmat ole mikään sosiaalitoimisto joka auttaa 8päivän ajan, että saa kurssin suoritettua loppuun! Just just...
Vai olit hoitovapaalla, mutta et ottanut kotihoidontukea? Ei kai sinulle tule pieneen mieleen pyytää yhteiskunnalta rahaa lastesi hoitoon?
Isovanhemmille ei tarvitse maksaa, kun he hoitavat lapsenlapsia, koska se on etuoikeus.
Vanhemmille maksetaan kotihoidontukea, jos he hoitavat alle 3v lasta ilman kunnallista hoitopaikkaa.
Miksi niille vanhemmille maksetaan oman lapsen hoitamisesta, kun ne samat vanhemmat eivät halua maksaa isovanhemmille siitä samasta lastenhoidosta euroakaan.
Miksi isovanhempien työ on ilmaista, vanhempien ei?
Otatteko te isovanhemmilta rahaa jos käytte auttamassa heitä vuorostaan? Vai viskaatteko tilaisuuden tullen surutta palvelukotiin?
Meillä isovanhemmat auttavat meitä ja me autamme heitä. Vastavuoroisuutta. Isovanhemmat joskus katsovat lasten perään, me autamme kotitöissä yms.
Lähimmäisen rakkautta ja välittämistä..
mutta eihän nykyajan ihmiset tuota ymmärrä kun kaikki mitataan rahassa!
Isovanhemmille ei tarvitse maksaa, kun he hoitavat lapsenlapsia, koska se on etuoikeus.
Vanhemmille maksetaan kotihoidontukea, jos he hoitavat alle 3v lasta ilman kunnallista hoitopaikkaa.
Miksi niille vanhemmille maksetaan oman lapsen hoitamisesta, kun ne samat vanhemmat eivät halua maksaa isovanhemmille siitä samasta lastenhoidosta euroakaan.
Miksi isovanhempien työ on ilmaista, vanhempien ei?
Eikö aloittajakin kirjoittanut että hän kyllä maksaa? Mutta tuli vähän puun takaa koko juttu kun mummo itse halusi hoitaa, mutta ei puhunut mitään rahasta.
jos tarjoaisin heille rahaa lastenlastensa kanssa olosta... Tietty jos kyse olisi pitkästä ajanjaksosta, esim vuoden opiskelusta, voisin hyvin antaa kotihoidontuen hoitajalle. Mutta siis normaali lasten ja isovanhempien kanssakäyminen, johon myös satunnainen hoitoapu kuuluu, ei todellakaan ole maksullista.
että meidän pitäisi maksaa anopille/äidilleni/ukeille lasten hoidosta! He nauraisivat meidän pihalle, jos ehdottaisimme maksua. Lisäksi kyllä meidän lapset saavat ruuat aina mummoloista/ukkilasta siellä ollessaan.
Täytyy todella olla köyhä anoppi. Huhhuh.
Anoppi on hoitanut oman poikansa lasta ja siitä ei maksua oteta.
Hoidetaan ilmaiseksi tai ei hoideta ollenkaan, mutta ei maksusta.
En oikeastaan pysty ymmärtämään anoppisia.
Ei voi ymmärtää minkäänlaista kulukorvaustakaan.
Ole tyytyväinen ,sait kussisi hoidettua. ole tyytyväinen anoppiisi vireä ja jaksaa kitinöitäsi kuunnella.Ei varmaan ottaisi enää lastasi hoitoon kun ,täällä valitat.Ite etin kanss hoitajaa kilteille tytöille, kun ite joudun sairaalaan ,ei lähisukulaisia ja isi ei ennätä.Siis siirrän hoitoa , kunta ei auta.
rakasta lapsenlapsiasi, sillä ne kostaa puolestasi sinun lapsille :))
Isovanhemmille ei tarvitse maksaa, kun he hoitavat lapsenlapsia, koska se on etuoikeus. Vanhemmille maksetaan kotihoidontukea, jos he hoitavat alle 3v lasta ilman kunnallista hoitopaikkaa. Miksi niille vanhemmille maksetaan oman lapsen hoitamisesta, kun ne samat vanhemmat eivät halua maksaa isovanhemmille siitä samasta lastenhoidosta euroakaan. Miksi isovanhempien työ on ilmaista, vanhempien ei?
se lapsen hoitaminen ei ole isovanhemman ainoa tulonlähde, mutta äidille se on. Pitäisikö mummolta ottaa eläke pois jos hoitaa lapsenlastaan??
ihan ilmaiseksi, koska niin ovat halunneet! Itse olen ostanut "palkaksi" kaikenlaista kivaa, koruja, lahjakortteja jne. Autan heitä myös tulevaisuudessa kun ovat siinä kunnossa etteivät pärjää.